Jäämeren rata, koillisväylä ja Suomi.

Minä sainkin jo tarpeekseni "kiinalaisten luonnonsuojelu intoudesta ", jos otettas norskien kanssa puheeksi ronskisti vaan suora ratalinja Altan suuntaan Kolarista. Hammerfestin suunnan asuttaminen helpottuisi suomalaisesta näkökulmasta. Sinne Hammerfestiin kun on hankala päästä lentoteitse(täysin kelien armoilla nykyinen lentokenttä) Jos saadaan ensin sovittua kaikkien kanssa asiasta. Skibotni seutu on liian hienoa rumalle satamalle. Norjalaiset haluavat rautatien ja Altaan saatte minun puolesta rakentaa. Tulisi halvimmaksi Suomelle ja maksimihyöty?
 
Sitten rakennetaan rata eurooppalaisella raideleveydellä ja hoidetaan homma joko konttien siirrolla tai sopivalla vaunukalustolla - ihan kumpi tahansa vaihtoehto käy.

Toisaalta rata Länsi-Euroopan raideleveydellä Suomesta Narvikiin on jo olemassa. Ja sen käytön esteenä on nimenomaan se raideleveyksien ero.
 
Toisaalta rata Länsi-Euroopan raideleveydellä Suomesta Narvikiin on jo olemassa. Ja sen käytön esteenä on nimenomaan se raideleveyksien ero.

Yhteyteen ei ole panostettu koska se ei ole juurikaan tarpeen laivakuljetusten vaihtoehtona - mikä tulisi eteen myös esitetyllä ratahankkeella. Paitsi kriisitilanteeseen liittyen, mitä varten pitäisi varmaan hankkia dieselveturikalustokin.
 
https://www.nrk.no/finnmark/mener-n...re-rustet-til-oljesatsingen-i-nord-1.13467520
Direktør i Petro Arctic, Kjell Giæver, er ikke fornøyd med regjeringas satsing på infrastruktur i Finnmark
Minä jos olisin hommissa valtiolla yms niin olisin aktiivinen tuonne suuntaan ratakiskojen/infran puolesta virkamiestasolla pohjoismaisissa yhteyksissä. Omasta mielestäni helvetin hyvä suunta on SUORAAN pohjoiseen. Kautokeinon suunta on täysin vierasta , mutta ainakin riittävästi neliöitä, riittävän kylmä paikkakuntana moiselle hankkeelle jossa ollaan kelien lämpenemisen armoilla toivottavasti vielä pitkään..Asia loppuunkäsitelty osaltani toivottavasti joku ottaisi onkeen.
 
Jäämeren radan taloudellinen peruste ei ole millään ilveellä itselleni auennut, mutta eipä se näköjään aukene liikenneministeriön selvityksessäkään.

Jos koillisväylän liikenne muuttuu säännölliseksi, voitaisiin Suomen kuljetuksia Aasiaan nopeuttaa kuljettamalla lasti Kirkkoniemestä uutta junarataa etelään. Tämä säästäisi aikaa, mutta toisaalta kasvattaisi kustannuksia. Suomen tavaravirroilla tuskin kannattaa rakentaa miljardien hintaista junarataa pohjoiseen. Kauttakulkuliikenteen mahdollisuudet jäävät pieniksi, koska se sama Kirkkoniemessä käynyt laiva jatkaa matkaansa länteen ja on muutaman päivän kuluttua Göteborgissa, Rotterdamissa tai Saksan Pohjanmeren satamissa.

Turvallisuuspoliittisesti on järjetöntä rakentaa rataa Venäjän rajalle, kun vaihtoehtona on nousta länsirajaa ylös Tromssaan.

Kepun prioriteetit tuntien Kirkkoniemen linjauksella varmistetaan maksimimäärä julkista rataa ja rahaa omien hallussa olevaan vaalipiiriin.
 
