Kansalliskaarti Suomeen - miksi ei?

Kyllä kai se perusongelma tässä "kansalliskaartiasiassa" on se, ettei siihen taida kaikesta huolimatta löytyä riittävästi sitoutumiskykyistä ja ominaisuuksiltaan sopivaa väkeä.

Jos hommalla halutaan vastata nykypäivän vaatimuksiin nopeasta reagointikyvystä, niin veikkaan ainoan toimivan tavan olevan PV:n joukot jotka koostuvat sitoumuksen tehneistä (eli hommaan halukkaista) reserviläisistä. Heitä sitoo halukkuuden lisäksi lait ja asetukset, eli kh-käsky on käsky ja sitä ei voi jättää noudattamatta ilman anomusta ja anomuksen hyväksyntää.
Puhtaasti vapaaehtoisuuteen perustuva homma ei vain ole, ainakaan meikäläisen näkökulmasta katsottuna, saanut riittävästi ja tarpeeksi sitoutunutta väkeä liikkeelle.

Näin se vaan on. Pakko on paras motivaattori näissä asioissa.

Ja jännä homma on tämä: sitten kun käsky tulee, sen toteuttaminen ei useimmille (lähde: omat epätieteelliset kokemukset) ole mitenkään vastenmielistä. Se vain, että impulssi pitää tulla jostain ulkopuolelta, harvassa olemme me jotka hinkuvat hommaan aktiivisesti.
 
Ja jännä homma on tämä: sitten kun käsky tulee, sen toteuttaminen ei useimmille (lähde: omat epätieteelliset kokemukset) ole mitenkään vastenmielistä. Se vain, että impulssi pitää tulla jostain ulkopuolelta, harvassa olemme me jotka hinkuvat hommaan aktiivisesti.
Allekirjoitan tämän omiin kokemuksiini perustuen. Jossain vaiheessa on useammassa Maak:ssa tullut eteen tilanne, ettei osaa henkilöstöstä ole saanut millään mukaan mihinkään. Kun sitten heidät on kutsuttu kertausharjoituksena toteutettuun yksikkönsä harjoitukseen, on lähes joka jannu tullut ja vetänyt harjoituksen kovalla innolla ja hyvällä motivaatiolla läpi.
 
Allekirjoitan tämän omiin kokemuksiini perustuen. Jossain vaiheessa on useammassa Maak:ssa tullut eteen tilanne, ettei osaa henkilöstöstä ole saanut millään mukaan mihinkään. Kun sitten heidät on kutsuttu kertausharjoituksena toteutettuun yksikkönsä harjoitukseen, on lähes joka jannu tullut ja vetänyt harjoituksen kovalla innolla ja hyvällä motivaatiolla läpi.

Pakollisella kertauslapulla on hyvä lyödä luu kurkkuun vaimolle, jolla on mukamas parempia ajankäytöllisiä ideoita? :D

On siinä lähtökitkaakin. Itse saan päivittäin melkein heittää niska-persusotteella meidän 6-vuotiaan pihalle leikkimään, mutta siellä se sitten kirmaa iloisena.
 
Kun 900 000 reserviläisestä vähennetään sa-sijoitetut (230k), henkilövaratut (vap) ja terveydellisistä tai muista syistä palvelukseen kelpaamattomat, ei jäljelle jää kovin suurta määrää sotilaalliseseen toimintaan oikeasti kykeneviä joutomiehiä.
Jos jokin joutilaiden miesten konklaavi päättää kiristyneessä tilanteessa perustaa keskenään jonkinlaisia vapaajoukkoja, on se kokonaan eri asia.

Koin tuon kirjoituksesi sisällön sellaisena että nuo kaksi lausetta jotenkin kumoavat toisensa? Eli toisalta ei ole porukkaa riittävästikään (sijoitusten/varausten jälkeen), mutta samalla vapaajoukoillle olisi sijaa.
Minun käsityksen mukaan ongelma on nimenomaan siinä, että EI ole käsitystä siitä määrästä mikä se numerona on. Siis ne velvolliset ja kykenevät jotka samalla lepäävät harjoittamattomina.
Tämä tulisi selvittää reserviläis-osallistumisen motivaatiokyselyn pohjalta. Mielestäni motivaatio voikin nyt olla toinen kuin esim vielä viime kesäsnä ja sitä ennen. Nyt on uhkakuva joka on herättänyt miehet kysymään "mitä voin tehdä seuraavaksi?"


