Panssarivaunut

Ja mitenkä kahden mekanisoidun taisteluosaston puute korvataan maavoimien operatiivisessa taistelukyvyssä?

Mitenkähän mahtisi Karjalan prikaatin käydä kohtaamististelussa?

120KRH:t, Sergeit, tykistön ampumatarvikkeet, jalkaväen suojavarusteet jne. on jo Ukrainaan lähetetty, joten mitäpä sitä bemareitakaan säästelemään? :p

Sinänsä samaa mieltä kanssasi, mutta toisaalta, jos homma olisi laitettu liikkeelle vaikkapa maaliskuun alussa, niin kohta puoliin voisi ehkä puolikkaan bemarilautan toimitusta harkita. Siis isolla vaihteella liikkeelle - reipas määrä ruotsalaisia kouluttajia Suomeen, kalusto Suomeen ja muuntokoulutusta reserviläisille, palkollisille ja Millogin henkilöstölle. Kai nyt puolessa vuodessa oppii uuden vaunun salat, jos resurssit ovat riittävät eikä tietoa jaeta tipoittain tyyliin "kouluttajakouluttajakoulutus" --> "kouluttajakoulutus" --> "koulutus"? Toki väliaikaista tasonlaskua tapahtuu sitten siltä osin, kun ukot ovat kiinni koulutuksessa pois tekemästä päätyötään.

Vanhat keskustelut aiheesta täältä:

 
Mitenkähän mahtisi Karjalan prikaatin käydä kohtaamististelussa?

Karjalan prikaatilla on jo nyt kurantimpi sotakoneisto ja suuret sotaharjoitukset käydään näiden kahden kohtaamistaisteluissa.

Sotaharjoitusten perusteella paremmin kuin panssariprikaatille, mutta eron tekee lähinnä cv90. Amoksen vaikutuksesta ollaan aika hiljaa.

Ja mitenkä kahden mekanisoidun taisteluosaston puute korvataan maavoimien operatiivisessa taistelukyvyssä?
Bemarit luiskaan, EU rahalla parolaan Namer luokan miehistönkuljetusta.
 
120KRH:t, Sergeit, tykistön ampumatarvikkeet, jalkaväen suojavarusteet jne. on jo Ukrainaan lähetetty, joten mitäpä sitä bemareitakaan säästelemään? :p

Sinänsä samaa mieltä kanssasi, mutta toisaalta, jos homma olisi laitettu liikkeelle vaikkapa maaliskuun alussa, niin kohta puoliin voisi ehkä puolikkaan bemarilautan toimitusta harkita. Siis isolla vaihteella liikkeelle - reipas määrä ruotsalaisia kouluttajia Suomeen, kalusto Suomeen ja muuntokoulutusta reserviläisille, palkollisille ja Millogin henkilöstölle. Kai nyt puolessa vuodessa oppii uuden vaunun salat, jos resurssit ovat riittävät eikä tietoa jaeta tipoittain tyyliin "kouluttajakouluttajakoulutus" --> "kouluttajakoulutus" --> "koulutus"? Toki väliaikaista tasonlaskua tapahtuu sitten siltä osin, kun ukot ovat kiinni koulutuksessa pois tekemästä päätyötään.

Vanhat keskustelut aiheesta täältä:

Pygmeille takatilassa on sama mikä vaunu on alla, mutta se että opitaan ottamaan vaunusta kaikki irti oikealla tavalla kestää aikansa.
Psv-jatko-opetustilaisuus kestää vähintään 6 viikkoa ja siinä ajassa opetellaan vain vaunu ja sen järjestelmät, ajokoulutus sekä mm ennakoivan ajonkurssi. Eli ei ole reserviläisille helposti opetettava asia.
 
Sotaharjoitusten perusteella paremmin kuin panssariprikaatille, mutta eron tekee lähinnä cv90. Amoksen vaikutuksesta ollaan aika hiljaa.
Kumma juttu, yleensä näissä kaksipuoleisissa harjoituksissa KarPr voittaa pari ensimmäistä vetoa ja sen jälkeen loppu harjoitus ottaa vain pataansa.

2000-luvun alussa käytiin paljon kaksipuoleisia simulaattori taisteluita "A2 keltainen" sekä KarJPr kokoonpanojen välillä ja lopputulos oli aina sama, kohtaamiskyky ei riitä. Siksi perustettiin lopulta Mektsto-os, jolla vahvennetaan tuota kohtaamiskykyä. Maavoimien johdolla oli tuohon aikaan kova halu lopettaa koko Panssariprikaati RA ja SA, mutta onneksi tuo ei toteutunut.
 
Pygmeille takatilassa on sama mikä vaunu on alla, mutta se että opitaan ottamaan vaunusta kaikki irti oikealla tavalla kestää aikansa.
Psv-jatko-opetustilaisuus kestää vähintään 6 viikkoa ja siinä ajassa opetellaan vain vaunu ja sen järjestelmät, ajokoulutus sekä mm ennakoivan ajonkurssi. Eli ei ole reserviläisille helposti opetettava asia.

:D Joo, minulla ei ole lihaa luiden ympärillä. Ajattelu meni niin, että kun kokonaisia vaunumiehistöjä koulutetaan 11½ kk:ssa ml. p-kausi, niin puolessa vuodessa täytyy jo onnistua muuntokoulutus uudelle vaunutyypille.

Ruotsista tuodaan puolensataa vaunua (Ruotsin omista vahvuuksista, samalla kun alkavat tehdä käyttöönottohuoltoja varastovaunuille) ja kouluttajia toiset puolensataa (upseereja, kokeneita aliupseereja, tehtaan/merkkihuollon asentajia ja insinöörejä jne.). Ruotsalaiset aloittavat koulutuksen suomalaisista palkollisista, jotta nämä pystyvät toimimaan "apukouluttajina" ressuja koulutettaessa, ja ensimmäisen parin kuukauden jälkeen otetaan reserviläiset mukaan palettiin jatkaen samalla palkollisten syventävää koulutusta. Kohta on uusi vaunu hallussa kaikilla käyttäjillä.

