Yleisilmailu

Mitenköhän lähellä ja korkealla 1.1. 2019 alkaen noita miehittämättömiä saa lennättää ja miten se lennättäjä toteaa lennokin todellisen korkeuden. Siksi vaan pähkäilen kun lentokentän lähellä tyypillisesti tullaan laskuun matalalla.

Eiköhän noihin periaatteessa päde samat säännöt kuin muuhunkin lentämiseen. Mitkä on toimenpiteet jos nouset helikopterilla vaikka Kiikalassa kiitotien päästä? Jos tuossa aiheutat vaaratilanteen niin eiköhän se ole aina jonkinsortin ilmailusääntöjen rikkomus oli lentolaite mikä hyvänsä.

Oliko niin että 150 m metriä oli ihan kevyillä laitteilla maksimi lentokorkeus jos ilmatilaa ei ollut varattu lennättämistä varten ja sitten on 50 m kattoja isojen kenttien ympärillä ja kenttäalueilla/lähestymisalueilla ei saa lennättää.

Lentokorkeus todetaan satelliittipaikannuksen avulla ja paremmin varustetuissa sitten samoin toimenpitein kuin miehitetyissä vehkeissä.


EDIT: https://www.droneinfo.fi/fi/ala_lennata_taalla tuolla noita ohjeita on ilmailua harrastamattomienkin helppo käydä lukemassa

Lentokentällä (<1 km etäisyys) lennonjohdolta tai kentän pitäjältä lupa
Lentokentän kiitotieltä 1-3 km etäisyydellä estetasan korkeudella
Lentokentän muilta alueilta vähintään 3 km asti 50 m maksimi (alueen laajuus selviää ilmailukartoista ja on paikkakohtainen)
Edit: Jyväskylän ja Utin CTR-alueilla tarvitaan aina lupa
 
Viimeksi muokattu:
Niin, toivottavasti tuo korkeusmittari lennättäjiltä löytyy, itse olen Uttiin mennessä Uudenkylän kohdalla havainnut lennokin .
Veikkaan että näyttää lennokki jo aika pienelle maasta katsottuna.

Mielestäni 150 m on aina maksimi jos ilmatilaa ei ole varattu.

Aina pitää olla näköyhteys lennokkiin, joko suoraan tai sitten tähystäjän kautta, johon siis yhteys lennättäjällä esim radiolla.

Tuosta oli hyvä esimerkki just tässä pari päivää sitten. Kaveri käveli kadella ja tuijotti ohjainlaitettaan ja lennokki pörräsi yläpuolella. Meinasin mennä kysymään että tunteehan tämä säännöt kun ei kertaakaan edes vilkaissut taivaalle. Saattoi olla että tuo 50 m ylittyi myös, joka siis todennäköisesti oli tuossa kohtaa maksimi
 
Noihin lennokkeihin voisi olla hyvä määrätä tunnukset niinkuin miehitetyilläkin on, tosin vaatisi taas lisää Trafin joukoille töitä. Mutta vahingon käydessä voisi rikkakihveli tavarasta askarrella tunnuksen näkyville ja sitä kautta asianomaiseen lennättäjään yhteys.
 
Mutta jospa lennokissa oli kamera ja ohjainlaitteessa näyttö?

Hyvin todennäköisesti oli. Sillä ei ole merkitystä kun lennättäjällä tulee olla näköyhteys lennokkiin. Lennokin kamera on hyvä lisä ympäröivän ilmatilan havainnointiin, mutta se ei riitä.

Jos lennätät yksin lennokkia esim metsänreunassa ja näköyhteys on vain 100 m päähän on silloin lennätysetäisyys 100 m. Haluat lennättää pidemmälle tarvitset tähystäjän, jos etäisyys tähystäjään on huutoetäisyys voit olla yhteydessä suoraan puheella tai jos etäisyys on pidempi tarvitset puhelin/radio yms. yhtyeden. Näköyhteys piää säilyä.

Tämä sama on Maavoimien lennokeilla eli jos lennetään esim. Rangerilla varaamattomassa ilmatilassa on siivellä saattokone jossa tähystäjä ja se on yhteydessä lennättäjään.
 
