Miehistön kuljetus

Ai sieltäkö se bloggari on? No, samantekevää. Samaa pohdintaa kuin täällä foorumilla, paitsi se ei ole vielä alkanut väittelemään itsensä kanssa, josta pienet pointsit.

Kiinnostus lopahti kun se spekuloi Hamina-luokan MLU:n alkuvaiheilla että paattien 57mm tykit korvattaisiin pelkillä konekivääreillä.....
Juu, mutta se on juuri sen alan asiantuntija. Eli alumiiniveneiden. Esim. pilottiveneitä on ollut myymässä projekti-insinöörinä. PV:lle ei välttämättä. Oli myös merivoimissa Jurmon varakuski (miehistöä kumminkin, ei edes alik).

Kyllä siinä vaiheessa piti viimeistään silmät avautua kun Frisk kirjoitti Ben Hodgesin rinnalla ruotsalaiseen FOI:n julkaisuun. Ei ole varaa ylenkatsoa, vaikka tietenkään ei katso asioita PV-kokemuksella. Niillä on omat rajoitteensa, ovat paikoin liian toisiaan myötäileviä ja niiden spekulaatiolle on ilmeisiä rajoituksia.

Paikoin on jo Charly Salonius-Pasternakin tasoinen kansantajuistaja, tosin ei kotimaiselle tv-yleisölle vaan kv-harrastajille, evp:eille yms.
Etenkin Ruotsiin on yksi Suomen uskottavimmista tekijöistä (koska on äidinkieleltään ruotsinkielinen).

Eli sanoisin, että hänessä yhdistyy aktiivireserviläisyys/meriteollisuus/osint ja englanniksi kirjoittaminen. Suomessa ei käytännössä kovin moni tee viimeistä, mikä on ilkeä juttu. Esim. virkahenkilöistäkin vain Raitasalo näkyy toistuvasti kv-yhteyksissä. Toki jotkut saattaa kirjoittaa niin ammattilehtiin, jota ei edes tavallinen yleisö näe.

6x6 on kyllä tavanomaista runsaasti tylsempi aihe. Etenkin tuohon blogiin.
 
Ai sieltäkö se bloggari on? No, samantekevää. Samaa pohdintaa kuin täällä foorumilla, paitsi se ei ole vielä alkanut väittelemään itsensä kanssa, josta pienet pointsit.

Kiinnostus lopahti kun se spekuloi Hamina-luokan MLU:n alkuvaiheilla että paattien 57mm tykit korvattaisiin pelkillä konekivääreillä.....
Oli se sentään konetykki eikä konekivääri. Muistaakseni ratkaisuna oli 30-millinen Trackfireen asennettuna.

Frisk muuten visioi tuota ennen että ei korveteille tule Hamina-luokan keulatykkejä vaan miinalaivoille asennetut Mk1-tykit. Jos ei veikkaa ei voi voittaa :)
 
Näinhän se on. Jos veikkaa julkisesti niin jonkin verran menee varmuudella pieleen. Harvoin ne ihan tyhjästä kuitenkaan tulee. Jäihän palstalaisillekin yllättäen korvettien ITO yhteen puikkoon. Millenium Gunia makusteli useammat perustuen varhaiseen havainnekuvaan.
Muuttuuhan ne PV:n omatkin ajatukset...

edit:
HS:n Huhtanen on valitellut myös kuinka Suomessa ei ole enää yhtään ammattimaista sotaväestä kirjoittavaa toimittajaa (koska siirtyi itsekin toisiin tehtäviin). Tämän valossa ei ole vara syljeskellä ilmaisen laatucontentin perään. Muistutan kuinka jopa MBDA/SAAB katsoi tarpeelliseksi briiffata Friskiä erikseen sen jälkeen kun oli pahalta näyttävästi spekuloinut Tauruksesta.

Jos pitäisi vaikka HX:n osalta arvioida tietolähteet niin sanoisin 1) Puranen 2) Keränen 3) Renko 4) Frisk 5) Mikko Pulliainen (eka toimittaja, Friskin tapaista uutta tietoa ei tuota niistä kuin 2-3 max) 6) Jarmo Huhtanen 7) XX (Lauri Nurmi?)
 
