Yleisilmailu

Eivät museot varmasti saa lisää tilaa, mutta uskon niiden kyllä hankkivan sitä vuosikymmenien aikajänteellä. Tai oikeammin on pakko. Mutta siitä ei pääse mihinkään, että potentiaalista näytille asetettavaa on aina enemmän kuin tilaa.
 
Tulevan kesän lentonäytökset ? Miltä tilanne vaikuttaa nyt ? Kotimaan päälentonäytös järjestetään Tikkakoskella ja se on samalla ilmavoimien satavuotisjuhlanäytös. Ohjelmaa ja esiintyjiä ei ole esitelty vielä lainkaan. Ajankohta on 16.-17.6. Ruotsista on ilmeisesti tulossa J 35, kun teemana on ilmavoimat ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Muuta ei ole vielä tätä kirjoittaessa tiedossa.

Muita mahdollisia tärppejä olisi minusta Tanskan päälentonäytös. Järjestetään Aalborgissa 10.6. Ohjelma on virallisilla sivuilla vielä keskeneräinen, mutta FB-tietojen mukaan näytöksessä nähtäisiin mm. MiG-15 ja F-104 Starfighter.

https://danishairshow.dk/

Ruotsin päänäytös on tänä kesänä Uppsalassa 25.8. Länsinaapurin näytökset ovat ainakin minusta olleet aina laadukkaita.
 
Tulevan kesän lentonäytökset ?

Itselläni on listalla kesäkuussa Tikkakoski ja heinäkuussa RIAT Englannissa (http://www.airtattoo.com). Onko täältä muita lähdössä RIATia katsomaan?

Ruotsin näytös olisi mukava käydä jonain vuonna katsomassa. Samoin Sveitsin reissu on suunnitelmissa jollekin vuodelle, sen verran komeita maisemia siellä kuvatuissa lentonäytösvideoissa näkyy.

Tuolla listaa tapahtumista: https://www.milavia.net/airshows/calendar/showdates-2018-europe.html
 
Eivät museot varmasti saa lisää tilaa, mutta uskon niiden kyllä hankkivan sitä vuosikymmenien aikajänteellä. Tai oikeammin on pakko. Mutta siitä ei pääse mihinkään, että potentiaalista näytille asetettavaa on aina enemmän kuin tilaa.
Eihän koneita ole pakko laittaa näytille juuri museoon, Hanssin jukkahan on näytillä Kauppakeskus Tuulosessa, ja MIG-21 BIS on (tosin ulkona säiden armoilla) Verkkokaupan katolla näytillä.
Myös Uttiin on tulossa uusi MI-8 vitriini.
Rissalan lentoaseman muistomerkki MIG-21 F13:ta ja Ilmailumuseon MIG-21 BIS:sinkin olisi voinut lainata/myydä jonkun kauppakeskuksen tai huoltoaseman vetonaulaksi sen sijaan että ne romutettiin.
http://www.kohokohteet.fi/helsingin...1-havittaja-jatkasaaren-verkkokaupan-katolla/
https://yle.fi/uutiset/3-8098526
http://ilmakilta.info/mi-8_vitriinin_tuki.php
https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/33b9a8ca-f6da-408a-8bbc-e17fa41e1bf8
 
Viimeksi muokattu:
Eihän koneita ole pakko laittaa näytille juuri museoon, Hanssin jukkahan on näytillä Kauppakeskus Tuulosessa, ja MIG-21 BIS on (tosin ulkona säiden armoilla) Verkkokaupan katolla näytillä.
Myös Uttiin on tulossa uusi MI-8 vitriini.
Rissalan lentoaseman muistomerkki MIG-21 F13:ta ja Ilmailumuseon MIG-21 BIS:sinkin olisi voinut lainata/myydä jonkun kauppakeskuksen tai huoltoaseman vetonaulaksi sen sijaan että ne romutettiin.
http://www.kohokohteet.fi/helsingin...1-havittaja-jatkasaaren-verkkokaupan-katolla/
https://yle.fi/uutiset/3-8098526
http://ilmakilta.info/mi-8_vitriinin_tuki.php
https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/33b9a8ca-f6da-408a-8bbc-e17fa41e1bf8

RIssalan MiG-21 F käsittääkseni stenattiin huonon kunnon takia. Vantaan MiG-21 BIS:n kohtalo oli käsittääkseni sama. Ulkosäilytyksessä oleva kalusto ei minusta ole enää mitään museoesineistöä. Vuosia säiden armoilla olleet koneet ovat ennen pitkää rapeassa kunnossa. Hittojako niitä säästelemään. Mutta tässä maassa kyllä riittää halukkaita tahoja, jotka haluavat jonkun vanhan sotakoneen nököttämään ruostuneena pihalleen.

