Merivoimien kehitysnäkymät

Epäilemättä osin näin. Nyt tuo vyöhykeajattelu saanee ainakin jotain säätöä osakseen Nato-jäsenyyden myötä. Onhan liittokunnan ehdoton tavoite pitää Itämeren merenherruus aivan absoluuttisesti itsellä. Eli, koko Itämeri on nyt tuota sisintä vyöhykettä, ei enää pieni Suomelle merkityksellinen osuus.

Käytännössä näin tuleekin käymään: lännen (Naton) määrällinen, laadullinen ja taktillinen ylivoima Itämerellä on murskaava. On vaikea nähdä Venäjän punalippuisen laivaston pääsevän edes satamista ulos ennen kuin alukset on upotettu, huoltolaitokset tuhottu ja polttoainevarastot poltettu.
Tuo jälkimmäinen, ilman merkittävää muutosta nykyiseen. Siis ylivoima Itämeren alueella Suomen ja NATO:n kyvykkyyksien osalta, on itselleni ehkä suurin yllätys ollut perehtymisen myötä. Mieluinen yllätys, etten sanoisi!

Kuvittelisin tässä(kin) hyvin voimakkaasti mielipiteissä eroavien käsitysten osalta, ainakin jonkinasteista rooliaan näyttelevän. Hyvin merkittävien historiallisten ja kulttuuristen taustojen eroa valtioiden välillä.

Jos ei kovin liioiteltua ole NL-Venäjän olemus voiman esiintuomisessa hyvinkin provokatiivisessa ja kansallismielisyyttä omassa kontekstissaan luodussa kertomuksessaan, samaa ehkä osin voi sanoa Suomesta. Joskin käänteisessä mielessä. Voimaa piilottaen ja kädessä olevia kortteja salaten, ikäänkuin.

Tulevaisuuden ollessa hyvin vahvasti sumun takana, mutta potentiaalisesti merkittäviä valtiollisia riskejä sisällään pitäen. Valtioiden kehitykseen ja laajempaan geopolitiikan ympäristömuutoksiin liittyen. Haastavasta taloudellisesta näkymästä huolimatta, kansalliseen turvallisuuteen panostaminen. Olisi velkavetoisuudestaan huolimatta, oikea ratkaisu. Optimitilanteessa, erillisrahoituksella myös Merivoimille taattaisiin jatko kehityksessä.
 
Minkä tahansa lipun alla oleva alus voidaan pakko-ottaa. Aluksesta ehkä maksetaan omistajalle korvaus. Tai palautetaan hiukan kuluneempana kun aika koittaa.
Suomalaisia aluksia muuten internoitiin, pakko-otettiin ja kaapattiinkin ympäri maailmaan aikanaan. Niitä kulki jopa USA:n ja Iso-Britannian välisissä saattueissa ja joku taidettiin torpedoitakin jos oikein muistan nyt nopeasti.

Toki, on tärkeää säilyttää Suomen lipun alla riittävä kauppalaivasto. Se ei tietenkään kriisiaikana tarvitsekaan olla niin iso kuin se tonnisto on mikä nyt liikkuu.

Raakaöljyä ei junilla kuljetella, kyse on semmoisista massoista ettei onnistu. Valmiit tisleetkin tekee tiukkaa. Eli sinne jalostamolla on saatava laivoja tai sitten turvaudutaan heti varmuusvarastoihin. Siitä taas seuraa helvetin ikävä elämä. Nyt kun Naantalia ei enää ole, on ainoa vaihtoehto ajaa sinne Kilpilahteen.

Sinulla ei näytä olevan meriliikenteestä juuri kokemusta? Kuinka paljon olet ollut Suomenlahdella tai Pohjois-Itämerellä meriliikenteen suojaamista harjoittelemassa? Voitko kuvailla tuollaisen operaation kulun ja kuinka "ne upottaa meidät kaikki" (taas)?

