Venäjän Armata T-14

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Valitettavan paljon armata-aiheisesta kirjoittelusta on ihan arvailua/spekulaatiota ja pr-puheita joita sitten myydään tietona eteenpäin. Tähän ovat sortuneet niin Venäläiset uutiskanavat, kotimaiset iltalehdet ja "alan julkaisut" ja jopa JANE's, toiset huolimattomuuttaan, toiset tarkoituksella. Kai se on seurausta siitä kun tietoa ei ole ja lehtiä pitää myydä niin arvaillaan puuttuvat tiedot.

Pistetään kuitenkin vähän toisensuuntaista luettavaa Armatasta jossa sävy ei ole liian positiivinen. Lähdekritiikin jätän lukijalle sillä kertojana toimii Pavel Felgenhauer

http://en.wikipedia.org/wiki/Pavel_Felgenhauer

...

Jokatapauksessa en olisi kovin luottavainen että Armata pysyy tavoitteissa laadun, hinnan ja aikataulun puolesta. En olisi kovin luottavainen että edes kahden osa-alueen osalta pysytään tavoitteessa.

Kiitokset hyvistä poiminnoista!

Olipa kritiikki sitten oikeaan osunutta tahi ei, niin on kaikesta huolimatta mielenkiintoista lukea rakentavaa ja seikkaperäistä kritiikkiä liian ylistävien tai yksipuolisten informaatioiden sijaan - uutisinakaan kaikkia Armata T-14:sta viestejä on vaikea pitää, koska ne vaikuttavat enemmän uutisten muotoon puetuilta mainoksilta sekä tietenkin valtiolliselta propagandalta.

Lännessä tähän kelkkaan on varmasti hypätty osaltaan tahattomasti, kun on ollut pakko kertoa jotain niin on sitten tyydytty kertomaan erilaisin sanakääntein venäläisten välittämää informaatiota sen tarkemmin sulattelematta uutisia tai pohtimatta sitä onko vaunu edes toteuttamiskelpoinen tavoitellussa aikataulussa - kyseiseen Putinin lausuntoon, joka esille nostamassasi linkissä mainittiin, taisin itsekin viitata aiemmin ketjussa.

Enpä itsekään suhtaudu kovin luottavaisesti siihen, että Armata T-14:sta saavuttaa kaikki sille asetetut tavoitteet, tai että se vastaa laadussa tavoittetta ja että vaunu pysyy aikataulussa - hinnasta puhumattakaan.

Jos tarkkoja ollaan niin melkeinpä voi sanoa, että aikataulu ei tule pitämään paikkaansa. Venäjällä ei kyetä v. 2020 mennessä valmistamaan tuhansia Armata alustalle rakennettuja taisteluajoneuvoja/taistelupanssarivaunuja. Hyvä jos päästään muutamiin satoihin (noin 500 kpl) kun huomioidaan se, että varsinainen tuotanto alkaa vasta v. 2016 tilaajan testijakson jälkeen - jos sittenkään.

Vaunu on tiedetty jo ennalta kalliiksi mutta kun mietitään venäläisiä eri rakennus- ja muita ohjelmia tässä viimeisimpien vuosien kuluessa (olympialaisista alkaen) niin budjetit on paukkuneet kaikissa ja rajusti, ja korruptioon on kadonnut pahimmillaan kymmeniä miljardeja. Joten eiköhän totuus ole Armatan kohdalla se, että projekti tulee lopulta huomattavasti oletettua/suunniteltua kalliimmaksi ja vastaako lopulta koko projektin hinta (korruptioineen) vaunun teknistä tasoa yhdistettynä laadulliseen tasoon on sitten aivan toinen asia. Epäilen ettei vastaa!

Ja kuten olen spekuloinut, voi olla, että joku päivä tulevaisuudessa Armata T-14:sta on lähellä sitä mitä sen piti olla suunnittelupöydältä lähdettyään, mutta tuolloin kyseessä lienee jo päivitetty ja jatkokehitetty versio tyyliin T-14M1 tms. Ja tuolloin ei sitten välttämättä voida puhua uuden sukupolven vaunusta, koska saman sukupolven vaunuja voi olla jo muuallakin käytössä. Ja onpa Armata T-14:sta kohdalla mainittu senkin suuntaista ettei vaunu todellisuudessa ole loikka uuteen sukupolveen vaan kyse on nykyisen sukupolven pitkälle viedystä kehitystuotteesta, ja että etenkin puheet viidenen sukupolven vaunusta olisi syytä haudata.

vlad.
 
Vaunun suorituskyky muistuttaisi eniten T-80U vaunua.
T-80B:n suorituskyky olisi edelleenkin järkyttävän kova. Mihail Baryratinskyn kirjan mukaan sotaharjoituksessa Berliinin lähellä vaunut nousivat autobahnalle ja ohittelivat turistibusseja. Kaasuturbiini valitettavasti oli niin kallis käyttää että siirryttiin takaisin dieseliin.
 
