Ei.Mutta eikö EK:kin omassa opetustyössään pyri toteuttamaan uutta OPS:ia vain sen verran että laki täyttyy, mutta muuten mennään "laik nevö bifoor"?
Koska EK ei tänä syksynä opeta 7.-luokkalaisia, joita ylemmillä luokilla uusi OPS ei ole vielä tullut käyttöön.
Lisäksi EK:n pitää tulevina vuosina ottaa lusikka kauniiseen käteen ja toteuttaa OPS:ia, koska se nyt vaan on pakko. Kuitenkin sitä voi toteuttaa useammalla kuin yhdellä eri tavalla. Kaikkea vanhaa ja hyvää ei ole pakko hylätä, mutta vanhoja ja huonoja käytänteitä voi hylätä tai uusia.
Edit.
Jonkin verran vedän ns. flipped learningia, eli oppilas päättää itse tahdin ja tavan jolla opiskelee, opettaja aiheen ja aikataulun. Toimii ihan hyvin. Vaatii kertaalleen isomman urakoinnin, että saa materiaalin kasaan, mutta silläpä pärjääkin sitten useamman vuoden.
Esseen aihealueet ilmoitetaan nykyään etukäteen oppilaille. Oppilaat saavat etukäteen valmistella esseen, eli keräävät tarvitsemansa materiaalin vihkoonsa ja miettivät miten asiat kannattaa kirjoittaa esseeseen. Essee kirjoitetaan omalla oppitunnillaan. Kirjoitelmien taso on noussut kohisten, etenkin aiemmin heikosti menestyneiden poikien kohdalla. Ohjeistus sisältää tietenkin simppelit ohjeet siitä, mitä essee tarkoittaa ja miten hyvä essee rakennetaan. Tuosta arvosana, jonka painokerroin todistukseen on 0,5 kun kokeen painokerroin on 1.
Nyt testaan sähköisiä kokeita. Kokeet ovat monivalintatehtäviä, joten kone tarkistaa ne. Tehtävät ovat muistamista mittaavia, taitoja mittaavia ja hahmottamista/ymmärtämistä mittaavia.
"Miltä vuodelta kyseinen Euroopan kartta on? 1939, 1940, 1941, 1942, 1943, 1944 vai 1945" tai "Kerro taulukon avulla, mikä valtio menetti eniten sotilaita toisessa maailmansodassa? Saksa, Japani, Kiina, USA, Neuvostoliitto" ja "Mikä valtio kärsi suurimmat menetyksen suhteessa asukasmäärään? Saksa, Neuvostoliitto, Puola" josta johtuu kysymys "Miksi Puola kärsi suurimmat tappiot? a) Puolalaiset olivat huonoja sotimaan, b) Puola on Saksan ja Neuvostoliiton välissä, c) Puolalaiset ovat katolisia." (edellisiin tehtäviin ei pysty palaamaan) sekä "Tunnista kuvasta, minkä maan sotilaat ovat kyseessä. He joutuivat toisella sotanäyttämöllään taistelemaan saarten omistuksesta fanaattisesti puolustautuvan vihollisen kanssa. a) Neuvostoliiton, b) Saksan, c) Japanin, d) Yhdysvaltojen"
Viimeksi muokattu: