Touhottaja kirjoitti:Sanokaa mun sanoneen, tiedustelupuoli menee uusiksi uuden kantomatkan epäsuoran takia.. Äkkiä vaikuttaisi järkevältä yhdistellä tulenjohto- ja tiedustelutoimintaa.
Ajatelkaapas, jos jossain päin maailmaa olisi kaukopartio.. joka sattuu operoimaan pitkän kantaman alueella (olisiko straeginen tulenkäyttöalue?). Partio törmää matkallaan vaikkapa huollon polttoainetukikohtaan. Sen sijaan, että partio lähtee viljelemään räjähdepanoksia alueelle, vaihtoehtona on tilata JASSMi, tai pitkän kantaman raketteja (jos niitä jostain ilmaantuisi). Jos epäreilu tuli ei onnistu, tai esikunta katsoo mahdottomassa viisdaudessaan maalin arvon olevan liian pieni, käydään sitten kylvämässä tukikohtaan ne räjähteet "käsin". Tai merkitään koordinaatit ja odotellaan sitä jotain enne kuin toimitaan.
Näin uskoisin sen paperilla menevän. Jenkit käyttää niitä viherbaretteja maalaamaan maaleja vihollisalueella, luottaen ilma-aseensa ylivoimaan ja saatavuuteen - tai risteilyohjuksiinsa. Me voitaisiin tehdä sama, kun baretitkin on jo oikean värisiä. Luotettaisiin vaan ohjusten kantomatkaan enemmän kuin ilma-aseen ylivoimaan.
Mutta hienot suunnitelmat paperilla ovat vain.. hienoja suunnitelmia paperilla. Näin minä uskoisin kuitenkin kaukovaikutusaseita - joita meillä ei minusta ennen ole ollutkaan - suunnitelmissa käytettävän. Käytännössä onkin sitten monta monituista mutkaa.
Pelotteena sitten.. pitkän kantaman ase ja valmiiksi tiedossa olevat maalit olisi varmaan paras. Mutta sellaisten pelotteiden kanssa pitää olla varovainen. Karhu ei nuku talviunta..
Tuossa tulenjohdossa olisi näin köyhänmiehen sotahommissa se juttu, että kuka päättää että johonkin polttoainevarikkoon ammutaan vaikka 10/70 jasmiinista?
Itse olen miettinyt yhtennä ratkaisevana maalina suomalaisille Malmin ja Helsinki-Vantaan lentokenttiä.