Alkaa pikkuhiljaa olemaan meilläkin aika vaihtaa nuo pahamaineiset vispilät pois ettemme jää viimeisien käyttäjien joukkoon maksamaan kalliita päivityksiä ja ongelmien korjauksia itse.
Suomen NH-90 laivue tuskin on päässyt juuri 50% käytettävyyden yläpuolelle, vaikka siitä ei hiiskuta julkisuuteen. Tässä taitaa mennä pv:n avoimuuden raja, koska asia on nolo, kuten aikanaan kiistaa herättänyt hanke itsessään ilman suojauskoptereita. Hieno laite, mutta ei sotakelpoinen huollon tarpeen vuoksi ja varaosien puutteen takia.
Vaihtoehtoinen väline voisi olla erittäin luotettava Airbus H225M, jonka H215 ja AS332 versioista on pitkälti kokemuksia Rajalta. Olisi myös synergiaa huollossa ja kierrätystä voisi tehdä piloteillakin.
10 kpl noita koneita tilalle, jotka voidaan tarvittaessa aseistaa raketeilla, tykeillä tai konekivääripodeilla. Meritoimintaan voisi hankkia pari kpl, joissa sonobuoyt, pintatutka ja vaikka dippaava sonar suto-etsintään. 80% tavoitevalmiudella olisi keskimäärin 8 konetta saatavilla, joka ei paljon poikkea NH-90 määrästä.
https://www.airbus.com/en/products-services/helicopters/military-helicopters/h225m
NH-90 voisi myydä pois, jos joku on niitä halukas ostamaan. Tuskin noin huonomaineista konetta toki ostetaan käytettynä, joten riisutaan ja romuksi.