Suoraan sanottuna, sinulla ei ole aavistustakaan siitä, minne niitä laivoja on suunniteltu kulkevan ja minne ei.
Kuljetetaan. Samoin tankkiautolla, kemikaalikonteilla ja vaikkapa tynnyreillä. Se on vaan kallista. Toisaalta mihin aiot sen kuljettaa sota-aikana?

Minä olen ollut silloisen euroopan suurimman logistiikka-asiakkaan seniorimanageri kuljetusten ja laivauksen puolella. Mm. Finnlinesin entinen toimitusjohtaja oli minulla aikoinaan töissä. Nykyään harrastan lääketiedettä. Se siitä. Vuosaaren sataman tilanne ei nähdäkseni juuri odessasta eroa.

Ei ole mitään maagista tapaa suojata satamalaiturissa istuvaa laivaa tai lastinkäsittelynostureita. Tästä syystä kaupallisten kuljetusten vakuutusmaksut nostavat hinnat sfääreihin jossa junakuljetus vaasasta on kokonaisedullinen. Portainer (=eli peruskonttorinosturi) kasataan kolmessa päivässä kiinalaisten toimesta. Muutenkin sataman kalusto on suomessa joku "hurr durr 1900 luvun alusta asti toi nosturi on tuossa ollut" tabu. Oikeasti tavara siirtyy päivissä uuteen paikkaan jos se on osissa paikalle tuotu. En näe mitään syytä miksei hangosta itään satamien kalustoa saada pakattua ja siirrettyä affenan pohjoispuolen satamiin. Myös väylän ruoppaus on isoilla koneilla parin viikon juttu, jos ympäristöaspektista "vähän" tingitään.

p.s. Montako laivaa tulee suomeen jos suomi alkaa pakko-ottamaan kaikki aluevesille saapuvat alukset? Oikeasti tänne voidaan pakko-ottaa lähinnä suomalaisten yhtiöiden paikallisen lipun alla toimiva kalusto, muuten tänne ei tule yhtään kukaan. Suurin osa tavarasta tulee oikeasti ruotsin kautta eräiden varustamoiden laivoilla.
 
Kuljetetaan. Samoin tankkiautolla, kemikaalikonteilla ja vaikkapa tynnyreillä. Se on vaan kallista. Toisaalta mihin aiot sen kuljettaa sota-aikana?

Minä olen ollut silloisen euroopan suurimman logistiikka-asiakkaan seniorimanageri kuljetusten ja laivauksen puolella. Mm. Finnlinesin entinen toimitusjohtaja oli minulla aikoinaan töissä. Nykyään harrastan lääketiedettä. Se siitä. Vuosaaren sataman tilanne ei nähdäkseni juuri odessasta eroa.

Ei ole mitään maagista tapaa suojata satamalaiturissa istuvaa laivaa tai lastinkäsittelynostureita. Tästä syystä kaupallisten kuljetusten vakuutusmaksut nostavat hinnat sfääreihin jossa junakuljetus vaasasta on kokonaisedullinen. Portainer (=eli peruskonttorinosturi) kasataan kolmessa päivässä kiinalaisten toimesta. Muutenkin sataman kalusto on suomessa joku "hurr durr 1900 luvun alusta asti toi nosturi on tuossa ollut" tabu. Oikeasti tavara siirtyy päivissä uuteen paikkaan jos se on osissa paikalle tuotu. En näe mitään syytä miksei hangosta itään satamien kalustoa saada pakattua ja siirrettyä affenan pohjoispuolen satamiin. Myös väylän ruoppaus on isoilla koneilla parin viikon juttu, jos ympäristöaspektista "vähän" tingitään.

p.s. Montako laivaa tulee suomeen jos suomi alkaa pakko-ottamaan kaikki aluevesille saapuvat alukset? Oikeasti tänne voidaan pakko-ottaa lähinnä suomalaisten yhtiöiden paikallisen lipun alla toimiva kalusto, muuten tänne ei tule yhtään kukaan. Suurin osa tavarasta tulee oikeasti ruotsin kautta eräiden varustamoiden laivoilla.
Siis raakaöljy on pakko saada Kilpilahteen. Muualla sitä ei saa jalostettua. Tisleitä voidaan hajauttaa paremmin.

