Tämän päivä alokkaat

Mutta eikö EK:kin omassa opetustyössään pyri toteuttamaan uutta OPS:ia vain sen verran että laki täyttyy, mutta muuten mennään "laik nevö bifoor"? ;)
Ei.

Koska EK ei tänä syksynä opeta 7.-luokkalaisia, joita ylemmillä luokilla uusi OPS ei ole vielä tullut käyttöön.

Lisäksi EK:n pitää tulevina vuosina ottaa lusikka kauniiseen käteen ja toteuttaa OPS:ia, koska se nyt vaan on pakko. Kuitenkin sitä voi toteuttaa useammalla kuin yhdellä eri tavalla. Kaikkea vanhaa ja hyvää ei ole pakko hylätä, mutta vanhoja ja huonoja käytänteitä voi hylätä tai uusia.

Edit.
Jonkin verran vedän ns. flipped learningia, eli oppilas päättää itse tahdin ja tavan jolla opiskelee, opettaja aiheen ja aikataulun. Toimii ihan hyvin. Vaatii kertaalleen isomman urakoinnin, että saa materiaalin kasaan, mutta silläpä pärjääkin sitten useamman vuoden.

Esseen aihealueet ilmoitetaan nykyään etukäteen oppilaille. Oppilaat saavat etukäteen valmistella esseen, eli keräävät tarvitsemansa materiaalin vihkoonsa ja miettivät miten asiat kannattaa kirjoittaa esseeseen. Essee kirjoitetaan omalla oppitunnillaan. Kirjoitelmien taso on noussut kohisten, etenkin aiemmin heikosti menestyneiden poikien kohdalla. Ohjeistus sisältää tietenkin simppelit ohjeet siitä, mitä essee tarkoittaa ja miten hyvä essee rakennetaan. Tuosta arvosana, jonka painokerroin todistukseen on 0,5 kun kokeen painokerroin on 1.

Nyt testaan sähköisiä kokeita. Kokeet ovat monivalintatehtäviä, joten kone tarkistaa ne. Tehtävät ovat muistamista mittaavia, taitoja mittaavia ja hahmottamista/ymmärtämistä mittaavia.
"Miltä vuodelta kyseinen Euroopan kartta on? 1939, 1940, 1941, 1942, 1943, 1944 vai 1945" tai "Kerro taulukon avulla, mikä valtio menetti eniten sotilaita toisessa maailmansodassa? Saksa, Japani, Kiina, USA, Neuvostoliitto" ja "Mikä valtio kärsi suurimmat menetyksen suhteessa asukasmäärään? Saksa, Neuvostoliitto, Puola" josta johtuu kysymys "Miksi Puola kärsi suurimmat tappiot? a) Puolalaiset olivat huonoja sotimaan, b) Puola on Saksan ja Neuvostoliiton välissä, c) Puolalaiset ovat katolisia." (edellisiin tehtäviin ei pysty palaamaan) sekä "Tunnista kuvasta, minkä maan sotilaat ovat kyseessä. He joutuivat toisella sotanäyttämöllään taistelemaan saarten omistuksesta fanaattisesti puolustautuvan vihollisen kanssa. a) Neuvostoliiton, b) Saksan, c) Japanin, d) Yhdysvaltojen"
 
Viimeksi muokattu:
Itse ilmoitin ensimmäisenä päivänä tuvalleni ja henkilökuntaan kuuluvalle joukkueenjohtajalle että tavoittelen paikkaa taistelupanssarivaunulinjalle, PSRUK:n ja edelleen kadettikouluun panssarilinjalle. Kaikki nämä toteutui ja vm-palveluksessa vielä yksikön kärkipisteillä
Näin herkullista postausta on pakko vielä aikojen päästä kommentoida....
Aika riskialtis suunnitelma, jota ei voisi nuorille esimerkkinä suositella. Panssarikoulun johtajan kaksi poikaa oli mun kanssa samaan aikaan panssaritykistössä. Heidän palvelupaikan valintansa osui, kuinka ollakaan, tj -koulutukseen, jossa mahdollisuus RUKiin oli suurin. Kadikseen ei siihen aikaan vielä otettu ainoastaan AUKin käyneitä. Molemmat myös onnistuivat tavoitteissa eli mun autolla mentiin kaikki yhdessä Kadiksen pääsykokeisiin.
 
https://www.hs.fi/nyt/art-2000005531012.html

Puolen vuoden kuuliaisuus
Juuso Määttänen palasi armeijaan päästäkseen eroon unistaan.

