Kamppailulajit sotilastaitona ja reservin harrastuksena

Sitten vahan vanhempana BJJ musta vyo paalla, BJ Penn ottelee Ronda Royseyn Judo mustaa vyota vastaan...


Penn oli lahjakas. Se oikeasti merkitsee. Mutta jos kuka tahansa haluaa oppia, siihen on vain yksi tie: harjoittelu, harjoittelu, harjoittelu.

Kerroin aloitusviestien joukossa jo taustastani kilpajudokana ja myöhemmästä pitkästä polustani aikidon, jujutsun, kickboxingin ja krav magan parissa. Näistä kaikista jujutsussa oli korkein taso. Seuratkin olivat kohtuullisen tasalaatuisia.

Vyöarvot eivät merkitse niin hirveästi. Kun menin jujutsuun, kykenin valkoisena vyönä usein yllättämään mustan vyön kaverin, jolla ei ollut kisakokemusta - tosin yleensä matossa. Siksi mattorandori oli suosikkini. Olen kyllä heittänyt BJJ:n Suomen mestarin niin, että häneltä lähti taju. Mutta se oli vahinko. Päätin tehdä salamannopean polvipyörän ja hän miltei samalla hetkellä yritti sisääntuloa. Se olisi ollut kaunista, jos liikkeeni olisi ollut harmoninen liike ja mestarillista puolustusta, mutta se oli sattumaa ja vetoon käytin enemmän voimaa kuin taitoa ja nyt siihen tuli koko hänen oma raju hyökkäysenergiansa mukaan. Bang ja nukkumatti! 100% ippon bonuksilla.

Olen pysynyt sivussa keskustelusta jonkin aikaa. Mielestäni täällä fanitetaan liian kapeakatseisesti jotain lajeja ilmeisesti sillä perusteella että sattuu olemaan joku käsitys siitä yhdestä ja sitten tuodaan vain ja ainoastaan sitä esiin. Minä olen poiminut kaikenlaista niistä kaikista ihan surutta ja suosittelen tätä tietä. Onko ollut hyötyä? No yhden kerran tappelin ruuvimeisselillä aseistautunutta vastaan. Sain sen helposti pois. Olen raudoittanut kymmenisen tyyppiä. Tällöin hallintaote on tärkein. Yleensäkin puolustuksellisissa tai rauhoittamishommissa pitää olla hyvä painimaan. Mutta jos joutuisin ison lauman piirittämäksi, löisin pakoaukon käyttäen jotain mahdollisimman suoraviivaista jujutsu / krav maga -varianttia, ja menisin kotiin.
 
Muutamat täällä on siitä kirjoitellut ja pläräillyt, mutten Defendon harrastajat / kokeilijat, kuinka haastavasta lajista on kyse? Paljon mainostetaan yksinkertaisuutta yms, mutta haluaisin kuulla muiden mielipiteitä. Itsellä ei suoranaista kamppailutaustaa lajista ole, fyysisiä juttuja olen harrastanut ja spol / turvalan koulutuksissa voimankäyttö hömpät taustalla. Defendo kuulostaa mielenkiintoselta ja nimenomaan käytännönläheiseltä.

Onko esim tietoa miten Tampereella?
 
Muutamat täällä on siitä kirjoitellut ja pläräillyt, mutten Defendon harrastajat / kokeilijat, kuinka haastavasta lajista on kyse? Paljon mainostetaan yksinkertaisuutta yms, mutta haluaisin kuulla muiden mielipiteitä. Itsellä ei suoranaista kamppailutaustaa lajista ole, fyysisiä juttuja olen harrastanut ja spol / turvalan koulutuksissa voimankäyttö hömpät taustalla. Defendo kuulostaa mielenkiintoselta ja nimenomaan käytännönläheiseltä.

Onko esim tietoa miten Tampereella?
Et tarvitse kamppailulajitaustaa. Aloittaminen ei ole haastavaa, lajin voi aloittaa vaikka roimasti ylipainoisena ilman mitään liikunta- saatika kamppailulajitaustaa. Kaikki liikunnallisuus pohjalla on toki hyvä juttu (mutta ei edellytys).

Mitä sitten tarkoitetaan haastavalla? Toki kehittymiseen menee aikaa ja se vaatii treeniä, se on selvä. Scandinavian defendossa on toki pyritty yksinkertaisuuteen, mutta treeniä vaaditaan silti.

Mutta ei harjoittelu siinä mielessä haastavaa ole, että seura potkisi pois jos et pääse aina treeneihin tai kehity kuten joku lahjakkaampi yksilö.