Eiköhän noihin periaatteessa päde samat säännöt kuin muuhunkin lentämiseen. Mitkä on toimenpiteet jos nouset helikopterilla vaikka Kiikalassa kiitotien päästä? Jos tuossa aiheutat vaaratilanteen niin eiköhän se ole aina jonkinsortin ilmailusääntöjen rikkomus oli lentolaite mikä hyvänsä.

Oliko niin että 150 m metriä oli ihan kevyillä laitteilla maksimi lentokorkeus jos ilmatilaa ei ollut varattu lennättämistä varten ja sitten on 50 m kattoja isojen kenttien ympärillä ja kenttäalueilla/lähestymisalueilla ei saa lennättää.

Lentokorkeus todetaan satelliittipaikannuksen avulla ja paremmin varustetuissa sitten samoin toimenpitein kuin miehitetyissä vehkeissä.


EDIT: https://www.droneinfo.fi/fi/ala_lennata_taalla tuolla noita ohjeita on ilmailua harrastamattomienkin helppo käydä lukemassa

Lentokentällä (<1 km etäisyys) lennonjohdolta tai kentän pitäjältä lupa
Lentokentän kiitotieltä 1-3 km etäisyydellä estetasan korkeudella
Lentokentän muilta alueilta vähintään 3 km asti 50 m maksimi (alueen laajuus selviää ilmailukartoista ja on paikkakohtainen)

https://www.ansfinland.fi/fi/palvelumme/palvelut-ilmatilan-kayttajille/dronen-lennattajille

2 Lennättäminen näköyhteydessä (VLOS- ja E-VLOS) valvottujen lentoasemien läheisyydessä
Jos lennätät kauko-ohjattua ilma-alusta (RPA) tai yli 250 g painavaa lennokkia ulkona näköyhteyteen perustuen (VLOS- tai E-VLOS) lentoasemien läheisyydessä, tulee sinun varmistaa vaatiiko lennätys luvan lennonvarmistusyksiköstä.

Lennokin lennättämisestä Jyväskylän ja Utin lentoaseman lähialueella (CTR) on aina sovittava erikseen huolimatta siitä, millä korkeudella tai missä paikassa lennokkia lennätetään. Muilla lentoasemilla lennättämisestä on sovittava etukäteen vain, mikäli haluat lennättää kauko-ohjattua ilma-alusta tai lennokkia poiketen ilmailumääräyksen (OPS M1-32) etäisyyteen perustuvien korkeuksien rajoituksista. Mikäli noudatat ilmailumääräyksen mukaisia rajoituksia, ei erillistä ilmoitusta vaadita.

Huomioithan, että lentoaseman ollessa suljettuna, on lentoaseman lähialue tai lentotiedotusvyöhyke ilmailumääräyksen mukainen RMZ-alue, jota koskevat samat rajoitukset.

Esimerkkejä milloin erillinen ilmoitus ja lupa vaaditaan:

  • haluat lennättää lähempänä lentoasemaa kuin 1 km kiitoteiden reunasta.
  • haluat lennättää etäisyydellä 1km-3km kiitotien reunoista, korkeammalla kuin 15 metriä läheisyydessä olevan esteen yläpuolella (kts. määritelmä OPS M1-32).
  • haluat lennättää lentoaseman lähialueella (CTR) tai lentotiedotusalueella (FIZ) etäisyydellä yli 3 km lentoaseman kiitoteiden reunasta korkeammalla kuin 50 metriä maan tai veden pinnasta.
  • haluat lennättää CTR:llä tai FIZ:llä sijaitsevalla AIC-julkaisun mukaisella lennätyspaikalla edellä mainituista kohdista poiketen
  • haluat lennättää lentoaseman lähestymisalueen (TMA) alla sellaisella korkeudella, että lennätys ulottuu korkeussuunnassa valvottuun ilmatilaan.
2.1 Huomioitavia asioita
  • Miehittämättömän ilma-aluksen lennättäjä on aina velvollinen tarkkailemaan ilmatilaa ja väistämään muuta ilmaliikennettä. Lennonvarmistusyksikön antama lennätyslupa ei poista väistämisvelvollisuutta lennättäjältä.
  • Samalla lennätysalueella voi toimia useita lennättäjiä. Lennonvarmistusyksiköllä ei ole velvollisuutta tiedottaa lennättäjiä muista alueella toimivista droneista. Yhteentörmäyksen välttäminen on myös tässä tapauksessa lennättäjien omalla vastuulla.
  • Helsinki-Vantaalla ilmailumääräyksen lupa-alueista poikkeavia lennätyslupia voidaan liikenteellisistä syistä johtuen myöntää vain erittäin harvoin ja hyvin perustelluista syistä.
  • Lennättäjä vastaa itse siitä, että lennätys koordinoidaan lennätysalueen läheisyydessä olevien valvomattomien lentopaikkojen ja helikopterilentopaikkojen pitäjien kanssa. Lennonvarmistusyksiköt eivät koordinoi lennätyksiä em. tahojen kanssa.
  • Lennonvarmistusyksikön antama lennätyslupa ei poista lennättäjältä velvollisuutta noudattaa valtioneuvoston asetuksessa ilmailulta rajoitetuista alueista annettuja määräyksiä. Lennättäjä vastaa tarvittavien lupien hankkimisesta.
  • Lennättäminen itärajaa myötäilevällä ADIZ-rajavyöhykkeellä edellyttää RPAS-lentosuunnitelman tekemistä ennen alueella lennättämistä. Lentosuunnitelma tulee jättää tuntia ennen suunniteltua lennätystä. Ohjeet RPAS-lentosuunnitelman tekemiseen löytyy verkkosivulta https://www.ais.fi/fi/lennonvalmistelu-ja-lentosuunnitelmat.
2.2 Lennätyksestä sopiminen
Sopimiseen tarkoitettu lomake on toimitettava lentoaseman lennonvarmistusyksikköön aina vähintään 2 arkipäivää ennen lennätystä. Helsinki-Vantaalla vastaava aika on 5 arkipäivää. Määräaikaa myöhemmin vastaanotettujen lomakkeiden käsittelyä ei voida taata. Määräajat eivät koske viranomaisten suorittamia kiireellisiä lennätyksiä.

Mikäli et ole saanut lennonvarmistusyksiköstä vastausta lähettämääsi lomakkeeseen, tulee sinun noudattaa ilmailumääräyksen mukaisia ehtoja. Lennonvarmistusyksiköiden aukiolotiedot löytyy www.ais.fi-sivuston kautta (AIP:n lentoasemakohtaiset tekstisivut tai NOTAM-tiedotteella bulletinista).

Lennonvarmistusyksikkö voi milloin tahansa hylätä lennon suorittamismahdollisuuden, ehdottaa uutta ajankohtaa tai lisätä ehtoja. Tästä johtuen miehittämättömän ilma-aluksen lennättäjä on velvollinen olemaan puhelinyhteydellä saavutettavissa koko lennätyksen ajan.

Sovi lennätyksestä tällä lomakkeella. Hakemukseen tulee liittää karttakuva, johon on merkitty haluttu lennätysalue.

Lentoasemien kartat ja yhteystiedot:

Helsinki-Vantaa

  • VAC-kartta
  • sähköposti efhk.drone(at)ansfinland.fi
Enontekiö

  • VAC-kartta
  • sähköposti efet.ats(at)ansfinland.fi, p. 016‐554 8420
Halli

  • VAC-kartta
  • sähköposti efha.ats(at)ansfinland.fi, p. 03‐532 0071
Ivalo

  • VAC-kartta
  • sähköposti efiv.ats(at)ansfinland.fi, p. 016‐675 8620
Joensuu

  • VAC-kartta
  • sähköposti efjo.ats(at)ansfinland.fi, p. 013‐611 7020
Jyväskylä

  • VAC-kartta
  • sähköposti efjy.ats(at)ansfinland.fi, p. 014‐445 5880
Kajaani

  • VAC-kartta
  • sähköposti efki.ats(at)ansfinland.fi, p. 08‐689 7520
Kemi

  • VAC-kartta
  • sähköposti efke.ats(at)ansfinland.fi, p. 016‐211 8720
Kittilä

  • VAC-kartta
  • sähköposti efkt.ats(at)ansfinland.fi, p. 016‐366 8920
Kokkola-Pietarsaari