.
 
Mitään paskamahoja, joilla ei ole halua eikä kykyä liittyä MAAK:iin eivätkä omaa jo valmiiksi jotakin oleellista osaamista, ei siis ole mitään syytä paapoa.
Jos maanpuollustus kiinnostaa niin miksi ei hakeuduta MAAK:iin?
Mielestäni ei ole mitään syytä leimata ressuja ennalta tunkioiksi tai muuksi. Maak:iin ei hakeuduta siksi koska siitä ei tiedetä mitään. Tavis joka on keskittynyt rauhan aikana pyhään kolmioon työ-kauppa-koti ei yksinkertaisesti ole koskaan kuullutkaan jostain Maakista. Nyt se voisikin kiinnostaa kun jonkinlaista uhkaa on olemassa rauhaa järkyttämässä. Kuka infoaa ja rekrytoi ?

Kuten sanoin Rekrytointi toiminta on asia johon voisi panostaa jotta saadaan reserviläisten paras materiaali rulliin ja ehkä voitaisiin jopa paisuttaa MAAK:in organisaatiotia vaikka maakuntapataljooniksi, jopa verkostoituminen juuri noiden kuljetusurkaoitsija Koististen tai metsuri Paskiaisten tai maansiirtourakoitsija Runkkareiden kanssa ainakin paikallisjoukkotasolla ei olisi välttämättä ollenkaan paska ajatus.
Hyvä. Tällaisesta orastavasta yksimielisyydestä on hyvä jatkaa.

Mitä taas tulee PV:n reserviläisten seurantaan. Niin se on itsessään on retuperällä ja siinä minun mielestäni olisi paljon kehitettävää ja jokainen siihen satsattu miestyövuosi (minun mielestäni) tulee monin kertaisesti takaisin kun SA-joukoista osataan karsia pois ne joilla ei ole tehtävänsä vaatimia edellytyksiä. Mutta kun ei kuulu topikin aiheeseen eikä siitä tässä ollut mitään keskustelua, vaan puhe on vapaaehtoistoiminnasta.
Älä heivaa pois, tämähän on hyvä pointti! Liittyy mielestäni keskusteluun nimenomaan siksi, että kyse on otsikon mukaisesti juurikin PV:n roolin jatkeesta, oli se sitten nimeltään mikä tahansa. Kyllä tässä samalla voidaan rönsyillä nimistä ja organisoitumisesta miten vaan, emmehän silti vielä ole muuttamassa itse PV:n roolia. Tukijoukot ja -jatkeet pitääkin voida pohtia uusiksi "out of the box", jos ilmenee tarvetta sellaiseen.


.
 
Mielestäni motivaatio voikin nyt olla toinen kuin esim vielä viime kesäsnä ja sitä ennen. Nyt on uhkakuva joka on herättänyt miehet kysymään "mitä voin tehdä seuraavaksi?"

Tuossa on hyväpointti on vaikea motivoida ketään jos joka tuutista paahdetaan ettei mitään uhkaa ole eikä tule, V Putin taisi tehdä palveluksen maanpuolustushengelle ei pelkästään Suomen vaan koko Euroopan, Aasiassa siitä on pitänyt huolen Kiinalaiset.
 
Kyllä kai se perusongelma tässä "kansalliskaartiasiassa" on se, ettei siihen taida kaikesta huolimatta löytyä riittävästi sitoutumiskykyistä ja ominaisuuksiltaan sopivaa väkeä.
Jep, samanlainen kysymysmerkki on meillä kaikilla päässä. Olettamisen sijasta olisin kiinnostunut siitä että otetaan selvää ja vakuututaan. Nyt vois ollakin kysyntää kun uhkakuvakin on esillä. Motivaattiomittarin asteikolla valkoisesta on siirrytty jo orastavaan punaiseen, vähintääkin keltaisella jo. Kannattaisko porukalta hieman kysellä.....?
 