No, tuo olisi tietysti Ruotsille huomattava voimainponnistus - luovuttaa nyt pataljoonan kalusto ja irrottaa merkittävä määrä henkilöstöä pois muista töistään. Suomessa pitäisi irrottaa mekanisoidun taisteluosaston vaunu-/huoltosijoitettu henkilöstö päätehtävästään (sotilasvirka tai siviilityö), ja ammattisotilaiden osalta se luultavasti heijastuisi sitten negatiivisesti mm. varusmieskoulutukseen (tai mitä tehtäviä nämä henkilöt sitten rauhanaikana hoitavatkaan PV:ssa - ylitöillä voinee tietysti paikata jonkin osan menetyksestä). Samaten pitäisi keksiä jokin mekanismi, jolla repiä suomalaiset reserviläiset "uudestaan inttiin" useaksi kuukaudeksi. Kertausharjoitusvuorokaudet ei taida riittää, eli pitäisi löytää vapaaehtoisia ja rakentaa jonkinlainen kompensaatiomekanismi heille.

Monimutkaista ja hankalaa, mutta ei mahdotonta, arvioisin.
 
Kumma juttu, yleensä näissä kaksipuoleisissa harjoituksissa KarPr voittaa pari ensimmäistä vetoa ja sen jälkeen loppu harjoitus ottaa vain pataansa.

2000-luvun alussa käytiin paljon kaksipuoleisia simulaattori taisteluita "A2 keltainen" sekä KarJPr kokoonpanojen välillä ja lopputulos oli aina sama, kohtaamiskyky ei riitä. Siksi perustettiin lopulta Mektsto-os, jolla vahvennetaan tuota kohtaamiskykyä. Maavoimien johdolla oli tuohon aikaan kova halu lopettaa koko Panssariprikaati RA ja SA, mutta onneksi tuo ei toteutunut.

Jos syy tulokseen on se mitä on joskus esitetty syyksi (tst-panssarivaunujen vähäinen määrä), niin miksi ei yksinkertaisesti liitetty lisää Leopardeja kokoonpanoon? Silloin olisi voinut lopettaa panssariprikaatin... tai säilyttää panssariprikaatin ja ostaa lisää Leopardeja Saksasta tai muualta.
 
Muutama minun silmään mielenkiintoisin kommentti tuosta haastattelusta:

1) sanoo lämpötähtäimen olevan "outdated" - mielenkiintoinen kommentti, T-80BVM modernisointi alkoi 2017 ja niitä on valmistunut useamman lähteen mukaan 72 kpl, tosin toisten mukaan 200-300 kpl. Sama Sosna-U lämpötähtäin (ranskalaisen Thalesin komponentteja ainakin osaksi) on käytössä muissakin vanjan tankeissa, kuten T-72B3 ja T-72B3 obr 2016, mahdollisesti myös T-90M. T-90A tankeista merkittävä osa on varustettu ranskalaisen ESSA:n lämpötähtäimellä. Yhden lähteen mukaan Sosna-U tuli ensimmäistä kertaa vaunuihin 2011. LÄHDE
Tämä "outdated" on todennäköisesti väärinkäsitys, kyseessä lienee enemmänkin se että lämpökamera kulunut. Muinaisten juttujen perusteella Ranska toimitti tuonne microbolometri-kennoista kameraan, eli Sosna-U olisi tuollainen passiivikennoinen kamera. Microbolometri ei itse lämpökuvantamisen osalta vanhene, mutta se kennon rakenne muuten kyllä:

https://homepages.laas.fr/nolhier/ESREF2015/SESSION_E2/OE2_3.pdf

Eli tankinkäyttäjä todennäköisesti tarkoitti että kamera on käyttötuntiensa puolesta ajettu loppuun. Kameroiden saatavuushan romahti joten nuo on varmasti kaikki käytössä, varsinkin kun ei ole tajuttu että se käytettäessä vanhenee. Osittain ikääntyminen tapahtuu myös varastoituna, kuten ylläolevassa raportissa kuvataan. Ajan saatossa herkkyys huononee ja käyttäminen nopeuttaa tätä prosessia.
 
Tämä "outdated" on todennäköisesti väärinkäsitys, kyseessä lienee enemmänkin se että lämpökamera kulunut. Muinaisten juttujen perusteella Ranska toimitti tuonne microbolometri-kennoista kameraan, eli Sosna-U olisi tuollainen passiivikennoinen kamera. Microbolometri ei itse lämpökuvantamisen osalta vanhene, mutta se kennon rakenne muuten kyllä:

https://homepages.laas.fr/nolhier/ESREF2015/SESSION_E2/OE2_3.pdf

Eli tankinkäyttäjä todennäköisesti tarkoitti että kamera on käyttötuntiensa puolesta ajettu loppuun. Kameroiden saatavuushan romahti joten nuo on varmasti kaikki käytössä, varsinkin kun ei ole tajuttu että se käytettäessä vanhenee. Osittain ikääntyminen tapahtuu myös varastoituna, kuten ylläolevassa raportissa kuvataan. Ajan saatossa herkkyys huononee ja käyttäminen nopeuttaa tätä prosessia.

Hyvin mahdollista että näin on, lainauksen alkuperäinen lähde on tämä: LÄHDE

Lämpötähtäintä käsittelevä lause kyrillisillä kirjoitettuna:

Основной недостаток машины это устаревший тепловизионный прицел на котором любой террикон фонил, и большой расход топлива.

(The main disadvantage of the car is an outdated thermal imaging sight on which any waste heap is fonil, and high fuel consumption.)

