Suomen Maavoimilla on hyvä valmius nopeaan reagointiin

Rauhantekijälle antaisin neuvoksi, tee niin kuin viranomaiset sinulle sanovat. .

Pelastusviranomaisten ajatukset eivät tavoita kansalaisia kuin siltä osin jotka hakeutuvat Spek tai vastaavien luennoille. Ei kuitenkaan riitä että olisin vain se passiivinen osapuoli. Koen että ei ole johtajaa joten tässä vaiheessa johdan itse. Hakeudun kyllä aktiviteettien suuntaan maanpuolustuksen alueella. Toki kun viranomaiset antavat määräyksiä niin siihen suuntaan sitten viimeistään. Sitä odotellessa.....
 
Jos puhutaan että vihreät miehet yks kaks teleporttaa suomeen kriittisille paikoille, niin myöhässä ollaan joka tapauksessa, oli niitä aseita kotona tai ei.
Jos Suomessa eka saataisiin edes se läpi, että rajan, poliisin, tullin tai PV vartio- ja päivystystehtävää tekevät voisivat kantaa asetta (pistooli) vapaalla. Niin siinäkin olisi jo iso muutos. En omaa kokemuksia tai miettynyt tuota sen enempää, että voisin sanoa onko ok vai nöy.

Lainsäädännön muutos, jossa sekä normaalien turvallisuusviranomaisten toimintaa helpotettaisiin, esim. niin että PV:n voimankäyttövaltuuksia annettaisiin kun esim. poliisin päivystyksessä olevan päällikön lupa saadaan, auttaisia jo paljon. Tällä kantahenkilökunta ml. sopimussotilaat voisivat tarpeellisessa tilanteessa toimia. Sen lisäksi harjoitetun reseviläisen valmiusjoukon, jota siis ei ole nyt, voimankäyttövaltuuksia voitaisiin säädellä samalla tavalla. Tällaisessa joukossa odottaisin (vähintään) k-päällikön ja joukkueenjohtajien olevan ammattisotilaita.

Ihan turrha haaveilla eri jutuista jos ei sääntöpohja ole kondiksessa.
 
Lainsäädännön muutos, jossa sekä normaalien turvallisuusviranomaisten toimintaa helpotettaisiin, esim. niin että PV:n voimankäyttövaltuuksia annettaisiin kun esim. poliisin päivystyksessä olevan päällikön lupa saadaan, auttaisia jo paljon. Tällä kantahenkilökunta ml. sopimussotilaat voisivat tarpeellisessa tilanteessa toimia. Sen lisäksi harjoitetun reseviläisen valmiusjoukon, jota siis ei ole nyt, voimankäyttövaltuuksia voitaisiin säädellä samalla tavalla. Tällaisessa joukossa odottaisin (vähintään) k-päällikön ja joukkoeenjohtajien olevan ammattisotilaita.

Ihan turrha haaveilla eri jutuista jos ei sääntöpohja ole kondiksessa.
+1
On PV:lla nytkin mahdollisuudet toimia jotka eivät tuosta paljoa poikkea, mutta tämän kaltaista selvennystä kyllä kaivataan ihan lakeihin asti.

Jo näillä toimilla olisi monta kertaa suurempi positiivinen vaikutus valmiuteen kun jollain rynnäkkökiväärien jakamisella koteihin.
 
+1
On PV:lla nytkin mahdollisuudet toimia jotka eivät tuosta paljoa poikkea, mutta tämän kaltaista selvennystä kyllä kaivataan ihan lakeihin asti.

Jo näillä toimilla olisi monta kertaa suurempi positiivinen vaikutus valmiuteen kun jollain rynnäkkökiväärien jakamisella koteihin.

Rynkkyjen sijoitus oli minun mallissa lähinnä lisähuomautus.

Systeemi, sen säännöt ja valmistelut tekevät mahdollisuudet toimintaan. Maailmantilanteen muuttuessa ja kun vastustajan toiminta on selvennyt laajemmalle yleisölle, on nyt edellytykset olemassa sääntöpohjan muutokselle.

