Yleisilmailu

Lento-onnettomuus Pakistanissa.

Itseäni lainaten. Kovasti alkaa vaikuttamaan moottorihäiriöltä molemmissa moottoreissa yhtä aikaa. Ei ole kauhean hyvä ennuste kyydissä olijoille tuossa tilanteessa, varsinkaan kun lennetään asutuskeskuksen päällä...
Joku konebongari on onnistunut saamaan yllättävän hyvälaatuisen valokuvan koneesta moottorien sammumisen jälkeen. Aitoudesta vaikea sanoa mitään.
97941314_2538486129697160_1901733917199695872_o.jpg


Kuvassa nähtävissä mm. moottorien pohjassa mustat, ilmeisesti öljyvanat, joita siellä ei normaalisti kuuluisi olla. Lisäksi moottoreista näyttää tulevan vaaleaa savua/höyryä. Myös koneen RAT (Ram Air Turbine), eli eräänlainen hätägeneraattori näyttäisi olevan ulkona. RAT:ia käytetään sähkön ja hydraulipaineen tuottamiseen, kun moottorit eivät enää syystä tai toisesta toimi. (Näkyy rungon pohjassa Pakistan-tekstin lopussa A:n ja N:n välissä)

Twitteristä löytyy myös valvontakamerakuvaa koneen putoamisesta.
 
Itseäni lainaten. Kovasti alkaa vaikuttamaan moottorihäiriöltä molemmissa moottoreissa yhtä aikaa. Ei ole kauhean hyvä ennuste kyydissä olijoille tuossa tilanteessa, varsinkaan kun lennetään asutuskeskuksen päällä...
Joku konebongari on onnistunut saamaan yllättävän hyvälaatuisen valokuvan koneesta moottorien sammumisen jälkeen. Aitoudesta vaikea sanoa mitään.
97941314_2538486129697160_1901733917199695872_o.jpg


Kuvassa nähtävissä mm. moottorien pohjassa mustat, ilmeisesti öljyvanat, joita siellä ei normaalisti kuuluisi olla. Lisäksi moottoreista näyttää tulevan vaaleaa savua/höyryä. Myös koneen RAT (Ram Air Turbine), eli eräänlainen hätägeneraattori näyttäisi olevan ulkona. RAT:ia käytetään sähkön ja hydraulipaineen tuottamiseen, kun moottorit eivät enää syystä tai toisesta toimi. (Näkyy rungon pohjassa Pakistan-tekstin lopussa A:n ja N:n välissä)

Twitteristä löytyy myös valvontakamerakuvaa koneen putoamisesta.
Ja joku lintukin siinä kuvassa näköjään lentelee... Käviköhän kuten Sullylle, jolla oli myös A320 alla.

Prkleen canada gooset...
 
Itseäni lainaten. Kovasti alkaa vaikuttamaan moottorihäiriöltä molemmissa moottoreissa yhtä aikaa. Ei ole kauhean hyvä ennuste kyydissä olijoille tuossa tilanteessa, varsinkaan kun lennetään asutuskeskuksen päällä...
Joku konebongari on onnistunut saamaan yllättävän hyvälaatuisen valokuvan koneesta moottorien sammumisen jälkeen. Aitoudesta vaikea sanoa mitään.
97941314_2538486129697160_1901733917199695872_o.jpg


Kuvassa nähtävissä mm. moottorien pohjassa mustat, ilmeisesti öljyvanat, joita siellä ei normaalisti kuuluisi olla. Lisäksi moottoreista näyttää tulevan vaaleaa savua/höyryä. Myös koneen RAT (Ram Air Turbine), eli eräänlainen hätägeneraattori näyttäisi olevan ulkona. RAT:ia käytetään sähkön ja hydraulipaineen tuottamiseen, kun moottorit eivät enää syystä tai toisesta toimi. (Näkyy rungon pohjassa Pakistan-tekstin lopussa A:n ja N:n välissä)

Twitteristä löytyy myös valvontakamerakuvaa koneen putoamisesta.
Vaalea höyry mopoista on polttoainetta, joka ei ole saanut kipinää.
 
Molemmat moottorit (melkein) yhtä aikaa? Mitä muita skenaarioita tuossa nyt on kuin lintutörmäys, polttoaine ei ilmeisesti loppunut jos sitä kerran kuvissakin valuu ulos?
 