Tämä on Google Translaten käännös, joten kokeilin hakea muita käännöksiä sanalle устаревший

Yksi nettisivu tarjoaa seuraavia vaihtoehtoja: LÄHDE

behind the times
dated
old
outdated
outworn
time-worn

En lue venäjää joten en osaa tulkita asiayhteydestä pitäisikö tuo tulkita "outdated" vai "outworn" joissa on tosiaan suuri ero. Toinen kertoo teknisestä jälkeenjääneisyydestä ja toinen käytön takia kulumisesta.

-

Kuriositeettina, artikkelissa viitataan tähän torwar.ru artikkeliin vuodelta 2012 (kuvituskuvana): LÄHDE

Sosna-U multi-channel thermal imaging sighting device for the gunner​

July 19, 2012
19

TPV "Sosna-U" - the development of Belarusian designers of the enterprise "Peleng" (Minsk). However, due to various agreements, the sight is produced in Russia by the Vologda enterprise VOMZ.

1662227039775.png

It was it that represented the Sosna-U multi-channel thermal imaging sighting device of the gunner at TVM-2012.

1662227072214.png

Today, some modern modifications of the T-72 and T-90 tanks are equipped with this sight, in particular, the T-72BA and T-90S, T-90MS .

1662227147900.png

Tanks with one of the best TPV have been successfully tested, presented at various international exhibitions and participated in several tenders, in particular in India. The sight is not the latest sighting device, as far as it is known since 2006, the Russian tank "Slingshot" with TPV "Sosna-U" has been demonstrated by the Russian side at international salons. It is interesting that neither on the website of the Belarusian plant, nor on the website of the Vologda plant, there is any information about this thermal imaging sight.

1662227212004.png

The main characteristics of TPV "Sosna-U":

- optical daytime channel;
- thermal imaging channel, which uses a second-generation thermal imaging camera with characteristics of 8-12 microns;
- laser type range finder;
- channel for missile control;
- range up to 5 kilometers detection of objects of class "tank";
- independent 2-plane vision stabilization.

Sources of information:


AUTHOR: Roman Dzhereleiko

Pari kommenttia artikkelin sisällöstä:

- sen mukaan Sosna-U on ollut esillä erilaisissa modernisointi / vientiin tarjotuissa vaunuissa ainakin vuodesta 2006 lähtien. Nimeävät T-72B2 Slingshot modernisointiehdotuksen, jota ei päädytty hankkimaan sen hinnan takia

- artikkelissa sanotaan että Sosna-U tähtäimiä olisi asennettu T-72BA vaunuihin, mutta tietääkseni tämä ei pidä paikkaansa. Artikkeli on kirjoitettu vuonna 2012 ja samaan aikaan Venäjän armeijalle luovutettiin ensimmäiset T-72B3 vaunut, joissa tämä lämpötähtäin oli. Artikkelin kirjoituksen aikaan vaunuja ei oltu virallisesti nimetty T-72B3 malleiksi ja moni alan kirjoittaja puhui "uudesta T-72BA versiosta". Toisaalta T-72BA ei ole modernisointiohjelma jossa kaikki vaunut olisivat samanlaisia vaan modernisointia tehtiin vaiheittain ja eri aikoina tehtiin eri määrät modernisointia. Muistaakseni T-72BA nimi otettiin virallisesti käyttöön vasta 2005, joten sen käyttökin on hieman niin tai näin. Toisaalta alkuperäiset T-72B3 vaunut eivät poikkea suuresti vuosien 2011 ja 2012 T-72BA vaunuista, suurin tai jopa ainoa ero taisi olla Sosna-U tähtäin. Se tekee toki suuren eron käytännön suorituskyvyssä.

- ainakin alunperin tähtäimiä rakennettiin Valko-Venäjällä, tosin muistaakseni ainakin niiden kokoonpanoa on tehty sen jälkeen Venäjällä. En ole varma, oliko tämä Valko-Venäjän kuvio alunperin jokin keino kiertää vientirajoituksia vai mistä se johtui, en muista. Sosna-U:sta puhutaan toisinaan valkovenäläisenä tähtäimenä mutta tietääkseni siinä on aina ollut paljon Ranskasta tuotuja komponentteja eivätkä he ole koskaan valmistaneet näitä itse. En tiedä minkä verran valmistavat itse ja onko kyse "lisenssivalmistuksesta" vai miten tämä on hoidettu. Helppo silti uskoa että haastattelussa voisi olla kyse vanhasta lämpötähtäimestä mikä olisi siitä syystä "outdated".
 
Viimeksi muokattu:
Jos syy tulokseen on se mitä on joskus esitetty syyksi (tst-panssarivaunujen vähäinen määrä), niin miksi ei yksinkertaisesti liitetty lisää Leopardeja kokoonpanoon? Silloin olisi voinut lopettaa panssariprikaatin... tai säilyttää panssariprikaatin ja ostaa lisää Leopardeja Saksasta tai muualta.
KarJPr:n pataljoonista yksi on Pasi kalustolla toimiva, eli rymnäkkövaunuja olisi pitänyt ostaa paljon lisää. Pelkkä tst-psv:n lisääminen ei olisi riittänyt, puhutaan kokonaisesta järjestelmästä, johtamisjärjestelmä, epäsuoratuli, it jne.
Mekanisoiduilla joukolla on edelleen sama ongelma kuin Venäjällä eli taistelevaa jalkaväkeä on liian vähän. Siksi mm mekpsjk:saa on nelivaunuiset joukkueet, kun PsjP ne on edelleen kolme vaunuisia.

Raha ei vain riitä kaikkeen ja kaikki analyysit edellyttivät SA PsPr:n säilyttämistä.
 
Hyvin mahdollista että näin on, lainauksen alkuperäinen lähde on tämä: LÄHDE

Lämpötähtäintä käsittelevä lause kyrillisillä kirjoitettuna:

Основной недостаток машины это устаревший тепловизионный прицел на котором любой террикон фонил, и большой расход топлива.

(The main disadvantage of the car is an outdated thermal imaging sight on which any waste heap is fonil, and high fuel consumption.)