Siellä purkamassa olevia laivoja suodaa tietenkin sama suojausvoima, mikä suojaa koko aluetta. Se on aika kriittisen tärkeä Suomelle. Ikävämpi juttu kyllä. Olisi kiva jos sijaitisis jossain Porin lähellä ja olisi vielä se toinenkin jäljellä. Tässä kohtaa Suomi ei ole ihan asiaa ajatellut loppuun asti.
 
Siis raakaöljy on pakko saada Kilpilahteen. Muualla sitä ei saa jalostettua. Tisleitä voidaan hajauttaa paremmin.

Siellä purkamassa olevia laivoja suodaa tietenkin sama suojausvoima, mikä suojaa koko aluetta. Se on aika kriittisen tärkeä Suomelle. Ikävämpi juttu kyllä. Olisi kiva jos sijaitisis jossain Porin lähellä ja olisi vielä se toinenkin jäljellä. Tässä kohtaa Suomi ei ole ihan asiaa ajatellut loppuun asti.
Nykyään ajatellaan liikaa lompakolla, voitot on tärkeintä. Rakennuksistakin tehdään nykyään huonoja, heti uutuuttaan ongelmia.
 
Epäilemättä osin näin. Nyt tuo vyöhykeajattelu saanee ainakin jotain säätöä osakseen Nato-jäsenyyden myötä. Onhan liittokunnan ehdoton tavoite pitää Itämeren merenherruus aivan absoluuttisesti itsellä. Eli, koko Itämeri on nyt tuota sisintä vyöhykettä, ei enää pieni Suomelle merkityksellinen osuus.

Käytännössä näin tuleekin käymään: lännen (Naton) määrällinen, laadullinen ja taktillinen ylivoima Itämerellä on murskaava. On vaikea nähdä Venäjän punalippuisen laivaston pääsevän edes satamista ulos ennen kuin alukset on upotettu, huoltolaitokset tuhottu ja polttoainevarastot poltettu.
Pitänee laittaa osapuolien merivoimadoktriinit rinnakkain vertailua varten, ja aloittaa syväluotaava analysointi....
 
Pitänee laittaa osapuolien merivoimadoktriinit rinnakkain vertailua varten, ja aloittaa syväluotaava analysointi....
Saa nähdä, mihin ne Moskovassa/Kaliningradissa päätyy. Joko myönnetään voimassaoleva asioiden tila ja lopetetaan turhan haaveilu. Vai, vedetäänkö esiin pakasta ydinasekortti, ja koetetaan sillä tasapainottaa tilannetta? Länsi on osoittanut tässä kohtaa turhaa pelkoa ja moraalin puutetta. Myös ydinasein käytävässä sodassa Venäjä ottaa turpaansa.

Krivakilla kun kävin, aluksella kerrottiin olevan ydinkärkiä. Että sillä tavalla. Liekö sitten ollut oikeasti.
 
Saa nähdä, mihin ne Moskovassa/Kaliningradissa päätyy. Joko myönnetään voimassaoleva asioiden tila ja lopetetaan turhan haaveilu. Vai, vedetäänkö esiin pakasta ydinasekortti, ja koetetaan sillä tasapainottaa tilannetta? Länsi on osoittanut tässä kohtaa turhaa pelkoa ja moraalin puutetta. Myös ydinasein käytävässä sodassa Venäjä ottaa turpaansa.

Krivakilla kun kävin, aluksella kerrottiin olevan ydinkärkiä. Että sillä tavalla. Liekö sitten ollut oikeasti.
Korjaan sen verran että ydinasein käytävässä sodassa kaikki ottavat turpaansa ja siinä ei varsinaisesti ole voittajia jos ei voitoksi lasketa juuri sitä.
 