Spetznazia on ollut vaikka kuinka kauan, mutta suurelle yleisölle tämä on täyttä hepreaa.

-------

PS. Kun vielä olin vastuuasemassa taistelujoukoissa meillä kävi idästä opiskelijaa "myymässä tauluja". Eivät käyneet naapurissa.
 
Omia näkemyksiä:

Suomeen voi kohdistua suurvallan massiivinen hyökkäys liittyen äkilliseen suurvaltojen väliseen konfliktiin. Puolustusvoimat hoitaa tämän sotkun. Tätä juttua ei tarvitse reservin osalta murehtia muutoin, kuin kirjattua kirjettä odotellen. Nykyinen järjestelmä sopii tähän pakettiin varsin hyvin. Aikaa on kuitenkin hetki ja merkit ovat alusta asti selvät.

Toinen ja todennäköisempi kriisi on pitkällä aikavälillä hivuttamalla tuleva ja varsinaisen taisteluvaiheen alkaessa edellistä nopeammin paisuva kriisi. Hivutusvaihe voi kestää vuosia tai jopa kymmeniä vuosia. Hivutusvaiheen tehtävänä on uuvuttaa sotilaallinen valmius ja siinä sivussa toteutetaan muita yhteiskuntaa hajoittavia operaatioita. Rymäyksen tullessa puolustajan valmius on heikko ja lähtövalmius on korkeintaan normaalin jähmeällä tasolla. Tästä on seurauksena kaappauksen onnistuminen, eikä tilanteen korjaamiseen löydy myöskään vastaiskuun kykenevää voimaa.

Tämän jälkimmäisen vaihtoehdon varalta meillä pitäisi mielestäni olla kymmeniä tuhansia miehiä sisältävä aktiivireservi. Heillä pitää olla vähintään rynkyt kotonaan ja mielellään myös jotain pst-kiväärien tapaista. Nämä miehet voivat olla hyvinkin keski-ikäisiä ja vanhempia. He eivät kuulu varsinaisen armeijan terävään kärkeen, vaan heidän tehtävänä on varmistaa varsinaisen armeijan saaminen liikkeelle, jos vihollinen aloittaa oman operaationsa täysin puskista. Krimin operaatio ja Eben-Emaelin valtaus olivat pohjimmiltaan hyvin samanlaisia. Pienellä joukolla vallattiin heikosti valmistautuneen puolustajan periaatteessa vahvat asemat. Puolustajalla ei ollut mitään nopeasti peliin laitettavaa. Kummassakin tapauksessa vähäinen joukko taistelunhaluisia huru-ukkoja olisi kääntänyt tilanteen puolustajan eduksi. Se olisi tosin vaatinut ennalta luotua organisaatiota, käskyjä ja komeroista löytyviä aseita. Vaan eipä ollut moista laittaa peliin.

Tällaisen aktiivireservin pitää olla lukumäärältään riittävän vahva, jotta se omaa aina riittävän lähtövalmiuden ilman vuorojärjestelyjä. Osa ukoista on aina jossain hukassa, mutta sillä ei ole väliä huomattavan ylimiehityksen ansiosta.
 
Ei saa pitää rynkkyjä kotona. Ei saa olla muutakaan vaarallista materiaalia kotona.Ei saa sitä ja tätä... Mikä syö miestä pahemmin ja tahtoa. Ei luoteta. Millä tätä maata puolustetaan? Tahdolla sanon minä! Ja nämä määräykset syövät juuri sitä tahtoa. Ei anneta arvoa äijille, jotka olisi antamaan henkensä Suomen puolesta ( vaimojensa, lastensa.) Ei sota ole pelkkää matematiikkaa. Toki se sitäkin on.

( Ite olen törmännyt työelämässä luottamuksen puutteeseen. Kyllä se vie työhalut. Haluaisi tehdä parhaansa, ja sitten pomo lähettää esimieheksi osaamattoman, joka ei tiedä mistään mitään. Ko. henkilöllä on esimiehen luottamus.)