Tämä on Google Translaten käännös, joten kokeilin hakea muita käännöksiä sanalle устаревший

Yksi nettisivu tarjoaa seuraavia vaihtoehtoja: LÄHDE

behind the times
dated
old
outdated
outworn
time-worn

En lue venäjää joten en osaa tulkita asiayhteydestä pitäisikö tuo tulkita "outdated" vai "outworn" joissa on tosiaan suuri ero. Toinen kertoo teknisestä jälkeenjääneisyydestä ja toinen käytön takia kulumisesta.

-

Kuriositeettina, artikkelissa viitataan tähän torwar.ru artikkeliin vuodelta 2012 (kuvituskuvana): LÄHDE

Sosna-U multi-channel thermal imaging sighting device for the gunner​

July 19, 2012
19

TPV "Sosna-U" - the development of Belarusian designers of the enterprise "Peleng" (Minsk). However, due to various agreements, the sight is produced in Russia by the Vologda enterprise VOMZ.

Katso liite: 66577

It was it that represented the Sosna-U multi-channel thermal imaging sighting device of the gunner at TVM-2012.

Katso liite: 66578

Today, some modern modifications of the T-72 and T-90 tanks are equipped with this sight, in particular, the T-72BA and T-90S, T-90MS .

Katso liite: 66579

Tanks with one of the best TPV have been successfully tested, presented at various international exhibitions and participated in several tenders, in particular in India. The sight is not the latest sighting device, as far as it is known since 2006, the Russian tank "Slingshot" with TPV "Sosna-U" has been demonstrated by the Russian side at international salons. It is interesting that neither on the website of the Belarusian plant, nor on the website of the Vologda plant, there is any information about this thermal imaging sight.

Katso liite: 66580

The main characteristics of TPV "Sosna-U":

- optical daytime channel;
- thermal imaging channel, which uses a second-generation thermal imaging camera with characteristics of 8-12 microns;
- laser type range finder;
- channel for missile control;
- range up to 5 kilometers detection of objects of class "tank";
- independent 2-plane vision stabilization.

Sources of information:


AUTHOR: Roman Dzhereleiko

Pari kommenttia artikkelin sisällöstä:

- sen mukaan Sosna-U on ollut esillä erilaisissa modernisointi / vientiin tarjotuissa vaunuissa ainakin vuodesta 2006 lähtien. Nimeävät T-72B2 Slingshot modernisointiehdotuksen, jota ei päädytty hankkimaan sen hinnan takia

- artikkelissa sanotaan että Sosna-U tähtäimiä olisi asennettu T-72BA vaunuihin, mutta tietääkseni tämä ei pidä paikkaansa. Artikkeli on kirjoitettu vuonna 2012 ja samaan aikaan Venäjän armeijalle luovutettiin ensimmäiset T-72B3 vaunut, joissa tämä lämpötähtäin oli. Artikkelin kirjoituksen aikaan vaunuja ei oltu virallisesti nimetty T-72B3 malleiksi ja moni alan kirjoittaja puhui "uudesta T-72BA versiosta". Toisaalta T-72BA ei ole modernisointiohjelma jossa kaikki vaunut olisivat samanlaisia vaan modernisointia tehtiin vaiheittain ja eri aikoina tehtiin eri määrät modernisointia. Muistaakseni T-72BA nimi otettiin virallisesti käyttöön vasta 2005, joten sen käyttökin on hieman niin tai näin. Toisaalta alkuperäiset T-72B3 vaunut eivät poikkea suuresti vuosien 2011 ja 2012 T-72BA vaunuista, suurin tai jopa ainoa ero taisi olla Sosna-U tähtäin. Se tekee toki suuren eron käytännön suorituskyvyssä.

- ainakin alunperin tähtäimiä rakennettiin Valko-Venäjällä, tosin muistaakseni ainakin niiden kokoonpanoa on tehty sen jälkeen Venäjällä. En ole varma, oliko tämä Valko-Venäjän kuvio alunperin jokin keino kiertää vientirajoituksia vai mistä se johtui, en muista. Sosna-U:sta puhutaan toisinaan valkovenäläisenä tähtäimenä mutta tietääkseni siinä on aina ollut paljon Ranskasta tuotuja komponentteja eivätkä he ole koskaan valmistaneet näitä itse. En tiedä minkä verran valmistavat itse ja onko kyse "lisenssivalmistuksesta" vai miten tämä on hoidettu. Helppo silti uskoa että haastattelussa voisi olla kyse vanhasta lämpötähtäimestä mikä olisi siitä syystä "outdated".

Kysyin ukrainalaistaustaiselta kahden korkeakoulututkinnon kotivenäläiseltä. Vanheneva, kulunut - tuossa yhteydessä. Eli kulunut. Ei "vanhentunut" merkityksessä.

Kotivenäläinen on muuten kätevä, kun yrittää ymmärtää venäläisten postauksia ja artikkeleita!
 
Juu, näin se on. Ensimmäiset panssarivaunuihin sovitetut kaasuturbiinimoottorit olivat melkein suoraan helikoptereista otettuja, vaan eivät soveltuneet sellaisenaan. Vaati oman kehitystyönsä ennen kuin saatiin kestämään erilaista käyttöä.

Lainaan seuraavan pätkän S. Suvorov kirjasta Танки Т-80 - С. Суворов М. Барятинский (julkaistu vuonna 2002):

...the overall dimensions of the T-80 are closer to the T-72. Being the heaviest, however, it has the highest specific power due to the installation of a 1000 hp engine. against 700 hp the T-64A and 780 hp the T-72 is not inferior to the latter in terms of maneuverability.