Saa nähdä, mihin ne Moskovassa/Kaliningradissa päätyy. Joko myönnetään voimassaoleva asioiden tila ja lopetetaan turhan haaveilu. Vai, vedetäänkö esiin pakasta ydinasekortti, ja koetetaan sillä tasapainottaa tilannetta? Länsi on osoittanut tässä kohtaa turhaa pelkoa ja moraalin puutetta. Myös ydinasein käytävässä sodassa Venäjä ottaa turpaansa.

Krivakilla kun kävin, aluksella kerrottiin olevan ydinkärkiä. Että sillä tavalla. Liekö sitten ollut oikeasti.
Jep, mielenkiintoista nähdä

Krivakeissa voi olla jo wikipediankin mukaan ydinaseita syvyyspommien muodossa, mutta sen torpedoita kantavat ohjukset eivät vaikuta siltä että olisivat käytännöllisiä ydinaseille, tai vaikka niillä olisi ydinkärjen kantokyky, se muuttaisi mitään

Vaikka Krivakissa ei olisi, se ei tarkoita, ettei venäläisillä olisi laivastossa ja ilmavoimilla ohjuksia, joissa käyttää ydinaseita
 
Jep, mielenkiintoista nähdä

Krivakeissa voi olla jo wikipediankin mukaan ydinaseita syvyyspommien muodossa, mutta sen torpedoita kantavat ohjukset eivät vaikuta siltä että olisivat käytännöllisiä ydinaseille, tai vaikka niillä olisi ydinkärjen kantokyky, se muuttaisi mitään

Vaikka Krivakissa ei olisi, se ei tarkoita, ettei venäläisillä olisi laivastossa ja ilmavoimilla ohjuksia, joissa käyttää ydinaseita
SS-N-14 -ohjuksesta on ollut useita erilaisia versioita. Osa kantoi torpedoa ja osa muutaman kilotonnin ydinsyvyyspommia. Jossain oli kai taistelukärkikin pintamaaleja vastaan. Sitä en tiedä mikä tai mitkä versiot ovat olleet käytössä juuri Krivakissa. Samaa ohjusta oli kuitenkin myös risteilijöissä ja hävittäjissä.

Mut olennaisena ehkä tuo että merkittävin vaikutus voi olla miehistön erektiovarmuuden puolella.
 
Siis raakaöljy on pakko saada Kilpilahteen. Muualla sitä ei saa jalostettua. Tisleitä voidaan hajauttaa paremmin.

Siellä purkamassa olevia laivoja suodaa tietenkin sama suojausvoima, mikä suojaa koko aluetta. Se on aika kriittisen tärkeä Suomelle. Ikävämpi juttu kyllä. Olisi kiva jos sijaitisis jossain Porin lähellä ja olisi vielä se toinenkin jäljellä. Tässä kohtaa Suomi ei ole ihan asiaa ajatellut loppuun asti.
Kilpilahden jalostamo noussee ilmaan viikolla 1. Edelleen mihin sitten sitä kuljetat? Vai oletko tosiaan laittamassa sinne ballististen ohjusten pistetorjuntaa?

Ohessa 40-luvun miinoitekartasta osviittaa miten merenkulkua suunniteltiin. Kilpilahteen pääsee tuolta kivasti tankkerilla, eikö?
1704644752477.gif
 
Kilpilahden jalostamo noussee ilmaan viikolla 1. Edelleen mihin sitten sitä kuljetat? Vai oletko tosiaan laittamassa sinne ballististen ohjusten pistetorjuntaa?

Ohessa 40-luvun miinoitekartasta osviittaa miten merenkulkua suunniteltiin. Kilpilahteen pääsee tuolta kivasti tankkerilla, eikö?
Katso liite: 90609
Kyllä siellä oli omille aluksille väylät jätetty. Tuollaisen mittakaavan kartasta ei tässä asiassa ole mitään luettavaa ammattilaiselle.

