F-35 Lightning II

Jep, Gripenissä on sekä uudessa että vanhassa mallissa. Superiinkin taisi olla tulossa, en tosin ole varma onko jo siinä mallissa että päästään testaamaan.
 
Mitähän naapurivitjassa olisi sanottu, jos Saab olisi tuonut kolmannen koneen Pirkkalaan.... :rolleyes: Luultavasti täsmälleen samat asiat päinvastaisten nimimerkkien esittäminä..? ;)
Tai entä mitä olisi kirjoitettu, jos paljon odotettu F35:n Suomen vierailu olisi ollut yhden varsinaisen koneen ja pimpatun F15:n yhteisshow?
 
Mitähän naapurivitjassa olisi sanottu, jos Saab olisi tuonut kolmannen koneen Pirkkalaan.... :rolleyes: Luultavasti täsmälleen samat asiat päinvastaisten nimimerkkien esittäminä..? ;)
Mitähän sinä olisit sanonut jos Saab olisi tuonut 4 lentävää häivehävittäjää testeihin, kun kiki oli timanttia jo noista kahdesta rakkineestakin?

Ps. Haluat vissiin keskustella nykyään enemmän keskustelijoista kuin koneista? Onko mennyt tunteisiin?
 
Kaikilla kandidaateilla on protokoneet liikkeellä, joissa seurraavan polven avioniikkaa testissä. 39-7 eli se "puolikas" eroaa toisista siinä, että sen takapenkillä on kuulemma "koko setti" E/F-kalustoa, joka voi olla valmiimmassa kunnossa koska lentokriittinen osasto on etupenkillä tuotantokonfiguraatiossa. 39-10:n sisuksista emme tiedä, PV tietää. Luultavasti sama tilanne EF ja Rafale kaksipaikkaisissa.

Nyt tulevista F-35:sta emme tiedä mitä niiden sisällä on, tuskin ainakaan Block 4 -standardin mukaisia kalustoja, ellei Edwardsin testikoneita ole tuotu Flynnin lennettäväksi tänne. Lähtöpaikka Luke AFB ei kuulosta siltä.
 
Viimeksi muokattu:
Tai entä mitä olisi kirjoitettu, jos paljon odotettu F35:n Suomen vierailu olisi ollut yhden varsinaisen koneen ja pimpatun F15:n yhteisshow?
Jep, jos tuolle tielle lähdetään, voi tosiaan kysyä mikä olisi reaktio jos testikoneina olisi yksi F-35 ja seuraavana päivänä paikalle roudattu kaksipaikkainen F-16 jonka takapenkin paikalla on johtosotku.

Luultavasti ihasteltu miten hienosti lasketuminen sujui vaikka oli sohjoa kiitotiellä, tai sitten ei.
 
Jep, jos tuolle tielle lähdetään, voi tosiaan kysyä mikä olisi reaktio jos testikoneina olisi yksi F-35 ja seuraavana päivänä paikalle roudattu kaksipaikkainen F-16 jonka takapenkin paikalla on johtosotku.
Totta, tämä olisi edustanut F-35:ttä paremmin (kuin 39-7 edusti E/F:ää), koska F-35:een ei takapenkkiä saa mitenkään? Vähän eri tie ehkä; 39-7 lienee aika paljon enemmän kuin tuo. Näistä näiden koneiden edustavuudesta on ihan turha vääntää, kun kaikki tietää että vain HX-hanke tietää mitä testataan, ja mitkä ovat tulokset ja HX:n tyytyväisyysaste kenenkin osalta.
 

Kauppaan kuuluu myös 33 kappaletta Pratt & Whitneyn F135-moottoreita, joista yksi on varamoottori ja loput tulevat koneisiin.

Miksi tuo moottoreiden määrä ilmoitetaan erikseen? Haluaako joku ostaa koneita ilman moottoreita? Mutta onhan se hienoa, että ostivat moottoritkin!
 
