Vonka
Supreme Leader
Sitten vahan vanhempana BJJ musta vyo paalla, BJ Penn ottelee Ronda Royseyn Judo mustaa vyota vastaan...
Penn oli lahjakas. Se oikeasti merkitsee. Mutta jos kuka tahansa haluaa oppia, siihen on vain yksi tie: harjoittelu, harjoittelu, harjoittelu.
Kerroin aloitusviestien joukossa jo taustastani kilpajudokana ja myöhemmästä pitkästä polustani aikidon, jujutsun, kickboxingin ja krav magan parissa. Näistä kaikista jujutsussa oli korkein taso. Seuratkin olivat kohtuullisen tasalaatuisia.
Vyöarvot eivät merkitse niin hirveästi. Kun menin jujutsuun, kykenin valkoisena vyönä usein yllättämään mustan vyön kaverin, jolla ei ollut kisakokemusta - tosin yleensä matossa. Siksi mattorandori oli suosikkini. Olen kyllä heittänyt BJJ:n Suomen mestarin niin, että häneltä lähti taju. Mutta se oli vahinko. Päätin tehdä salamannopean polvipyörän ja hän miltei samalla hetkellä yritti sisääntuloa. Se olisi ollut kaunista, jos liikkeeni olisi ollut harmoninen liike ja mestarillista puolustusta, mutta se oli sattumaa ja vetoon käytin enemmän voimaa kuin taitoa ja nyt siihen tuli koko hänen oma raju hyökkäysenergiansa mukaan. Bang ja nukkumatti! 100% ippon bonuksilla.
Olen pysynyt sivussa keskustelusta jonkin aikaa. Mielestäni täällä fanitetaan liian kapeakatseisesti jotain lajeja ilmeisesti sillä perusteella että sattuu olemaan joku käsitys siitä yhdestä ja sitten tuodaan vain ja ainoastaan sitä esiin. Minä olen poiminut kaikenlaista niistä kaikista ihan surutta ja suosittelen tätä tietä. Onko ollut hyötyä? No yhden kerran tappelin ruuvimeisselillä aseistautunutta vastaan. Sain sen helposti pois. Olen raudoittanut kymmenisen tyyppiä. Tällöin hallintaote on tärkein. Yleensäkin puolustuksellisissa tai rauhoittamishommissa pitää olla hyvä painimaan. Mutta jos joutuisin ison lauman piirittämäksi, löisin pakoaukon käyttäen jotain mahdollisimman suoraviivaista jujutsu / krav maga -varianttia, ja menisin kotiin.