Reservin fyysinen kunto ja ikääntyminen

Mikäli rahaa olisi laittaisin reservin aktiivisille verovähennyksen. Edellytyksenä vuosittaisen kuntotestin läpäisy ja x määrä ressuilua viidessä vuodessa.
Se voisi toimia. Varsinkin jos korvaus on sopiva. Hintaa sille kyllä kertyy.
Jos jotain huonoa puolta etsii niin kuitenkaan kaikkia ei saa rahallakaan pitämään itsestään huolta ja tämä mahdollistaa että kunnossa olevat eivät jakaudu tehtävien mukaan tasaisesti esim. Huolto komppaniaan on liikaa ja tiedusteluun liian vähän.
Toisaalta voi niitä sitten tasata kertauksien kutsunnoissa.
 
"PUOLUSTUSVOIMAT suunnittelee laajaa tutkimusta reserviläisten toimintakyvystä eli fyysisestä kunnosta ja suorituskyvystä. Näin kertoo pääesikunnan koulutusosaston erikoissuunnittelija Kai Pihlainen."

Evvk. Niin kauan kuin olen peeveen mielestä liian vanha juoksemaan kuupperia, niin en osallistu kuntotesteihin. Minä en ala mitään kävelytestejä tekemään niin kauan, kuin olen 3000+ juoksukunnossa. Pellet.
 
Onhan se tyhmää pistää kävelemään, koska ikä. Ei noita +45 ennenkään kupsahdellu tonne cooperin testeihin.
Se pitäisi olla valittavissa että cooper tai kävely +45 ikäsille.
Miksi? Noilla testeillä "mitataan" (arvioidaan) VO2maxia. Kategorisesti testeistä kieltäytyminen sen takia, että PV ei anna suorittaa testiä juoksemalla vasta tyhmää onkin.
 
Onhan se tyhmää pistää kävelemään, koska ikä. Ei noita +45 ennenkään kupsahdellu tonne cooperin testeihin.
Se pitäisi olla valittavissa että cooper tai kävely +45 ikäsille.
No juurikin näin, jos haluaa valita kävelytestin niin ilman muuta. Tärkeintä on että suorittaa, silloin tiedetään puolin ja toisin että asenne maanpuolustusta kohtaan on kunnossa.

Uutisissa on ollut että kuntoa aletaan testata aiempaa enemmän, pidän tätä hyvänä asiana ja herätti minut tekemään töitä asian suhteen. Taas kerran otan asian tiimoilta haasteen, pyytäkää kaveri mukaan lenkille/salille/pelaamaan jalkapalloa tai mitä tahansa. Pienestä se lähtee, mutta kun saadaan joku mukaan niin siinä sivussa on myös hyvä kertoa reserviläistoiminnasta positiiviseen sävyyn.
 
Kuulostaa jonkinlaiselta asenneongelmalta.
On. Todellakin asenneongelma. Pv:llä. Sotaan minut pakotetaan jos suomeen hyökätään, mutta en saa juosta 12 minuuttia, koska se on kuulemma vaaraksi terveydelle. Olisi edes 45+ ikäiselle vapaavalintainen, että käveleekö vaiko juoksee. Minä päihitän suurimman osan varusmiehistä KAHDELLA RATAKIERROKSELLA cooperissa. Mutta ei. Olen liian vanha.

Viimeisenä vuonna ennen ikärasismin keksimistä juoksin pv:n cooperissa 3250m. Sisuunnuin siitä niin paljon, että treenasin vuoden cooperia ja olin seuraavan vuoden testiin menossa ja laittelin jo kenkiä jalkaan, kun ilmoitettiin etten saa enää juosta. Olin 3450-3500m kunnossa sillä kertaa VUODEN treenin jälkeen. Olin siis vuoden ajan juossut normaalien treenien ja kisojen lisäksi intervallia ja vauhtikestävyyttä, jotta pääsisin takaisin 3500m kuntoon. Arvatkaa ottiko päähän, kun en saanut näyttää junnuille?
 
Viimeksi muokattu:
Onneks ei tarvii enää tuota miettiä (62v) enkä olis edes kyennut jouksemaan, tekonivelien takia.
 
On. Todellakin asenneongelma. Pv:llä. Sotaan minut pakotetaan jos suomeen hyökätään, mutta en saa juosta 12 minuuttia, koska se on kuulemma vaaraksi terveydelle. Olisi edes 45+ ikäiselle vapaavalintainen, että käveleekö vaiko juoksee. Minä päihitän suurimman osan varusmiehistä KAHDELLA RATAKIERROKSELLA cooperissa. Mutta ei. Olen liian vanha.

Viimeisenä vuonna ennen ikärasismin keksimistä juoksin pv:n cooperissa 3250m. Sisuunnuin siitä niin paljon, että treenasin vuoden cooperia ja olin seuraavan vuoden testiin menossa ja laittelin jo kenkiä jalkaan, kun ilmoitettiin etten saa enää juosta. Olin 3450-3500m kunnossa sillä kertaa VUODEN treenin jälkeen. Olin siis vuoden ajan juossut normaalien treenien ja kisojen lisäksi intervallia ja vauhtikestävyyttä, jotta pääsisin takaisin 3500m kuntoon. Arvatkaa ottiko päähän, kun en saanut näyttää junnuille?
Ottaapa ikääntyminen koville!

Ei siinä mitään henkilökohtaista arviota tehdä vaan tilastot puhuvat puolestaan ja kertovat mihin keskimääräinen viisikymppinen pystyy ja kykenee.

Vaari-ikäluokkaa ei edes sijoiteta tehtäviin, joissa odotettaisiin jotakin kovempaa fyysistä suoritusta. Miehistö on tuossa vaiheessa menossa jo varusteluovutuksen kautta nostoväkeen ja johtajillakin on jo takaportaasta kevyempää hommaa katsottuna jos ylipäätään ovat sijoitettuja.

Itse olen mielestäni täysin kenttäkelpoinen näin 45+-vuotiaana, mutta mieluusti annan tehtävät nuoremmille.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti meille on käymässä puolustuskyvyn osalta nyt huonosti, ellei teknologia jollain tavalla meitä pelasta. Niiden huonokuntoisempia pilkkaavien hyväkuntoisten panostus maanpuolustukseen kun ei yhtään auta, koska heitä on aivan liian vähän. Liikuntasodankäynnin ja aselajien yhteistoiminnan aika on siinä vaiheessa ohitse kun parhain ja osaavin aines on sodan alkuvaiheessa jo kuollut pois. Näinhän aina käy. Sotaa kannatellaan juuri sen suuremman joukon avulla, jotka ovat nopeammin kriisitilanteessa treenattuja tavallisia ihmisiä. Nehän juuri ovat niitä sohvaperunoita. Jos hieman pohditte maan väestöä ja mietitte urheilupaikkojen kävijämääriä, niin aika karu kuva syntyy maanpuolustuskunnosta. Tämän lisäksi ikäluokat pienenevät. Juuri sinä hyväkuntoinen siellä, joka olet ahkera kertausharjoituksissa käyvä ja harrastat maanpuolustustoimintaa, niin sinun panoksesi ei kokonaisuutta ajatellen paljoakaan auta kun suurin osa on huonokuntoisia. Eli siis teet käytännössä turhaa työtä. Valitettavasti!
 
Back
Top