Mitäs jos keskittyisit omiin mielipiteisiisi, etkä kertoisi mitä mieltä minä olen. Sun juttus on kaukana avoimesta keskustelusta. Kun kysyy perusteluja niin sinä haet niitä kaikkialta muualta kuten vastapuolelta kuin, että perustelisit oman esittämäsi näkökannan.
Kyllä minä olen esittänyt näkemykseni Venäjän näkökannasta Suomen Natojäsenyyteen. Jos jaksaisit lukea vaahtoamisesi sijaan niin asiani olisi selvinnyt sinullekin.
Ensinnäkin venäläistä näkökantaa on tavanomaistakin vähemmän määriteltävissä koska venäläisillä ei ole mahdollisuutta sen muodostamiseen tai esittämiseen. Rikollisuuteen perustuvan hallinnon otteessa on niin tiedotusvälineet kuin oikeustuomiolaitoskin. Tätä tukee hallinnon mielipidemuokkaukseen keskittyvä julkinen puoli ja pinnan alle verhoiltu väkivaltakoneisto.
Venäjän sotilaallisesta koneiston osasta vastaavien tiedossa on hyvinkin se, mitä Suomi heille edustaa. Olemme osa läntistä liittoumaa eli heille pelkistetysti Natoa. Suomen kannasta ei ole epäselvyyttä itseasiassa täällä meilläkään mutta venäläisen kenraalin silmin asia on suorasukaisempi: Suomi kuuluu Natoon.
No meillä ei ole 5. artiklaa mutta sillä käydäänkin kauppaa. On lanseerattu reserviläiskirje, ruumispussihankinnat, norsukävelyt ja vaikka mitä mutta etenkin Nato-optio. Täysin perusteeton termi mutta se onkin jotakin mitä venäjä on tottunut kaupankäynnissään käyttämään. Venäjähän usein luo uhan ja sitten neuvottelee sen poistamisesta - ja räikeimmillään saatuaan haluamansa ei poistakaan uhkaa. Suomi tekee samaa. Tottunut kun tähän on.
Suomi ikään kuin pidättäytyy Nato jäsenyydestä (todellisia syitä on varmasti monisyisesti). Ja esittää tämän liennytyksenä Venäjän itsehallinnon kermalle. Tätä vastaan Suomi toivoo, että Venäjän näin saatuaan poliittista liikkumavaraa niin myöskään Venäjä ei keikuttaisi turvallisuuspoliittista venettämme. Meillä ei ole jenkkisotilaita ansalankana vaan meillä on kiusallisen kyvykäs oma armeija ja viimeistelyä vaille oleva sotilasliittoutuminen länteen toimimassa meidän ansalankana. Venäjä voi siis edelleen edellämainitun koneistonsa voimin esittää kansalleen, että Suomi ei kuulu Natoon ja Nato ei ole maan luoteisnurkalla.
Miksi tämä on tärkeää Venäjän hallinnolle. No koska se tarvitsee viholliskuvan oikeuttaakseen väkivalta ja sotilaskoneistonsa ja Nato on siihen ilmeinen vastustaja - oli se sitä todellisuudessa tai ei. NL romahdus tapahtui Naton kanssa kilpaillessa joten koko suurvalta-aseman menetys kulminoituu USA:n ja Natoon. Voimaa ja vain voimaa kunnioittavalle Venäjälle Nato on myös mieluisa viholliskuva koska sen voi EU:n tapaan pilkkoa pienemmiksi osiksi. USA yksinään on hankalampi koska Venäjän voimat eivät riitä alkuunkaan.
Ennen kuin meuhkaat siitä mitä oletat Venäjän olevan niin kannattaa vähän syventää tietoja tuon valtion valtaapitävien vaikuttimista. Aloita vaikkapa tällä:
sidottu, 2020. Osta kirja Putin's People Catherine Belton (ISBN 9780007578795) osoitteesta Adlibris.fi. Ilmainen toimitus yli 39,90 euron tilauksiin. Meillä on miljoonia kirjoja, löydä seuraava lukuelämyksesi tänään! Aina edulliset hinnat, ilmainen toimitus yli 39,90 € tilauksiin ja nopea...
www.adlibris.com