Konekiväärit (ent. "Suomi testaa uuta konekivääriä ja ehkä ostaa")

Aseiden valmistusmäärästä on liikkunut vähän erilaisia tietoja, joskus puhuttiin 5000:sta, nykyään Wikipedia väittää 6500. Ei mitenkään tolkutonta määrää kuitenkaan kun ottaa huomioon miten iso SA-vahvuus Suomella kylmän sodan aikana oli. Emmoillekin olisi siis ollut käyttöä.
Eikös Lahti-Salorantakin pysynyt varastoissa aika pitkään?
 
Eikös Lahti-Salorantakin pysynyt varastoissa aika pitkään?

Eikös ne pysyneet varastossa yhtä pitkään kuin Emma? Eli ainakin -90 luvulle asti. En ole kuullut mitä niille tehtiin, mutta tuskin niitä enää on varastossa, koskapa se maksaisi rahaa.
 
Kokoamisvaiheessa kvkk haukkasi kämmenestäni palasen, arpi näkyy vieläkin.

Heh, et ole ainoa :) Arpea ei jäänyt mutta muistan kivun. Näin lienee käynyt sitten useammallekin...
 
Eikös Lahti-Salorantakin pysynyt varastoissa aika pitkään?

Olet ihan oikeassa; selustajoukkojen ryhmäase koko kylmänsodan ajan. Isolla reservillä oli silloin varsin eksoottisia aseita: silloinen AseV 1 Kuopiossa myi 90 -luvun alussa mm 100.000 kivääriä malli 1891.
Konepistooleja myytiin Hämeenlinnan poistomyymälässä vielä viime vuosikymmenellä.
 
Minä "sain" jonkunverran ampua kvkk;lla intissä. Tuli häiriöitä koko ajan. En tykännyt koko aseesta.
 
Minä "sain" jonkunverran ampua kvkk;lla intissä. Tuli häiriöitä koko ajan. En tykännyt koko aseesta.

Sain kasarilla kvkk:n käteeni Aukin käsiaseleirillä. Olin varmaan sitten ryhmän rivistössä juurikin niin ja niin mones notta skappari tuli ja iski sen käteeni. Hetken aikaa oli rambomainen olo, ja ei se mitään olihan sillä hauska laskettaa menemään maaleihin, vaihtelu virkistää. Ei mitään lähtemätöntä vaikutusta tehnyt, suuntaan tai toiseen.

Enemmän jäi mieliin pystykorva, jonka kanssa tuntui että ei voi rk:n jälkeen ampua millään huteja vaikka yrittäisi. Hieno ase. Suomi-koopeestä jäi aika mitäänsanomaton vaikutelma, odotukset oli suuret mutta tosiaan tuntui kovasti kömpelöltä ja vanhanaikaiselta. Meni vähän off-topiciksi tämä jälkimmäinen, mutta sallittakoon.
 
Tuossahan se kämmenestä haukkaava kohta hyvin näkyy. Varovainen sai olla, mutta kelloa vastaan kasattaessa mies kestää pientä kipuakin :D:rolleyes:.
Minä taas pidän aseesta, ehkä siksi että saan sillä hyviä tuloksia. Kunnolla puhdistettuna ja huolella patruunat vyötettynä se myös toimi hyvin.

Valmet%20KvKK%2062%20%2820070715-4%29.JPG
 
Olen varmasti sanonu tän jo aikasemmin. KVKK on PASKA ASE. Useamman kuukauden sitä kantaneena, niin ¤%#&#&¤# Syöttöhäiriöt, lukon pohjan halkeamiset valmistus- materiaali- tai karkaisuvirheen johdosta, tai puhumattakaan että sillä on jo ammuttu 3-4 henkilöstä läpi rauhanaikana, tähtäimet, kantaminen, käyttäminen......
PKM pesee KVKKn mennen tullen.
Jos 7.62x39 tulitukea tarvii, niin ennemmin rumpulipas RK:hon kiinni ja ampuu sen horoksi kuumenemisen vuoksi, ainiin, mutta kvkk piipun vaihto... TVÄLLÄRIIIII....
 
