SJ kirjoitti:Raveni kirjoitti:Saattaa olla että muistan väärin eikä lähdettäkään ole laittaa mutta tykkään lukeneeni jenkki tutkimuksen että 1 taistelevaa sotilasta täytyy olla 10 huoltamassa sitä eli huollon merkitystä ei pidä aliarvioida. Polttoainetta kuluu tuhottomasti pelkkiin siirtymisiinkin saati sitten vastaiskuissa tai perääntymisissä. Telat vievät sitä vielä tuhottomasti enemmän. Täytyy kuitenkin muistaa että vihollinen pyrkii voimakkaasti juuri vaikuttamaan huoltoon koska jos se hidastuu tai estyy niin mekanisoitu yksikkö pysähtyy hyvin nopeasti eikä se korpisoturikaan kauan heilu kun enään ei ole edes hevosia nimeksikään joilla tavaraa liikutella
Onhan tuo varmasti nimenomaan huoltoa (logistics) eikä "supporttia"?
Olen nähnyt saman laskelman ja kyllä se oli nimenomaan huoltoa. Itse kyllä tuossa tukikohtajutussa viittasin jo mukan tuleviin support-osiinkin.
Tuo laskelma kyllä sitten otti huomioon koko huoltoketjun ja nuo merentakaiset osat myös huollon väen huoltoon tarvittavat.
Jos mietitään jääkäriprikaatia niin huoltoon täytyy kuulua muonitus, ammushuolto, varustehuolto, ajoneuvohuolto, polttoainehuolto, näiden kaikkien kuljetus, sairasevakuointi ja kaatuneiden korvaaminen. Prikaatihan suomessa niin kuin monessa muussakin maassa on luotu niin että sen pitäisi kyetä itsenäiseen taisteluun eli vaatii omaa huoltoa eli voidaan unohtaa että samasta huolto ketjusta loppuun asti hyötyisi toinenkin prikaati. Tuosta jäi varmaan jotain oleellista pois enkä usko että 5000 jampan huoltaminen vaatisi 50000 jamppaa mutta kyllä luku joka tapauksessa on suuri. Suomen huolto tilannetta helpottaa se että vihollisen huolto ketju pitenee hyökkäyksen mukana mutta puolustajan yleensä lyhenee. Jos mennään tutkimaan mekanisoidun tai panssaroidun prikaatin huoltoa niin se on monin kertainen jo polttoaine, varustehuollon ja ajoneuvohuollon osalta.
Tulee mieleen purjelaivojen kylkitykkien käyttö...