Ihminen on sosiaalinen eläin. Pitää saada fiilinki, että kaikki tässä parhaamme yritetään, kukin toki kykyjensä mukaan. Siinä on naisillakin tärkeä osa.
 
Pelastusviranomaiset suunnittelevat ja varautuvat myös sodan ajan toimintaan. Syystä joka jokainen varmasti ymmmärtää, nämä suunnitelmat ja toimenpiteet eivät ole kokonaisuutena julkisia.
Rauhantekijälle antaisin neuvoksi, tee niin kuin viranomaiset sinulle sanovat. Tiedonhankinnan voi aloittaa paikallisen aluepelastuslaitoksen sivuilta, tai SPEK;n sivuilta, mutta hyvä neuvo on kuunnella radiota.

Entä jos sota jatkuu, Venäläiset lähestyvät asuinaluettasi ja Suomalaisia ei näy missään. Paetaanko ja miten jos mitään suunnitelmaa ei ole. Ammutaanko Venäläisiä tilanteissa joissa se on välttämätöntä. Jäädäänkö paikalleen ja toivotaan ettei Venäläiset raiskaa naisia ja ammu kaikki 15-70v miehet. Kuten kaikissa sodissa nähdään niin, siviilien osa on todella kurja. Suomalaisten siviilien seassa on kuitenkin niin paljon osaamista, taitoa ja tahtoa että on ikävää jos iso osa heidän kurjuudestaan perustuu sihen että heitä ei etukäteen koulutettu ja organisoitu. Esim perheen suojaan vieminen olisi paljon miellyttävämpää jos tietäisi että naapurissa asuu siviilimies jolla on osaamista ja myöskin perhe. Voitaisiin yhdessä viedä perheet turvaan ja homma toimisi koska minä ja hän tiedämme miten toimia, liikkua maastossa, vältellä Venäläisiä ja ääritilanteessa ampua jos olisi pakko. Nyt minä en tiedä hänestä mitään, eikä hän minusta. Jos olisi Suojeluskunnat niin tätä ongelmaa ei olisi.
 
Viimeksi muokattu:
Omia näkemyksiä:

Suomeen voi kohdistua suurvallan massiivinen hyökkäys liittyen äkilliseen suurvaltojen väliseen konfliktiin. Puolustusvoimat hoitaa tämän sotkun. Tätä juttua ei tarvitse reservin osalta murehtia muutoin, kuin kirjattua kirjettä odotellen. Nykyinen järjestelmä sopii tähän pakettiin varsin hyvin. Aikaa on kuitenkin hetki ja merkit ovat alusta asti selvät.

Toinen ja todennäköisempi kriisi on pitkällä aikavälillä hivuttamalla tuleva ja varsinaisen taisteluvaiheen alkaessa edellistä nopeammin paisuva kriisi. Hivutusvaihe voi kestää vuosia tai jopa kymmeniä vuosia. Hivutusvaiheen tehtävänä on uuvuttaa sotilaallinen valmius ja siinä sivussa toteutetaan muita yhteiskuntaa hajoittavia operaatioita. Rymäyksen tullessa puolustajan valmius on heikko ja lähtövalmius on korkeintaan normaalin jähmeällä tasolla. Tästä on seurauksena kaappauksen onnistuminen, eikä tilanteen korjaamiseen löydy myöskään vastaiskuun kykenevää voimaa.

