F-35 Lightning II

Tuohan vihjaisi, että F-35:lla on kummasti jalkoja pysytellä ilmassa verrattuna keskimääräisiin 4 gen rihveleihin.

Eikö tuo olisi looginen tavoite siinäkin mielessä että stealth tuo loiterointiin isoja etuja ja näkymätön loiterointi rajoittaa vastapuolen toimintavapautta silloinkin kun ei tiedetä tapahtuuko sitä juuri tietyllä hetkellä tietyllä alueella?
 
On kyllä melkoisia hidastelijoita nuo britit ostaessa F-35B:tä. 24. vasta tulossa ja jo 11. vuosi heille toimituksia. Jos me ostettaisiin 60 samalla tahdilla niin viimeinen olisi perillä 2055

Sanmaa olen ihmetellyt minäkin, heillä on kaksi melko suurta tukialusta mutta hävittäjiä ei ole edes yhteen. Syynä on varmaan se etteivät halua hankkia keskeneräisiä joita myöhemmin jouduttaisiin päivittämään kalliilla lopulliseen konfiguraatioon. Muistan lukeneeni jonkun uutisen jossa harkitsevat että kaikkia alkusarjan koneita ei päivitettäisi viimeisintä blokkia vastaavaksi vaan ne jäisi koulutuskäyttöön.
 
Sanmaa olen ihmetellyt minäkin, heillä on kaksi melko suurta tukialusta mutta hävittäjiä ei ole edes yhteen. Syynä on varmaan se etteivät halua hankkia keskeneräisiä joita myöhemmin jouduttaisiin päivittämään kalliilla lopulliseen konfiguraatioon. Muistan lukeneeni jonkun uutisen jossa harkitsevat että kaikkia alkusarjan koneita ei päivitettäisi viimeisintä blokkia vastaavaksi vaan ne jäisi koulutuskäyttöön.
Brittien piti ostaa 138 konetta, mutta nyt näyttää yhä selvemmältä ettei niin tapahdu.

https://www.defensenews.com/global/...-f-35-numbers-but-is-it-still-aiming-for-138/
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Syynä on varmaan se etteivät halua hankkia keskeneräisiä joita myöhemmin jouduttaisiin päivittämään kalliilla lopulliseen konfiguraatioon.
Syynä on raha. Tuollaisella budjetilla on aika hankala leikkiä suurvaltaa. Jopa Saksalla on suurempi budjetti. Lentotukialukset ja tulevat sukellusveneet jo viekin budjetista aimo osan. Ei siinä paljon jaettavaa jää.

Jäljellä ei ole kuin muistot.
 
Pitkästä aikaa kunnollinen artikkeli, missä F-35 saa löylyä. Ylläpidon suunnittelu jäi junasta eikä varaosaa ole ostettu riittävästi suhteessa runkoihin.

Esim. tämän lukiessa käy mielessä kuinka Suomen DSCAssa oli hurjat 2 kpl ylimääräistä moottoria 64 konetta varten (3%!). Super Hornetin DSCAssa oli 166/72 eli 15% ylimääräisiä motteja. Tosin SH summa oli 14.7 mrd ja F-35 12.5, joten eroa jäi vaikka kahdeksan F:ää miinustaa pois.
Matthew Bromberg, president of P&W Military Engines, told the committee part of the problem is simply that DoD and the company didn’t bake enough leeway into contracting for spares.

This program was constructed with 12% spare engines and modules. That’s about half of what all my other engine programs were constructed [with] — very, very lean,” he told lawmakers. “We recommend that we plus up that number of spares engines, at least for a period of time, as we get up the learning curve.”
“This is a government-driven program, so a lot of the problems that we’re hearing about today in terms of sustainment are really rooted in the program’s inability to focus on sustainment when it should have,” she told lawmakers. DoD should have made decisions about data rights and how to manage the supply chain 10 or 15 years ago, she stressed. It did not.

“And so, with a high degree of concurrency in the program, we’re now having to dig ourselves out of a very deep hole that should never have been created in the first place,” she chided.

 
Höh, eikö ASRAAMista ole hehkutettu että kun siinä on lock-on-after-launch niin pitäisi onnistua ampuminen asekuilustakin.
Mielenkiintoista että nyt aseiden ulkoinen kuljetus ei olekaan ongelma häiveen suhteen...? :whistle:
 
Höh, eikö ASRAAMista ole hehkutettu että kun siinä on lock-on-after-launch niin pitäisi onnistua ampuminen asekuilustakin.
Mielenkiintoista että nyt aseiden ulkoinen kuljetus ei olekaan ongelma häiveen suhteen...? :whistle:
Se vissiin liittyy siihen, että ovat raidelaukaistavia. Eli ei voi oikein järkevästi laittaa kuiluun. Sekä ASRAAM että AIM-9X II on vissiin RAM-käsitelty kuitenkin.
ASRAAM on parempi kantama, mutta en usko sitä olevan välttämätöntä havitella F-35:een vaikka se saattaisi sisältyä Typhooniin.
 
