Miehistön kuljetus

Mikähän teollisuuskapasiteetti on valmistaa noita ajoneuvoja, mitä vaikkapa Slovakiaan nyt viedään? Jos vaikka PV tekisi semmoisen 2000 kappaleen tilauksen, niin onnistuisiko sellaisen tuottaminen edes Suomessa mitenkään ja missä ajassa? Just asking for a friend...
Sehän riippuu ihan sopimuksesta ja hinnasta. PV sanoo, että vuoden päästä. Patria sanoo, ok, mutta on sit x10 hinta. Tai PV sanoo että 10v päästä, niin hinta on sit paljon alhaisempi.
 
  • Tykkää
Reactions: mmj
Sehän riippuu ihan sopimuksesta ja hinnasta. PV sanoo, että vuoden päästä. Patria sanoo, ok, mutta on sit x10 hinta. Tai PV sanoo että 10v päästä, niin hinta on sit paljon alhaisempi.
Niin, mutta ei kait tehdas/tehtaat voi loputtomasti noita tehdä ajassaX? Mikä on tehtaiden kapasiteetti tehdä noita per vuosi ja paljonko uuden linjan pykääminen maksaa? Onko noista tietoa tai mutua edes?
 
Niin, mutta ei kait tehdas/tehtaat voi loputtomasti noita tehdä ajassaX? Mikä on tehtaiden kapasiteetti tehdä noita per vuosi ja paljonko uuden linjan pykääminen maksaa? Onko noista tietoa tai mutua edes?
Sitähän ei firmat kerro, ettei PV voi "kiristää" hinnalla yms... Mutta varmasti jostain historian tiedoista löytyy paljonko esim PASIa on tuotettu vuoteen. Se antaa osviittaa.
 
Tolleeen yleiseti ottaen, myös panssariajoneuvojen markkinoilla pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Jos vaunuja halutaa nopeasti paljon, täämä saadaan kyllä teollisuudessa järjestymään muutaman hikotteluvaiheen kautta (esmes jigejä pitää tehdä lisää, rekrytoida ja kouluttaa uutta työvoimaa työvaiheisiin ja niiden erityispiirteisiin, tuotantoketjussa saada lisää materiaalia ja komponenteja, siihen vielä laadunvalvonta ja varmistus päälle. Se ei ihan mee silleen, että annat 9 naiselle rahaa, jotta ne synnyttävät lapsen 1 kuukaudessa.

Mutta tietysti tuotantoa on voitu nostaa ja jopa uusiakin tuotteita pukata nopeasti. Esmes Irakin sodan jälkimainingeissa MRAPit olivat kovassa tarpeessa, mutta niin olivat hinnatkin kovia. Rahaa kaatamalla saa myös tuloksia, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Kuorma-autoon voidaan laittaa panssarilevyä, se on aika helppoa. Joitain tuloksia ei voi rahalla kiihdyttää, mutta varmaankin volyymiä voidaan nostaa. Siinä ovat hyvin karkeasti ottaen tuotantoteollisuuden reunaehdot.

Tietysti viisas varmistaa asemansa jo etukäteen, eikä ole massan hitaudesta riippuvainen. Jo Sun Tzu totesi, etttä voitokkaat soturit voittavat ennnenkuin menevät taisteluun. Se on kovin kaukana tästä kekkoslaisesta "kyllä me sitten kun tulee kova paikka" -ajattelusta. Ei. Silloin ei ole enää aikaa.
 
Niin, mutta ei kait tehdas/tehtaat voi loputtomasti noita tehdä ajassaX? Mikä on tehtaiden kapasiteetti tehdä noita per vuosi ja paljonko uuden linjan pykääminen maksaa? Onko noista tietoa tai mutua edes?

Hintaa en osaa sanoa, mutta jos tilausmäärä on 2K, niin varmasti on halvempaa rakentaa tehdas ja tuottaa ajoneuvot siellä. Mitä taas tulee tuotantomääriin, niin sitäkään en osaa sanoa, kyseessä kun ei kuitenkaan ole tehdas joka tuottaa kaikki komponentit paikanpäällä, mutta lienee selvää että tehtaan rakentamiseen menee ainakin vuosi tai kaksi.

Jos rupeaisin tuollaista projektia toteuttamaan, niin ihan ensimmäisenä tarkastaisin minkälaista kotimaista tuotantoa on jo valmiiksi ja miten sitä voitaisiin hyödyntää. Myöskin katsoisin mihin nuo muut AMV:tä tuottaneet firmat (ulkomaiset siis) kykenevät. Saattaisi jopa olla, että jostakin kotimaassa löytyisi käyttökelpoinen tuotantolinja, siis jotakin suurempi kapasiteettista, kuin Patrian oma.
 