Yhdysvaltojen hallinto ostaa moottorit ja rungot eri valmistajilta sen sijaan että ostaisi koko paketin yhdeltä toimittajalta. Tarkkaa syytä en tähän tiedä, mutta liittynee osavaltioiden väliseen politiikkaan, jossa jaetaan liittovaltion tilauksia eli tavallaan siltarumpupolitiikkaa.

Koska Puola ostaa F-35:t FMS-kauppana yhdysvaltojen hallinnolta, ilmoitetaan eri valmistajilta tulevat kokonaisuudet erikseen - kuten yhdysvaltojen omat hankinnat.
 


Sieltä alkuperäisestä uutisesta poimittuja kohtia.



"After it turned out that securing a proper set of offset arrangements is impossible due to a closed profile of the programme"


"Poland could not have obtained relevant maintenance or manufacturing capacity related to the F-35, as, despite the proposals made during the PO-PSL term of office, it did not join the programme at the earlier stage. At the present moment the division of tasks between the participants of the programme is fixed, no changes can be introduced."


"The F-35 programme is completely closed. Both when it comes to manufacturing of the aircraft, the elements of the aircraft, as well as in case of servicing and operational support. This is done via the Global Support Solution and ALIS. There is no possibility to gain industrial benefits for the nation that has not been a part of the F-35 programme."






Ei oikein sovi tämän tyylisiin ajatteluihin mitä hx osalta löytyy.


"Huoltokyvyn toimintamallin on oltava uskottava, ja kotimaisen teollisuuden osuus on tässä mallissa oleellinen. Teollisen yhteistyön kontekstissa huoltovarmuus merkitsee sitä, että Suomelle saadaan hankinnan yhteydessä ostettua operointiin tarvittava teknologia, käyttöoikeudet ja osaaminen koko käyttöajalle."

"Huoltovarmuus on keskeistä hankkeessa. Suomen tulee pystyä operoimaan konetta itsenäisesti sekä huoltamaan sitä tiettyjen vaatimuksien mukaisesti."

"Perusperiaatteet ovat poikkeusoloissa; meidän tulee rakentaa sellainen ylläpitojärjestelmä, joka toimii ensisijaisesti poikkeusoloissa. "

"Rungon, laitteiston ja taisteluvaurioiden korjaamiseen Suomessa tulee olla tiettyjen kriteerien ja aikavaatimusten mukainen ylläpitokyky myös poikkeusoloissa"





Tais olla turha reissu noille neljälle koneella Pirkanmaalle. . Noh näki lentäjät sentään maailmaa.
 
Sieltä alkuperäisestä uutisesta poimittuja kohtia.



"After it turned out that securing a proper set of offset arrangements is impossible due to a closed profile of the programme"


"Poland could not have obtained relevant maintenance or manufacturing capacity related to the F-35, as, despite the proposals made during the PO-PSL term of office, it did not join the programme at the earlier stage. At the present moment the division of tasks between the participants of the programme is fixed, no changes can be introduced."


"The F-35 programme is completely closed. Both when it comes to manufacturing of the aircraft, the elements of the aircraft, as well as in case of servicing and operational support. This is done via the Global Support Solution and ALIS. There is no possibility to gain industrial benefits for the nation that has not been a part of the F-35 programme."






Ei oikein sovi tämän tyylisiin ajatteluihin mitä hx osalta löytyy.


"Huoltokyvyn toimintamallin on oltava uskottava, ja kotimaisen teollisuuden osuus on tässä mallissa oleellinen. Teollisen yhteistyön kontekstissa huoltovarmuus merkitsee sitä, että Suomelle saadaan hankinnan yhteydessä ostettua operointiin tarvittava teknologia, käyttöoikeudet ja osaaminen koko käyttöajalle."

"Huoltovarmuus on keskeistä hankkeessa. Suomen tulee pystyä operoimaan konetta itsenäisesti sekä huoltamaan sitä tiettyjen vaatimuksien mukaisesti."