Eikö ole turvallisuuspoliittinen riski linjata yhteys Ruotsin läpi? Tällöinhän yhteyden käyttökelpoisuudesta päättävät Suomen lisäksi Norja ja Ruotsi. Mielestäni on parasta pudottaa Ruotsi ulos yhtälöstä ja linjata yhteys suoraan Suomesta Norjaan. Keep it simple, stupid. (Tilanne voisi muuttua, jos Ruotsi liittyisi Natoon.)

Toisekseen pitäisin rataa huonona valintana, jos yhteys rakennetaan julkisella rahalla huoltovarmuutta silmällä pitäen. Sotaa alempiasteisissa tilanteissa ratakin olisi kelvollinen, mutta sodan oloissa se on aivan liian helposti katkaistavissa jopa yksittäisellä täsmäaseella. Toki, jos rata saadaan "ilmaiseksi" yksityisellä rahalla, niin ei sekään ole huono juttu.

Annan siis ääneni Liinahamarin reitin läntisemmälle ja suurikapasiteettisemmalle versiolle. Moottoritie HCT-rekoilla Oulusta Kilpisjärvelle ja sieltä Norjaan.
 
Minusta tässä kannattaa pitää suomen kannalta kokonaisuus hallussa. Joka yhtälössä on ainakin sen viisimuttaa. Satama. Finnmarkit kaasukentät ovat luokkaa nykylöydöillä 50 vuotta. Kaasu on uutta öljykassaa vuonomaalaisille. Norjan maantielogistiikka suosii Ruotsin ja Suomenkin maanteitä helpomman maaston takia. Jos Norja halua rautatie sataman ja kehittää tulevaa "stavangeria(entinen öljypääkaupunki) eli Hammerfestiä niin sinnepäin. Sipilä+ co lienee kartalla olleet Tromsan suuntaan. Käykööt vaikka öljymuseossa. Tutkija Kiiski lienee epänorjalainen mutta kunhan pääsis Sipilän matkaan. :)
Uusi Kostamus projekti.
Suomalainen kaasu/rakennus/maantie(lemminkäinen jo ollut)/ tietämys kunniaan.
 
Jos nyt mitään osviittaa voi saada olosuhteista kauniina kevätpäivänä ni pari hetkeä tästä kertoo jotain mahdottomistakin olosuhteista mantereella FINNMARKISTA joka on siis nimeltään suomen suuntaine ja jossa suomalaisuus on hyve perinteiden muodossa. https://tv.nrk.no/serie/broeyt-i-vei/dnpr61005112/sesong-1/episode-1 Toivoa voin parempaa ratalinjausta Finnmarkin kannalta.
 
Minusta Naton nykyinen pääjohtaja voisi ymmärtää "ehdotukseni" suomalaiselta talouskannalta joka itselläni ajateltuna eikä niinkään turvallispolitiikka.
Ihan sama Jäämeren merenkäynnin kannalta onko satama Altassa vai Kirkenesissä jäiden suhteen jos murrettavaa jäätä on 10000km Aasiaan muuten paitsi kesäkuukaudet sitten 10 vuoden päästä kun rata olisi valmis.
Jos on kiinnostusta arktiseen ulottuvuuteen ja talouden virkistämiseen Suomen kannalta niin Alta/Hammerfestiin kävisi minun ajatuksiini järkevämpänä pitkällä aikajänteellä.
Onko Kirkkoniemi tarkkaan harkittu suomalaisen elinkeino elämän kannalta ?
Tuskinpa on ulkomaiset kaivosyhtiöt laskenut tuon mahdollisen uuden radan varaan mitään aloittaessaan toimintaa.
Tuon suuruusluokan summista joista ollut puhe saisi jo maanteitäkin paremmin liikennöitävään kuntoon. Järkevä keskustelu Norjan suuntaan toisi säästöä suomelle..
 
Suomeen tuotavista tavaroista noin 70 prosenttia tulee laivoilla Itämeren kautta. Vaihtoehtoisia reittejä on mietitty ja mietitään kaiken varalle. Logistiikkapäällikkö Raija Viljanen Huoltovarmuuskeskuksesta näkisi mielellään parannellun version Torniosta Haaparannan kautta Narvikiin kulkevasta ratayhteydestä.