Jos tämän artikkelin tiedot pitävät paikkansa, niin riippuen kumpaa hintaa käytetään, saadaan AMV hinnaksi noin 4-4,25 meur/kpl, joista ilmeisesti 60 kpl tykkitornillisia.

Vähän epäselvä tuo ilmaisu alla, joten saa tulkita toisin.

In the first phase of the project, a total of 76 8x8 AFVs in three versions is to be procured - a version of the 8x8 Armored Fighting Vehicle in the number of 60 pieces, a V 8x8 Armored Fighting Vehicle (command version) of a total of 6 pieces and an 8x8 AMBS Armored Fighting Vehicle (ambulance version).

The total cost of the vehicles in the first phase is to amount to approximately EUR 323 million with VAT, of which EUR 296 million is to go to the fighting vehicles alone.
 
Toisaalta Suomi otti/ottaa 6mrd velkaa EU ”korona” tukipakettia vastaan kun Viro sai vaatimattoman 12% bkt peräruiskeen, josta on helppo jakaa ja leikkiä varakasta.

Katso liite: 59291
Älä nyt sentään täälläkin rupea tuosta EU-paketista taas härväämään. Siihen on ihan tarpeeksi vitjaa muualla. Voi vittu jos samaa vanhaa valitusta pitää joka topiikissa katsella. (Ja aina vain osittaisena asian pintaraapaisuna mutta enpä nyt ryhdy häneen...)

Miehistön kuletusta, s'il vous plait.
 
Jos tämän artikkelin tiedot pitävät paikkansa, niin riippuen kumpaa hintaa käytetään, saadaan AMV hinnaksi noin 4-4,25 meur/kpl, joista ilmeisesti 60 kpl tykkitornillisia.

Vähän epäselvä tuo ilmaisu alla, joten saa tulkita toisin.



Onkin mielenkiintoinen artikkeli tuosta skabasta. Laitan hivenen pidemmän lainauksen omin lihavuuksin:


"According to information from the aktuality.sk portal, one of the conditions should be the ability to float. In the first phase of the project, a total of 76 8x8 AFVs in three versions is to be procured - a version of the 8x8 Armored Fighting Vehicle in the number of 60 pieces, a V 8x8 Armored Fighting Vehicle (command version) of a total of 6 pieces and an 8x8 AMBS Armored Fighting Vehicle (ambulance version).

The total cost of the vehicles in the first phase is to amount to approximately EUR 323 million with VAT, of which EUR 296 million is to go to the fighting vehicles alone. In the next phases of the purchase, in addition to traditional vehicle versions, 8x8 AFV will also be purchased in Air Defense variants, in the amount of up to 56 pieces (2nd phase) and in the version of 120 mm self-propelled mortar in the number of 36 pieces."


En itse näe että nuo ekat 60 olisivat välttämättä tykkitornillisia (tai että 6 komentovaunua eivät olisi). Artikkelin kuvat tykillisistä varianteista saattavat olla myös tuohon kakkosvaiheen it-versioon viittaavia, jolleivät ole vain "kuvituskuvia". No, Puola on selkeästi tykännyt Rosomakeistaan A-maassa partioidessaan ja tapellessaan, mutta en ole ihan satavarma että Slovakian tai Suomen maastossa, taktiikassa, doktriinissa se konetykki olisi yhtä tarpeellinen pyörävaunuun.

Mikähän it-torni siihen sitten tulee...? Tykkiä, ohjustinta, molempia...?

Joka tapauksessa tuossa on myös Nemolle hyvä sauma. On mielenkiintoinen seurattava.

Aika hieno meriitti vaunulle jos taakse jäi kunnon vertailussa Boxer, Pandur II, Piranha V ja Stryker. Ei sillä että meriitti automaagisesti uusiksi tuleviksi kaupoiksi muuttuisi. On aika monimutkaiset kähminnät ja suhmuroinnit näissä päätöksissä. Mutta kiva nähdä kuitenkin.
 
Minä en tiedä CV:n kenttäkelpoisuudesta itse mitään, mutta eräs tuttuni huoltaa noita vaunuja ammatikseen. Ero BMP-2 ja CV kenttäkelpoisuudessa on ymmärtääkseni selkeä Bemarin eduksi. Toki CV:n tehokkuutta en kiistä missään nimessä.

Mitä ehmettiä täällä taas... Pari juttua:

1. CV90 keula kestää BMP2 venäläiset nuolet. BMP2 keula ei kestä CV90 nuolia.
2. CV90 kylki on suojattu BTR kaluston pääasetta vastaan. BMP2 ei.
3. Näkyvyys on täysin eri tasolla.
4. CV90 painaa melkein tuplasti Bemariin verrattuna, mutta heppoja per tonni on suurinpiirtein saman verran. Ulkomitat ovat samat. Panssaria on siis huomattavasti enemmän. Liikkuvuus on samankaltainen.