-

Hän kirjoittaa samassa kirjassa ensimmäisestä Tsetsenian sodasta, jossa nämä vaunut saivat huonon maineen:

Tanks T-80B and T-80BV were used by the Russian Army during the military operation in Chechnya in 1995-1996. First of all, it should be noted that the Eighties, as, indeed, almost all other armored vehicles, were used inadequately in the situation. In this connection, Operation Desert Storm can serve as a model. At that time, a list of types of weapons and military equipment corresponding to the situation was selected in advance. At the same time, stakes were placed on the widespread use of electronic warfare equipment, the use of high-precision weapons, air strikes, etc. It should be noted that the Iraqi fanaticism was, perhaps, even more than the Chechens. Had the Multinational Force, without proper training, resorted to the massive use of armored vehicles, the result of the whole operation might have been different.

It is from this position that the use of armored vehicles in Chechnya should be considered. It is quite obvious that tanks, infantry fighting vehicles and armored personnel carriers, which are in service with the Russian Army and internal troops of the Ministry of Internal Affairs (as, indeed, in service with any other army in the world), are not intended for combat operations in the city and in the mountains. Their use for this purpose requires both special equipment and special training of personnel. At the same time, it can be argued that the vast majority of equipment and personnel involved in Chechnya were not prepared to conduct any kind of military operations at all.

So, most of the tanks were not equipped with dynamic protection. As military experts stated, this was mainly due to the lack of time to prepare the operation and the lack of funds! On many tanks, the KDZ units were installed in a non-combat-ready state, that is, were they loaded with explosives. And this is in conditions when the Chechens more than the Chechens. Had the Multinational Force, without proper training, resorted to the massive use of armored vehicles, the result of the whole operation might have been different.

It is from this position that the use of armored vehicles in Chechnya should be considered. It is quite obvious that tanks, infantry fighting vehicles and armored personnel carriers, which are in service with the Russian Army and internal troops of the Ministry of Internal Affairs (as, indeed, in service with any other army in the world), are not intended for combat operations in the city and in the mountains. Their use for this purpose requires both special equipment and special training of personnel. At the same time, it can be argued that the vast majority of equipment and personnel involved in Chechnya were not prepared to conduct any kind of military operations at all.

So, most of the tanks were not equipped with dynamic protection. As military experts stated, this was mainly due to the lack of time to prepare the operation and the lack of funds! On many tanks, the KDZ units were installed in a non-combat-ready state, that is, were they loaded with explosives. And this is in conditions when the Chechens mainly cumulative anti-tank ammunition (rocket-propelled grenades and ATGMs) were used. At the same time, the shooting was carried out almost point-blank and from the most favorable angles. The most vulnerable in the tanks were the sides, the stern, the MTO roof and the stern of the turret. In addition, numerous damage to the sides of combat vehicles was recorded when firing from the bottom up. All this suggests that the fire was fired simultaneously from the semi-basements, from the ground level and from the first floors of buildings, as well as from the upper floors. The density of firing from anti-tank weapons during street fighting in Grozny was 6 7 units for each tank - infantry fighting vehicles and armored personnel carriers. In the hulls of almost every wrecked tank or infantry fighting vehicle there were numerous holes (on average 3 - 6), each of which would be quite enough just to disable the machine. It should be noted that under these conditions, the T-72 tank proved to be the most survivable. As for the T-80 tank, in Chechnya there were cases of explosion of the combat kit when the side of the hull was hit and the cumulative jet hit the shells. This was due to the vertical location of the ammunition in the transporter of the automatic loader. In this case, the upper section of the track roller, which in this case served as an anti-cumulative screen, was below the level of the conveyor.

-

Suvorovin kirjoituksia on kritisoitu eri syistä, mutta olen lukenut muistakin lähteistä että osan vaunuista puuttui Kontakt-1 elementit koteloiden sisältä. Toisaalta sodasta on myös kirjoituksia ja kuvia sellaisista vaunuista, joissa elementit olivat paikallaan: näistä muuta otti vastaan (väitetysti) useita RPG-7 osumia ja miehistö sekä vaunu selvisivät hengissä. Kontakt-1 toimi siis suunnitellulla tavalla.

En usko että T-80 vaunujen ongelmat olivat tälle vaunuperheelle ainutkertaisia: jos sodassa olisi käytetty T-64 tai T-72 vaunuja enemmän, ne olisivat todennäköisesti kärsineet yhtä pahasti. Varsinkin venäläisissä lähteissä on kritisoitu rajusti T-80 vaunuja, osaksi aiheesta mutta osaksi sen takia, jotta saadaan nostettua "omien vaunujen" eli T-72 ja varsinkin T-90 mainetta. Poljetaan siis yhtä alas jotta oma vaunu näyttää paremmalta. Kaikkea kritiikkiä en niele purematta, mutta on hyvin selvä miksi heidän oli loogista panostaa enemmän T-72 vaunuperheeseen kylmän sodan päättymisen jälkeen: niitä oli tehty varastoon selvästi suurin määrä verrattuna T-64 ja T-80 vaunuihin JA toisaalta Nizhny Tagilin tehdas oli koko kylmän sodan ajan selvästi parhaassa iskussa: tuottivat aina suurimmat määrät eri vaunuja per vuosi. Venäjän kannalta oli siis loogista että vanhojen vaunujen modernisointi ja uusien (vaikkakin pienimuotoinen) tuotanto keskitettiin yhteen paikkaan ja Nizhny Tagil oli näistä parhaiten tähän soveltuva. Kharkovan tehdas jäi Ukrainan puolelle ja Pietarin tehtaiden tuotanto hiipui hyvin nopeasti 90-luvulle tultaessa.

-

MUOKKAUS: kokeilin hakea vaan tämä ei ilmeisesti ollut tässä ketjussa:

Ukrainalaisten panssarimiesten ajatuksia T-80BVM panssarivaunusta.