Mielestäni ei ole mitään syytä leimata ressuja ennalta tunkioiksi tai muuksi. Maak:iin ei hakeuduta siksi koska siitä ei tiedetä mitään. Tavis joka on keskittynyt rauhan aikana pyhään kolmioon työ-kauppa-koti ei yksinkertaisesti ole koskaan kuullutkaan jostain Maakista. Nyt se voisikin kiinnostaa kun jonkinlaista uhkaa on olemassa rauhaa järkyttämässä. Kuka infoaa ja rekrytoi ?
Oli hyvä että otit tuon esiin vaikka jossain "käämit paloi" vastaan tässä epäsuorasti jos sen sallit, syy miksi en vastannut keskustelussa second3@ kanssa kaikkiin kysymyksiin enkä myöskään lainannut mitään niistä johtui muutamista sanoista, ei suinkaan itse asioista vastasin vain niihin kysymyksiin joissa kyseisiä sanoja ollut.
Tietämättömyys taitaa olla melkoinen kun kyselin kaahvipöydässä osallistuttteko MAAK`n toimintaan vastaus oli hämmennys MIKÄ! MAAK? ei edes Maakuntajoukot avannut solmua kun kysyttiin eiks se lopetettu tai jotain!?
 
Tietämättömyys taitaa olla melkoinen kun kyselin kaahvipöydässä osallistuttteko MAAK`n toimintaan vastaus oli hämmennys MIKÄ! MAAK? ei edes Maakuntajoukot avannut solmua kun kysyttiin eiks se lopetettu tai jotain!?
Nii-in, minäkään en tiedä hommasta mitään. Olen nähnyt tuon maakin mainittavan siellä täällä netissä mutta mä oon niinku nevöhööd asiasta.
 
Oli hyvä että otit tuon esiin vaikka jossain "käämit paloi" vastaan tässä epäsuorasti jos sen sallit, syy miksi en vastannut keskustelussa second3@ kanssa kaikkiin kysymyksiin enkä myöskään lainannut mitään niistä johtui muutamista sanoista, ei suinkaan itse asioista vastasin vain niihin kysymyksiin joissa kyseisiä sanoja ollut.


ot:

Vai muutamia..? Kauniisti asian kyllä nyt esitit...jollekin toiselle olisi varoitusta pukannut mutta kun ei niin ei.... kaikenlaista saa ilmeisesti siis kirjoitella aika vapaasti. Inkkaripäällikö ei ketään haukkunut tai pilkannut eikä käyttänyt kirosanoja lainkaan...

Ei sellaisiin viesteihin viitsi edes vasta kuin "kakkonen" kirjoitteli haukkuen ihmisiä aika roisilla nimityksillä ulkonäöstä luonteenpiirteisiin...
 
Että tässäkö ne argumentit nyt oli joita sait kasattua minun viestiä vastaan?

En osallistu koska ei käytännön tasolla kiinnosta, kuten sanoin jo pari viestiä sitten.



Ja näiden itkupotkuraivareiden jälkeen takaisin aiheeseen:



Juu kun jutun vitsi on siinä että alunperin piti muodostaa siis KAARTI, ei mitään sekalaista paskamahareserviläisten hiekkalaatikkokerhoa jossa kaikki saa harrastaa jotakin kivaa. Siis joukko joka on koherentti, jolla on selvät tehtävät ja organisaatio. Toki meikäläisen opponentit eivät kykene tarjoamaan mitään konkreettista ratkaisumallia, vaan argumenteissa pyritään siihen että kaikki kynnelle kykeneville pitää järjestää jotakin kivaa tekemistä. Ei mitään luonnehdintaa siitä mitä nämä tehtävät ja organisaatiot olisivat. Jotkain puhetta mm valemaali-hommeleista on ollut, mutta luulen että mm paikallisten maansiirtourakoitsijoiden, kirvesmiesten ja metsureiden toimesta syntyy paljon tehokkaammin jälkeä tällä toimialalla. Eli taas tullaan siihen että meiltä löytyy tämän alan valmiita ammattilaisia pilvin pimein. Noille tarvitsee nolla koulutuksella sanoa mitä halutaan ja minne halutaan ja tulosta syntyy 100% varmasti.

Käytännössä edelleen puhutaan siis pohjimmiltaan taistelua varten suunniteltuista joukoista, PV ei yksinkertaisesti tarvitse mitään perusinfraan liittyvää kaartia koska sellainen on jo kotimaan yksityis- ja julkisellasektorilla.