Enpä itsekään suhtaudu kovin luottavaisesti siihen, että Armata T-14:sta saavuttaa kaikki sille asetetut tavoitteet, tai että se vastaa laadussa tavoittetta ja että vaunu pysyy aikataulussa - hinnasta puhumattakaan.

Jos tarkkoja ollaan niin melkeinpä voi sanoa, että aikataulu ei tule pitämään paikkaansa. Venäjällä ei kyetä v. 2020 mennessä valmistamaan tuhansia Armata alustalle rakennettuja taisteluajoneuvoja/taistelupanssarivaunuja. Hyvä jos päästään muutamiin satoihin (noin 500 kpl) kun huomioidaan se, että varsinainen tuotanto alkaa vasta v. 2016 tilaajan testijakson jälkeen - jos sittenkään.

Vaunu on tiedetty jo ennalta kalliiksi mutta kun mietitään venäläisiä eri rakennus- ja muita ohjelmia tässä viimeisimpien vuosien kuluessa (olympialaisista alkaen) niin budjetit on paukkuneet kaikissa ja rajusti, ja korruptioon on kadonnut pahimmillaan kymmeniä miljardeja. Joten eiköhän totuus ole Armatan kohdalla se, että projekti tulee lopulta huomattavasti oletettua/suunniteltua kalliimmaksi ja vastaako lopulta koko projektin hinta (korruptioineen) vaunun teknistä tasoa yhdistettynä laadulliseen tasoon on sitten aivan toinen asia. Epäilen ettei vastaa!
Kuinkakohan paljon nuo Pavelin mainitsemat valmistajan ongelmat ja työntekijöiden pakkolomat vaikuttavat noihin kommentteihin tilaus ajankohdista ja määristä?

Kommenteista en tiedä mutta pakostakin juolahtaa mieleeni ajatus että kun vaunut halutaan tuotantoon nopeasti ja UVZ:lla on talousvaikeuksia niin ratkaisuksi tarjotaan vaunujen tuotannon laajentamista ja nopeuttamista. Asevoimat saa vaununsa ja UVZ saa rahaa eikä uskollisia valtionyhtiön työntekijöitä tarvitse karsia niin rankalla kädellä. Kun aikataulu tuntuu nyt jo vähintäänkin haastavalta niin epäilen etteivät ainakaan ensimmäiset tuotantoerät tuolla ratkaisulla tyydytä tilaajaa. Liekö tyydyttäisi muutenkaan jos meinaavat runnoa tuotantoon nykyisellä aikataululla.

Meilläpäin asehankintojen kustannusten laskeminen on kohtuu yksinkertaista Venäjään verrattuna. Kun Venäjän asevoimat tilaa Venäjän valtionyhtiöltä tuotteita, Venäjän valtionyhtiö hakee Venäjän valtion pankeilta (ja yksityisiltä) rahoitusta siihen ja Venäjän valtio takaa Venäjän valtionyhtiön lainat niin siinä saa olla jo aikamoinen kirjanpitäjä että pysyy kärryillä paljonko se nyt kustansikaan Venäjän valtiolle. Mahtuu muutama välistävetäjä tuohon kuvioon.

Tai sitten hankintahinnat on ilmoitettu jotain karsittua luurankovaunua kohden mihin sitten ostetaan "lisävarusteena" kaikki tarpeellinen. Löytyihän sieltä yhdeltä sivustolta puolustusministeriön tarjouspyyntö telojen kumilapuista paraatia varten eikä vaunukohtainen hinta ainakaan halvalta kuulostanut.
 
Tämä kirjoitus kuuluisi oikeastaan toiseen Venäjä-ketjuun mutta kun se on otsikoitu ketjun aiheen mukaisesti niin liitetäänpä tänne:

thediplomat.com: Is the 'World’s Deadliest Tank' Bankrupting Russia?

Aiheuttaako Armata T-14:sta vararikon Venäjällä?

"Back in 2010, President Vladimir Putin launched a massive 20 trillion rubles military modernization project aimed to replace 70 percent of Soviet-era military hardware by 2020, including 50 new warships for the navy, hundreds of new fighter jets and thousands of new vehicles for the ground forces.


However, in April this year, Putin admitted that “the [defense] industry is not entirely ready to produce certain types of weapons on time.” Yet, he immediately added: “But without a doubt, the program will be fulfilled.”


According to Russian military expert Dmitry Gorenburg, Moscow may want to slow down the acquisition process until oil prices have recovered, because, “with cost overruns, the money allocated may not be sufficient to build what they want to build.” Additionally, he noted that “regarding what it is they want to build, they won’t get as many of them, they may take longer to build, but the programs will keep running as they are now.”