Miten perustelet tämän veli @CV9030FIN? Itse tunnen aselajijoukoista ainoastaan tykistön, mutta sillä on ollut ryhmäaseet ainakin koko kylmän sodan ajan. Lienee edelleenkin. Tosin nyt kun kaikkea
mitataan ja tarkastetaan, voisi kuvitella kaiken ei-päätehtävään kuuluvan jäävän koulutuksessa vähemmälle huomiolle. Ryhmäaseet ovat tosiaan aina olleet epäkurantteja entisiä jv:n jämiä, kuten
mainittuna Kylmän sodan vuosina L-S ja Emma pikakiväärejä.

Tukevien aselajien taistelijoiden tulen teho on parempi rynnäkkökivääreillä, vaikka kvkk:ta olisi käytössäkin. Rynnäkkökiväärillä sentään suoritetaan perusteelliset kouluammunnat ja jokunen taisteluammuntakin.
 
Suurinpiirtein ainoa hauska muisto KVKK:sta on kun aikoinaan talvisydänpimeällä istuttiin nuotiolla keskellä metsää ja eräs jantteri rupesi tylsistyksissään räpläämään pyssyä. Yhtäkkiä kuuluu spprrooinngg! ja hetiperään "VOI PETKELE!!!". Palautinjousi lensi jonnekkin nuotiopiirin loimujen ulottumattomiin...

Kyllä siinä oli naurussa pitelemistä.
 
Mikä kohta se on teillä kämmenestä haukannut? En itse kyllä muista, että itsellä olisi ollut ko. ongelmaa kvkookoon kanssa ikinä. Itsellä on sellaiset kokemukset, että kovilla ase kyllä toimii varsin luotettavasti. Räkäpäillä kyllä sitten saattaa jonkin verran häiriöitä esiintyä.

Se on tieten totta, että vanha asehan se on ja käytössä kulunut, vaikkakin aina silloin tällöin varikkoperuskorjattu. Varovasti sanoisin, että vuodelta ´62 peräisin olevan, käytössä kuluneen aseen vertaaminen tuliterään ja uudenpaa designiä olevaan aseseen ei nyt ehkä ihan reiluinta ole. Taisi olla kuusikymmentä luvun alussa vaihtoehdot aika vähissä, valuuttapoliittisesti valtiokin taisi mielellään kotimaista tuotantoa suosia. Tsekkiesikuvassaan(Vz.52), oli vaihdettava piippu mutta sitä ei Suomessa haluttu muistaakseni vaihtopiippusysteemin vaatimien tiukkojen toleranssien ja sitä kautta nousseen kalliin hinnan takia. Ei taida kvkk:n piippu ihan niin nopeasti lämmetä kuin PKM:n(polttaa vähemmän ruutia per patruuna), tietysti spray and pray tyylillä patruunoita saa kulumaan ja piipun nopasti lämpenemään.

Tottahan PKM on parempi ase, ehkäpä se olisi kannattanut ottaa käyttöön jo joskus 80-luvulla kun ensimmäisiä PKM:ä tuli maahan. Neuvostoliitosta niitä olisi varmaan saatu aikanaan halvalla toverihintaan Kekkosen tai Koiviston myötävaikutuksella. Tsekkoslovakialaisethan myös vaihtoivat Vz.52:sta UK Vz.59:iin jo kuusikymmentäluvulla.
 
Mikä kohta se on teillä kämmenestä haukannut? En itse kyllä muista, että itsellä olisi ollut ko. ongelmaa kvkookoon kanssa ikinä. Itsellä on sellaiset kokemukset, että kovilla ase kyllä toimii varsin luotettavasti. Räkäpäillä kyllä sitten saattaa jonkin verran häiriöitä esiintyä.