Lyhyesti tiivistettynä:

-kaapatut vaunut ovat melkein kuin uusia, hyvin vähän ajokilometrejä ja laukauksia tykillä. Ei siis juurikaan kuluneita osia, joten ennustavat pitkää käyttöikää

-kehuvat nopeutta, turbiinimoottori myös käynnistyy helposti kelissä kuin kelissä. Moottori vaatii tarkempaa ja erilaista huolenpitoa kuin diesel-moottorit mihin ovat tottuneet (eri varaosat, eri öljyt, eri huolto-ohjelma)

-kehuvat Sosna-U lämpökameraa, näkee kauas jopa 4-5 km ja erottaa pieniäkin kohteita (sanovat nähneensä villisian). Muistan että yhden venäläisen vaunumiehen mielestä nämä tähtäimet alkavat näyttämään ikäänsä ja ne pitäisi korvata paremmilla lähitulevaisuudessa. Tässä varmasti näkyy se mihin on totuttu, jos esim. ukrainalaiset tulevat T-64BV vaunuista tähän T-80BVM niin eroa on toki hurjasti.

-vaunussa on tietokone joka laskee laukaukset. Oletan että tämä ei tarkoita pelkästään kirjanpitoa laukausmääristä vaan automatiikkaa eri ampuma-arvojen osalta. Perinteisesti neukkuvaunulle (myös vanhemmille länsivaunuille) piti syöttää manuaalisisti mm. lämpötilat, etäisyydet yms. muuttujat ennen laukausta.

-polttoaineenkulutus mainitaan negatiivisena asiana, tämä ei yllätä, se on tunnettu ongelma jonka Neuvostoliittokin tiedosti. Samoin jenkeillä oli hyvin tiedossa, tosin APU-moottori auttaa varmasti jonkin verran.

Tällä videolla ei mainita, mutta olen kuullut muissa arvioissa kehuja turbiinimoottorisen vaunun hiljaisuudesta. Sillä pääsee kuulemma hivuttautumaan lähemmäs ilman että vaunun tulon kuulee niin helposti (kun vertaa isoon diesel-moottoriin). Toki optista tai lämpötähystystä se ei estä, vaikea sanoa kuinka hyödyllinen piirre tuo on. Turbiinin korkean ulinan varmasti kuulee jossain vaiheessa, mutta kuinka kaukaa, sitä en tiedä.

Koneinsinöörinä olen aina suhtautunut epäilevästi variaattoreihin, mutta olisi kiehtovaa nähdä, millainen voimapaketti saataisiin jos yhdistettäisiin moderni turbiinimoottori ja japanilaisen Type 10 vaunun variaattorivaihteisto. Muistan kuulleeni huhuja että heillä olisi ollut viime aikoina ongelmia variaattorien kanssa, tosin en muista yksityiskohtia. Kukaan muu ei käytä sellaista perinteisen vaihdelaatikon ja perän sijaan, joten ehkä ne eivät sovellu vaunukäyttöön? Ehkä suuri teho ja vääntö ovat liikaa, samoin nopeasti vaihteleva kuormitus? Tai ehkä kyse on perinteisistä lastentaudeista jotka saadaan jäljitettyä ja korjattua ajallaan. Teollisuudessa käytetään erikokoisia variaattoreita ja henkilöautopuolella niitä on nähnyt toisinaan, joten teknologia itsessään on tunnettu.
Olisiko Type 10 vaunussa kuitenkaan variaattorivaihteistoa? Variaattoreita on käytetty enimmäkseen pienissä autoissa ja niissäkään ne eivät ole kovin hyvin kestäneet.

CVT (constantly variable transmission) ei tarkoita pelkästään variaattoria. Ainakin Fend on tehnyt traktoreihinsa CVT -vaihteistoja jotka eivät perustu variaattoriin.

Toinen kysymys on, että miksi Type 10 vaunuun on laitettu CVT -vaihteisto? Onko siinä kaksoisvaihteisto jolloin portaatonta välitystä saadaan käytettyä ohjaamiseen?
 
Olisiko Type 10 vaunussa kuitenkaan variaattorivaihteistoa? Variaattoreita on käytetty enimmäkseen pienissä autoissa ja niissäkään ne eivät ole kovin hyvin kestäneet.

CVT (constantly variable transmission) ei tarkoita pelkästään variaattoria. Ainakin Fend on tehnyt traktoreihinsa CVT -vaihteistoja jotka eivät perustu variaattoriin.

Toinen kysymys on, että miksi Type 10 vaunuun on laitettu CVT -vaihteisto? Onko siinä kaksoisvaihteisto jolloin portaatonta välitystä saadaan käytettyä ohjaamiseen?

Saatat olla oikeassa ja minä väärässä. En muista tarkasti mitä teknologaa Type 10 vaunun vaihdelaatikko sisältää, muistan vain että sillä on mahdollista ajaa yhtä nopeasti eteen- ja taaksepäin (toki teoria ja käytäntö voivat poiketa). Hain nopeasti mitä tästä on kirjoitettu ja useampi lähde sanoo "Continuously variable transmission (CVT)".

Mikään nettisivu ei avannut asiaa tarkemmin eli mitä temppuja tuo tekee mahdolliseksi, jalkaväen nurmiporana tulee mieleen nopea asemaan ajo, laukaus ja nopea perääntyminen takavasemmalle. Lyhentää siis sitä aikaa joka ollaan näkyvissä vihollisen suuntaan. Varsinkin itävaunuissa on uskomattoman hidas peruutusnopeus. Panssarimiehet voivat varmasti keksiä muitakin käyttöjä tuollaiselle "ominaisuudelle"
 
Karjalan prikaatilla on jo nyt kurantimpi sotakoneisto ja suuret sotaharjoitukset käydään näiden kahden kohtaamistaisteluissa.

Sotaharjoitusten perusteella paremmin kuin panssariprikaatille, mutta eron tekee lähinnä cv90. Amoksen vaikutuksesta ollaan aika hiljaa.


Bemarit luiskaan, EU rahalla parolaan Namer luokan miehistönkuljetusta.
No ehkä näin bemari miehenä olen hieman puolueellinen, mutta muistan kyllä miten loppusodassa oltiin toisena päivänä keskipäivän aikoihin taisteluosaston koko viikon tavoitteessa ja saatiin sellainen 2-3 tunnin tauko kun Karjalan Prikaati teki uudet sotasuunnitelmat;).