No, jos jalostamoa ei enää ole, niin tietenkään sinne ei kuljeteta mitään. Tuon nyt luulisi olevan selvä juttu tyhmemmällekin?
 
Twiitit:
Shashank Joshi
@shashj

I wrote a cover story this week on the return of sea power. Blockades are back in fashion. Navies are up-arming & preparing for high-intensity warfighting again. The barriers to sea denial may be falling. And investment in submarines is growing.

The Black Sea & Red Sea have put maritime issues back at the heart of geopolitics. A large part of US-China competition is naval or maritime in nature. Seaborne trade was up 3% last year & 80% of trade travels by sea. Cables carry 97% of internet traffic.

As @alessionaval explains, competition at sea is distinctive from that on land: navies interact more than armies in peacetime, escalation tends to be slower, but reconstituting a navy in wartime is much slower & harder than rebuilding an army.

The impact of technology on naval warfare is still debated. Some argue uncrewed surface vehicles (USVs) are huge threats to surface fleets, others that countermeasures will appear fast. Either way, the tech is outpacing int’l law written in an earlier era

I look at the research around Chinese blockades of Taiwan & US/allied blockades of China. “A blockade would take a month to put into effect…and would need to be sustained for at least six months to cause shortages of civilian and military goods in China.”

The West’s sharpest naval edge is in undersea warfare, hence AUKUS. Its greatest vulnerability is shrinking fleets & anaemic shipbuilding capacity. “Chinese shipyards have a capacity of more than 23trn gross tonnes…America can manage less than 100,000”
Tuo 23trn gross tonnes on tosin höpöä luultavasti edes displacementina.
 
Kuljetetaan. Samoin tankkiautolla, kemikaalikonteilla ja vaikkapa tynnyreillä. Se on vaan kallista. Toisaalta mihin aiot sen kuljettaa sota-aikana?

Minä olen ollut silloisen euroopan suurimman logistiikka-asiakkaan seniorimanageri kuljetusten ja laivauksen puolella. Mm. Finnlinesin entinen toimitusjohtaja oli minulla aikoinaan töissä. Nykyään harrastan lääketiedettä. Se siitä. Vuosaaren sataman tilanne ei nähdäkseni juuri odessasta eroa.

Ei ole mitään maagista tapaa suojata satamalaiturissa istuvaa laivaa tai lastinkäsittelynostureita. Tästä syystä kaupallisten kuljetusten vakuutusmaksut nostavat hinnat sfääreihin jossa junakuljetus vaasasta on kokonaisedullinen. Portainer (=eli peruskonttorinosturi) kasataan kolmessa päivässä kiinalaisten toimesta. Muutenkin sataman kalusto on suomessa joku "hurr durr 1900 luvun alusta asti toi nosturi on tuossa ollut" tabu. Oikeasti tavara siirtyy päivissä uuteen paikkaan jos se on osissa paikalle tuotu. En näe mitään syytä miksei hangosta itään satamien kalustoa saada pakattua ja siirrettyä affenan pohjoispuolen satamiin. Myös väylän ruoppaus on isoilla koneilla parin viikon juttu, jos ympäristöaspektista "vähän" tingitään.

p.s. Montako laivaa tulee suomeen jos suomi alkaa pakko-ottamaan kaikki aluevesille saapuvat alukset? Oikeasti tänne voidaan pakko-ottaa lähinnä suomalaisten yhtiöiden paikallisen lipun alla toimiva kalusto, muuten tänne ei tule yhtään kukaan. Suurin osa tavarasta tulee oikeasti ruotsin kautta eräiden varustamoiden laivoilla.
Mikä on ”portainer” ja kiinalaiset kokoaa parissa päivässä ?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se Kilpilahti on se itäisin satama minne mennään. Suursaaresta näkee sinne ainoastaan tutkalla. Se/ne kyllä hoidellaan pois päiviltä, ellei koko Suursaarta ole "hoideltu". Sitä on todella vaikea itse asiassa heidän puolustaa, niin eteentyönnetty ja vailla tukea se on. Senkin sotahistoria näyttää.