Ellei suomen BMP2mod nostanut panssaroinnin määrää selvästi, lienee BMP2 edelleen huonomman taisteluarvon sotakone. Lisäksi hyötykuorman mukavuus on ihan eritasolla.
 
Mitä ehmettiä täällä taas... Pari juttua:

1. CV90 keula kestää BMP2 venäläiset nuolet. BMP2 keula ei kestä CV90 nuolia.
2. CV90 kylki on suojattu BTR kaluston pääasetta vastaan. BMP2 ei.
3. Näkyvyys on täysin eri tasolla.
4. CV90 painaa melkein tuplasti Bemariin verrattuna, mutta heppoja per tonni on suurinpiirtein saman verran. Ulkomitat ovat samat. Panssaria on siis huomattavasti enemmän. Liikkuvuus on samankaltainen.

Ellei suomen BMP2mod nostanut panssaroinnin määrää selvästi, lienee BMP2 edelleen huonomman taisteluarvon sotakone. Lisäksi hyötykuorman mukavuus on ihan eritasolla.
Taistelukykyä en kiistä. Kysymys oli huollettavuudesta ja luotettavuudesta. Lue aikaisempi keskustelu niin ymmärrät mistä on kyse.
 
Mitenköhän vaikeaa Patria 6X6:sta olisi tehdä kaksiakselinen versio? Keskimmäinen akseli vain pois?
 
Viron yleisradioyhtiön mukaan nuo 4x4 ja 6x6 -ajoneuvojen hankinnat ovat toisistaan erillisiä. Ts. yhden toimittajan ei tarvitse toimittaa molempia.

Luulen, että Patria voi olla vahvoilla tuossa 6x6:ssa. Mitä muuta länsimaista tuossa sgmentissä on? VMBR Griffon ja Fuchs 2?

Sen sijaan ennustan, että JLTV vie 4x4:n. JLTV on niin ilmeinen valinta, ja esim. Ivecon MTV laittaa varmasti myös kovaa painetta Sisulle.


€200-million EDF armored vehicle procurement fast-tracked​


ERR News


Pasi armored personnel carrier, which the EDF's 1st Infantry Brigade has been using since 2004.
Pasi armored personnel carrier, which the EDF's 1st Infantry Brigade has been using since 2004. Source: mil.ee
A procurement of 220 armored tracked vehicles for Estonia's defense forces, worth €200 million, has been expedited due to the current security situation, the Center for Defense Investment (RKK) says.

The Estonian Defense Forces (EDF) has been using Finnish-made Patria Pasi armored personnel carriers for nearly two decades, and the procurement is set to augment, rather than replace these.
No specific potential manufacturer has been named for the new procurement, which is already underway, and may include more than one firm.
Karmo Saar, Category RKK manager of armored vehicles said that: "This means that the projected time-frame for announcing the tender is already the second quarter of this year, and we are looking for a partner who will be able to deliver all the specified types of vehicles by the end of 2024."
Ivar Janson, head of the RKK's procurement department, said the lion's share of the vehicles will go to the EDF's 2nd Infantry Brigade.
Janson said: "The modern-day battlefield requires a very high level of mobility from the units, which must be able to relocate quickly on the battlefield. Tracked armored vehicles are like battlefield 'taxis', designed to transport personnel from one point to another.
"Most battlefield losses are caused by indirect enemy artillery fire, and the tracked vehicles are optimized to provide protection against this threat," Janson went on, according to an RKK press release.
The RKK is nearing the end of the preparations for the EDF procurement; Karmo Saar said that the deal will incorporate both 4x4 and 6x6 armored vehicles (the Patria Pasi is in the latter configuration – ed.), and will total €220 million.
He said: "Since 4x4 and 6x6 armored vehicles belong to different market segments, they are also separate components of the procurement. In both segments, we have identified at least four suitable manufacturers worldwide," he said, adding that according to preliminary information, there are also manufacturers with both types of armored vehicles in their product portfolio.
While mechanized infantry is at the core of Estonia's defense doctrine so far as the two main infantry brigades go, only the Scouts battalion, Kalev battalion and Viru battalion, all of the 1st Infantry Brigade, are equipped as things stand.
The RKK says it will submit its tender to all suppliers who fit the requirements and price range, based on earlier research.
The manufacturer must also ensure top-level maintenance throughout the roughly 30-year life-cycle of the vehicles, the RKK says.
The EDF has been using Finnish-made Patria Pasi XA-180 and XA188 variants since 2004, while the shelf-life with the 1st Infantry Brigade for these has been prolonged to 2038.
The 2nd Infantry Brigade up until now has been using trucks to transport its troops.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Mitenköhän vaikeaa Patria 6X6:sta olisi tehdä kaksiakselinen versio? Keskimmäinen akseli vain pois?
Sinänsä kuorma-auton ja varmasti muunkin ajoneuvon voimalinja taipuu tähän aika helposti. Järkeä siinä vain ei ole, vaunu on kahdelle akselille liian raskas ja kolmanneksella lyhennettynä se olisi sangen leveä, kömpelö ja muutenkin epäkäytännöllinen käyttötarkoitukseensa. Vähän vastaavasti taas GTP:n pidentäminen 6x6-alustaksi (a la Mersu G 6x6) on vähän epätoivoista eikä meikästä oikein vastaisi järkevästi mihinkään tarpeisiin. Sellainen ajoneuvo olisi partioautoksi kömpelö ja raskas, mutta APC:ksi ahtaanpuoleinen ja varmaan myös heikosti suojattu. Ne ovat eri ajoneuvoja eri käyttötarkoitukseen.