  • VAC-kartta
  • sähköposti efkk.ats(at)ansfinland.fi, p. 06‐869 6820
Kuopio

  • VAC-kartta
  • sähköposti efku.ats(at)ansfinland.fi, p. 017‐580 7261
Kuusamo

  • VAC-kartta
  • sähköposti efks.ats(at)ansfinland.fi, p. 08‐851 8820
Lappeenranta

  • VAC-kartta
  • sähköposti eflp.ats(at)ansfinland.fi, p. 05‐680 6321
Maarianhamina

  • VAC-kartta
  • sähköposti efma.ats(at)ansfinland.fi, p. 018‐63 4420
Oulu

  • VAC-kartta
  • sähköposti efou.ats(at)ansfinland.fi, p. 08‐880 7804
Pori

  • VAC-kartta
  • sähköposti efpo.ats(at)ansfinland.fi, p. 02‐6100 6050
Rovaniemi

  • VAC-kartta
  • sähköposti efro.ats(at)ansfinland.fi, p. 016‐363 6612
Savonlinna

  • VAC-kartta
  • sähköposti efsa.ats(at)ansfinland.fi, p. 015‐411 8120
Tampere-Pirkkala

  • VAC-kartta
  • sähköposti eftp.ats(at)ansfinland.fi, p. 03‐383 5510
Turku

  • VAC-kartta
  • sähköposti eftu.ats(at)ansfinland.fi, p. 02‐415 4801
Utti

  • VAC-kartta
  • sähköposti efut.ats(at)ansfinland.fi, p. 05‐340 8320
Vaasa

  • VAC-kartta
  • sähköposti efva.ats(at)ansfinland.fi, p. 06‐212 6120
Tulostettava muistilista dronen lennättäjälle
 
Tuo ANS Finlandin ohje VAC karttoineen on parempi. Esim. Jyväskylän alue on melko haastava ja toiminta loppuu, mikäli ANSin yli 40€/per kerta lupa tulee voimaan.

Katosvaan. CTR alue on se mitä tuo koskee eli ulottuu koko Jyväskylän keskustan, eihän tossa ole mitään järkeä :D

Kyllä tuo jo vaikuttaa satunnaisiin lennättäjiin, mutta kaupallisiin toimijoihin tuo sattuu tuon yli 40 € verran.
 
Nappasin eilen koko perheelle lennot Fort Lauderdaleen. Suht edullinen hintalappu 2190 euroa.
Maksoin luottokortilla lennot mutta tapahtui jokin virhe ja varaus mitätöityi. Katevaraus jäi tästä huolimatta. No tein saman varauksen identtisenä joka menikin läpi mutta hinta oli nousut 50 eurolla. Huomenna käyn Norwegian pankin kimppuun ja yritän vaatia tuon 50 euron hyvitystä.
Kahden viikon päästä Orlandoon ja toukokuussa etelämmäs Delraylle. En malta odottaa.
 
Nappasin eilen koko perheelle lennot Fort Lauderdaleen. Suht edullinen hintalappu 2190 euroa.
Maksoin luottokortilla lennot mutta tapahtui jokin virhe ja varaus mitätöityi. Katevaraus jäi tästä huolimatta. No tein saman varauksen identtisenä joka menikin läpi mutta hinta oli nousut 50 eurolla. Huomenna käyn Norwegian pankin kimppuun ja yritän vaatia tuon 50 euron hyvitystä.
Kahden viikon päästä Orlandoon ja toukokuussa etelämmäs Delraylle. En malta odottaa.


Kannattaa ehdottomasti käydä avaruuskeskuksessa, myös helikopterilla pääsee suhaamaan Opalokasta edullisesti. Ne heittää keikkaa Miamiin ja ympäristöön.

Vaikka tosta:

https://www.adrenaline.com/miami/helicopter-rides/helicopter-ride-miami-golden-beaches-20min/
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top