Tietääkseni Suomen Ilmailumuseon MiG-21 BIS oli loppuun asti Sotamuseon (valtion) omaisuutta ja museon kirjoissa säilytyssopimuksella. Toisin sanoen tässä maassa ammatilliset ilmailumuseot huolehtivat ilmaiseksi valtion käytöstä poistamasta sotakalustosta. ja vastaavat niiden kunnosta ja esillepanosta. Mitään luovuttamisia eteenpäin muille tahoille ei voi tehdä ilman valtion hyväksyntää. Eli käytännössä homma on toiminut niin, että PV ulkoistaa museoinnit varsinaisille museoille, sekä mahdollisille muille halukkaille tahoille. Näin se pesee kätensä koko hommasta, joskin Sotamuseon kautta kanavoidaan sotilasmuseoille menevä valtion tuki.

Mutta onhan näitä koneita tosiaan levitelty ympäri maata. En nyt sanoisi että ovat läheskään kaikki enää kovin edustavassa kunnossa. Esim. Vesivehmaan Vampire-raato.

1.jpg

Ja Lappeenrannan Mi-4 heko.

2.jpg
 
Ainakin kun vertaa Vesivehmaan Vamppiin, niin ei minusta Rissalan Miggi nyt niin huonokuntoiselta näyttänyt etteikö se olisi kestänyt vielä muutamaa vuosikymmentä jossakin "aakkosaseman" pihassa tolpannokassa.
 

Liitteet

  • rissalan mig-21 f13.jpg
    rissalan mig-21 f13.jpg
    1.2 MB · Luettu: 12
Ainakin kun vertaa Vesivehmaan Vamppiin, niin ei minusta Rissalan Miggi nyt niin huonokuntoiselta näyttänyt etteikö se olisi kestänyt vielä muutamaa vuosikymmentä jossakin "aakkosaseman" pihassa tolpannokassa.

Muistelen kuulleeni parisen vuotta sitten Karjalan lennoston Killan kaverilta, että kyseinen MiG-21F alkoi olla sen verran rapea sisältäpäin, että oli kyseenalaista kestääkö se enää tolpan nokassa vai tuleeko rytinällä alas. Tämän lehtijutun mukaan oli heikossa hapessa ja alueen liikennejärjestelyjen muokkaus vaati koneen poistamisen. Lisäksi kukaan ei ollut kiinnostunut kustantamaan rungon korjauksia, joten kone päätettiin stenata.

https://www.savonsanomat.fi/savo/Lentoaseman-MiG-romuksi/638751

Verkkokaupan katolla Helsingissä oleva MiG-21 BIS MG-130 oli ennen nykyistä olinpaikkaansa sijoitettu Menkijärven lentokentälle johonkin vanhaan halliin. Kävi sitten niin, että eräänä talvena lumikuorman takia katto romahti ja kone otti osumaa. Muistaakseni valtio ei todellakaan ollut halukas maksamaan mistään korjauksista. Olisi varmasti ollut valmis ja halukas romuttamaan koneen, mutta Verkkokauppa taisi sitten innostua ottamaan koneen. Ja taitaapa se edelleen olla valtion omaisuutta, on vaan säilytyssopimuksella nyt kaupan katolla, näin olen ymmärtänyt.

Kyllähän näitä konevanhuksia kuskaillaan ympäri maata halukkaille tahoille. Esim. Lappeenrantaan meni tämä sulatustuomion saanut MiG-21F (BIS:n valemaali) muutama vuosi sitten. Oli tätä ennen ollut vuosikaudet Vantaan museon pihalla sateessa ja tuiskussa. PV kuljetti sitten koneen Lappeenrantaan kun paikalliset sen niin kovasti halusivat.

1.jpg
 
Ei noita halukkaita säilyttäjiä ihan pilvin pimein ole, etenkään sellaisia jotka voisivat tarjota kunnon säilytysolosuhteet. Ja vaikka koneet näin saataisiinkin säilytettyä, niin museotoiminnan näkökulmasta ei ole järkevää ripotella koneita pitkin poikin. Siksi ensisijainen ratkaisu on asianmukaisten museotilojen hankkiminen.
 