Viimeksi muokattu:
Näinhän se on. Jos veikkaa julkisesti niin jonkin verran menee varmuudella pieleen. Harvoin ne ihan tyhjästä kuitenkaan tulee. Jäihän palstalaisillekin yllättäen korvettien ITO yhteen puikkoon. Millenium Gunia makusteli useammat perustuen varhaiseen havainnekuvaan.
Muuttuuhan ne PV:n omatkin ajatukset...

edit:
HS:n Huhtanen on valitellut myös kuinka Suomessa ei ole enää yhtään ammattimaista sotaväestä kirjoittavaa toimittajaa (koska siirtyi itsekin toisiin tehtäviin). Tämän valossa ei ole vara syljeskellä ilmaisen laatucontentin perään. Muistutan kuinka jopa MBDA/SAAB katsoi tarpeelliseksi briiffata Friskiä erikseen sen jälkeen kun oli pahalta näyttävästi spekuloinut Tauruksesta.

Jos pitäisi vaikka HX:n osalta arvioida tietolähteet niin sanoisin 1) Puranen 2) Keränen 3) Renko 4) Frisk 5) Mikko Pulliainen (eka toimittaja, Friskin tapaista uutta tietoa ei tuota niistä kuin 2-3 max) 6) Jarmo Huhtanen 7) XX (Lauri Nurmi?)
Laittaisin Rengon ja Friskin väliin vielä Puolustusministeri Kaikkosen, vaikka hän kyllä loppujen lopuksi virkansa puolesta nirkoisesti HX:stä jakaa tietoa, mutta se tieto, jota jakaa on kuitenkin hyvää.
 
Juu, mutta se on juuri sen alan asiantuntija. Eli alumiiniveneiden. Esim. pilottiveneitä on ollut myymässä projekti-insinöörinä. PV:lle ei välttämättä. Oli myös merivoimissa Jurmon varakuski (miehistöä kumminkin, ei edes alik).

Kyllä siinä vaiheessa piti viimeistään silmät avautua kun Frisk kirjoitti Ben Hodgesin rinnalla ruotsalaiseen FOI:n julkaisuun. Ei ole varaa ylenkatsoa, vaikka tietenkään ei katso asioita PV-kokemuksella. Niillä on omat rajoitteensa, ovat paikoin liian toisiaan myötäileviä ja niiden spekulaatiolle on ilmeisiä rajoituksia.

Paikoin on jo Charly Salonius-Pasternakin tasoinen kansantajuistaja, tosin ei kotimaiselle tv-yleisölle vaan kv-harrastajille, evp:eille yms.
Etenkin Ruotsiin on yksi Suomen uskottavimmista tekijöistä (koska on äidinkieleltään ruotsinkielinen).

Eli sanoisin, että hänessä yhdistyy aktiivireserviläisyys/meriteollisuus/osint ja englanniksi kirjoittaminen. Suomessa ei käytännössä kovin moni tee viimeistä, mikä on ilkeä juttu. Esim. virkahenkilöistäkin vain Raitasalo näkyy toistuvasti kv-yhteyksissä. Toki jotkut saattaa kirjoittaa niin ammattilehtiin, jota ei edes tavallinen yleisö näe.

6x6 on kyllä tavanomaista runsaasti tylsempi aihe. Etenkin tuohon blogiin.
Ei sovi unohtaa, että kansainvälisyyytä löytyy esim Venäjän suuntaan niin että Tiedustelulaitoksen eräs johtoportaan ex sankari raportoi suoraan sinne. Että kyllä Suomen puolustuksesta hyvin tietoa saa monella kielellä...
 
Sitä paitsi, kuka olisi suosikki, jos ei Frisk? Joku EVP? Kantakoski on teilattu, Lappi on eläkevaari, Lindberg hyppäsi konsultoimaan suoraan virasta... Siviilitutkijoista voit valita Markku Salomaan ja Tri. Infosodan väliltä. Tässä porukassa Frisk on minusta paremmasta päästä, vaikka harrastelija onkin.
Saat pitää suosikkisi kunhan et tyrkytä niitä tapojasi muille.
Suomessa on aika vähän näitä asiantuntijoita - on virkamiehet ja sitten on EVP-virkamiehet ja pari tutkijaa. Ja sitten on Frisk. Harvinaisena poikkeuksena Friskillä on puhelimen pikavalinnassa sotateollisen kompleksin yhteyshenkilöt. Foorumilaisten saamat briiffaukset taas koostuvat lentonäytöksissä käydyistä pikakeskusteluista ja näistä "älä viisastele, tuttuni ilmavoimissa kertoi..." -tason jutuista.
Lol:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:. Luettelet bloggarin samaan kasaan asiantuntijoiden kanssa ja siksi että kaverilla on "sotateollisuuden numeroita kännykässä"? Anna mun nauraa! Miten Friskin "kaverit" siellä eroaa foorumilaisten "kavereista"? Minunkin pitäisi siis luottaa ennemmin valistuneeseen bloggariin, joka täydentelee villejä huhuja ja OSINT-kamaa omilla tarinoillaan kuin lapsuuden kaveriin siellä lafkassa joka oikeasti käyttää niitä sotateollisuuden leluja?