Yet, Sergie Guriev’s verdict on Russia’s military spending should it continue at current rates is grim: ”If Russia could not afford a 4%-of-GDP defense budget in good times, it cannot possibly manage such a high rate of military spending now, when it confronts rock-bottom oil prices, Western sanctions, and economic recession(…) like the T-14 in Red Square, Putin’s luck may be about to stall out.'
" (lainaus: thediplomat.com)

Artikkelin otsikko on ehkäpä liian pitkälle viety - hiukan sensaatiohakuinen - mutta itse artikkelissa on sitten oikeita havaintoja. Välttämättä yksittäinen aseprojekti ei aiheuta vararikkoa tai katastrofia mutta kaikki projektit yhdessä voivat saada aikaan saman tilanteen (yhdistettynä talous ongelmiin ja matalaan öljyn hintaan) joka vallitsi neuvostovallan aikana ja ylimitoitettu asevarustelu oli lopulta merkittävä tekijä sille, että yhteiskunta ajautui nähtyyn tilaan - ja seuraukset ovat kaikkien tiedossa - Neuvostoliitto hajosi.

Venäjällä on lukuisia laajoja erillisiä projekteja osana asevoimien modernisoitiohjelmaa, yksittäisinä ne eivät välttämättä aiheuta katastrofia, koska kokonaisuuteen niillä ei (yksittäin) ole musertava vaikutus mutta kun projekteja on useita ja kun samalla muutenkin asevoimia on uudistettava ja taloustilanteen ollessa mikä on, vuosi 2020 on aivan liian lähellä, jotta projekti saataisi vietyä siihen mennessä edes jotakuinkin läpi, kun edelleen osa projektin merkittävimmistä yksilöllisistä ohjelmista on tavalla tai toisella kesken (Armata, Kurganetz, Boomerang, ilmavoimien puolelta PAK-FA etc) eikä osa ole vielä edes alkanutkaan täydellä teholla.

Tietenkin ainahan Venäjä voi sijoittaa vähemmän ja vähemmän rahaa muuhun budjetissaan ja vastaavasti pitää puolustusbudjetin ennallaan (joka tosin joutuu 5 % leikkauksen kohteeksi tämän vuoden budjetissa) mutta on vaikea kuvitella, että Venäjäkään voi pidemmän päälle toimia näin harkitsemattomasti - jossain vaiheessa se pussin pohja alkaa pilkistää ja se merkitsee sitten seuraavia (hyvinkin laajoja) ongelmia yhteiskunnassa.

Sanoisin ettei Armata yksin kaada Venäjää mihinkään vaikka vaunu suht' kallis onkin, artikkelin hinta 8 milj. taalaa per T-14:sta poikkeaa aiemmista arvioista miljoonalla ylöspäin, mutta se on merkittävä tekijä kokonaisuudessa ja seuraukset voivat olla kauaskantoisia ja osaltaan saamassa aikaan sitten sen etteivät kaikki yksittäiset projektit pääse koskaan maaliin - pääseekö edes joku, sekään ei ole varma.

vlad.

 
F104CCA7-72E5-43AE-AD8B-B639E033BF96_zpseclzhcim.jpg


http://www.tank-net.com/forums/index.php?showtopic=39816&page=21
 
Aseet on siitä mielenkiintoinen valtiontalouden kuluerä, että ne eivät tuota mitään muuta kuin kuluja. Jos Venäjä saa vietyä uudet projektinsa läpi suunnitellusti, jää valtiolle rasitteeksi modernia kalustoa jota pitää huoltaa ja jolla pitää harjoitella. Laivaston ja ilmavoimien kohdalla on kai lukumäärääkin tarkoitus kasvattaa, joka näkyy kohonneina toimintakustannuksina.

En itsekään usko Venäjän talouden näihin kaatuvan, mutta onkohan siellä aivan loppuun asti mietitty minkälaista pitkän aikavälin taloudellista riippakiveä ollaan rakentamassa.
 
Aseet on siitä mielenkiintoinen valtiontalouden kuluerä, että ne eivät tuota mitään muuta kuin kuluja. Jos Venäjä saa vietyä uudet projektinsa läpi suunnitellusti, jää valtiolle rasitteeksi modernia kalustoa jota pitää huoltaa ja jolla pitää harjoitella. Laivaston ja ilmavoimien kohdalla on kai lukumäärääkin tarkoitus kasvattaa, joka näkyy kohonneina toimintakustannuksina.

En itsekään usko Venäjän talouden näihin kaatuvan, mutta onkohan siellä aivan loppuun asti mietitty minkälaista pitkän aikavälin taloudellista riippakiveä ollaan rakentamassa.

Vaihtoehtoja ei kuitenkaan kovin paljoa ole sillä neuvostoliiton peruiset asejärjestelmät eivät edes varastoituna säily kovin montaa vuosikymmentä.