Sitten kun oli Karjalan prikaatin aika hyökätä niin eivät pääseet samanlaiseen läpimurtoon vaan mekin viivytystaistelu osoittautui tehokkaaksi. Välilllä tuntui jopa että me hyökkäilimme aktiivisemmin kyseisinä päivinä kuin Karjalan pojat.
Kumma juttu, yleensä näissä kaksipuoleisissa harjoituksissa KarPr voittaa pari ensimmäistä vetoa ja sen jälkeen loppu harjoitus ottaa vain pataansa.
Komppaan. Ensimmäinen veto oli aina hieman vaisu meidän osalta.
 
Pygmeille takatilassa on sama mikä vaunu on alla, mutta se että opitaan ottamaan vaunusta kaikki irti oikealla tavalla kestää aikansa.
Psv-jatko-opetustilaisuus kestää vähintään 6 viikkoa ja siinä ajassa opetellaan vain vaunu ja sen järjestelmät, ajokoulutus sekä mm ennakoivan ajonkurssi. Eli ei ole reserviläisille helposti opetettava asia.

Ei muuten todellakaan ole "pygmeille ihan sama", toinen on hidas jalkautua ja kamala matkustaa. Kalusto (singot yms) ei mahdu myöskään bemariin. Bemarin sirpalesuojauskaan ei ole nato tasolla missään suhteessa. Pääase on valovuoden puskamestaria perässä. Bemarin pääase ei läpäise CV:n keulaa. KymJp niistää pspr:n kaikissa tasaisissa harjoituksissa. Eli ihan perseestä se bemari oikeastaan on, mutta onpahan halpa.

Toisaalta vaunun vaihto vie sen 5 vuotta koulutuksineen. CV90een vaihto olisi nopeampi, otetaan eläkeläisiä takaisin riviin. Toisaalta hankala nähdä mistä 100kpl CV90stä yhtäkkiä tulee markkinoille tässä maailmantilanteessa. Täyttä spekulaatiota. Namerkin maksaa 3-5miljoonaa kappale.
 
No ehkä näin bemari miehenä olen hieman puolueellinen, mutta muistan kyllä miten loppusodassa oltiin toisena päivänä keskipäivän aikoihin taisteluosaston koko viikon tavoitteessa ja saatiin sellainen 2-3 tunnin tauko kun Karjalan Prikaati teki uudet sotasuunnitelmat;).

Sitten kun oli Karjalan prikaatin aika hyökätä niin eivät pääseet samanlaiseen läpimurtoon vaan mekin viivytystaistelu osoittautui tehokkaaksi. Välilllä tuntui jopa että me hyökkäilimme aktiivisemmin kyseisinä päivinä kuin Karjalan pojat.

Komppaan. Ensimmäinen veto oli aina hieman vaisu meidän osalta.

Loppusodastahan saa helpolla tasaisen eikä se välttämättä aukene ihan äkkiä. Huomannet lauseessa "tasainen harjoitus" termin, jolla viittaan juuri mainitsemaasi.
;)

Heitetään toisen osapuolen NLAWit kartan nurkkaan niin homma näyttää ihan erilaiselta eikä kukaan PST muumeja lukuunottamatta edes tiedä koko jutusta.
 
Olisiko Type 10 vaunussa kuitenkaan variaattorivaihteistoa? Variaattoreita on käytetty enimmäkseen pienissä autoissa ja niissäkään ne eivät ole kovin hyvin kestäneet.

CVT (constantly variable transmission) ei tarkoita pelkästään variaattoria. Ainakin Fend on tehnyt traktoreihinsa CVT -vaihteistoja jotka eivät perustu variaattoriin.

Toinen kysymys on, että miksi Type 10 vaunuun on laitettu CVT -vaihteisto? Onko siinä kaksoisvaihteisto jolloin portaatonta välitystä saadaan käytettyä ohjaamiseen?

Tuohan olisi turbiinin kanssa pirun hyvä. Turbiini olisi aina parhaalla hyötysuhteellaan ajossa. Lisäksi olisi APU, ihan pieni löpögeneraattori, jolla, tehtäisiin paikallaan sähköä ja lämpöä, jotta tyhjäkäynnillä löpöä hotkivan turbiinin kulutus saataisiin kuriin.

Ja nykyaikainen iso akku ja sähkömoottori, joilla tankkia voisi liikuttaa vähän matkaa tarvittaessa ja odotellessa turbiinin käynnistymistä. Nykyturbiinitankki on istuva ankka turbiiinin käynnistyksen ajan.

Ja akun avulla voitaisiin olla suht pitkiä hetkiä täysin hiljaa, mutta valmiina.

Ja kun iso V12 jäisi pois tulisi runkoon lisäätilaa, koska lisävermeet ja akku veisivät vähemmän tilaa. Samoin vaihdelaatikko olisi pienempi kooltaan. Ja tankki kulkisi teoriassa yhtä kovaa pakilla, kuin eteenpäin.
 
Kumma juttu, yleensä näissä kaksipuoleisissa harjoituksissa KarPr voittaa pari ensimmäistä vetoa ja sen jälkeen loppu harjoitus ottaa vain pataansa.

2000-luvun alussa käytiin paljon kaksipuoleisia simulaattori taisteluita "A2 keltainen" sekä KarJPr kokoonpanojen välillä ja lopputulos oli aina sama, kohtaamiskyky ei riitä. Siksi perustettiin lopulta Mektsto-os, jolla vahvennetaan tuota kohtaamiskykyä. Maavoimien johdolla oli tuohon aikaan kova halu lopettaa koko Panssariprikaati RA ja SA, mutta onneksi tuo ei toteutunut.