Tampereella on defendoa ja yleensä peruskursseja järjestetään keväällä, mutta sinähän voit kysyä asiasta. Laita kokemuksiasi sitten tänne. Tärkeintä on että menet peruskurssille heti kun pääset. Sitten näet pidätkö lajista vai etkö ja millaista harjoittelu on.
http://www.defendotampere.fi/

Minä itse kuulun noihin defendon kokeilijoihin, kokemusta defendosta minulla ei ole juurikaan, mutta on mahdollista että tulevaisuudessa jatkan defendon treenaamista. (Nyt se on minulle mahdotonta useasta syystä.)
 
Kerroinkos jo täällä kun marraskuun alussa joku ei tykännyt yöllä meikäläisen IDF:n T-paidasta Maltalla ja vetäisi jollain astalolla takaraivoon. Sen verran oli vaistot valppaana, että kuulin jotain tulevan ja ennätin hieman päätä kääntää. Joten osuma takaraivoon ei ollut täydellinen, mutta putosin kierimällä noin 6 kiviporrasta. Vekki takaraivossa, lievä(hkö) aivotärähdys, ja kolme hiusmurtumaa kylkiluihin. Kesti tämän 2 kk noiden kylkiluiden paraneminen. Mutta osasin vielä kaatua (vaikka kiviportaissa aina tulee kipeää) ja pahempaa ei tullut.

No, ei hyökkääjällekään käynyt hyvin kun se ei tajunnut, että sen takana oli muutama meikäläisen sotilastaustainen kaveri, jotka eivät katsoneet moista käytöstä oikein hyvällä.
 
Kerroinkos jo täällä kun marraskuun alussa joku ei tykännyt yöllä meikäläisen IDF:n T-paidasta Maltalla ja vetäisi jollain astalolla takaraivoon. Sen verran oli vaistot valppaana, että kuulin jotain tulevan ja ennätin hieman päätä kääntää. Joten osuma takaraivoon ei ollut täydellinen, mutta putosin kierimällä noin 6 kiviporrasta. Vekki takaraivossa, lievä(hkö) aivotärähdys, ja kolme hiusmurtumaa kylkiluihin. Kesti tämän 2 kk noiden kylkiluiden paraneminen. Mutta osasin vielä kaatua (vaikka kiviportaissa aina tulee kipeää) ja pahempaa ei tullut.

No, ei hyökkääjällekään käynyt hyvin kun se ei tajunnut, että sen takana oli muutama meikäläisen sotilastaustainen kaveri, jotka eivät katsoneet moista käytöstä oikein hyvällä.

Tuo on se juttu. Ei ole silmiä selässä. Kuka vain voidaan teloittaa.

Välimeren maissa on kaikissa muiden muassa palestiinalaisia eikä niitä juuri erota muista. Muistan kerran, kun minun piti syödä libanonilainen meze, tosin Kyproksessa, jossa silloin olin. Olikohan se helmikuussa 1988? Joka tapauksessa PLO oli saanut päähänsä tehdä oman Exoduksen eli laivata väkeä paattiin ja purjehtia sillä jonnekin Länsirannalle median loisteessa. No, siinä kävi niin erikoisesti, että erään hotellin edessä oleva auto lensi taivaan tuuliin ja sen mukana kolme liikennöitsijäksi ryhtynyttä jasserilaista. Hotellin kansainvälisistä lipuista siinä yläpuolella tuli ihan suikaleita, mutta kukaan muu ei loukkaantunut, eli se oli selvästi tähysteinen juttu. Sitten kuului satamassa jumpsis ja sen pahuksen kipon pohjaan tuli iso reikä ja se vajosi osittain siihen satamaan. Eihän sillä enää mihinkään päässyt.

No, minä satuin ehtoolla menemään siihen meze-mestaan, mutta ovi oli kiinni ja siinä lappu: "Restaurant is closed because of the staffs annual leave". Eivät kuulemma koskaan tulleet vuosilomalta takaisin. Söin sitten kyprolaisen mezen, kyllähän Limassolissa kuppiloita riittää.

Niin tästä tuli nyt sivupolku. Kyllä se Välimeren rannoilla on monessa paikassa haaste tuollainen paita, että ole varovainen. Vaikka kyllähän hullu voi takaapäin lyödä missä vain. Itse asun maassa, jossa on varmaan maailman parhaat edellytykset saada joku amatööri silmilleen. Eli Suomessa.
 
Tuo on se juttu. Ei ole silmiä selässä. Kuka vain voidaan teloittaa.