T-80 vaunuja oli vielä ysärin puolivälissä noin viitisentuhatta kappaletta, mukaanluettuna kaikki versiot ensimmäisestä tuotantomallista uusimpiin. nykypäivänä toimivia koneita on varastossa noin parisensataa, ja käytössä saman verran. Ilmavoimien kalustossa on myös talouspaineiden asettamia ongelmia. Esim uusia aktiivisen hakukärjen omaavia r-77 ohjuksia on Intialla enemmän kuin Venäjällä koska ohjusten kappalehinta on kova, ja Venäjällä ei ole kovin montaa modernisoitua konetta joiden tutkat ovat yhteensopivia k. ohjuksen kanssa.

Ongelmana on myös asetehtaiden talousvaikeudet. Uraltrackin lisäksi lähes jokainen lentokonetehdas Berievistä Yakoleviin on ollut ongelmissa 2000-luvulta eteenpäin, minkä takia ne kaikki niputettiin putinin toimesta yhden firman (United Aircraft Corporation) alle tekohengitykseen. Samalla kuitenkin vanhentuu vuosittain satoja koneita joita pitäisi pystyä ripeästi uusimaan.
 
Vaihtoehtoja ei kuitenkaan kovin paljoa ole sillä neuvostoliiton peruiset asejärjestelmät eivät edes varastoituna säily kovin montaa vuosikymmentä.

T-80 vaunuja oli vielä ysärin puolivälissä noin viitisentuhatta kappaletta, mukaanluettuna kaikki versiot ensimmäisestä tuotantomallista uusimpiin. nykypäivänä toimivia koneita on varastossa noin parisensataa, ja käytössä saman verran. Ilmavoimien kalustossa on myös talouspaineiden asettamia ongelmia. Esim uusia aktiivisen hakukärjen omaavia r-77 ohjuksia on Intialla enemmän kuin Venäjällä koska ohjusten kappalehinta on kova, ja Venäjällä ei ole kovin montaa modernisoitua konetta joiden tutkat ovat yhteensopivia k. ohjuksen kanssa.

Ongelmana on myös asetehtaiden talousvaikeudet. Uraltrackin lisäksi lähes jokainen lentokonetehdas Berievistä Yakoleviin on ollut ongelmissa 2000-luvulta eteenpäin, minkä takia ne kaikki niputettiin putinin toimesta yhden firman (United Aircraft Corporation) alle tekohengitykseen. Samalla kuitenkin vanhentuu vuosittain satoja koneita joita pitäisi pystyä ripeästi uusimaan.
Aina on vaihtoehtoja, ja tässä tapauksessa vielä eräs hyvin looginen. Unohdetaan supervalta-asema menneisyyden haihatteluna ja muutetaan Venäjän asevoimien taktiikka ja doktriini puhtaan puolustukselliseksi. Ydinpelote kutistetaan Ranskan tai Kiinan kokoluokkaan. Mitään tosiasiallista suursodan uhkaa Venäjällä ei ole ollut sitten 1980-luvun, koska NATO on purkanut kykyään laajamittaiseen perinteiseen sodankäyntiin.

Tietysti jos entisten neuvostotasavaltojen ja satelliittimaiden uhkailu ja kontrollointi katsotaan välttämättömäksi niin sittenhän pitää sijoittaa jokainen kopeekka armeijaan. Pitää rakentaa valtamerilaivasto ja kehittää uusia strategisia ohjuksia. Tämä on valintakysmys.
 
p1633366.jpg


The MBT's turret is literally covered in a variety of launcher and sensor systems understood to be linked to a new APS system, which some reports call 'Afghanit'. At the base of each side of the turret are five large and fixed horizontally arrayed launch tubes covering the 120° frontal arc of the turret. These bear a strong resemblance to the launchers for the earlier Drozd and Drozd-2 APS, which fired a hard-kill 107 mm unguided projectile armed with a high-explosive-(HE) fragment warhead to defeat incoming anti-tank guided weapons (ATGWs).

The T-14 is also fitted with four sets of smaller-calibre launchers, with each unit armed with 12 launch tubes. Two horizontally trainable launcher units are fitted on either side of the top of the turret, while two apparently fixed and vertically facing launcher units are recessed into the top of the tank's turret.

It is unclear whether this second system fires hard-kill (ie warheads) or soft-kill (ie anti-infrared/laser-obscuring smoke) munitions, or a combination of the two. It is also unclear if the vertically mounted units are fireable, or simply storage for reload units for the two trainable launchers. One limitation of the Drozd systems were that they provided no protection against threats emanating from above the tank, so mounting the fixed launchers vertically could be one way to provide protection against top-attack threats.

Providing warning and guidance for the APS system are two types of sensors mounted around the T-14's turret. Two large sensors, believed to be electro-optical/infrared (EO/IR)-based laser warning receivers, are angularly mounted on the front of the turret providing 180° coverage, while four smaller sensors (covered but believed to be radars) are mounted around the turret providing 360° coverage.
http://www.janes.com/article/51469/russia-s-armour-revolution

Hieman eri näkökulma sensoreihin kuin defenceone artikkelissa.