Juu tiedän että kiskolta lähtee, sitä on vain diletantit välistä intoilleet webissä että ASRAAMilla kuilusta ampuminen onnistuisi kun on LOAL ja primitiivisen Sidewinderin kantaminen ulkoripustimissa olisi tarpeetonta. Vissiin se pudotuslaukaisun modaaminen ohjukseen olisi vähän liian työlästä hyötyyn nähden.
 
Se vissiin liittyy siihen, että ovat raidelaukaistavia. Eli ei voi oikein järkevästi laittaa kuiluun. Sekä ASRAAM että AIM-9X II on vissiin RAM-käsitelty kuitenkin.
Näinhän se tuossa tweetissäkin toteaa.

Monta kertaa oon miettiny pienessä päässä itsekseni, että mitenhän hyvin noista kuilusta ammuttavat aseet toimii jos kepistä väännetään oikein tosissaan jotain manoveeriä laukaisun hetkellä. Jos noissa on jotain rajaa että millaisia g-voimia koneeseen saa laukaisussa kohdistua tai millaisessa kohtauskulmassa voi ammuttaessa lentää, niin saattaa hyvin olla että noista raidelaukaistavista ei tulla pääsemään koskaan eroon.
 
Näinhän se tuossa tweetissäkin toteaa.

Monta kertaa oon miettiny pienessä päässä itsekseni, että mitenhän hyvin noista kuilusta ammuttavat aseet toimii jos kepistä väännetään oikein tosissaan jotain manoveeriä laukaisun hetkellä. Jos noissa on jotain rajaa että millaisia g-voimia koneeseen saa laukaisussa kohdistua tai millaisessa kohtauskulmassa voi ammuttaessa lentää, niin saattaa hyvin olla että noista raidelaukaistavista ei tulla pääsemään koskaan eroon.
Tuohan taitaa olla asekoelento-ohjelman päätarkoitus, siinä validoidaan kaikki raja-arvot aseen kuljetukselle ja laukaisulle. Luulen että kriittinen tekijä on juuri kohtauskulma. Jos kohtauskulma on kovin suuri, ripustimen ulostyöntövoima ei välttämättä ole sopiva aseen irrottamiseksi koneen virtauksesta. Eli vaikkapa kaartotaistelussa aseen käyttömahdollisuuksiin vaikuttaa enemmän luultavasti kohtauskulman tilanne kuin g.
 
Se vissiin liittyy siihen, että ovat raidelaukaistavia. Eli ei voi oikein järkevästi laittaa kuiluun. Sekä ASRAAM että AIM-9X II on vissiin RAM-käsitelty kuitenkin.
ASRAAM on parempi kantama, mutta en usko sitä olevan välttämätöntä havitella F-35:een vaikka se saattaisi sisältyä Typhooniin.
AIM-9x block II ja block II+ ovat eri versioita ja jälkimmäisessä on lisätty häive F-35 ulkoista kantamista varten.
 
Vaikuttaa jonkun fanipojan hehkutukselta, ei niinkään joltain joka oikeasti tietää jotain aiheesta. Ei interferometriä ole ufotekniikka joka olisi vain Barracudassa käytössä, vaan myös esimerkiksi Gripen E:ssä ja tosiaan myös Growlerissa. Myös Growler voi käyttää tutkaa häirintään jos niikseen tulee. Vertailu F-16:een kertonee enemmän F-16:n tunnetusti kepoisista elso-ominaisuuksista.
Kuten olen usein huomattanut, Barracudan komponentit painavat n. 90 kiloa, ALQ-218 puolisen tonnia. Tämä antanee jotain viitteitä järjestelmien kyvyistä.

ASQ-239:
Capture.PNG

ALQ-218:

content_dam_mae_online_articles_2018_10_alq_218_ew_16_oct_2018.png


F-35:n "juttu" elsossa tuskin on se että siinä olisi jotain ennennäkemättömiä supersensoreita, vaan se että sensorifuusio antaa mahdollisuuden esittää lentäjälle informaatiota jota aikaisemmin ei olisi ollut mitään järkeä mitenkään tunkea pilotin toljotettavaksi koska ei sitä olisi voinut käyttää tai tulkita.
 
^Sellainen huomio vielä tuosta quoran kirjoittajasta, että hän näyttää olettavan että F-35:n vastaanottimien määrä kertoo paremmasta tarkkuudesta. Käsittääkseni kuitenkin nuo vastaanottimet ovat eri taajusalueille, eli käytännössä F-35:ssäkin yhtä signaalia kuuntelee vain kaksi vastaanotinta. Myös Hornetin AN/ALR-67:ssä on kymmenkunta antennia.
 
Tottakai se on fanipoikailua, mutta silti tuo häiveen kantamaetu ja pienempi häirinnäntarve piilotuksessa on merkittävä edistysaskel yleisestä hyminästä.

Sen sijaan ei ole vara julistaa F-35 peittoavan Growlerin mennen tullen vain sillä varauksella, että escort jamit olisi jälkimmäisellä parempaa. Totuuden tietää vain RAAF, jolla on molempia käytössä (Intian lavikaisen kotimaalla ei ole kumpaakaan). Sekä USN-USAF-rajapinta. Toivottavasti myös HX loppuvuodesta sinne päin.

Se on tosiaan vaikeasti ohitettava fakta, että NGJ pömpeli on kooltaan hirmuinen eikä kai huvikseen.
 
Back
Top