Jos siis lasketaan että maassa on muutama tuhat edes hieman aktiivisita MPK:n kursseilla kävijää niin lienee selvää että tuo Kaarti otti ja kämähti heti kättelyyn. MAAK jo nyt imee kentän aika lailla tyhjäksi. Se että muutamalle sadalla paskamahalle pitäisi saada joku maanpuollllllllustusharrastus johon lisäbonuksena kuuluu SA-sijoitus ei vaan ole missään mielessä tarpeellinen ja se itseasiassa vaan imee verta PV:n suonista. Kuten (paskamahainen) vampyyri ikään.

Ainoa poikkeus joka tulee mieleen (hupaisaa että minä olen se joka antaa ainoat konkreettiset esimerkit itseäni vastaan, kun vastapuoli ei kykene) ovat juuri esim MAAK:in ja miksei MPK:n rekrytointi- mainostoimintaa pyörittävät saunamajurit. Siis ukkoja jotka osallistuvat kaikenlaisiin kissanristijäisiin ja nostattavat kansalaisten tietoisuutta mm MAAK:sta. Muutama sata tämmöistä varmaan Suomen kokoiseen maahan mahtuu.

Jos haluaa maanpuollllustustsa harrastaa niin MPK on sitä varten, ilman sitoomuksia. Turha vaan itkeä kun PV ei jaksa panostaa.

Yksinkertaisesti on niin että paljon pitää muuttua että saadaan yhtään mitään vakavasti otettavaa SA-organisaatiota kasaan. Muutamia poimintoja ketjusta:

1. Kansakunnan ja PV:n asenteita pitäisi reivata todella paljon. Nyt ei vain koeta että vapaaehtoiselle maanpuollustukselle olisi tarvetta.
2. SA-organisaatio pitäisi laittaa uusiksi, koska nyt se imee aika tehokkaasti nuorimman polven eikä kansakuntaan jää tilaa minkäänlaiselle kaartille. Käytännössä MAAK on se jota hieman lihottamalla saataisiin loputkin potenttiaaliset soturit rulliin.
3. Taloudelliset kannustimet kuntoon kaartiin liittyville. Verotuksen keventäminen, ja ehkä jotakin muutakin.
4. Jotakin muutakin.

Eli aika paljon pitää muuttua ja pitkällä aika välillä.

Ps. Jokaisen kaarti-sanan voi korvata kodinturvajoukoilla ja viestin sisällön pätevyys ei siitä muuksi muutu.

En itse noihin verohelpotuksiin jne oikein jaksa uskoa.

Jos maakuntakomppanioita haluaisi laajentaa, niin sitten joku vartiokomppania ja huoltokomppanian runko lisäksi olisi plussaa.

Esim. itellä on kyllä itsetunto kohillaan, mutta tiedän että olisin parempi huollossa kuin erikoisjoukkojen jäljityksessä.

Tai hybridisodassa voisin kyllä mennä painimaan mielenosoittajien kanssa. Näin vanhana portsarina ja kamppailulajimiehenä
 
Kun suullisesta huomautuksesta huolimatta kielenkäyttö jatkuu huonoa, seuraa siitä pari päivää jäähyä
Ei sellaisiin viesteihin viitsi edes vasta kuin "kakkonen" kirjoitteli haukkuen ihmisiä aika roisilla nimityksillä ulkonäöstä luonteenpiirteisiin...

Haukuit minua muuten juuri persereiäksi. Mutta ei se mitään. Minä kun jollakin tapaa näen itseni foorumin kyrpänä ja siinä lähellähän se persereikäkin majailee. Että yhdellä iskulla kaksi kärpästä.

Jännä että foorumilla kärsii haukkua ihmisryhmiä ryssäksi ja hurriksi, rättipääksi, karvakädeksi ja ählämiksi. On kukkahattutätiä, kommunistia yms mutta jos meikäläinen viittaa lihavaan ihmisryhmään tunkioina ja paskamahoina niin hirveä itku ja parku alkaa. Et ole noista ryssä-nimityksistä kuitenkaan ollut itkemässä? Sen verran täytyy myöntää että pikaisen haun perusteella et ole itse sortunut ryssittelyyn, et kutsunut mitään kansan ryhmää ainakaan ählämiksi tai rättipääksi. Hatun nosto siitä sentään.