Välimeren maissa on kaikissa muiden muassa palestiinalaisia eikä niitä juuri erota muista. Muistan kerran, kun minun piti syödä libanonilainen meze, tosin Kyproksessa, jossa silloin olin. Olikohan se helmikuussa 1988? Joka tapauksessa PLO oli saanut päähänsä tehdä oman Exoduksen eli laivata väkeä paattiin ja purjehtia sillä jonnekin Länsirannalle median loisteessa. No, siinä kävi niin erikoisesti, että erään hotellin edessä oleva auto lensi taivaan tuuliin ja sen mukana kolme liikennöitsijäksi ryhtynyttä jasserilaista. Hotellin kansainvälisistä lipuista siinä yläpuolella tuli ihan suikaleita, mutta kukaan muu ei loukkaantunut, eli se oli selvästi tähysteinen juttu. Sitten kuului satamassa jumpsis ja sen pahuksen kipon pohjaan tuli iso reikä ja se vajosi osittain siihen satamaan. Eihän sillä enää mihinkään päässyt.

No, minä satuin ehtoolla menemään siihen meze-mestaan, mutta ovi oli kiinni ja siinä lappu: "Restaurant is closed because of the staffs annual leave". Eivät kuulemma koskaan tulleet vuosilomalta takaisin. Söin sitten kyprolaisen mezen, kyllähän Limassolissa kuppiloita riittää.

Niin tästä tuli nyt sivupolku. Kyllä se Välimeren rannoilla on monessa paikassa haaste tuollainen paita, että ole varovainen. Vaikka kyllähän hullu voi takaapäin lyödä missä vain. Itse asun maassa, jossa on varmaan maailman parhaat edellytykset saada joku amatööri silmilleen. Eli Suomessa.

Maltalla on paljon libyalaisia, tunisialaisia ja Pohjois-Afrikan pakolaisia. Niistä kukaan ei oikein tykkää Israelista... Ja käytännössä kaikko noista käyttää jotain kättä ptempää noissa "neuvotteluissa". Kannattaa aina pitää mielessä, että muualla ei tosiaankaan lyödä nyrkillä "snagarilla" kuten Suomessa.
 
Maltalla on paljon libyalaisia, tunisialaisia ja Pohjois-Afrikan pakolaisia. Niistä kukaan ei oikein tykkää Israelista... Ja käytännössä kaikko noista käyttää jotain kättä ptempää noissa "neuvotteluissa". Kannattaa aina pitää mielessä, että muualla ei tosiaankaan lyödä nyrkillä "snagarilla" kuten Suomessa.

Vähintään nyrkkirauta.
 
Et tarvitse kamppailulajitaustaa. Aloittaminen ei ole haastavaa, lajin voi aloittaa vaikka roimasti ylipainoisena ilman mitään liikunta- saatika kamppailulajitaustaa. Kaikki liikunnallisuus pohjalla on toki hyvä juttu (mutta ei edellytys).

Mitä sitten tarkoitetaan haastavalla? Toki kehittymiseen menee aikaa ja se vaatii treeniä, se on selvä. Scandinavian defendossa on toki pyritty yksinkertaisuuteen, mutta treeniä vaaditaan silti.

Mutta ei harjoittelu siinä mielessä haastavaa ole, että seura potkisi pois jos et pääse aina treeneihin tai kehity kuten joku lahjakkaampi yksilö.

Tampereella on defendoa ja yleensä peruskursseja järjestetään keväällä, mutta sinähän voit kysyä asiasta. Laita kokemuksiasi sitten tänne. Tärkeintä on että menet peruskurssille heti kun pääset. Sitten näet pidätkö lajista vai etkö ja millaista harjoittelu on.
http://www.defendotampere.fi/

Minä itse kuulun noihin defendon kokeilijoihin, kokemusta defendosta minulla ei ole juurikaan, mutta on mahdollista että tulevaisuudessa jatkan defendon treenaamista. (Nyt se on minulle mahdotonta useasta syystä.)

Siinä tulikin jo hyvää tietoa, itse suosittelen vahvasti Heraclesia, todella pätevät kouluttajat ja muutenkin hyvä seura. (en siis mitenkään halua tässä dissata Treen seuroja, mutta on vaan niin paljon hyvää kokemusta Valkeakosken Heraclesista eikä Treeltä ole matka eikä mikään Valkeakoskelle jos treeniajat muuten sopii)
Seuraava Defendon peruskurssi alkaa Heraclesilla 12.1. joten mukaan vaan katsomaan mistä on kyse: http://heracles-valkeakoski.fi/wp-content/uploads/2015/09/defendo_peruskurssi.jpg
Seuran sivuilta löytyy lisätietoa yms. lajista: http://heracles-valkeakoski.fi/

Itse tosiaan pidän enemmän Magan hyökkäävästä ideologiasta, mutta Defendo on myös hyvä laji.
 