– Malmirata on osin yksiraiteinen ja jos siihen saisi toiseen raiteen, se auttaisi jo tosi paljon.

Länsi-Lapista Norjan Tromssaan tai Narvikiin kulkevien vaihtoehtojen ongelmana pidettiin korkeaa hintaa, jota nostaa esimerkiksi tunneleiden louhinta vuoristoisessa maassa. Liikenneviraston rataselvityksessä Narvikin reitin ongelmaksi mainittiin huoltovarmuusmielessä myös eri raideleveys Ruotsin ja Suomen puolella.

Jos meriliikenne Itämerellä estyisi tai se tarkoituksella estettäisiin, kaikelle tavaraliikenteelle ei vaihtoehtoreittiä löydy mutta tärkeimmille tuontitavaroille se yritetään kaikin voimin löytää.

– Todennäköisesti jotain kautta pystytään tuomaan aina jotain, mutta ei välttämättä kaikkea sitä mitä normaalisti. Tavoite on, että aina pystytään toimimaan jollain tavalla. Aina pitää olla se plan B, Viljanen sanoo.


1522927099202.png
 
Mikä tuota Berneriä oikein vaivaa? :mad::mad:
Kaikista älyvapain esitys, mitä kukaan ei ole kannattanut, niin se sitten tulee.
 
Mulla on mennyt täysin luotto tuohon Berneriin. Kaikki sen ehdotukset ovat olleet aivan ihmeellisiä. Onneksi ne on torpattu yksi toisensa jälkeen. Ammattitaidon eukko.
Jäämerenradassa ei ole vielä tapahtunut mitään peruuttamatonta.
Tämä ehdotushan valittiin vasta jatkoselvitykseen. Toivottavasti jatkoselvityksessä järki voittaa.
 
Mikä tuota Berneriä oikein vaivaa? :mad::mad:
Kaikista älyvapain esitys, mitä kukaan ei ole kannattanut, niin se sitten tulee.

Berner ei ole poliitikko eikä omaa juuri minkäänlaista kokemusta koneistosta, ennemmin tottunut viemään asioita läpi suvun yrityksissä diktaattorivaltuuksin. Tässä on hyvät ja huonot puolensa, huonona nämä läpimenokelvottomat esitykset, joita yrittää puskea läpi loppuun asti, hyvänä uskaltaa ehdottaa uusia lähestymistapoja ja vittuilla vatuloinnista.
 
Berner ei ole poliitikko eikä omaa juuri minkäänlaista kokemusta koneistosta, ennemmin tottunut viemään asioita läpi suvun yrityksissä diktaattorivaltuuksin. Tässä on hyvät ja huonot puolensa, huonona nämä läpimenokelvottomat esitykset, joita yrittää puskea läpi loppuun asti, hyvänä uskaltaa ehdottaa uusia lähestymistapoja ja vittuilla vatuloinnista.
Juurikin näin on tämän Bernerin kanssa.
 
Yksi vaihtoehto on tietysti että norjalaiset rakentavat radan Kilpisjärvelle asti ja toteavat että saamme jatkaa siitä ihan minne itse haluamme.
 
Mulla on mennyt täysin luotto tuohon Berneriin. Kaikki sen ehdotukset ovat olleet aivan ihmeellisiä. Onneksi ne on torpattu yksi toisensa jälkeen. Ammattitaidon eukko.
Jäämerenradassa ei ole vielä tapahtunut mitään peruuttamatonta.
Tämä ehdotushan valittiin vasta jatkoselvitykseen. Toivottavasti jatkoselvityksessä järki voittaa.


Minusta huolestuttavaa on, jos joku pitää tuota naista jotenkin validina tyyppinä. Ämmä romuttaa Suomen ammattialoja isolla vauhdilla(siis hänen ulkomaisten palkanmaksajien käskystä) ja porukka jotenkin viä kuuntelee sitä.
 
Back
Top