Tottahan PKM on parempi ase, ehkäpä se olisi kannattanut ottaa käyttöön jo joskus 80-luvulla kun ensimmäisiä PKM:ä tuli maahan. Neuvostoliitosta niitä olisi varmaan saatu aikanaan halvalla toverihintaan Kekkosen tai Koiviston myötävaikutuksella. Tsekkoslovakialaisethan myös vaihtoivat Vz.52:sta UK Vz.59:iin jo kuusikymmentäluvulla.

Paska ja hengenvaarallinen ase se on, siis käyttäjälleen. Sen verran paljon olen kyseisen romun kanssa ollut tekemisissä, että voin yhtyä kaikkiin tässä topikissa mainittuihin negatiivisiin kommentteihin.

En tiedä kun en ole ampunut, käpistellyt kylläkin, mutta; miksi RPD ei yleistynyt (e: tai miksi kvkk korvasi sen)? äkkiseltään ilman ampumakokemusta vaikutti KVKK:ta viisaammalta. Kyse on kuitenkin sen verran vanhasta vermeestä ettei nykyään kuraportaassa olevilla ole ko. Aseesta mitään koppia tai hajua...
 
Viimeksi muokattu:
miksi RPD ei yleistynyt (e: tai miksi kvkk korvasi sen)?

Not invented here - ilmiö oli Suomessa voimakas 60-luvulla, ja myöhemminkin. "Kotimaista" käytettiin lähes "paremman" synonyyminä. Tuloksena oli esikuvaansa kalliimpia ja huonompia, mutta kotimaisia tuotoksia kuten RK62, kvkk62, VKT-ajoneuvo jne jne.

Samaa ilmiötä esiintyy tietyissä piireissä yhä. Odotahan vaan kun uutta taistelijan asetta lähdetään aikanaan valitsemaan, ennustan että siitä se vasta impivaaralaisuuden myrsky nousee kun ei valitakaan "Suomessa Suomen oloihin kehitettyä asetta" (= huononnettua ja kallista versiota ulkomaisesta).
 
Ai täällä saa kertoa kokemuksia KvKK:sta?

Yleensä ihan jees kampe, kun ei paremmasta tiennyt. Vähän kankea käsitellä, mutta siinähän se meni.
Kunnes.
Koitti marraskuu 1995 ja AUK:n ampumaleiri, jolle oppilas EK sai kunniakkaaksi tehtäväkseen ryhmän KK-miehenä toimimisen. Ja KK:ksi yksilön, joka oli niin totaalisen paska, ettei paskempaa pyssyä ole Suomen Armeijan Intentenduurin listoilta löytynyt edes Terni-kiväärien joukosta. Epäilin jotakin, kun kuittasin pyssyn asevarastolta ja nostin kahvasta ylös, jolloin laatikko tippui lattialle. Kun tiedustelin asevaraston vastaavalta, kuuluuko terveen KvKK:n hajota osiin kannettaessa, vastaus oli luokkaa "Se on loistava ase ja oppilas vaan on paska."
No, kasasin aseeni ja siirryin muun AUK:n mukana leirille, jossa kaikki meni hyvin siihen saakka, kunnes piti ryhtyä ampumaan aseella. Joka Jumalan kerta, kun siirryin paikasta toiseen, avasin tulen, pieraisin tai tein yhtään mitään muutakaan 5 metriä lähempänä tuota kirottua rakkinetta, sen laatikko tippui alas piipun alta ja koko paska piti kasata. Ymmärrettävästi kapiaiset "hieman" hikeentyivät KK-mieheen ja palaute oli suoraa, selkeäsanaista ja kuuluvalla äänellä, lyhyin lausein annettua. Lievään protestointiin vastaus oli, että "Eikö oppilas osaa pitää huolta aseestaan."
Sitten koitti leirin viimeinen aamua ja EK heräteltiin viimeiseksi kipinämikoksi. Lisäilin puita kamiinaan ja lopulta suoritin herätyksen. Lähdin pihalle keventämään itseäni ja palasin saman tien takaisin kauhuissani. Rakas 7,62 KK 62:ni oli varastettu. Kun havaitsin, että toiset suhtautuvat asiaan lähinnä huumorimielellä, kummastelin tilannetta, kunnes minulle kerrottiin, että olin ollut illalla sen verran sippi, etten ollut herännyt sen enempää iltavahvuuslaskentaan päivystävän upseerin pontevista herätysyrityksistä huolimatta kuin siihen, että reserviläiset kävivät hakemassa KK:ni omiin ammuntoihinsa - huolimatta siitä, että vyölaukut piti repiä irti tyynynäni olleesta taisteluliivistä.
Lorun loppu on tietenkin se, että ollessamme aamupalalla, armaani oli ilmestynyt (laatikko repsottaen) telttamme eteen ja siihen oli kiinnitetty lappu "VITTU MIKÄ PASKA!" Ennen leiriltä lähtöämme joukkueenjohtaja-luutnantti pyysi minut naama punottaen sivummalle ja kysyi, että onko ase ollut koko leirin ajan samassa kunnossa. Kun vastasin myöntävästi, puna syveni ja katse alkoi harhailla ja huulilta kuuluvaa mutinaa olisi joku voinut pitää jopa anteeksipyytävänä.
 