Tämän jälkimmäisen vaihtoehdon varalta meillä pitäisi mielestäni olla kymmeniä tuhansia miehiä sisältävä aktiivireservi. Heillä pitää olla vähintään rynkyt kotonaan ja mielellään myös jotain pst-kiväärien tapaista. Nämä miehet voivat olla hyvinkin keski-ikäisiä ja vanhempia. He eivät kuulu varsinaisen armeijan terävään kärkeen, vaan heidän tehtävänä on varmistaa varsinaisen armeijan saaminen liikkeelle, jos vihollinen aloittaa oman operaationsa täysin puskista. Krimin operaatio ja Eben-Emaelin valtaus olivat pohjimmiltaan hyvin samanlaisia. Pienellä joukolla vallattiin heikosti valmistautuneen puolustajan periaatteessa vahvat asemat. Puolustajalla ei ollut mitään nopeasti peliin laitettavaa. Kummassakin tapauksessa vähäinen joukko taistelunhaluisia huru-ukkoja olisi kääntänyt tilanteen puolustajan eduksi. Se olisi tosin vaatinut ennalta luotua organisaatiota, käskyjä ja komeroista löytyviä aseita. Vaan eipä ollut moista laittaa peliin.

Tällaisen aktiivireservin pitää olla lukumäärältään riittävän vahva, jotta se omaa aina riittävän lähtövalmiuden ilman vuorojärjestelyjä. Osa ukoista on aina jossain hukassa, mutta sillä ei ole väliä huomattavan ylimiehityksen ansiosta.

Aamen, se on juuri näin. Jos nämä mun haaveilemat täysjärkiset siviilit/sijoittamattomat oli etukäteen koulutettu ja organisoitu niin, Suomeen olisi hankala tulla tyyliin Krim koska paikallisten asukkaiden vastarinta pitäisi ottaa jo suunnitteluvaiheessa huomioon. Joka ikinen tunti joka saadaan lisää aikaa helpottaa Suomen armeijan käyntiinsaamista. Myös erikoisjoukkojen yritykset tuhota infraa olisi vaikeaa koska he tietävät että jos yöllä liikut sähkömuuntajan luona niin, paikalle saattaa tulla kymmeniä aseistettuja siviilejä tarkistamaan kuka olet ja miksi liikut muuntajan lähistöllä.
 
+1
On PV:lla nytkin mahdollisuudet toimia jotka eivät tuosta paljoa poikkea, mutta tämän kaltaista selvennystä kyllä kaivataan ihan lakeihin asti.

Jo näillä toimilla olisi monta kertaa suurempi positiivinen vaikutus valmiuteen kun jollain rynnäkkökiväärien jakamisella koteihin.
Minun mielestäni tähän laki ruliannssiin täytyisi lisätä myöskin jo ryssityn täydennypoliisin täysi uudistus. Nythän reservin "vapautuessa" löytyisi rekryyteiks pv:n spol-koulutuksen saaneita. Ennenhän sinne hakeutui väkeä, joka oli hmmm... ei niin sopivaa sotahommiin. Ja tietysti koulutus kondikseen heillekkin!

Tässäkin asiassa täytyy muistaa myös sellainen asia, että poliisihan EI HALUA militarisoitua millään tavalla. Ja eri ministeriöiden riidat rahoista ja vastuista.. oh hoijaaa!

Puhumattakaan poliisin AY-väen asenne.
 
Viimeksi muokattu:
Entä jos sota jatkuu, Venäläiset lähestyvät asuinaluettasi ja Suomalaisia ei näy missään. Paetaanko ja miten jos mitään suunnitelmaa ei ole. Ammutaanko Venäläisiä tilanteissa joissa se on välttämätöntä. Jäädäänkö paikalleen ja toivotaan ettei Venäläiset raiskaa naisia ja ammu kaikki 15-70v miehet. Kuten kaikissa sodissa nähdään niin, siviilien osa on todella kurja. Suomalaisten siviilien seassa on kuitenkin niin paljon osaamista, taitoa ja tahtoa että on ikävää jos iso osa heidän kurjuudestaan perustuu sihen että heitä ei etukäteen koulutettu ja organisoitu. Esim perheen suojaan vieminen olisi paljon miellyttävämpää jos tietäisi että naapurissa asuu siviilimies jolla on osaamista ja myöskin perhe. Voitaisiin yhdessä viedä perheet turvaan ja homma toimisi koska minä ja hän tiedämme miten toimia, liikkua maastossa, vältellä Venäläisiä ja ääritilanteessa ampua jos olisi pakko. Nyt minä en tiedä hänestä mitään, eikä hän minusta. Jos olisi Suojeluskunnat niin tätä ongelmaa ei olisi.