Tikkakosken näytöksen ohjelma tällä hetkellä.

https://finaf100.fi/ohjelma/

Lentäviä koneita:

- Fokker D.VIII
- Gloster Gauntlet
- Viima
- DC-3
- Saab Safir
- Fouga
- Vinka
- Hawk
- Pilatus PC-12
- Casa C-295M
- NH90
- MD500
- Super Puma
- AW 119 Koala
- F/A-18 Hornet

Lentonäytöksen kolmas osa on varattu F/A-18 C/D Hornetin lisäksi kansainvälisille lento-osastoille ja HX-kandidaateille, joista tullaan valitsemaan Hornetin seuraaja
 
Toivottavasti olen väärässä, mutta tässä kohtaa fiilikseni on, että osallistujalista ei todennäköisesti tule täyttämään 100-vuotisjuhlalle asetettavia toiveita.
 
Toivottavasti olen väärässä, mutta tässä kohtaa fiilikseni on, että osallistujalista ei todennäköisesti tule täyttämään 100-vuotisjuhlalle asetettavia toiveita.

Samaa pelkään minäkin. Veikkaan että HX-kandidaateista paikalla tuskin tullaan näkemään muuta kuin Eurofighter. F-35 ei varmana ole tulossa, Rafale tuskin, Super Horner tuskin (ja jos tulee niin ei tule sooloesitystä) ja Gripenistä ehkäpä nähdään C-malli. Uutta E-mallia en usko näkeväni.

Yleisöä odotetaan kuulemma saapuvan n. 30 000 kävijää yhteensä. Ja tämäkin riippuu täysin säästä. Alkukesä kun valitettavasti tuppaa olemaan kostea ja viileä. No, toivottavasti olen väärässä. Ihan vertailuna mainittakoon että länsinaapurissa ei ole mitenkään poikkeuksellista 100 000 lentonäytöskävijän yleisöt.
 
Gripen C on paikalla aivan takuuvarmasti, Gripen E taas lähes takuuvarmasti ei. Rafale ja SH ovat mahdollisia eikä F-35:kään täysin mahdoton ole. Mutta epäilen, että HX-ehdokkaiden ulkopuolelta on kansainvälisten vieraiden suhteen hiljaista.
 
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201802272200776517_u0.shtml

TUI:n lomalento Vaasasta.
Raflaavia otsikoita. ''Lukijan videolla näkyy, miten koneen ulkopuolelta kuuluu räjähdyksiä ja näkyy liekkejä.''

Eiköhän liene kyseessä ahtimen sakkaus, ei aivan tavaton eikä ennen kokematon ilmiö.
Käsittääkseni tehoja vähentämällä ahdin saadaan pois sakkaustilasta ja moottori toimii jälleen normaalisti.
Moottori on kuitenkin syytä tarkistaa ahtimen sakkaustilan jälkeen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlinesin_lento_751
SAS:n lento tuli aikoinaan tonttiin ahtimen sakkauksen seurauksena. Jäitä imeytyi moottoreihin, ahtimet sakkasi ja vaikka pilotti toimi oikein ja vähensi tehoja autokaasu löi lisää pökköä pesään ja moottoreista tuli entiset.
 
Kyllähän se normimatkustajan mielestä on aika rajua, kun paukkuu kovaa ja moottorista tulee lieskoja.
Totta on, että näitä on sattunut aikojen kuluessa jonkin verran eikä kyseessä yleensä ole tuhoisa tapahtuma.

TUIn korvaavat B757:t (2 kpl) ovat vihdoin lähteneet matkaan Vaasasta, mutta on olemassa epäilys/arvelu,
että molempien koneiden miehistöt vaihtuvat Englannissa mennen tullen, joten lisää viivettä luvassa lomalaisille :mad:
 
Pitääkin tässä varata huone Jyväskylästä lauantaille, jotta toivotaan kelien armollista suosiota tuolle ilmailunäytös viikonlopulle.:cool:

31.05 mennessä ennakkoon lippunsa ostaneet osallistuu Fouga:lla tutustumislentoon.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän liene kyseessä ahtimen sakkaus, ei aivan tavaton eikä ennen kokematon ilmiö.
Käsittääkseni tehoja vähentämällä ahdin saadaan pois sakkaustilasta ja moottori toimii jälleen normaalisti.
Moottori on kuitenkin syytä tarkistaa ahtimen sakkaustilan jälkeen.

Ehjä moottori ei sakkaa, että kyllä se vaatii vähän enemmän selvittelyä.
 
Back
Top