Kylläpäs se kuluminen on näkynyt! En muista omalle kohdalle sattuneen, tai edes kuulleeni noin risoista vehkeistä vuonna 1993. Kohtuullisen montaa yksilöä käsitelleenä ja niillä ampuneena. Jääkäripuolella meille aloitettiin sen kouluttaminen jo alokasaikana, ja harjoituksissa se iskettiin usein minulle. Olin kai tarpeeksi pitkä, että annoin jykevän vaikutelman.
Levätköön rauhassa Kvkk62. PKM:llä ampuneena, onhan se ihan eri luokan peli.
Itse asiassa järjestys kaikista ryhmäaseista, joisra on kokemusta, olisi: 1) PKM, 2) Emma, 3) Kvkk62.
 
Kylläpäs se kuluminen on näkynyt! En muista omalle kohdalle sattuneen, tai edes kuulleeni noin risoista vehkeistä vuonna 1993. Kohtuullisen montaa yksilöä käsitelleenä ja niillä ampuneena.
Samaa voin sanoa minäkin. Mainittua asetta tuli todella paljon käsiteltyä ja ammuttua silloin 1980-90-luvulla. Ei sillä tosiaan vielä tuolloin noin huonoa mainetta ollut. Kertauksissa jaetut aseetkin näyttivät aivan pakasta vedetyiltä ja toimivat virheettömästi. Mutta joo, aika lienee tehnyt tehtävänsä.
 
Samaa voin sanoa minäkin. Mainittua asetta tuli todella paljon käsiteltyä ja ammuttua silloin 1980-90-luvulla. Ei sillä tosiaan vielä tuolloin noin huonoa mainetta ollut. Kertauksissa jaetut aseetkin näyttivät aivan pakasta vedetyiltä ja toimivat virheettömästi. Mutta joo, aika lienee tehnyt tehtävänsä.

Poikkeusyksilö tuo oli minunkin "sotilasurallani". Harmi vain, että viikon pituinen poikkeus.
 
Postaan tähän väliin kuvan omasta vz59:tä joka on pysyvästi muutettu ampumaan pelkästään kertatulta ja tarkastettu AAHY:n tarkastajan toimesta. Ampuu edelleen avoimelta lukolta. Kevyt piippu kiinni ja raskas piippu vieressä. Toiminta on ollut 100% luotettava tähän mennessä, ammuttu joku 2000 lks mun toimestani.

bjg935.jpg
 
Kävin firman 90-luvulla ja kvkk-koulutus jäi yhteen oppituntiin jossa ase kerran purettiin ja koottiin joten ei sitä ennen vanhaankaan kaikille niin tarkasti opetettu. Kokoamisvaiheessa kvkk haukkasi kämmenestäni palasen, arpi näkyy vieläkin..

Kohtalotoveri ilmoittautuu, enkä ole ainut ;)
 
Back
Top