Todellisuudessa tähystysetäisyys optisesti on n 30 - 40 km hyvällä kelillä, 70% ajasta näillä alueilla huomattavasti pienempi. Jo se, että he havaitsevat saattueen olevan matkalla Vuosaareen tai Kilpilahteen, on todella epätodennäkäistä. Lisäksi, jos he sen saattueen aivan viime maileilla näkevät, eivät he ehdi millään hyökkäämään jäljellä olevasta ajasta. Ohjuksia voi tietenkin yrittää ampua, mutta enpä usko, että Suomenlahden kujanjuoksusta ne selviää. Siinä suojueessa voi olla Arleigh-Burke mukana....

Kun ollaan siinä tilanteessa, että avoimesti ammutaan, Suomen meriliikenne on tietenkin valtion hoitamaa joko rahalla tai pakko-otolla ja on käytännössä johdettua saattuetoimintaa. Voin myös sanoa heti varmana tietona, että AIS-lähettimet ja kaikki muutkin radiot ja tutkat on visusti kiinni tuollaisen saattueen rahtareilla. Et taida paljon merisotataktiikasta tietää.

Sotatilanteessa asiat ovat ihan eri tavalla kuin nyt rauhan aikana. Lisäksi nämä asetelmat on siitä hokemastanne "ne upottaa meidät kaikki ja me ei mitään" -mantrasta aika paljon muuttuneet. Sanoisin melkein, että me upotamme ne kaikki ja ne tuskin mitään meiltä. :)

Muuten hyvää analyysiä tämä kaikki, mutta oletteko kuulleet sellaisesta asiasta kuin droneista?

Kuulemma aika laajalti ovat tuolla Ukrainassa käytössä erilaisten maalien paikantamiseen myös merellä...
 
Minkä tahansa lipun alla oleva alus voidaan pakko-ottaa. Aluksesta ehkä maksetaan omistajalle korvaus. Tai palautetaan hiukan kuluneempana kun aika koittaa.
Suomalaisia aluksia muuten internoitiin, pakko-otettiin ja kaapattiinkin ympäri maailmaan aikanaan. Niitä kulki jopa USA:n ja Iso-Britannian välisissä saattueissa ja joku taidettiin torpedoitakin jos oikein muistan nyt nopeasti.

Toki, on tärkeää säilyttää Suomen lipun alla riittävä kauppalaivasto. Se ei tietenkään kriisiaikana tarvitsekaan olla niin iso kuin se tonnisto on mikä nyt liikkuu.

Raakaöljyä ei junilla kuljetella, kyse on semmoisista massoista ettei onnistu. Valmiit tisleetkin tekee tiukkaa. Eli sinne jalostamolla on saatava laivoja tai sitten turvaudutaan heti varmuusvarastoihin. Siitä taas seuraa helvetin ikävä elämä. Nyt kun Naantalia ei enää ole, on ainoa vaihtoehto ajaa sinne Kilpilahteen.

Sinulla ei näytä olevan meriliikenteestä juuri kokemusta? Kuinka paljon olet ollut Suomenlahdella tai Pohjois-Itämerellä meriliikenteen suojaamista harjoittelemassa? Voitko kuvailla tuollaisen operaation kulun ja kuinka "ne upottaa meidät kaikki" (taas)?

Suoraan sanottuna, sinulla ei ole aavistustakaan siitä, minne niitä laivoja on suunniteltu kulkevan ja minne ei.

Aikamoista idiotismia kyllä tuo Naantalin jalostamon alasajo. Oli sopivasti vielä ihan Merivoimien päätukikohdan vieressä.
 
Aikamoista idiotismia kyllä tuo Naantalin jalostamon alasajo. Oli sopivasti vielä ihan Merivoimien päätukikohdan vieressä.
Markkinatalous lyö harvoin kättä huoltovarmuuden kanssa. Omaan tuotantoon ei kannata panostaa koska joku jossain päin maailmaa tekee halvemmalla.