Mistä luulet johtuvan, noin koulutuksellisessa mielessä? Pari ensimmäistä päivää menee hyvin, ja sitten ihmeesti alkaa tulla pataan... :unsure: Säädöt vaihtuu napista painamalla bemarillekin pitää simuta rehellistä vastustajaa, eikä mitään supertankkia. Venäläisillä kun ei ole CV:tä.Toisaalta venäläisillä ei myöskään ole t55 tankkia johon skapparit heittää ressuille supersäädöt ja eikun kentälle.

Koulutuksen eroja siellä testataan, eikä sitä kuinka monta bemaria yksi CV saa täysin ylivoimasella etupanssarillaan tuhottua.
 
Mistä luulet johtuvan, noin koulutuksellisessa mielessä? Pari ensimmäistä päivää menee hyvin, ja sitten ihmeesti alkaa tulla pataan... :unsure: Säädöt vaihtuu napista painamalla bemarillekin pitää simuta rehellistä vastustajaa, eikä mitään supertankkia. Venäläisillä kun ei ole CV:tä.Toisaalta venäläisillä ei myöskään ole t55 tankkia johon skapparit heittää ressuille supersäädöt ja eikun kentälle.

Koulutuksen eroja siellä testataan, eikä sitä kuinka monta bemaria yksi CV saa täysin ylivoimasella etupanssarillaan tuhottua.
Kyse ei ole parista päivästä vaan yhdestä vedosta joka kestää ehkä sen pari tuntia. Ja vaikka simulaattorit ovatkin vaunussa kiinni niin jos näyttää siltä että nyt olisi pitänyt vaunun tuhoutua, mutta simut eivät ole sitä mieltä niin erotuomarit "tuhoavat" vaunun tai aiheuttavat sille vaurion esim. Tykki vaurio tai liikuntakyvyttömyys. Todella moni tappo/vaurio tuomittaankin näin ja kummankin puolen kouluttajat ovatkin samassa radioverkossa tuomaroimassa, neuvottelemassa ja käymässä näitä juttuja läpi. Ja nämä tuhoamiset suorittaa tuhotun puolen kouluttaja eli toisen puolen kouluttaja ei saa ruveta jumalapyssyllään ampumaan vastapuolen vaunuja.
 

Suomen Sotilas

eooSnrdtspe9gam3uah4c30s14t1yYd:5t081tg6maeutrac 08i4 16l78f ·

Suomen Sotilas jatkaa venäläisten panssarivaunujen seurantaa kertoen lukijoille joko tuttujen vaunujen modernisoinneista tai erikoisempien vaunujen elämästä, kuten tällä kertaa.
Olkaa hyvä, venäläinen terminaattori!
Venäjän BMPT Terminator on panssarivaunutyyppi, jolle ei oikein löydy vastinetta läntisissä panssarivaunuhangaareissa. Terminator on vahvasti panssaroitu, tulivoimainen taistelupanssarivaunun pohjalle rakennettu tulitukiajoneuvo, jolla on tarkoitus toimia taisteluvaunuista poikkeavalla aseistuksella tst-vaunujen hyökkäystä tukien. Terminator-nimi on tehnyt ajoneuvosta tunnetun, vaikka toki se omalla erityisyydellään herättää vaunuväen ja panssareista kiinnostuneiden huomion.

 
  • Tykkää
Reactions: ctg

Suomen Sotilas

eooSnrdtspe9gam3uah4c30s14t1yYd:5t081tg6maeutrac 08i4 16l78f ·

Suomen Sotilas jatkaa venäläisten panssarivaunujen seurantaa kertoen lukijoille joko tuttujen vaunujen modernisoinneista tai erikoisempien vaunujen elämästä, kuten tällä kertaa.
Olkaa hyvä, venäläinen terminaattori!
Venäjän BMPT Terminator on panssarivaunutyyppi, jolle ei oikein löydy vastinetta läntisissä panssarivaunuhangaareissa. Terminator on vahvasti panssaroitu, tulivoimainen taistelupanssarivaunun pohjalle rakennettu tulitukiajoneuvo, jolla on tarkoitus toimia taisteluvaunuista poikkeavalla aseistuksella tst-vaunujen hyökkäystä tukien. Terminator-nimi on tehnyt ajoneuvosta tunnetun, vaikka toki se omalla erityisyydellään herättää vaunuväen ja panssareista kiinnostuneiden huomion.

Terminator 2 heikkous lienee siinä että se ei kykene tehokkaaseen ilmatorjuntaan kun ei ole tutkaa. Vaunutyypin käyttötarkoitus on kapeahko, koska se ei pärjää liikkuvassa tankkitaistelussa taisteluvaunuille. BMPT:n pitää ampua ATGM-ohjuksensa paikaltaan ja ohjata SACLOS-periaatteella toimivat ohjuksensa maaliin. Ryssän ohjukset eivät kykene lentämään korkealla lentoradalla vanhahkon ohjausjärjestelmän vuoksi ja ampuja ei kykene seuraamaan maalia katveisiin. Kehittyneempi ohjusjärjestelmä ja hakeutuminen toisi paljon enemmän potentiaalia taisteluun, jos vaunu voisi ampua suojista liikkuvia maaleja.

Lisäksi vaunu ei kykene torjumaan lennokeita tai hekoja ym. tehokkaasti. Toki 2x 2 A42 tykit ovat sinänsä ihan kelpoja ilmatorjuntaankin, mutta kun ei ole tutkaa niin havaintoa on todella vaikea saada.

BMPT on kehitetty mainospuheiden perusteella vihollisen ATGM-tiimien ja asepesäkkeiden jahtaamiseen sekä rakennusten tuhoamiseen termobaarisilla ohjuksilla. Vaunu täydentää jossain määrin taisteluvaunuja ja tukee jalkaväkeä, mutta ilman ilmatorjuntaa, jalkaväkeä ja taisteluvaunuja se on heikoilla. Se tuhoutuu yhtä helposti kuin ryssän tankit ohjus- tai sinko-osumasta. Näitähän on kokeiltu ilmeisesti Ukrainan sodassakin, mutta vaunuja on vähän ja tuloksista ei ole tietoa.
 
Back
Top