Mitähän nämä teollisuuden "kaverit" sitten ovat? Millogin toimitusjohtaja, jonka kanssa golffaa vai? Ne varmaan kertovat ilolla kaikki salaisuudet jaettavaksi yksinoikeudella netissä:LOL:.
Ja joo, ei minun kaverini paljasta niitä salaisuuksia enempää kuin tuon bloggarin yhteyshenkilöt. Se mitä sieltä kuulee on aika harmitonta ja yleismaallista käyttäjän tai valmistajan näkökulman arkirealiteetteja, ei muuta.

Friskiltä en kyllä ole lukenut kertaakaan sellaista tietoa, mitä ei olisi ollut jossain lehdissä tai sivustolla tms. Se on enemmänkin asiasta kiinnostuneen pohdintaa ja spekulaatiota hieman väritettynä ja kirjoitettuna vieraalla kielellä. Ihan kivaa luettavaa, mutta kaukana "asiantuntijuudesta" minun näkökulmastani.
 
Oli se sentään konetykki eikä konekivääri. Muistaakseni ratkaisuna oli 30-millinen Trackfireen asennettuna.

Frisk muuten visioi tuota ennen että ei korveteille tule Hamina-luokan keulatykkejä vaan miinalaivoille asennetut Mk1-tykit. Jos ei veikkaa ei voi voittaa :)
ping.
 
Tuolla lausunnolla vedät aasinhattua päähän.
Suorastaan naurettavaa, ettet voi myöntää mitään suhteessa johonkin iänaikaiseen kuviteltuun yksittäiseen kk-Trackfire-heittoon.
Ihan luettavia Friskin blogit ovat, hyviä yhteenvetoja. Mitä enemmän tällaisia friskejä on avaamassa asioita yleiskielellä sen parempi.

Kirjoittakaa ite parempia jos eivät kelpaa.
 
Tuolla lausunnolla vedät aasinhattua päähän.
Suorastaan naurettavaa, ettet voi myöntää mitään suhteessa johonkin iänaikaiseen kuviteltuun yksittäiseen kk-Trackfire-heittoon.
Puhe oli siitä että luenko tämän tyypin asiantuntijaksi vai ei? Eikä ole lempibloggarini jo aikaisemmin luetelluista syistä. Huhta nimesi Friskin yhteisesti suosikiksemme täällä foorumilla ja sitä en sulata.

Jokainen lukee ja fanittaa mitä haluaa, ei siinä mitään.
 
Puhe oli siitä että luenko tämän tyypin asiantuntijaksi vai ei?
Aika rajaavasti osaat asiantuntijat nähdä jos Kewatecilla, Rolls Roycella ja Kongsberg Marinella ollut ei ole sellainen. Varsinkin kun itse puhuit juuri Hamina-luokkaan liittyvästä spekulaatiosta (vesijetit on toki noiden suomifirmojen idea eikä alumiinirakenteet).

Muutenkin voisi nähdä enemmän arvoa kokoamistyössä. Erilaisia tietoja on netti täynnä, mutta harva osaa paketoida ne sellaisten nähtäväksi jotka ei kaikkea sitä alkuperäistä jouda. Puhumattakaan, että olisi vielä viihdyttävä.
 
Viimeksi muokattu:
Aika rajaavasti osaat asiantuntijat nähdä jos Kewatecilla, Rolls Roycella ja Kongsberg Marinella ollut ei ole sellainen. Varsinkin kun itse puhuit juuri Hamina-luokkaan liittyvästä spekulaatiosta (vesijetit on toki noiden suomifirmojen idea eikä alumiinirakenteet).

Muutenkin voisi nähdä enemmän arvoa kokoamistyössä. Erilaisia tietoja on netti täynnä, mutta harva osaa paketoida ne sellaisten nähtäväksi jotka ei kaikkea sitä alkuperäistä jouda. Puhumattakaan, että olisi vielä viihdyttävä.
Minunkin listani näyttää hieman erilaiselta kuin omat listaamasi, mutta eipä siinä mitään. Jokaisella on oikeus arvostaa niitä ketä haluaa, kunhan ei vaadi väkisin muilta arvostusta. Pidän kiinni silti mielipiteestäni.