NII Stali is understood to have designed a new form of steel armour for the Armata family. Speaking to TASS, a NII Stali representative said the "steel armour alloy, named 44S-sv-Sh [44S--], is approved by the Armata's developer. The alloy's operational testing has been started and it can be used in prospective vehicles' parts". The use of the 44S-sv-Sh steel in Armata is intended to provide protection at a similar level to STANAG 4569 (first edition) Level 5. The high level of 44S-sv-Sh's protection is ensured by the short-grained material structure, the optimised legation process and the special heat processing. The steel has also been designed to maintain its characteristics in very cold conditions.

The Armata design is also understood to utilise explosive reactive armour (ERA) within its base design (rather than the appliqué ERA tiles seen on previous Russian MBTs), with views from above the MBT showing a distinctive tiled pattern indicative of ERA on the top of the vehicle's chassis and turret. Although what appear to be ERA tiles are present on the turret roof, much of the sides of the turret appears to be just a thin cladding covering the various APS and sighting systems rather than armour. Appliqué armour (unclear if passive or ERA, or both) is fitted to the forward two thirds of the T-14's sides, while the rear third is protected by bar armour to provide clearance for the T-14's exhausts.
 
Russia starts batch production of ceramic plates for new generation Armata tank

NOVOSIBIRSK, June 5. /TASS/. A manufacturer in Novosibirsk has started batch production of ceramic armor components for the family of new generation armored vehicles.

"Ceramic armor testing has been completed this year. All expected properties have been confirmed. Batch production has begun," the chief of the ceramic armour bureau NEVZ-Ceramics, Andrey Nikitin, told TASS on the sidelines of the 3rd international forum Tekhnoprom on Friday.

He did not disclose any production statistics. Ceramic armor components will be used for combat vehicles based on the Armata, Kurganets and Boomerang platforms. The vehicles displayed at the V-Day May 9 parade in Moscow were equipped with ceramic armor elements.

Nikitin said that combined ceramic-steel armour plates enhance the armored vehicle’s protection 50% in contrast to that of their full metal counterparts.

"For instance, a 24 mm armor roller is capable of withstanding the impact of a 14.5 mm bullet," he said. Also, the vehicle’s mass and ground pressure go down significantly noticeably enhancing its cross-country capacity.

http://tass.ru/en/russia/799103

Ja NEVZ:n sivuilta esittelyä heidän keramiikastaan.

https://translate.google.com/transl.../ru/produktyi-i-materialyi/bronekeramika.html
 
Pienoismallia messuilta. Tutkan (?) suojat poistettuna.

1913358_463640493813979_5932560137953526440_o.jpg


Tulevaisuudessa mahdollista vähentää miehistöä 3 -> 2.

http://tass.ru/armiya-i-opk/2050828

UVZ:n omassa lehdessä muistaakseni mainittiin myös että vaunua on mahdollista kehittää myös siten että se voi toimia täysin miehittämättömänä etäohjauksella.

Uusi reaktiivipanssarointi (ei räjähtävä?) pieksee kontakt-5:n ja Reliktin (ja DM63:n väitetysti):

http://tass.ru/armiya-i-opk/2044862

"This protection can be called dynamic protection of new generation, it is outperforming dynamic protection" Kontakt-5 "and" Relic ", - the source said on the sidelines of an international military-technical forum" Army-2015 ", which opened in Moscow."It has no analogues in the world" - he said, but did not specify the name of development and its characteristics.The source pointed out that the stability of the new dynamic protection development NII Stali (included in Concern "Tractor plants") to the armor-piercing discarding sabot projectiles with core and tail increased compared to the previous generation. "The increase of the new protection is not achieved by the installation of additional explosive, which can lead to the destruction of the tank systems in the event of detonation of ammunition on the reservation. In case of a new armor unit undermining dynamic protection will not be critical," - the source said.Armored fighting vehicles to heavy tracked platform "Armata"© Archive TASS / Sergei SevastyanovSerial production of ceramic armor "Almaty was" began in NovosibirskAccording to him, the dynamic protection is resistant to the tank shells, which are armed with the NATO countries, including the model DM63 from Rheinmetall ("Rheinmetall"), as well as a promising anti-missile systems. In addition, the lattice protection posterior third of the body "Almaty was" "allows you to protect against 50-60% of rocket-propelled grenades fired from an RPG," said the source.Earlier, at the Research Institute of Steel said that the armor "Almaty was" provides protection against all modern tank shells, anti-tank missiles and grenade launchers caliber of 100-150 mm.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo miehistön vähentämiset ja miehittämättömyys ovat asioita, jotka ovat negatiivisia ja siten ei välttämättä maininnan arvoisia.
Venäläiskaluston ongelma on tähänkin asti ollut, että ne ovat kenttäkunnossapidon kannalta vajaamiehisiä verrattuna länsirautaan, jossa miehistöä yleensä 4.
Huoltorasite per nuppi on huima etenkin tuollaisella 2 ukolla.
 