Ymmärrän huolesi ja perusteesi, heitän kuitenkin pari argumenttia vastaan.
- Mistä tiedät Venäläisten lähestyvän ja mihin he ovat suuntaavat? Omatoimisella väistöllä, joka saattaa perustua epäluotettavaan tietoon, voit joutua ojasta allikkoon.
- Mihin viet perheesi? Kesällä pari päivää menee teltassa, mutta suunnitelmassa olisi hyvä olla tieto siitä mihin väistetään.
- Väistöpaikka, osataanko siellä odottaa, että perheesi saapuu paikalle ja onko siellä resursseja majoittaa ja ruokkia perheesi?
- Väistöreitti, tuppautumalla sinne valtatielle saatat aiheuttaa kaltaistesi kanssa ruuhkan joka on varattu/suunniteltu esim huollon kuljetuksille. Vaihtoehtoisesti voit hankkitua suoraan taisteluiden tielle.
- Tietysti jos aiot väistää suurtem erämaiden kautta, saatat päästä kulkemaan rauhassa, mutta jaksaako perhe?

Aina voi tietysti keskustella aiheesta pohjalla jos kaikki menee päin p..., mutta yksinäisen suden osa on aina huonompi kuin joukossa kulkevan.
Suunnitelmiahan on, ne eivät vain ole kaikiltaosin julkisia.
Siihen pitäiskö siviilin alkaa jossain tilanteessa ammuskelemaan, en osaa sanoa mitään, mutta pitäisin sitä viimeisenä vaihtoehtona.

Miksi Suojeluskunta olisi parempi evakoimaan väestöä kuin pelastusviranomainen? Jos taas PV ei kykene lyämään vihollista, ei siihen kykene yksin joku Suojeluskuntakaan.
Idea on viedä väestö pois ennen kuin ampuminen alkaa.
 
Ei saa pitää rynkkyjä kotona. Ei saa olla muutakaan vaarallista materiaalia kotona.Ei saa sitä ja tätä... Mikä syö miestä pahemmin ja tahtoa. Ei luoteta. Millä tätä maata puolustetaan? Tahdolla sanon minä! Ja nämä määräykset syövät juuri sitä tahtoa. Ei anneta arvoa äijille, jotka olisi antamaan henkensä Suomen puolesta ( vaimojensa, lastensa.) Ei sota ole pelkkää matematiikkaa. Toki se sitäkin on.

( Ite olen törmännyt työelämässä luottamuksen puutteeseen. Kyllä se vie työhalut. Haluaisi tehdä parhaansa, ja sitten pomo lähettää esimieheksi osaamattoman, joka ei tiedä mistään mitään. Ko. henkilöllä on esimiehen luottamus.)

Ihminen on sosiaalinen eläin. Pitää saada fiilinki, että kaikki tässä parhaamme yritetään, kukin toki kykyjensä mukaan. Siinä on naisillakin tärkeä osa.
Kapinoi. Senkun pidät sitä luvatonta kivääriä kotona, purettuna vaikka. Jos sen joku kyttä sieltä löytää niin sanot että se on sota-ajan ase, koska maanpuolustus ei ole mielestäsi uskottava. Sanot kytälle että maanpuolustuksen uskottavuuden menetys on johtanut tähän tilanteeseen. Käske kyttää viemään viestiä ylöspäin. Valmistaudu ennakkoon ottamaan sanktiot vastaan, mutta ole myös valmis ottamaan omasi pois jälkeenpäin yhteiskunnalta, sikäli kun osaat rahallisen summan asettaa mahdolliselle vankeudellesi tai sakoillesi "luvattoman aseen hallussapidosta" sekä kiväärin menetykselle. Sitten hommaat kaksi kivääriä ja piilotat ne paremmin. Mikään laki ei voi seistä tahdon tiellä, ja tilit voidaan tasata vaikka vuosia jälkikäteen. Eletäänkö täällä vastuullisessa vapaudessa vai dystopiassa? Mitä pitää tehdä jos alkaa kotimaassa olemaan dystopian makua? Kapinoidaan.
 