"Perusperiaatteet ovat poikkeusoloissa; meidän tulee rakentaa sellainen ylläpitojärjestelmä, joka toimii ensisijaisesti poikkeusoloissa. "

"Rungon, laitteiston ja taisteluvaurioiden korjaamiseen Suomessa tulee olla tiettyjen kriteerien ja aikavaatimusten mukainen ylläpitokyky myös poikkeusoloissa"





Tais olla turha reissu noille neljälle koneella Pirkanmaalle. . Noh näki lentäjät sentään maailmaa.
Ei voi tulla minään suurena yllätyksenä jos on yhtään jaksanut lukea mitä täälläkin on kirjoiteltu:

- Osavalmistus on jaettu partnerimaiden kesken.

- Huoltodepotit on partnerimailla eli sellaisten saamisesta on turha enää haaveilla.

- Omat romut voi huoltaa itse (pl jotkut jotkut uudelleenrakennus-kokoluokkaa olevat jutut), mitä enemmän halutaan tehdä itse, sen enemmän se maksaa.
 
Sieltä alkuperäisestä uutisesta poimittuja kohtia.



"After it turned out that securing a proper set of offset arrangements is impossible due to a closed profile of the programme"


"Poland could not have obtained relevant maintenance or manufacturing capacity related to the F-35, as, despite the proposals made during the PO-PSL term of office, it did not join the programme at the earlier stage. At the present moment the division of tasks between the participants of the programme is fixed, no changes can be introduced."


"The F-35 programme is completely closed. Both when it comes to manufacturing of the aircraft, the elements of the aircraft, as well as in case of servicing and operational support. This is done via the Global Support Solution and ALIS. There is no possibility to gain industrial benefits for the nation that has not been a part of the F-35 programme."






Ei oikein sovi tämän tyylisiin ajatteluihin mitä hx osalta löytyy.


"Huoltokyvyn toimintamallin on oltava uskottava, ja kotimaisen teollisuuden osuus on tässä mallissa oleellinen. Teollisen yhteistyön kontekstissa huoltovarmuus merkitsee sitä, että Suomelle saadaan hankinnan yhteydessä ostettua operointiin tarvittava teknologia, käyttöoikeudet ja osaaminen koko käyttöajalle."

"Huoltovarmuus on keskeistä hankkeessa. Suomen tulee pystyä operoimaan konetta itsenäisesti sekä huoltamaan sitä tiettyjen vaatimuksien mukaisesti."

"Perusperiaatteet ovat poikkeusoloissa; meidän tulee rakentaa sellainen ylläpitojärjestelmä, joka toimii ensisijaisesti poikkeusoloissa. "

"Rungon, laitteiston ja taisteluvaurioiden korjaamiseen Suomessa tulee olla tiettyjen kriteerien ja aikavaatimusten mukainen ylläpitokyky myös poikkeusoloissa"





Tais olla turha reissu noille neljälle koneella Pirkanmaalle. . Noh näki lentäjät sentään maailmaa.
En usko että itse huoltovarmuus on ongelma, koska myös US-koneet on saatava korjattua tiettyyn rajaan saakka kaukaisissa sodissa ja lentotukialuksilla. Se että paljonko tuon paketin kasaaminen maksaa sitten meille ja mitä sen ylläpitäminen maksaa, merkitsee. Tämän osalta ei näytä valitettavasti kovin lupaavalta monien uutisten perusteella, mutta vielä on aikaa hieman ennen päätöstä.

F-35 Versioiden lopullinen taistelutestaus tapahtuu ensi kesän lopulla ilmeisesti. Silloin nähdään että alkaako täysi tuotantovauhti tänä vuonna vai joskus myöhemmin. Sekin vaikuttanee päätöksiin, koska Suomen testirata on vaatimaton tuohon lopulliseen testiin verrattuna.
 
En tiedä liittyykö F-35 testeihin mutta kävin kuvaamassa Jenkkien kaksi USAF Boeing C-17 Globemasteria Pirkkalassa
 
  • Tykkää
Reactions: M&R
Back
Top