Puhumattakaan, että perinteisesti itä-kalusto on ollut huollollisesti raskasta verrattuna länsikalustoon. Armata on toki uusi vaunu, joten asiassa voi olla muutos parempaan.
 
Miten tuollaista Armataa ajatetaan, kun johtaja ei ole tornissa eli siis ei näe vaunun kulmia? Vai onko tarkoitettu, ettei sitä Suomen tapaisissa metsämaisemissa käytetä ollenkaan? Mietin vaan kuinka äkkiä se olisi puussa kiinni, kun yrität metsän läpi tuolla mennä ja johtaja ei näe mitään.
 
Hyvä kysymys.
Yksi vaihtoehto ovat kamerat, mutta millainen kokonaiskuva niillä saavutetaan on toinen kysymys.
On toki mahdollista, että Armata olisi ajateltu aavoille aroille, mutta tähän en jaksa uskoa. Venäjällä on paljon metsää ja kaupunkeja.
 
Voi olla, että Venäjä pyörii T-72 kalustolla vielä pitkään. En jaksa uskoa että löytyy rahkeita Armatan ihan oikeisiin tilauksiin noilla lihaksilla.
 
Armatasta tuskin kannattaa olla huolissaan pitkään aikaan. Todennäköisesti vie vuosia ennen kuin vaunu on valmis taisteluun ja sen jälkeen pitkään, että sitä on tuotettu sellaisia määriä, että sillä olisi merkitystä. Taman kaarti ajelee noilla paraateissa, mutta siinä se.

Toki Armatalla on merkitystä. Se on osoitus halusta parantaa panssarikalustoa, Venäjällä on siis tunnustettu nykyisen kaluston puutteet ja halutaan jotain oikeasti uutta. Koska, jos koskaan, Armata on sitten valmis ja kuinka hyvä se on toinen juttu. Kuten Sardaukar totesi, todelliset valmistusmäärätkin voivat jäädä melko pieniksi.
 
Miten tuollaista Armataa ajatetaan, kun johtaja ei ole tornissa eli siis ei näe vaunun kulmia? Vai onko tarkoitettu, ettei sitä Suomen tapaisissa metsämaisemissa käytetä ollenkaan? Mietin vaan kuinka äkkiä se olisi puussa kiinni, kun yrität metsän läpi tuolla mennä ja johtaja ei näe mitään.
Ukot on ahtaassa kylkimyyryssä tuossa edessä miehistökotelossa. Periskooppi, sensoreita ja kameroita sijoitettuna torniin tai sen eteen.
Jossain oli puhetta ettei se olisi levahtanut teknisesti sinne torille vaan kuski olisi mennyt toivontakyvyttömäksi tuntikausia valmiudessa ollessaan tuolla sardiinipurkissa.
 
Mielenkiintoinen haastattelu UVZ:n Vyacheslav Gilfanovichn kanssa:

Varmistaa mm:
-Armatan paino enintään 55tonnia
-Paljon teknologiaa Objekt 195:stä
-Omasuojajärjestelmä ampuu ylöspäin savuverhon joka suojaa ilmasta tulevaa uhkaa vastaan
-Laskennallisesti T-14 tarjoaa nelinkertaisen suorituskyvyn verrattuna vanhoihin T-72:iin.

http://nvo.ng.ru/armament/2015-06-19/1_armata.html

Armata" is not afraid of dirt
Print version
Discuss
Russian tank builders are successfully implementing the concept of a single combat platform

Oleg Odnokolenko
Deputy managing editor of HBO


Tags: weapons , Armata , 14 m , 15 m , black eagle , Abrams , Leopard , chariot , t 90 , Alpha Bank , Uralvagonzavod

21-8-2.jpg
Russian tank "Armata" - this is a new generation of weapons. Photo: Reuters

On why the "Merkava" believe roadblock on the tracks, and the "Armata" You can fight in a white shirt, a columnist for "NVO" Oleg Odnokolenko said Deputy General Director of NPK "Uralvagonzavod" Vyacheslav Haliti.

- No sooner had the "Armata" appear on her immediately poured a pile of dirt. What do you think Vyacheslav Gilfanovich fear or respect?

- I think, and then, and more. Tank on the unified platform "Armata", in other words, the product of T-14 and T-15, we've got very promising. It is quite clear that it was not all pleasant.

- And then in the course went even antitank weapons - the press?

- In competition decent manners do not work, there is all good. That stream flowed "analytical assessment". But since most of the so-called experts are far from tank construction, and "Armata" seen except on TV, basically in these examinations is small, and policy excess. However, we were ready for everything. Yes, and something to fear "Divan" experts? T-14 - tank of the future, and are not afraid of mud tanks.

- Who came up with the name "Armata"? Like in the Middle Ages, so called gun.

- I like this explanation, "arm" - "strength", "ata" - "father", it turns out - "the power of the father." And you can say - "power of the ancestors." Beautifully?