Valtioneuvosto yhdessä presidentin kanssa päättää valmiuslain käyttöön otosta.... Eduskunnan on vahvistettava ja voi tarpeenvaatiessa ja halutessaan muuttaa sitä... Kiireellisissä tapauksissa voidaan mennä valtioneuvoston päätöksellä mutta vain kolme kuukautta kerrallansa. Kyseessä on omastamielestäni aika hidas prosessi joka pitää sisällänsä epämiellyttävän paljon muuttujia vaikka demokraattinen päätös olisikin...


Valmiuslaki koskee lähinnä taloudellisia seikkoja. Puolustilalaki on sotilaita ja sisäistä järjestystä koskeva poikkeuslaki.

Arvioni on että vaalien jälkeen hallitus antaa jonkinlaisen lainsäädännön muutoksen, jolla puolustusvoimat voidaan aktivoida ilman että niitä alistetaan poliisille sekä että reserviläisjoukkoja voidaan käyttää myös kovaan toimintaan, ilman että koko tai osaa valtakunnasta asetetaan puolustustilaan.

Nyt kun on vain off (normaalitila) tai on (puolustustila), niin porras on liian suuri. Jotain tai ainakin yksi väliporras tuohon kaivataan.

Ymmärtääkseni PV voi kyllä ihan nykyiselläänkin hyvinkin pitkälle aktivoitua ilman mitään poikkeuslakien käyttöön ottoa, samoin reserviläisiä saadaan "välittömästi kutsuttua riviin" yksin tasavallanpresidentin päätöksellä. Joten se niistä hitaista demokraattisista prosesseista.
Se on sitten kokonaan oma lukunsa kuka päättää/koska voimaa saa alkaa käyttämään prikulleen pykälien & pilkkujen mukaan... Pääasia on kuitenkin se että joukkoja saadaan kasaan/liikkeelle ajoissa, jos tilanne kehittyy niin nopeasti ettei esim. puolustuslaki ole voimassa, mutta maan sisällä liikkuu jo vieraita aseellisia ryhmiä/joukkoja, niin tuskinpa tuollainen kohdatessa enää kysellään voimankäytön pilkkujen&pykälien perään!

Jos taas tilanne on niin epämääräinen että ns. vihollisjoukkoja on vaikea erottaa siviileistä = toimivat niin pienissä osissa/ns. päälisin puolin aseettomina, niin silloin ollaan vielä tilanteessa jossa uhka kyetään hallinnoimaan olemassa olevilla ammattilaisilla / mahdollisesti apuna olevilla reserviläisillä tehtävän toteutus (valvonta) ei jää kiinni siitä onko lupa avata tuli vasta itsepuolustustarkoituksessa vai jo aikaisemmin...

Minulla ei ole mitään valmiuden kehittämistä vastaan, mutta kuten komentaja aloituksessa totesi perusteet ovat kunnossa, nyt hienosäädetään vain "herkkyyttä/joustavuutta". Tämä siis valmiustoimenpiteistä, joukkojen osaaminen/koulutustaso ovat ihan oma lukunsa.
Tilanne olisi huomattavasti hankalampi/riippuvainen voimankäytön pykälistä/toimivaltuuksista jos meillä olisi Krimin tapaan Venäläinen sotilastukikohta maan sisällä, joukkojen liikkeet muun liikenteen seassa melko normaali näky tms. Tuossa tilanteessa (kuten Krimillä todistimme), arkinen tilanne muuttui hetkessä vieraan vallan sotilaallisen voiman läsnäoloksi. Kaikesta naapurin kehittyneestä kyvystä huolimatta noin nopea/arvaamaton sotilaallisen voiman paikalle tuonti ns. huomaamattomasti ei meidän tapauksessamme onnistu.
 