Minähän kun en tietääkseni ole ketään foorumin käyttäjistä kutsunut erityisesti tunkioksi tai paskamahoiksi, vaan kaikki käyttämäni termit on suunattu kohti näitä ihmisryhmiä, eli lihavia. Luoteenpiirteiden heikkouksiin olen kyllä viitannut, termillä luikertelu, kuten siihen että itse argumentteihin ei kyetä/haluta vastaamaan ja vittuillaan vähän nurkan takaa. Syyllinen, tunnustan.

EDIT: Jos joku erittelemätön henkilö tuntee piston sydämmessään termistä paskamaha tai tunkio siinä määrin että on tarve ottaa itseensä niin sitten kannattaa katsoa peiliin ja miettiä että miksiköhän. Ryssät ja ählämit kun ei mitään syntyperälleen voi, läskille voi.
 
Viimeksi muokattu:
Ryssät ja ählämit kun ei mitään syntyperälleen voi, läskille voi.

Veikko Lavin sanoin:

Ihmisiä on kuin muurahaisia,
ne loputonta polkuansa taivaltaa.
On kaukaa katsottuna kaikki samanlaisia,
niin ettei heitä toisistaan voi erottaa.
Ken katsoo kauneuteen eikä hyvyyteen,
häneltä monta ystävyyttä jääkin pois.
Jokainen ihminen on laulun arvoinen.
Jokainen elämä on tärkeä.
 
Veikko Lavin sanoin:

Ihmisiä on kuin muurahaisia,
ne loputonta polkuansa taivaltaa.
On kaukaa katsottuna kaikki samanlaisia,
niin ettei heitä toisistaan voi erottaa.
Ken katsoo kauneuteen eikä hyvyyteen,
häneltä monta ystävyyttä jääkin pois.
Jokainen ihminen on laulun arvoinen.
Jokainen elämä on tärkeä.
Tämä oli hyvä, kukaan ihminen ei ansaitse moitetta ulkonäöstään syyhän siihen voi olla sairaus jolle ei voi mitään kuten syntyperällekkään, mutta omalle kielenkäytölle voi mutta arvostelu saa ja pitääkin koskea politiikkaa jos sitä ei saa arvostella on lopputulos diktatuuri.
 
Näkisin tämän asenteen juontavan juurensa perinteisestä suomalaisesta virka- ja tutkintokeskeisestä kulttuurista, jossa kaiken tekemiseen tarvitaan korostetusti aina virkamies tai ammattilainen, jolla on jokin rajoitetusti saatavilla oleva tutkinto. Kaikki muut ovat lähtökohtaisesti täysin kyvyttömiä tekemään yhtään mitään ja lähinnä vain haitaksi, oli kyse sitten hehkulampun vaihtamisesta tai hätään joutuneen ihmisen auttamisesta.

Tutkinto ja virka-asema ratkaisevat kaiken, vaikka todellisella osaamisella ei olekaan mitään merkitystä. Tämä heijastuu koko suomalaisen yhteiskunnan asenneilmastoon ja toimintaan. Tämä on aika vahvasti yksi tekijä, miksi Suomella menee nykyään niin huonosti.

Yhteydellä on sukua myös siihen, miksi suomalaiset ovat keskimääräistä kyvyttömämpiä tai haluttomampia ryhtymään yrittäjiksi.
 
Yhteydellä on sukua myös siihen, miksi suomalaiset ovat keskimääräistä kyvyttömämpiä tai haluttomampia ryhtymään yrittäjiksi.

Yrittäminen on ahneutta ja riskinottoa, ainoa oikea tapa elää on käydä töissä jossakin suuressa tehtaassa tms.

Yrittäjä jos menestyy niin hänelle toivotaan pahaa tyhmimmistössä ja jos epäonnistuu niin tyhmimmistö ilkkuu.

T. Palkkamies joka seuraa läheltä yrittäjän toimintaa

Edit: On meillä hyviäkin asioita yrittäjälle, mutta asenneilmasto se ei aina ole.