Vähän naurattaa, vähän myös nolottaa. Tämä on ties kuinka mones kerta, kun näen tismalleen saman unen.

Unen, jossa olen joutunut takaisin armeijaan, vaikka olen kertaalleen suorittanut koko palveluksen. Unen, jossa on taas ensimmäinen palveluspäiväni samassa paikassa samojen tavaroiden kanssa.

Ainakin tässä tavoitteessa olen onnistunut. Olen palannut Vekaranjärvelle, mutta palveluhistoriaani ei ole pyyhitty tyhjäksi. En ole joutunut oikeasti palvelukseen, ja voin lähteä kesken ensimmäisen päivän kotiin sotilaskodin kautta.
..
Ehkä en enää palaa tänne unissani.

Toive on toki turha.

Puolitoista viikkoa myöhemmin, juuri tämän jutun julkaisua edeltävänä yönä näen jälleen unen, jossa olen armeijassa. Se on vähän erilainen kuin aiemmin. Yksityiskohdat ovat nyt tarkempia: käyn keskusteluja muiden varusmiesjohtajien kanssa, harjoittelen muodossa seisomista, marssin porukalla ruokalaan.

Uni ei sijoitu enää vain ensimmäiseen päivään, vaan koko ensimmäiseen palvelusviikkoon.

Unessa palvelusaikani siis piteni.

...
Hauska juttu!
 
https://www.hs.fi/nyt/art-2000005531012.html

Puolen vuoden kuuliaisuus
Juuso Määttänen palasi armeijaan päästäkseen eroon unistaan.


Vähän naurattaa, vähän myös nolottaa. Tämä on ties kuinka mones kerta, kun näen tismalleen saman unen.

Unen, jossa olen joutunut takaisin armeijaan, vaikka olen kertaalleen suorittanut koko palveluksen. Unen, jossa on taas ensimmäinen palveluspäiväni samassa paikassa samojen tavaroiden kanssa.

Ainakin tässä tavoitteessa olen onnistunut. Olen palannut Vekaranjärvelle, mutta palveluhistoriaani ei ole pyyhitty tyhjäksi. En ole joutunut oikeasti palvelukseen, ja voin lähteä kesken ensimmäisen päivän kotiin sotilaskodin kautta.
..
Ehkä en enää palaa tänne unissani.


Toive on toki turha.

Puolitoista viikkoa myöhemmin, juuri tämän jutun julkaisua edeltävänä yönä näen jälleen unen, jossa olen armeijassa. Se on vähän erilainen kuin aiemmin. Yksityiskohdat ovat nyt tarkempia: käyn keskusteluja muiden varusmiesjohtajien kanssa, harjoittelen muodossa seisomista, marssin porukalla ruokalaan.

Uni ei sijoitu enää vain ensimmäiseen päivään, vaan koko ensimmäiseen palvelusviikkoon.

Unessa palvelusaikani siis piteni.
...
Hauska juttu!