Toivoisin kans, että Patria antaisi ajoneuvolleen paremmin erottuvan nimen, kuin "6x6". Menee herkästi sekaisin, että tarkoittaako juuri sitä vai mitä tahansa kolmiakselista jokapyörävetoa. Pasi oli näppärä ja suosittu nimi, joten miksei käyttää vaikka "Pasi II" tai "Pasi NG" tai vaikka länsinaapurille vittuilessaan "Pasi E"
 
Sinänsä kuorma-auton ja varmasti muunkin ajoneuvon voimalinja taipuu tähän aika helposti. Järkeä siinä vain ei ole, vaunu on kahdelle akselille liian raskas ja kolmanneksella lyhennettynä se olisi sangen leveä, kömpelö ja muutenkin epäkäytännöllinen käyttötarkoitukseensa. Vähän vastaavasti taas GTP:n pidentäminen 6x6-alustaksi (a la Mersu G 6x6) on vähän epätoivoista eikä meikästä oikein vastaisi järkevästi mihinkään tarpeisiin. Sellainen ajoneuvo olisi partioautoksi kömpelö ja raskas, mutta APC:ksi ahtaanpuoleinen ja varmaan myös heikosti suojattu. Ne ovat eri ajoneuvoja eri käyttötarkoitukseen.

Toivoisin kans, että Patria antaisi ajoneuvolleen paremmin erottuvan nimen, kuin "6x6". Menee herkästi sekaisin, että tarkoittaako juuri sitä vai mitä tahansa kolmiakselista jokapyörävetoa. Pasi oli näppärä ja suosittu nimi, joten miksei käyttää vaikka "Pasi II" tai "Pasi NG" tai vaikka länsinaapurille vittuilessaan "Pasi E"

Olet varmaan oikeassa. Patria 6X6 painanee tyhjänäkin ilman lisäpanssaria jo 15,5 tonnia. Vaikka keskimmäisen akselin ottaisi pois, niin painoa jäisi varmaan yhä 14 tonnia kahdelle akselille. Se on aika paljon. Vaikka Cougar ja M1117 kyllä siinä paikkeilla pyörivätkin, mutta näkyy varmasti negatiivisesti maastoajossa.

Lisäys: Näköjään Sisu GTP:lle annetaan 16,5 tonnin maksimimassa. Mutta tyhjänä varmasti paljon kevyempi.
 
Muistaakseni joskus päivittelinkin tuota GTP:n maksimimassaa. Se on kahdelle akselille jo aika huima. Vastaavasti XA-200- sarjan 23 tonnia on kolmelle akselille jo melkoinen. Vahvasti epäilen kummankin uppoavan johonkin Ukrainan rapaan kuin mulkun Jari Sillanpäähän.
 
Sen verran voisin päivittää, että noita panssaroituja maastoautoja ja vähän pidennettyjäkin näkyy maailmalla usein mellakkapoliisin käytössä, ja jossain määrin mys suojelumiesten. Kai ne ovat kaupunkiolosuhteissa varsinaista panssariautoa ketterämpiä ja varmaan myös vähän halvempia. Poliisi ei varmaankaan myös tarvitse tilavarausta mm. ryhmän majoittumiskalustolle, naamioverkoille, vesikanistereille, aselajivarusteille jne. vaan vahva partio mellakkakilpineen riittää. Tässä voisi olla sellainen niché-markkinasegmentti, missä voisi joku asiakas kiinnostuakin 6x6-GTP:stä. Tosin eiköhän se 4x4-mallin "farmarimalli" eli APC riitä. Mielenkiintosiena yksityiskohtana näissä (Pohjois-Irlannin?) mellakkapoliisiautoissa on aika kattavat alleajosuojat.

1650040906979.png

1650040887267.png
 
Back
Top