Esittele itsesi

No jos tännekin kirjoittelee sitten.

21-vuotias sälli Varsinais-Suomesta. Rakennuksilla palkkaa tienaten ja vapaa-ajat meneekin sotahistoriaa tutkiessa ja eräilessä. Politiikasta myös kiinnostunut ja sen seuraamiseen menee suurikin osa ajasta. Maailmankuva ja poliittinen suuntautuminen on oikealla, tarkemmin kansalliskonservatismi on aika lähellä sydäntä. Moni olikin jo kertonut käyneensä armeijan, mutta itselläni vasta edessä 2/20, siihen on mennyt tämä kevät keskittyen. Kesää tässä jo odotellaankin, vaikka siitä tuleekin kovin lyhyt. Työt loppuu siinä juhannuksen aikana ja olen suunnitellut reissailua Suomessa, tätä toki tullut nuorempaan tehtyä isäni kanssa, mutta jos nyt kävisi enemmän sotahistoriallisissa paikoissa, tästä voittekin antaa vinkkejä, että mitkä ovat hyviä paikkoja. Amiksesta on revitty artesaanin paperit, joten koulutuspohjalta en ole mikään huippu. Kaiken tämän lisäksi, niin jääkiekko on hyvin lähellä sydäntä. Nuoruus meni pelaten jääkiekkoa ja nykyään fanitoiminnassa mukana ollut. Mitäs sitä muuta sitten selittelemääkään, toivotan jokaiselle loistavaa tulevaa kesää ja katsellaan, että mihin oma tie armeijassa vie.
 
Lienee kohteliasta esittäytyä. Olen jo vanhempaa kaartia (vielä hetken reservissä), intti käyty joskus sydänkeskiajalla. 3. ErVK/SavPr ja radio-au minusta siellä tehtiin. Vuosia olen seurannut foorumia lähes päivittäin ja nyt sitten sain aikaiseksi rekisteröitymisen. Eniten kiinnostaa turvallisuuspolitiikka ja sotahistoria siviilissä tehtyjen opintojen ja ammatin vuoksi. Kun kirjaimellisesti elän menneisyydestä.

Harrastuksia on monenlaisia. Viestihommiin jouduin aikanaan radioharrastuksen vuoksi ja vieläkin löytyy toimiva amatööriasema. Aktiivisuus on sitten vähän niin ja näin. Asepuolella on aina viehättänyt teräaseet ja puuhastelen japanilaisen miekkailun parissa. Parikymmentä vuotta meni karaten kanssa, mutta sitten setämiehen piti etsiä jotain sellaista mihin vielä taipuu. Lukeminen, pyöräily ja metsissä samoilu ovat myös sydäntä lähellä.

En tiedä kuinka aktiivinen kirjoittaja minusta tulee, olen enemmän sivustakatsojatyyppiä. Mutta pistän viestiä aiheisiin joista löytyy relevanttia sanottavaa.
 
Varusmiespalvelus ysärin puolivälissä, tjau, ei kertauksia, ei ylennyksiä, ei sodanajan sijoitusta. Inttiaikana menetin uskoni maanpuolustukseen. Intin jälkeen kävin kokeilemassa MPK:n toimintaa, joka osoittautui ainakin sillä kerralla ihan pelletouhuksi. Työssä savupiippualalla näppistä pieksemässä. Kiinnostuksen kohteena 80-90 luvulla Ruotsin vesillä operoineet sukellusveneet, joista julkaistuja kirjoituksia seurannut mielenkiinnolla 1981 "whiskey on the rocks" -tapauksesta lähtien.
 