"Naantalin jalostamon lähiaikoina edessä olevat käyttö- ja kunnossapitoinvestoinnit eivät olisi järkeviä eivätkä kestäviä tilanteessa, jossa öljynjalostuksessa on globaalisti suurta ylikapasiteettia."
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Pietarista kotkaan on parisen sataa kilometriä ja suursaaresta alle 50km. Iso rahtialus näkyy kauas ja sen melkeimpä on pidettävä ihan muun meriturvallisuuden vuoksi sijaintietonsa päällä. Tuon matkaa varmaan mikä tahansa nykyaikainen meritorjunta ohjus. Koska suomen rannikko on rikkonainen ja niitä syväväyliä ei ole loputtomasti niin ei varmaan paljon tarvitse arpoa myöskään reittejä. Kun siinä väylällä sopivassa kohtaa makaa alus pohjassa kiinni niin se estää kaiken muun liikenteen kunnes se on siitä pois nostettu. En tiedä puhummeko yhtään samasta asiasta mutta kyllä itse pitäisin hyvin epätodennäköisenä, että helsingistä itään liikennöisi yksikään varteen otettava rahtialus. On se sitten Suomen lipun alla tai vielä vähemmän jos jonkun muun maanlipun alla. Positiivista on, että ei kyllä liikennöi naapurikaan tuolta pohjukasta yhtään mihinkään.
Suursaareen yltää maantieyhteyksien päästä jo Nammon HE-ER:llä, GMLRS:stä puhumattakaan. Siellä tuskin kykenee iivana mitään raskaampaa aseistusta pitämään sodan alkupäivien jälkeen, Haukkavuoren laelle rakennettu tutka todennäköisesti pasahtaa ensimmäisen kahden päivän aikana GMLRS:llä entiseksi. Eniten tuolla on merkitystä harmaan vaiheen pimetessä ja sodan ensimmäisinä vuorokausina.
 
Mikä on ”portainer” ja kiinalaiset kokoaa parissa päivässä ?
Näkee kyllä, ettei kaverilla ole mitään käsitystä merellä tehtävistä asioista. Esim ruoppaajaa EI SAADA edes hankittua paikalle kahdessa viikossa. Ja ruoppaaminen vaikka mistään määräyksistä välittämättä aika hidasta hommaa. Mitä nyt olen katsellut semmoisia pieniä ruoppaustehtäviä tässä.

Se on totta, ettei ole mitään maagisia tapoja suojata maan elintärkeää infraa. Ne ovat hajauttaminen, linnoittaminen, harhuttaminen, palauttaminen, ilma- ja hävittäjätorjunta. Kaikki aivan tuttua hommaa Suomelle.

Suomeen ei ehkä tuollaisessa tilanteessa tule enää yhtään kaupallista liikennettä, vaan kaikki meriliikenne on valtion järjestämää huoltovarmuustoimintaa. Se tapahtuu sota-alusten saattamisssa saattueissa jotka kootaan uhka-alueen laidoilla ja sitten mennään.
Suursaareen yltää maantieyhteyksien päästä jo Nammon HE-ER:llä, GMLRS:stä puhumattakaan. Siellä tuskin kykenee iivana mitään raskaampaa aseistusta pitämään sodan alkupäivien jälkeen, Haukkavuoren laelle rakennettu tutka todennäköisesti pasahtaa ensimmäisen kahden päivän aikana GMLRS:llä entiseksi. Eniten tuolla on merkitystä harmaan vaiheen pimetessä ja sodan ensimmäisinä vuorokausina.
Mutta nyt sinä unohdat tämän sivuston pääperiaatteen: ryzzille aina kaikki onnistuu ja meillä ei mikään.
Kun nämä neropatit ei ole koulutuksen ja kokemuksen omaavien upseereiden tilalla johtamassa toimintaa...
 
Back
Top