Edit2: Yrittäjyyden nihkeydestä avautuminen on klisee, mutta esimerkki sopii oikeastaan 1:1 suomalaisten asenteeseen maanpuolustukseen. On OK ja ihailtavaa olla "duunari" eli varusmies tai jopa ammattiupseeri, mutta vapaaehtoinen touhu on vähän oudoksuttavaa, siinä ollaan ikäänkuin hieman "sotahullusti" ahnehtimassa aihetta.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä suomalaisilla on jokin geeni, mikä aiheuttaa erillaisen kateuden mitä muilla. Kun sanon kivi, toisen mielestä se on aivan perseestä, että pitää sanoa kallio, ja kolmannen mielestä se on koivu.
Nytkin tässä ketjussa melkein, päästiin asiallisesti juttelemaan mielipiteistä, antaa avoimesti ehdotuksia ja keskustella niistä kuten aikuisten (joo-o suomalaistenkin) pitäisi tehdä. Sen sijaan me menemme utopia-osaston kolmanteen hyllyriviin ja sieltä kaivamme nuijasodan aikaiset kalsarit. Niitä hetken nuuhkittuamme, iskee meihin soturin geeni. Nyt minä ja vain minä olen oikeassa.

Ei kaikesta pidä olla samaa mieltä, mutta jos keskustelun taso on kaikessa kolmannen sivun jälkeen vittu-saatana-perkele-pippeli jne.jne. ollaan menossa suohon.
Se että PV ei tee sitä taikka tätä, ei tarkoita että asiaa ei voisi miettiä. Se että itse ei pidä asioista X ja Y ei tarkoita sitä että on pakko haastaa riitaa. Omat argumentit kannattaa mielellään tuoda, sillä siten voi vaikuttaa ja tehdä asiansa selväksi. Meillä jokaisella on aina oma mielipide asiaan, kuin asiaan, joskus on järkevää vaan olla sanomatta niitä.
Toki on myös meitä ja heitä jotka eivät ymmärrä vaan vaikka siitä kuuluisasta ratakiskosta väännetään esimerkki.

En tiedä sitten onko some vai mikä helvetti muuttaneet suomalaiset omituisiksi foorumiriehujiksi vai mitä hittoa...?
Itsellänikin on kovat jä välillä kärkevätkin mielipiteet, mutta en jaksa jauhaa jos asia menee jankkaamiseksi. Puhun yleensä kokemuksesta suomesta ja ulkomailta (paitsi tietysti armeijan jota kuulemma en olekkaan käynyt. Eivät vaan perkeleet suostu ottamaan natsoja takaisin) o_O

Minulle MAAK ja MPK ovat aivan tuntemattomia asioita, kuulen niistä täällä ensi kertaa. Se että saisin mukavasti tietoa, ne väännetään heti negatiivisiksi asioiksi jota PV vihaa. Kylläpä me annetaan hyvä kuva sekä PV upseereista, aliupseereista että reserviläisistä.
Tottakai raha ratkaisee, mutta enpä oikein usko että 100% tai 60% kapiaisista vihaa, inhoaa taikka halveksuu MAAK/MPK:ssa pyöriviä ukkoja ja akkoja. Koko ajan annetaan vaan kuva että PV on vielä 30-luvulla ja siitä ollaan vielä ylpeitä.

Kuitenkin PV menee hyvään suuntaan, ehkä hitaasti, mutta varmasti. Tietyt asiat muuttuvat hitaasti, ja jotkut vielä hitaammin. Onko siis syy tappaa reserviläisten into ja halukkuus tehdä asioita. Pitääkö meidän murskata niiden halukkaiden itsetunto syystä X taikka Y. Olen aivan varma että PV on tiedostanut moniakin asioita mitkä ovat meidän ressuissa helvetin hyviä ja kovia. Kehutaan mielummin niitä.

Niin taikka näin. Kansalliskaartissa voisi olla ideaa omalla tavallaan. Ehkä esim. koulutusta kuten jenkeissä, eli siis ihan ammattikoulutusta. Sitten sitoudut riehumaan X aikaa kaartissa, käyttämään aikaasi siihen kysymättä vaimolta lupaa. Meillä on kadiksen ja rottiksen käyneitä ukkoja jotka ovat lähteneet intistä, syystä taikka toisesta. Siinä voisi olla hyvä voimavara ko. toiminnalle. Samalla saataisi ns. kadonnut taito takaisin.

Ei jaksa enempää kirjoittaa, toivotaan että edes yksi ymmärsi mitä mutisen. :oops:
 
...enpä oikein usko että 100% tai 60% kapiaisista vihaa, inhoaa taikka halveksuu MAAK/MPK:ssa pyöriviä ukkoja ja akkoja. Olen aivan varma että PV on tiedostanut moniakin asioita mitkä ovat meidän ressuissa helvetin hyviä ja kovia.