Ymmärtääkseni PV voi kyllä ihan nykyiselläänkin hyvinkin pitkälle aktivoitua ilman mitään poikkeuslakien käyttöön ottoa, samoin reserviläisiä saadaan "välittömästi kutsuttua riviin" yksin tasavallanpresidentin päätöksellä. Joten se niistä hitaista demokraattisista prosesseista.
Se on sitten kokonaan oma lukunsa kuka päättää/koska voimaa saa alkaa käyttämään prikulleen pykälien & pilkkujen mukaan... Pääasia on kuitenkin se että joukkoja saadaan kasaan/liikkeelle ajoissa, jos tilanne kehittyy niin nopeasti ettei esim. puolustuslaki ole voimassa, mutta maan sisällä liikkuu jo vieraita aseellisia ryhmiä/joukkoja, niin tuskinpa tuollainen kohdatessa enää kysellään voimankäytön pilkkujen&pykälien perään!

Jos taas tilanne on niin epämääräinen että ns. vihollisjoukkoja on vaikea erottaa siviileistä = toimivat niin pienissä osissa/ns. päälisin puolin aseettomina, niin silloin ollaan vielä tilanteessa jossa uhka kyetään hallinnoimaan olemassa olevilla ammattilaisilla / mahdollisesti apuna olevilla reserviläisillä tehtävän toteutus (valvonta) ei jää kiinni siitä onko lupa avata tuli vasta itsepuolustustarkoituksessa vai jo aikaisemmin...

Minulla ei ole mitään valmiuden kehittämistä vastaan, mutta kuten komentaja aloituksessa totesi perusteet ovat kunnossa, nyt hienosäädetään vain "herkkyyttä/joustavuutta". Tämä siis valmiustoimenpiteistä, joukkojen osaaminen/koulutustaso ovat ihan oma lukunsa.
Tilanne olisi huomattavasti hankalampi/riippuvainen voimankäytön pykälistä/toimivaltuuksista jos meillä olisi Krimin tapaan Venäläinen sotilastukikohta maan sisällä, joukkojen liikkeet muun liikenteen seassa melko normaali näky tms. Tuossa tilanteessa (kuten Krimillä todistimme), arkinen tilanne muuttui hetkessä vieraan vallan sotilaallisen voiman läsnäoloksi. Kaikesta naapurin kehittyneestä kyvystä huolimatta noin nopea/arvaamaton sotilaallisen voiman paikalle tuonti ns. huomaamattomasti ei meidän tapauksessamme onnistu.
Jos olisit viitsinyt tutustua lakiin puolustusvoimista ja noihin poikkeustilalakeihin, huomaat että rauhan aikana voi käyttää vain henkilökuntaa koviin tehtäviin ja reserviläisten käyttö vaatii alueellisesti tai valtakunnanlaajuisesti sotatilan käyttöönottoa. Poliittinen kynnys on liian korkea.
 
Jos olisit viitsinyt tutustua lakiin puolustusvoimista ja noihin poikkeustilalakeihin, huomaat että rauhan aikana voi käyttää vain henkilökuntaa koviin tehtäviin ja reserviläisten käyttö vaatii alueellisesti tai valtakunnanlaajuisesti sotatilan käyttöönottoa. Poliittinen kynnys on liian korkea.

Ei tosin koske rajajoukkojen perustamista rauhan aikana.

"Rajajoukot voidaan kutsua palvelukseen tehostamaan rajaturvallisuutta riippumatta valtakunnan rajaan kohdistuvan uhkan luonteesta. Tämä lisää rajajoukkojen merkitystä myös sotilaallisen uhkan ennalta ehkäisyssä. Rajajoukkojen perustaminen on suunniteltu tapahtuvan joustavasti vastaten parhaiten kulloiseenkin uhkakuvaan. Puolustusvalmiuden kohottamista edellyttävässä tilanteessa rajajoukkojen ensisijaisena tehtävänä on tehostettu rajaturvallisuuden ylläpitäminen ja sen ohella valtakunnan alueellisen koskemattomuuden turvaaminen. Kyseeseen voi tulla myös vastaerikoisjoukkotoiminta. Nämä tehtävät liittyvät yleensä yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamiseen sekä puolustusvoimien valmisteluihin sotilaallisen voimankäytön ennaltaehkäisemiseksi."
 