Tarinat ovat kivoja ja viihdyttäviä, mutta tarinan kertomisen taito ei tee minun mielestäni vielä kenestäkään asiantuntijaa. Tom Clancyn romaanit olivat minusta viihdyttäviä ja kaveri oli perehtynyt sotilasalaan huolella. En silti pitänyt häntä asiantuntijana.
 

£5.5bn Ajax armoured vehicle project on ‘end-of-life watch’​

The Ministry of Defence have confirmed that “all testing and training on Ajax vehicles remains paused” adding “we will not accept a vehicle that is not fit for purpose”.​

Additionally, the statement below states “it is not possible to determine a realistic timescale for the introduction of Ajax vehicles into operational service”.

The following is an excerpt of statement from Jeremy Quin, the Minister for Defence Procurement...
 
Viimeksi muokattu:

£5.5bn Ajax armoured vehicle project on ‘end-of-life watch’​

The Ministry of Defence have confirmed that “all testing and training on Ajax vehicles remains paused” adding “we will not accept a vehicle that is not fit for purpose”.​

Additionally, the statement below states “it is not possible to determine a realistic timescale for the introduction of Ajax vehicles into operational service”.

The following is an excerpt of statement from Jeremy Quin, the Minister for Defence Procurement...
Toivottavasti nyt edes sitten toteuttaisivat Warriorin rynnäkköpanssarivaunuversion osalta hyllytetyn Warriorin päivitysprojektin sitten, jos Ajaxista ei tule mitään.
 
Jos pitäisi vaikka HX:n osalta arvioida tietolähteet niin sanoisin 1) Puranen 2) Keränen 3) Renko 4) Frisk 5) Mikko Pulliainen (eka toimittaja, Friskin tapaista uutta tietoa ei tuota niistä kuin 2-3 max) 6) Jarmo Huhtanen 7) XX (Lauri Nurmi?)
Lauri Nurmi:ROFLMAO: Mies joka kirjoittaa asiasta kuin asiasta, niin kuin hän sen haluaisi /toivoisi olevan. Tämä sitten yritetään kehnosti naamioida analyyshiksi.
 
Lauri Nurmi:ROFLMAO: Mies joka kirjoittaa asiasta kuin asiasta, niin kuin hän sen haluaisi /toivoisi olevan. Tämä sitten yritetään kehnosti naamioida analyyshiksi.
Kyllä se vähän sitä toiveajattelua tosiaan tekee. Silti tuo ripauksen uutta tietoa, mihin ei useimmilla muilla riitä mielenkiinto. Tyytyvät toistamaan tiedotteita.
Enemmänkin ajattelin Nurmea Lännen Median panoksena yleisesti. Sieltä on tullut useat hyvistä HX-jutuista.
Oikeasti olisi pitänyt kirjoittaa Joonas Kuikka, mutta en muistanut sitä silloin.
 

Patrian panssariajoneuvoja valmistavan osan myyntisuunnitelma oli pari vuotta sitten pitkällä – Nyt puolustusministeriö ei sallisi sitä​

Patrian norjalainen vähemmistöomistaja on halunnut eroon panssariajoneuvojen valmistuksesta.


Puolustusministeriön mukaan valtion puolustusteollisuusyhtiö Patria ei voi myydä pois panssaroituja ajoneuvoja valmistavaa Land-liiketoimintaansa.

Ministeriö katsoo, että Patrian ajoneuvotuotanto on poikkeusoloissa keskeinen osa Suomen huoltovarmuutta.

”On erittäin vaikea nähdä, että puolustusministeriö antaisi myöntävän lausunnon sille, että Patria Land myytäisiin”, sanoo ylijohtaja Raimo Jyväsjärvi puolustusministeriön resurssipoliittiselta osastolta.

”Puolustusministeriö näkee Patrian roolin poikkeusoloissa merkittävänä meidän liikkuvuutemme kehittäjänä ja ajoneuvojen tuottajana. Sitä on vaikea nähdä muissa kuin kansallisissa käsissä.”
 
Tätä olen kaivannut vaikka MT_LB katolle, ilma sekä panssarintorjuntaohjuksia

Leonardo_DRS_to_deliver_additional_short-range_air_defense_mission_equipment_packages_925_001.jpg
 
Tätä olen kaivannut vaikka MT_LB katolle, ilma sekä panssarintorjuntaohjuksia

Ei kai nyt sentään MTLB:lle enää tuollaista? Vähän sama kun sovittaisi uuden Mersun hienouksia vanhaan Ladaan. Ihan hauska mielikuva, mutta ei kauheesti järkeä.
 
Kantavuuskin taitaisi loppua kesken.
 
Back
Top