Viimeksi muokattu:
Varusmiespalvelus ysärin puolivälissä, tjau, ei kertauksia, ei ylennyksiä, ei sodanajan sijoitusta. Inttiaikana menetin uskoni maanpuolustukseen. Intin jälkeen kävin kokeilemassa MPS:n toimintaa, joka osoittautui ainakin sillä kerralla ihan pelletouhuksi. Työssä savupiippualalla näppistä pieksemässä. Kiinnostuksen kohteena 80-90 luvulla Ruotsin vesillä operoineet sukellusveneet, joista julkaistuja kirjoituksia seurannut mielenkiinnolla 1981 "whiskey on the rocks" -tapauksesta lähtien.
Jep, toi kertausten puute taisi koitua meille kaikille ysärin lama-aikana palvelleille vähän isoksi kynnykseksi, mutta VEH oli silloin yksi väylä, ainakin Kaartissa. Tosin ymmärrän ettei tilanne varmasti ollut sama kaikissa joukko-osastoissa. Itse kotiuduin 1994 kesällä, VEH 1997 ja kova kertaus 1998.
ps. ilmeisesti maanpuolustususkosi on nyt ainakin hiukan palautunut, kun tänne kirjoitat :cool: . Hieno homma!
 
Varusmiespalvelus ysärin puolivälissä, tjau, ei kertauksia, ei ylennyksiä, ei sodanajan sijoitusta. Inttiaikana menetin uskoni maanpuolustukseen. Intin jälkeen kävin kokeilemassa MPS:n toimintaa, joka osoittautui ainakin sillä kerralla ihan pelletouhuksi. Työssä savupiippualalla näppistä pieksemässä. Kiinnostuksen kohteena 80-90 luvulla Ruotsin vesillä operoineet sukellusveneet, joista julkaistuja kirjoituksia seurannut mielenkiinnolla 1981 "whiskey on the rocks" -tapauksesta lähtien.
Meillä täällä foorumilla vänkääminen vastaa helposti kymmentä kovaa harjoitusta per aihe. Ja sotilasarvokin nousee mukavalla tahdilla kunhan vaan jaksaa päivystää.
 
Jep, toi kertausten puute taisi koitua meille kaikille ysärin lama-aikana palvelleille vähän isoksi kynnykseksi, mutta VEH oli silloin yksi väylä, ainakin Kaartissa. Tosin ymmärrän ettei tilanne varmasti ollut sama kaikissa joukko-osastoissa. Itse kotiuduin 1994 kesällä, VEH 1997 ja kova kertaus 1998.
ps. ilmeisesti maanpuolustususkosi on nyt ainakin hiukan palautunut, kun tänne kirjoitat :cool: . Hieno homma!
Kävin VEH:ssa MPK:n kautta -97. Maattiin kolme yötä sateessa huonosti johdettuna. Skippasin loppuseremoniat ja ajoin samoilla silmillä kotiin 700 km. Käsitykseni maanpuolustuksen toiminnasta ei ole muuttunut. Tornin kesto-ongelmana on kykenemättömyys toiminnan johtamiseen. Ilmaannuin foorumille kiinnostuksen kohteideni myötä.
 
Kävin VEH:ssa MPK:n kautta -97. Maattiin kolme yötä sateessa huonosti johdettuna. Skippasin loppuseremoniat ja ajoin samoilla silmillä kotiin 700 km. Käsitykseni maanpuolustuksen toiminnasta ei ole muuttunut. Tornin kesto-ongelmana on kykenemättömyys toiminnan johtamiseen. Ilmaannuin foorumille kiinnostuksen kohteideni myötä.
Noh, täällä on kaikenlaista kiinnostavaa... kirjauduin 2014 koska etsin Tikka T3 -kivääristä sopivaa versiota, ja tarkka-ammunta-vitjassa sitä oli ruodittu jo. Sen jälkeen luin läpi kaikki sotahistoria-ketjut.
Itse törmäsin tänään tunnista laivastoalus -ketjuun, ja vaikka olen täysi maakrapu, vaarini olisi merikarhuna rakastanut tuota sotalaivatunnistusta historiallisista valokuvista, ja yhdestä nykyisestäkin kiitos foorumin Floridanmiehen @Merten sheriffi .