Nooh, mä näen noita vieläkin vaikka intistä on jo yli 20 vuotta. Enkä kyllä noteeraa niitä painajaisiksi, ainoostaan mietin, että mitäs pirua mä täällä taas teen :)
 
Nooh, mä näen noita vieläkin vaikka intistä on jo yli 20 vuotta. Enkä kyllä noteeraa niitä painajaisiksi, ainoostaan mietin, että mitäs pirua mä täällä taas teen :)

Samma här. Edes kertaukset ja ylennykset eivät ole vaikuttaneet siihen, että aina välillä huomaan olevani uudelleen morttina. Tulee unessa sellainen "päiväni murmelina" fiilis. Painajainen vai ei, en tiedä. Mieluummin katselen toki esim. minkkiunia
 
Tuota Juuson konstia voi varmaan yrittää myös kertauksiin päästäkseen, jos kokee sellaista tarvetta. Soitto aluetoimistoon, mars. :)
 
Samma här. Edes kertaukset ja ylennykset eivät ole vaikuttaneet siihen, että aina välillä huomaan olevani uudelleen morttina. Tulee unessa sellainen "päiväni murmelina" fiilis. Painajainen vai ei, en tiedä. Mieluummin katselen toki esim. minkkiunia

Minkkiunethan olis hubaa, mutta kun on niin rajottunut mielikuvitus, että näkee joko intti/työ/vaellusunia. Pitääkö siis olla huolissaan?:D
 
Samma här. Edes kertaukset ja ylennykset eivät ole vaikuttaneet siihen, että aina välillä huomaan olevani uudelleen morttina. Tulee unessa sellainen "päiväni murmelina" fiilis. Painajainen vai ei, en tiedä. Mieluummin katselen toki esim. minkkiunia
Olen nähnyt unen, jossa Helena Ahti-Halberg haluaa tulla alastomana viereeni. Luonnollisesti heräsin ennen kuin näin hänet ylväydessään :cry:
En koskaan näe inttiunia, tai unia kertauksista. Vaikka materiaalia olisi. En koskaan.

Vaimo näkee kaiken maailman painajaisia missä perhe menee karkuun uhkaavaa sotaa. Hitto, minä en koskaan.
Mitäköhän se tarkoittaa, kun näkee muistettavia unia kohtuu vähän. Mielelläni lähtisin unissanikin inttiin!
 
Minkkiunethan olis hubaa, mutta kun on niin rajottunut mielikuvitus, että näkee joko intti/työ/vaellusunia. Pitääkö siis olla huolissaan?:D

Varmaan riippuu vähän. Kokeile ensiapuna jättää emäntä rauhaan kuukaudeksi. Ellei edelleenkään ole minkeistä havaintoja niin sitten lekurista tymäkkä kuuri testosteronia. :cool:
 
Varmaan riippuu vähän. Kokeile ensiapuna jättää emäntä rauhaan kuukaudeksi. Ellei edelleenkään ole minkeistä havaintoja niin sitten lekurista tymäkkä kuuri testosteronia. :cool:

Niin, pitäskö tämä nyt lanseerata perjantai-illan kunniaksi emännälle: ollaanpas kuukausi ilamn aviollisia huvituksia, että isäntä näkis minkkiunia kaikenmaailman moraalisesti arveluttavista naikkosista? :unsure:
 
Hei jätkät @JR49 @Woodsman: Eilinen keskustelu toimi. Viime yönä olin reserviläisenä kertausharjoituksissa, virka-apuryhmässä tekemässä marssikäskyä. :LOL:
 
:LOL:
 
Siitä se taas lähtee :D
Mutta kai sulla oli uneesa jo m05:t? Mun unissa on aina kuuskekkoset ja harmaat ;)

Oli joo. Tämän kerran vääntö liittyi siihen, mikä varustus reppuun laitetaan :unsure:
 
Uutinen sopinee ketjuun.

https://yle.fi/uutiset/3-10095357

"Kyselyn mukaan palvelusmotivaatio on noussut ja on nyt 1-5 asteikolla lähellä neljää. Maanpuolustustahto on samalla asteikoilla 4,3. Alkukyselyssä alokkaat ovat kertoneet, että heidän halunsa suoriutua palveluksesta hyvin on vahva. Palveluksen päättyessä tyytyväisyys palvelukseen kokonaisuudessaan on korkealla tasolla."
 