Kiinnostava pointti otsikon aiheeseen.
Nyt maailmantilanne ja mahdolliset uhkakuvat ovat sellaiset, että PV:n ja ressujen yhteistoiminnan pitäisi olla hyvin käynnissä. Kysymyshän ei ole enää siitä, osoittaako PV:n työntekijät oman ammattitaitonsa ja tonttinsa vain itselleen, vaan käytössä pitää olla laajempi yhteiskunnallinen maanpuolustuskonsepti.
Kyllä minä uskon, että osa PV:n henkilökunnasta edelleen katsoo ressujen toimintaa pääosin pitkin nenän vartta, mutta siihenkin on syynsä. Ressujen opettelu on ollut paljon oman harrastelun varassa ja jälki sitten sen mukaista, näin luulen. Kun ne nimenomaan pyörii, mutta selkeää samaa suuntaa ei löydy PV organisoitumisen kanssa.

Minusta olisi erittäin hyvä tavoite se, että ressuporukasta voidaan työstää vaikka jonkinlaisia "puolivalmisteita", joista PV:llä olisi kriisitilanteessa pienellä briiffauksella todellista käyttöä. Silloinhan oltaisiin oikeassa suunnassa.

Jos täällä foorumilla on PV:n henkilökuntaa tai muuten asiaa tuntevia, niin yst kertokaa tosiaan mitkä asiat PV:n mielestä ressuilla on "helvetin hyvää ja kovaa". Siitä voidaan sitten jatkaa keskustelua eteenpäin.


.
 
Minulle MAAK ja MPK ovat aivan tuntemattomia asioita, kuulen niistä täällä ensi kertaa. Se että saisin mukavasti tietoa, ne väännetään heti negatiivisiksi asioiksi jota PV vihaa. Kylläpä me annetaan hyvä kuva sekä PV upseereista, aliupseereista että reserviläisistä.
Tottakai raha ratkaisee, mutta enpä oikein usko että 100% tai 60% kapiaisista vihaa, inhoaa taikka halveksuu MAAK/MPK:ssa pyöriviä ukkoja ja akkoja. Koko ajan annetaan vaan kuva että PV on vielä 30-luvulla ja siitä ollaan vielä ylpeitä.

Osut ihan oikeaan etkä antanut höpötyksen häiritä. Siksi kerron jotain. Maakuntajoukot ovat puolustusvoimien kokoonpanoon kuuluvia joukkoja. Maakuntajoukot muodostetaan reserviin kuuluvista vapaaehtoisista asevelvollisista ja muista vapaaehtoisista, jotka ovat antaneet vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta annetussa laissa tarkoitetun sitoumuksen puolustusvoimille. Maakuntajoukkoja voidaan käyttää puolustusvoimien virka-aputehtävissä. (Laki puolustusvoimista 3 luku 28 §)

Vapaaehtoisella maanpuolustuksella tuetaan puolustusvoimien suorituskyvyn ylläpitoa. Reservin koulutuksen tavoitteena on taata kaikkien sodan ajan joukkojen tarvitseman, tehtävänsä osaavan henkilöstön riittävyys sekä yhteyden säilyttäminen koulutetun reservin pääosaan osana maanpuolustustahdon edistämistä.

Maakuntajoukot ovat osa paikallisjoukkoja. Näissä joukoissa reserviläisten vapaaehtoista sitoutumishalukkuutta hyödynnetään rekrytoinnissa, koulutuksessa sekä omatoimisessa harjoittelussa sodan ajan joukon kokoonpanossa. Maakuntajoukkoihin rekrytoidaan oman kotiseutunsa puolustamiseen sitoutuneita vapaaehtoisia reserviläisiä. Henkilösijoituksissa hyödynnetään reserviläisten paikallistuntemusta ja monialaista osaamista. Sotilasläänin komentaja vastaa maakuntajoukkojen henkilöstön sijoittamisesta, koulutuksesta ja toimeenpanosta. Joukon oma sodan ajan päällystö kouluttaa joukkoaan hyödyntäen Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen koulutustarjontaa ja kouluttajia.