- You say that your tank on the platform of "Armata" - perfect, but it is believed to okolotankovyh circles like a tower at the "Black Eagle" was better, and it does not needlessly put on the T-14.

- To explain everything: a Nizhny Tagil "Black Eagle" has no relation to the "Armata", it is clear, too. "Black Eagle" takes Omsk KB, and the T-14 was created at the Ural Transport Engineering Design Bureau. His closest relatives - the T-90 and T-95, which began to develop in the Soviet times on the program development work "Improvement-88."

- So, the tower "Black Eagle" has not approached the T-14 on ideology - not the blood?

- It is necessary to talk not about ideology, but about design decisions. It is worth noting that the "Black Eagle" - this is not quite the tank, it is a concept. Even without experimental design and research work - in short, creative search. For example, search for solutions, how to move the body of the automatic loader on the tower. That, by the way, even before the "Black Eagle" implemented to "Abrams" and on the other tanks. Now here is the T-14. By the way, a similar layout designer painted in 30-ies of the last century. But when T-14 show in Red Square as the German edition written, if that option was developed in Germany in the 90s, and Russian, they say, it copied ... nonsense! Place the figure in the center of a power plant, in the stern or in front of the tank and the student will be able to today. You show a real car, as they say, in the metal! By the way, uninhabited combat module, which we used on the T-14 - the same invention 30s. Just at that time I did not have the technological capacity to implement such an idea, and ideology was different. About people in particular did not think needed a tank fleet - larger tanks, the better. Today, another concept. Ultimately, we will move on to the robot, and the first step has been taken - a combat unit on the T-14 is known to be inhabited. And even better, so that in the tank was empty. And in the future it will be so. Let's start with the fact that we will reduce the crew. For example, I think more than a gunner, who, in fact, duplicates the tank commander. It can be operated by the crew and together.

- And who is now a better chance in the confrontation "armor - a shell?" Have weapons?

- After the "Almaty was" no longer exists. Ensuring high survivability machines on the battlefield - a very important task. We need a car, ensuring a long stay on the battlefield. Why do we "matchboxes" who punched 30-mm ammunition? For an impressive total combat potential? In fact, these thousands of poorly protected machines can be attributed to the deadweight loss after the first operation. I think it is better to do more tenacious machines capable longer be in a combat system and perform combat missions. "Armata" just refers specifically to the category of combat vehicles that have implemented the principle of maximum high survivability - the machine itself and the crew.

21-9-1.jpg

Heavy infantry combat vehicles T-15 created in our country for the first time. Photo: Reuters
- So, the persistence above all?

- The rest of the combat characteristics, we also are not left unattended. For example, mobility.On the "Armata" a more powerful diesel engine. At the same time we have tried to maintain an optimal weight of the machine. As you know, the limit for medium tanks - not more than 55 tons. This is due to many things - Airmobile, freight rail, bridges again ... Do not remodel the entire theater of military operations under a single machine. In addition, the Ministry of Defense adopted the concept: we have heavy, medium and light tanks. We only have a main battle tank - MBT. In these settings we fit when creating "Armata". This solved two problems simultaneously - unification and standardization. Unification - is that a single platform can be used a large range of different weapons systems. For example, anti-aircraft missiles, self-propelled artillery, various engineering machinery, etc. The idea of a unified platform is finally beginning to be realized. And draw particular merit in this - just life has prompted the market economy.

- What will happen to those who are now making the platform for SAM and other equipment? Selects a stranger bread!

- Of course, not everyone will like it, because corporations have already developed. For example, "Almaz-Antei" is his native chassis - GM-569, where they do BUK-3M and other complexes. And if the Defense Ministry says all switch to "Armata", their native enterprise automatically drop out of the production chain.

Yes, problems with partners most likely not be avoided. We disturb the current of them for many years co-operation. But there will have to sacrifice something: economic feasibility - are stubborn things. Yes, and it is necessary to have finally become statesmen, not obsessively defend exclusively corporate interests.

- And who has to give the command: all, go to the "Armata"?

- Supreme Commander orders, and everything will be done.

- Well, that BMP T-15 did not have such problems

- As well as the T-14 heavy infantry fighting vehicles T-15 - combat vehicle front edge - this is a very interesting product. Nothing of the kind in the world. Although attempts to create heavy BMP-protected crew compartment at the base of the tank were both here and abroad. For example, in Kharkov, he saw the so-called armored landing capsule to set the train springs creation diy. It looked very funny - sort of like a barn on the tracks. In Nizhny Tagil perform complex development work on the creation of heavy infantry fighting vehicles. I repeat: the first time in the history of the world tank building.

- Rate?

- Some experts argue that the heavy infantry fighting vehicles do not need, because not all tasks can execute. For example, to overcome water obstacles. With aerotransportabelnostyu problems too - on each machine on the aircraft. A further claim that the speed of the T-15 is less than a light armored vehicles. Moreover, I note that with proper organization of the march T-15 at an average speed exceeds a certain BMP (simulation result).

