Jatkona tälle hatusta heittäisin että jotakuinkin 70% vaunun painosta/ panssaroinnista on siellä etusektorissa. Ei siitä T-sarjan tornin takakulmasta millään rynsesterillä läpi tulla, mutta ei sillä missään vaunu hipassa pärjää. Ei ne todellakaan mitään maalla seilaavia panssarilaivoja ole, ja tarvitsevat sitä jalkaväen tukea, juuri siksi.
Ei myöskään minulla. En ole koskaan päässyt kokeilemaan uudempia Leopardeja enkä siis voi verrata niihin, mutta minulla ei ole erityisen ikävä kahdenkymmenenviiden vuoden takaisia T-55 Ja T-72 vaunuja. Vaunun ylläpitäminen käyttökunnossa varastoitunakin on aika iso homma. (vertaa vaikka renkaan vaihtoa henkilöautoon, ja telan vaihtoa tankkiin...) Eli mieluummin itsekkin laittaisin vähäiset roposet uudempaan kalustoon.
Asia mikä ehkä enemmänkin jää tällä foorumilla huomiotta, on tietynlainen "taistelu moraali". Ainakin persianlahden sodan aikaan venäläisvalmisteisilla vaunuilla oli tapana lähteä rajusti. Minkä kyllä siellä vaunun sisällä oleva miehistö tiedostaa. Helppohan niitä on ehdotella jollekkin toiselle, mutta itse kyllä valitsen toisen vaunun alleni, jos vain olisi mahdollisuus.