;);););)
Ei tosin koske rajajoukkojen perustamista rauhan aikana.

"Rajajoukot voidaan kutsua palvelukseen tehostamaan rajaturvallisuutta riippumatta valtakunnan rajaan kohdistuvan uhkan luonteesta. Tämä lisää rajajoukkojen merkitystä myös sotilaallisen uhkan ennalta ehkäisyssä. Rajajoukkojen perustaminen on suunniteltu tapahtuvan joustavasti vastaten parhaiten kulloiseenkin uhkakuvaan. Puolustusvalmiuden kohottamista edellyttävässä tilanteessa rajajoukkojen ensisijaisena tehtävänä on tehostettu rajaturvallisuuden ylläpitäminen ja sen ohella valtakunnan alueellisen koskemattomuuden turvaaminen. Kyseeseen voi tulla myös vastaerikoisjoukkotoiminta. Nämä tehtävät liittyvät yleensä yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamiseen sekä puolustusvoimien valmisteluihin sotilaallisen voimankäytön ennaltaehkäisemiseksi."
Hmm... Rajan sopimussotilaiden lisäksi nämä uudet asevelvollisuuskoulutuksen saaneet asettuvat paikalleen.

määrää tosin voisi lisätä ;)
 
Jos olisit viitsinyt tutustua lakiin puolustusvoimista ja noihin poikkeustilalakeihin, huomaat että rauhan aikana voi käyttää vain henkilökuntaa koviin tehtäviin ja reserviläisten käyttö vaatii alueellisesti tai valtakunnanlaajuisesti sotatilan käyttöönottoa. Poliittinen kynnys on liian korkea.

Kuten totesin, kaikista kriittisin kynnys on siinä että ainakin tärkeimpiä SA-joukkoja/niiden runkoja on perustettu ja ne ovat pelipaikoilla/niiden läheisyydessä, se onnistuu kutsumalla reserviä ylimääräiseen palvelukseen harjoittelemaan/valmiutta kohottamaan. Jos räiske (kova tehtävä) sitten niin yllättäen alkaakin ettei lait/pykälät ole juuri sillä hetkellä ajantasalla, niin luuletko että sotilaat siinä vaiheessa paljon murehtii poliittisia kynnyksiä ja jää seisomaan tumput suorina?

Toisekseen reserviä kutsuttaisiin ensitilassa varmaan vain ammattilaisten tueksi esim. ilmavoimien/alue it-järjestelmien 24/7 pyörittämisen/hajauttamisen huoltoon, päivystykseen, suojaukseen / valvontaan jne. Miten tuollaisissa tehtävissä edes erotetaan kova tehtävä ja harjoittelu toisistaan...

82 §
Ylimääräisen palveluksen tarkoitus

Ylimääräisen palveluksen tarkoituksena on kohottaa ja ylläpitää puolustusvalmiutta ja harjoittaa joukkokokonaisuuksia niille suunnitellussa kokoonpanossa niin, että joukko voidaan tarvittaessa määrätä liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen.


83 §
Päätös ylimääräisestä palveluksesta

Tasavallan presidentti voi normaaliolojen vakavassa häiriötilanteessa tai poikkeusoloissa päättää puolustusvoimista annetun lain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetussa sotilaskäskyasioiden päätöksentekojärjestyksessä, että puolustusvoimat voi määrätä reserviin kuuluvia asevelvollisia ylimääräiseen palvelukseen.
Päätös annetaan määräajaksi, enintään kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan, ja se on peruutettava, kun puolustusvalmiuden kohottamiseen ja ylläpitämiseen johtanut tilanne sen sallii.

Palvelukseen voidaan määrätä astumaan välittömästi.
 
Back
Top