Okei...mikähän on jos eka laskuyritys on epäonnistunut? Liian kova nopeus mahalaskuun ja lentäjä tehnyt ylösvedon? Oletettavasti lentäjät ovat olleet tietoisia jos laskutelineet ei pelitä.
Parin matkustajan tiedetään selviytyneen tähän mennessä.
 
Yksi teoria että go aroundissa telineet on nostettu liian aikasin ja sitten jostain syystä menetty korkeutta niin että moottorit raapivat maata, mutta kuitenkin päästy vielä ilmaan missä moottorit simahtaa.

Shortly before or just after touchdown the pilots initiate a go around and pull the sidestick back and retract the gear but they do not put the thrust levers to to/ga. They might even be put into the idle position just before the go around. Then the aircraft gains some hight. The pilots apply to/ga thrust but the plane still hits the runway. But they applied to/ga earlier than the emirates 777 pilots so the plane gets airborne just after hitting the runway.

The engines are now damaged, but not the tail. Hitting the runway might even made them bounce up a bit again.


Referenssinä tämä onnettomuus:
 
Jahah, tässä on nyt ton PIA:n kanssa vähän tietysti tilanne päällä, mutta yleisilmailuvideo olisi silti postattavana, jollette ole jo nähneet. Eli vanhempi pätkä jossa Pipistrelin pääinsinööri kertoo koneista, ja unelmakoneestani Pantherasta.
Kaveri puhuu erittäin asiallisesti, jopa jalkaväki ymmärtää!
Noita on nyt muuten jo käytettynökin myynnissä, pyynnöt jotain E550k... ei ole huippu-Garminin lasiohjaamoa kyllä tossa. Ja Lycomin 540i eli se vahvempi, eivät saaneet Lycon 340i koneelle valmistajalta mogas-certifioitia, millään. Eli 95E käy tohon isompaan, muttei pienempään moottoriin...

Tohon Suomen ALV vielä päälle...

olisiko tehtaan esittelykone?

PANTHERA 540 (with Lycoming IO-540-V) 260 HP
Total 85h



 
Viimeksi muokattu:
Jahah, tässä on nyt ton PIA:n kanssa vähän tietysti tilanne päällä, mutta yleisilmailuvideo olisi silti postattavana, jollette ole jo nähneet. Eli vanhempi pätkä jossa Pipistrelin pääinsinööri kertoo koneista, ja unelmakoneestani Pantherasta.
Kaveri puhuu erittäin asiallisesti, jopa jalkaväki ymmärtää!
Noita on nyt muuten jo käytettynökin myynnissä, pyynnöt jotain E550k... ei ole huippu-Garminin lasiohjaamoa kyllä tossa. Ja Lycomin 540i eli se vahvempi, eivät saaneet Lycon 340i koneelle valmistajalta mogas-certifioitia, millään. Eli 95E käy tohon isompaan, muttei pienempään moottoriin...

Tohon Suomen ALV vielä päälle...

olisiko tehtaan esittelykone?

PANTHERA 540 (with Lycoming IO-540-V) 260 HP
Total 85h



Ei muutakuin ostamaan, on kuulemma huonot harrastukset jos rahaa jää säästöön..
 
Selasin Suomalaisen käsikirjan.. ei mainintaa. Pitää tutustua englanninkieliseen versioon ja jos ei siinäkään mainita niin kysyn sitä suoraan valmistajalta täältä : https://www.dova-aircraft.cz/en/dv-1-skylark/

Olet varmaan selvittänyt siipiprofiilin, mutta laitetaan tänne saksankielisessä Wikissä oleva selostus. Alla konekäännös, jossa kerrotaan, että koneen on suunnitellut kanadalainen eläköitynyt aerodynamikan professori David Marsden. Tuosta saa käsityksen, ettei profiili ole mikään standardi NACA-profiili, vaan proffa on suunnitellut omansa. Lähteenä Wikipediassa on FliegerRevue April 2010, p. 34, skylark from Canada.

"The development of the Skylark by Canadian professor David Marsden (a retired aerodynamics professor and passionate pilot from Alberta in Canada) started in January 1999.

The wing profile was made for the special aerodynamic requirements of ultralight aircraft designed on the computer. The profile of the trapezoidal structure is divided into three sections (laminar at the front, large thickness in the middle and strong curvature, optimized at the rear for good stall behavior) in order to meet different requirements (for example, high safety in slow flight). Winglets were installed to improve flight performance . The flaps can be adjusted between 40 ° (when landing) and −10 ° (for high-speed flight)."


 
Back
Top