Japanin tunnetuin ja verisin ronin Miyamoto Musashi (1584 - 1645) kirjoitti hienon kirjan Maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys. Siinä on hyviä ajatuksia miekkailutaidosta. Sopii edistyneemmille ajanvietteeksi. Musashi koki vasta viisissäkymmenissä alkavansa oppia strategiaa. Olen arvostanut Musashia, sillä hän oli epäsovinnainen ja röyhkeä, vailla mitään estoja tai harhakuvitelmia. Tämä näkyi muiden muassa kaksintaistelussa Sasaki Kojiroa vastaan. Musashi tuli paikalle veneellä tunnin myöhässä ja kun Kojiro keskittyi hänen vielä vyöllä olevaan miekkaansa, Musashi mätki hänet veneestä ottamallaan airolla hengiltä. Hän tappoi myös erään miekalla varustautuneen rosvon pelkällä bokkenilla, harjoituspuumiekalla. Huvin vuoksi. Hän oli järkyttävän monialainen, ei pysähtynyt mihinkään koulukuntaan.

Vaikka Musashista japanilaiset ovat tehneet kymmeniä kansallisromanttisia elokuvia, hän oli luonnollisesti vain raaka soturi, jossa oli taiteellinen puolensa. Hänen pääteesinsä sopivat mihin tahansa elämään.

  1. Ajattele rehellisesti.
  2. Tie on harjoittelemista.
  3. Perehdy kaikkiin taitoihin.
  4. Tunne kaikkien ammattien Tiet.
  5. Erota maallisten asiain hyöty ja tappio.
  6. Kehitä vaistomaista arviointia ja kaiken ymmärtämistä.
  7. Havaitse näkymättömät.
  8. Kiinnitä huomiota myös pikkuseikkoihin.
  9. Älä tee mitään turhaa.
  10. Johdata vihollisesi tekemään turhia asioita.
  11. Kontrolloi taistelua.
  12. Pieni joukko on vaikea havaita, suuri joukko helppo.
  13. Älä mielly liikaa yhteen aseeseen.
  14. Harjoittele nopeaa, mutta viisasta päätöksentekoa aina ja kaikkialla.
  15. Älä kiinnitä katsettasi vastustajan miekkaan, silmiin tai käsiin. Katsele häntä kokonaisuutena.
  16. Älä taistelussa luota voimaan äläkä nopeuteen, sillä nämä kostautuvat tarkkuudessa.
 
En tiennytkään, että Suomessakin on sumoliitto: http://www.sumoliitto.fi/

Taitaa mulla on runkoa liian vähän, vaikka lajin ja ylenpalttisen syömisen ja laiskottelun seurauksena painoa onkin tullut lisää.

Siinä tulikin jo hyvää tietoa, itse suosittelen vahvasti Heraclesia, todella pätevät kouluttajat ja muutenkin hyvä seura. (en siis mitenkään halua tässä dissata Treen seuroja, mutta on vaan niin paljon hyvää kokemusta Valkeakosken Heraclesista eikä Treeltä ole matka eikä mikään Valkeakoskelle jos treeniajat muuten sopii)
Seuraava Defendon peruskurssi alkaa Heraclesilla 12.1. joten mukaan vaan katsomaan mistä on kyse: http://heracles-valkeakoski.fi/wp-content/uploads/2015/09/defendo_peruskurssi.jpg
Seuran sivuilta löytyy lisätietoa yms. lajista: http://heracles-valkeakoski.fi/

Itse tosiaan pidän enemmän Magan hyökkäävästä ideologiasta, mutta Defendo on myös hyvä laji.

Itseasiassa vaikuttaa tosi hyvältä. Tampereella joutuu käsittääkseni WFClle ostaan sitten sen kamppailukortin joka maksaa sen rpaiat 660e vuodessa. tosin joo siihen kuuluu puntti ja dibbadaa mutta saas nähä. Matka liian pitkä tosin tuonne, autoa kun ei enää ole käytössä.