Koulutus- ja tukiyksiköiden (KoTu) tehtävänä taas on suunnitella ja toteuttaa piirin toimintasuunnitelman mukaiset koulutus- ja tukitehtävät (myös he tekevät sitoumuspaperin). Maakuntajoukkojen koulutuksesta vastaavat Puolustusvoimat ja MPK yhdessä. Esimerkiksi Helsingissä PV:n ja MPK:n yhteistoiminta on hyvällä tolalla ja se tuottaa lisäarvoa alueelliseen puolustukseen. Asioita edesauttaa se, että MPK:n piiripäälliköt ovat olleet evp upseereita. Toivon, että vastaava teho saadaan valtakunnalliseksi.

Moni keskustelijoista ei tunne vapaaehtoisen maanpuolustuksen lähihistoriaa. Kaikki alkoi 1990, kun Suomi julisti Pariisin rauhanopimuksen aserajoitusartiklan III luvun mitättömäksi. Luku kielsi armeijan ulkopuolisen sotataitojen koulutuksen. MPKry perustettiin 1993 ja säädösperusta saatiin 1994. Aluksi pääperiaatteena oli, että MPK antaa koulutusta yksilöille, mutta puolustusvoimat harjoittaa joukkokokonaisuuksia. Jan-Erik Enestam asetti työryhmän vuonna 2002 miettimään viranomaisyhteistyötä ja vuonna 2004 ehdotettiin (Pääesikunnan selvityksen pohjalta), että perustetaan Maakuntajoukot, joiden tukena olisivat koulutus- ja tukiyksiköt.

Periaatteellista vastustusta tuli Rauhanliitosta, Vihreältä liitosta ja Vasemmistoliitosta, joka piti maanpuolustustahdon edistämistä periaatteessa tarpeettomana ja vahingollisena.

Laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta sisältää säännökset maakuntajoukon jäsenen sosiaalisesta asemasta ja oikeudellisesta vastuusta. Joukon jäsen on vastuussa haltuunsa annetuista varusteista. Toisaalta hänellä on soveltuvin osin samat oikeudet kuin varusmiehellä. Hänellä on oikeus harjoituksissa ilmaiseen vaatetukseen, muonitukseen ja sotilasmajoitukseen sekä ilmaisiin matkoihin harjoitusalueelle. Päivärahaa maakuntajoukon jäsen saa vähintään varusmiehen alimman päivärahan verran. Reserviläispalkkaa ei sen sijaan hallituksen esityksen mukaan makseta. Maakuntajoukon jäsen rinnastetaan vahingonkorvausasioissa varusmieheen: valtio vastaa hänen ulkopuolisille aiheuttamastaan vahingosta.

Kansainvälisoikeudellisesti maakuntajoukon jäsenet ja muut vapaaehtoisesti kriisiajan tehtäviin sijoitetut rinnastetaan sotilaisiin. Tätä ei kuitenkaan kirjattu lakiin.

Vasemmistoliiton ja vihreiden eduskuntaryhmät vastustivat lakiehdotusta eduskuntakäsittelyn kaikissa vaiheissa. Vasemmistoliiton mielestä maakuntajoukot uhkasivat muodostua uusiksi suojeluskunniksi. Eduskunta hyväksyi lakiehdotuksen puolustusvaliokunnan esittämässä muodossa 14. helmikuuta 2007 äänin 160 puolesta, 15 vastaan ja 24 poissa.

Maakuntajoukot harjoittelevat usein. Virka-aputehtäviä on harvemmin. ETYJin ulkoministerikokouksessa 2008 turvaamisosastosta 120 taistelijaa oli Helsingin maakuntakomppaniasta.

Tämän laveampaan "kansalliskaartiin" tuskin on vapaaehtoisia halukkaita näin rauhan aikana, mutta toimintaa on kehitetty muutaman viime vuoden aikana paljon. On kuitenkin suuria alueellisia eroja siinä, miten vapaaehtoisen maanpuolustuksen sotilaallinen koulutus on hiottu ja mikä on alueella mahdollisesti toimivan PV:n osien tuki. Helsingissä Kaartin Jääkärirykmentin tuki on ollut alusta alkaen suurta ja reserviläiset ovat vastanneet saamaansa luottamukseen hankkimalla suorituskykyä ja koulutusosaamista.
 
Back
Top