Mitähän nykyään opetetaan P-kaudella? Tässä Iltasanomien kuvassa melkein kaikilla aseet vinossa vinksin vonksin. Eikä kyse ole muusta kun osaa pitää hihnaa oikeassa kohdassa olkapäällä.

Sieppaa.PNG
 
Olisiko juuri tullut `olalle vie` käsky. Eikä saa korjata. Paitsi että on myös komennettu `lepo` jolloin voisi nopeasti korjata.
 
Olisiko juuri tullut `olalle vie` käsky. Eikä saa korjata. Paitsi että on myös komennettu `lepo` jolloin voisi nopeasti korjata.
Sekoititko ehkä "Lakki päästä...lakki päähän"-käskyyn. Siinähän ei saa jäädä korjaamaan/asetteleman, vaan lakki pistetään päähän parhaan mukaan kerralla ja korjataan tarvittaessa myöhemmin tilaisuuden tullen. Aseen pitää mennä olalle suoraan oikeaan paikkaan ja tämä onnistuukin, kunhan ei käytä vasta kaulaa stopparina.
 
Mahtaneeko tuolla aseiden vinksinvonksin olemisella olla mitään merkitystä varusmiesten osaamisen kanssa? Parempi vain jos panostetaan maastossa harjoitteluun ja jätetään sulkeisharjoitukset hieman vähemmälle. Ei sillä etteikö viivasuorat risvistöt olis kivan näköisiä, mutta en nyt niitä oikein kaipaa.
 
Aina löytyy vastaus kysymykseen jota ei kysytty.

Perusteet

Tässä oppaassa ohjeistetaan sulkeisjärjestys jalan (ml. toiminta ajoneuvossa), suksilla ja polkupyörällä.

Sulkeisjärjestykseksi sanotaan joukon ryhmitystä ja toimintaa, kun joukon osien ja yksittäisten sotilaiden paikat ovat tarkoin toistensa suhteen määrätyt. Toimintaa johdetaan komennoin, joiden sanamuoto on tässä oppaassa määrätty. Sulkeisjärjestyksen suoritukset ovat täsmällisiä ja samanaikaisia, ja ne tehdään tarkoin tämän oppaan mukaisesti. Sulkeisjärjestyksen harjoittelulla totutetaan koulutettavat vaistomaiseen tottelemiseen ja täsmällisyyteen. Sulkeisharjoittelulla on tärkeä osuus joukon kurin ja hengen luomisessa. Sulkeisjärjestys mahdollistaa suurtenkin osastojen täsmällisen johtamisen ja luo perustaa toiminnalle taistelukentällä.

Sulkeisjärjestyksen menettelytapoja voidaan käyttää kaikessa koulutuksessa, missä tavoitteena on täsmällisten suoritusten vaistonvarainen hallinta.

Sulkeisjärjestyksellä luodaan perustaa toimimiselle muissa sotilaskoulutuksen opetustapahtumissa. Erityisesti sulkeisjärjestyksen täsmällisyys ja taidot liittyvät ase- ja ampumakoulutuksen alkuvaiheeseen sekä fyysisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittämiseen. Sulkeisjärjestyksen menettelytapoja (esimerkiksi opetusavoneliö, harjoitteluavorivistö) voidaan hyödyntää muissakin koulutustapahtumissa, kuten kalustokoulutuksessa. Suoritukset esitetään sekä yksilö- että joukkosuorituksina, ilman asetta ja aseen kanssa. Pääaseena on rynnäkkökivääri. Mikäli aseena on kevyt konekivääri, toimitaan luvussa 3 esitetyllä tavalla. Sulkeisjärjestys miekkavarustuksessa on esitetty luvussa 4.
Sulkeisjärjestysopas 2016 (SULKOPAS)
http://puolustusvoimat.fi/documents/1948673/2258487/PEVIESTOS_sulkeisjärjestysopas2016.pdf/

Edit. Boldaukset
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top