  1. Ajattele rehellisesti.
  2. Tie on harjoittelemista.
  3. Perehdy kaikkiin taitoihin.
  4. Tunne kaikkien ammattien Tiet.
  5. Erota maallisten asiain hyöty ja tappio.
  6. Kehitä vaistomaista arviointia ja kaiken ymmärtämistä.
  7. Havaitse näkymättömät.
  8. Kiinnitä huomiota myös pikkuseikkoihin.
  9. Älä tee mitään turhaa.
  10. Johdata vihollisesi tekemään turhia asioita.
  11. Kontrolloi taistelua.
  12. Pieni joukko on vaikea havaita, suuri joukko helppo.
  13. Älä mielly liikaa yhteen aseeseen.
  14. Harjoittele nopeaa, mutta viisasta päätöksentekoa aina ja kaikkialla.
  15. Älä kiinnitä katsettasi vastustajan miekkaan, silmiin tai käsiin. Katsele häntä kokonaisuutena.
  16. Älä taistelussa luota voimaan äläkä nopeuteen, sillä nämä kostautuvat tarkkuudessa.

Nämä. Word.
 
Eri lajit ovat vain eri tapoja harjoitella samaa asiaa
 
Japanin tunnetuin ja verisin ronin Miyamoto Musashi (1584 - 1645) kirjoitti hienon kirjan Maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys. Siinä on hyviä ajatuksia miekkailutaidosta. Sopii edistyneemmille ajanvietteeksi.

Vaikka Musashista japanilaiset ovat tehneet kymmeniä kansallisromanttisia elokuvia, hän oli luonnollisesti vain raaka soturi, jossa oli taiteellinen puolensa. Hänen pääteesinsä sopivat mihin tahansa elämään.

Hyvinkin samoilla linjoilla, lukemisen arvoinen teos jos kiinnostaa vähän filosofisemmin lähestyä sodankäyntiä. Jos tykkäsi Sun Tzun Art of War:sta, tykkää varmasti tästäkin.
 
Tuli muuten Lyoto Machida mieleen tuosta @Creidiki n videosta.
 
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1452389521252.html

Näin Putin panee miestä mattoon! Venäjän presidentti esittelee judotaitojaan uudella videolla
Julkaistu: 10.1. 9:48

Venäjän presidentti Vladimir Putin osallistui judomaajoukkueen harjoituksiin Sotshissa.
63-vuotias Vladimir Putin kävi perjantaina esittelemässä taitojaan judomaajoukkueen harjoituksissa.

Venäjän television kuvaamalla videolla näkyy, kuinka Putin pistää vastustajansa mattoon kaikkiaan seitsemän kertaa. Yksi harjoittelukumppaneista on maajoukkueen valmentaja, vastikään Venäjän kansallisuuden saanut, italialailainen Ezio Gamba.

11-vuotiaasta judoa treenanneella Putinilla on judossa musta vyö. Hänen tiedetään harrastavan judon lisäksi kamppailulajeista ainakin karatea, samboa ja taekwondoa.

Presidentin näkeminen vastaavissa toimissa ei ole mitenkään poikkeuksellista: Venäjän presidentti tiettävästi haluaa näyttää olevansa kovassa fyysisessä kunnossa. Vuosien varrella hänet on näytetty televisiossa pelaamassa jääkiekkoa, nostamassa punttia, ratsastamassa, sukeltamassa ja lentämässä lennokilla kurkien kanssa.
Miika Viljakainen
 
Tätä aihetta olen pitäny yleisenä kamppailulajiaiheena ilman sen kummempaa yhteyttä reserviläisyyteen (pl. muutamat viestit alussa). Mutta jos miettii vain reserviläisyyden kannalta, että paljon innokkaan reserviläisen kannattaa käyttää aikaa kamppailulajiharjoitteluun, jos tarkoituksena harjoitella optimaalisesti maanpuolustusta ajatellen? Väistämättä tulee mieleen että aika vähän. Itselläni se olisi varmaan olematonta. Joillain erikoismiehillä ja spolleilla voinee olla hieman enemmän.

Varusmiespalveluksen aikana taisi olla vain kerran aseetonta kamppailua, ja se taisi olla jotain suorien lyöntien harjoittelua. En muista oliko sekin enemmän liikuntakoulutusta. Joka tapauksessa ymmärrettävää, sillä vaikea kuvitella että aseeton taistelu olisi suuressa roolissa tässä tapauksessa. Siksi myös reservissä, jos treenaisin maanpuolusta varten optimaalisesti, niin kamppailulajeja en treenaisi juuri yhtään.

Mutta tokihan reserviläinen voi harjoitella kamppailulajeja mm. maanpuolustushyödyn takia, vaikka se harjoittelussa 'ylipainottuisi'. Ja käytännössä kamppailulajeja on aika helppo harjoitella.

(Ja sitten on minunkaltaiset, joille maanpuolustus ei ole minkäänlainen motivaattori kamppailulajeihin, ja niiden yhteys lähinnä teoriassa mielenkiintoista)
 
Back
Top