Kyllä täällä on aina jotain aikuiselle suomalaismiehelle. Ainoastaan noita pienoismallihommia en täysin ymmärrä, vaikka kyllä niitä tuli yksi Jagdpanther ja yksi Wespe aikoinaan rakennettua. Maalaushommat jätin suosiolla väliin, tarrat sain sentään kiinni.
Molemmat tuhoutuivat valitettavasti kavereiden kesken käydyssä koottavien loppusodassa, jossa verenhimoisuuteni korvasi armeijani selkeät materiaaliset puutteet.
Muilla oli paljon hienompaa vehjettä... noh, tulta nekin uskoivat :cool: !
 
Molemmat tuhoutuivat valitettavasti kavereiden kesken käydyssä koottavien loppusodassa, jossa verenhimoisuuteni korvasi armeijani selkeät materiaaliset puutteet.
Muilla oli paljon hienompaa vehjettä... noh, tulta nekin uskoivat :cool: !
Loppusodasta puheen ollen, mokoma jäi minulta kokematta inttiaikana, koska sotimaan lähtiessä unohtivat minut kasarmille. Ei varsinaisesti lisännyt tornin uskottavuutta minun silmissäni.
 
Toki olen vanhaa kaartia, mutta hieman tuntuu omituiselta, että PV unohtaa jonkun kasarmille...
 
Toki olen vanhaa kaartia, mutta hieman tuntuu omituiselta, että PV unohtaa jonkun kasarmille...
Aika vanhaa kaartia olen itsekin. Toinen jalka haudassa ja toinen banaaninkuorella. Koulutukseni oli IT-puolen tehtävään sinisten EK:ssa. Samalla kasarmilla oli niitä paristoja, joiden kanssa piti lähteä sotimaan. Muut lähtivät, minua ei tultu hakemaan ja minä jäin. Menetys ei kuitenkaan ollut suuren suuri, sillä aukin jälkeen en päässyt ikinä koskaan tehtävään, johon olin koulutettu. Eos miksi. Mm. näistä ja muutamista muista syistä en voi arvostaa tornin toimintaa kovin korkealle.
 
Toki olen vanhaa kaartia, mutta hieman tuntuu omituiselta, että PV unohtaa jonkun kasarmille...
Juu samaa ihmettein. Ei minunkaan aikanani kovin montaa unohdettu vaikka moni olisi halunnut unohtua kassulle. Yksi vartiomies kyllä unohdettiin päiväksi metsään.
 
Meillä unohdettiin autosotamies nukkumaan lavalle, mutta kyllä se sieltä heräsi kummasti kun alettiin heittämään tavaraa niskaan. Mutta ehkä armeija on muuttunut 70-luvun toimista todella paljon. Meillä ei kasarmille piiloon päässyt, unohtumaan tai edes "huoltamaan" autoja kun metsään mentiin. Luku otettiin aina ja kun ei täsmännyt, niin sitten etsittiin. Juostiin, etsittiin, etsittiin ja juostiin.

Poikakin ihmetteli tuota, totesi, ettei muista koskaan hänen tuollaista kuulleen. Toki, olihan siinä pakko huomauttaa, että ei sitä nyt herran isä sentään upseereille kaikkea kerrota.
 
  • Tykkää
Reactions: jak
.
 
Viimeksi muokattu:
Hei.

Olen 25-vuotias nopeasti ikääntyvä nuori.

Varusmiespalveluksen suoritin vuonna 2015 9kk lääkintämiehenä, hiljattain olen alkanut itseäni aktivoimaan, viimevuonna kävin ensimmäisissä kertausharjoituksissa ja hiljattain liityin reserviläisliittoon ja maakuntajoukko toiminta kiinnostaa.

Kaikkea harrastustoimintaa mitä vain töiden lisäksi jaksaa harrastaa käyn pääosin salilla ja lenkillä tällä hetkellä, mutta eiköhän maanpuolustus toiminnasta saa hyvää ja kivaa tekemistä.

Ammatiltani olen lähihoitaja ja työskentelen kehitysvammaisten parissa työ on mukavaa ja haastavaa.

Sotilasarvoltani jääkäri.

Edit. Hemmetti harrastusten joukosta unohtui frisbeegolf, hieno laji.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top