- And there is another statement, though the crew in the so-called capsule - like sprats in the bank.

- Nonsense! It used to tankers meters taller than seventy trying not to take in the "Armata" no restrictions on growth. In general, the crew created a very comfortable environment - it is also very important. The crew has to perform the task, and on what not distracted.

- According to the chronicle, the German tankers during WWII fought almost white shirts. Is it possible from the "Almaty was" without changing clothes, to go to the ball?

- The fact that we have a part-tank crew was also a repair brigade, perform basic repairs and maintenance. This is because at a mass withdrawal of tanks damaged power repair units lacked. And we did, "Armata" completely maintainable and remontoudobnoy. For example, to replace the power unit in the T-90, the crew had to work without sleep or rest day. The "Armata" to perform this operation takes only one hour. There is a difference?

- How to "Abrams" with the replacement of the power unit?

- They also quickly cope. On the "Leopard" even faster. And they decided the issue for a long time. We caught up with them just now.

- You say that "Armata" - the best that today is in the tank world. But the first impression of her appearance on Red Square was held, and the West began to say that there are tanks in which the speed of the above, more powerful weapons ...

- Assess the need to jointly combat performance and not on individual some parameters, such as speed ... For this, there is a technique of evaluating the combat potential of the machine or the military-technical level. WTU - an integrated component, conventionally it was divided into five positions: firepower, mobility, protection, command and control operation of the properties. For him and formed factor VTU, allowing more or less the exact composition roster in the tank system. It should be understood that if improving some individual characteristics, and the integral index increasing. So if we take the unit benchmark T-72 the very first issues, then "Almaty was" would quadruple. Imagine how integral index rose! This suggests that we have raised all fighting properties machines, walked on all parameters. But a special emphasis on improving the security and survivability.

- And what was achieved?

- Multilevel protection from both conventional weapons and on the perspective, including the high-precision weapons. What is the design of "Almaty was" introduced a number of systems. The first - a system to prevent detection. Achieved through the use of deep stealth technology, a special color and sound machine architecture.

- However, a silhouette in the T-14 will be higher than that of T-72.

- It is not so important. Today, anti-tank systems so perfect as a mouse in the grass make out. Although "Abrams" and "Leopard" above "Almaty was" that is visible to the naked eye. If you find the system works to prevent hits, which itself consists of a complex of active protection systems. From system to counter precision weapons with multispectral sensors detect threats and automatic smoke screen, including the upper hemisphere. The complex of anti-destruction of ammunition on the approach to the product and the system of electromagnetic protection to counteract ammunition with magnetometric fuse.

- And if the shell still will reach the goal?

- The last obstacle in his way - a system to prevent fire. It provides for the application of new steels and protivosnaryadnym set removably modular protective devices with dynamic protection of new generation. I must say: in that armor steel, which is applied to the "Armata", unique in the world is definitely not.

- Therefore, open-hearth furnaces are burning?

- Of course, burn. And if the armor will not stand still, will be the turn of survivability in the defeat of the tank, which consists of the original layout: a secure habitation module separated from the combat pack, and the uninhabited combat module, various systems of collective protection and splinter-proof fabric screens such as "Kevlar". If we imagine figuratively, multilevel protection "Almaty was" - is something like a multi-layered cake, cake napoleon, if you like, that just will not break.

- A well-known case of the parade showed that a tank driver's eight-class education is not planted.

- It is undesirable, of course. Incidentally, at the dawn of Soviet tanks and tank-building pilots valued as equals, and even received the same pay. Then the aircraft pulled ahead. Now everything is back to square one - the tank has also become very complex system, and this system requires a special approach. So I think that in the tank units for example Aviation Technician need to enter the tank - the technician has a plane, let it be and techniques of the tank. His task - to competently prepare complex war machine to use, and the task of the crew - to take their seats and performing combat tasks. And with the eight-grade education in the "Armata" do, of course, nothing. Illustration - event on Red Square. This suggests that the preparation of the crews of these vehicles must also be special. Features should be the content of "Almaty was" in the armed forces: after all, the fifth generation of the car. In short, it is necessary to change the whole system, and we offer to the Ministry of Defense to enter into contact not just a contract for the delivery and the contract for the entire life cycle, such as in aviation.

- By the way, the T-50 has long been flying, but the right engine, which had been planned as yet brought to mind. What degree of readiness "Almaty was"? This is the finished product?

21-9-2.jpg

The chief designer of the project "Armata" Andrew Terlikov (right) told Vladimir Putin on the forum "Army 2015" about the peculiarities of modern armored vehicles. Photo courtesy of the press service of Uralvagonzavod
- The machine is at the stage of preliminary tests, so a complete answer can be given only after the state tests. Speak Now that all problems are solved, yet. There is development work, and after each stage of changes are made is fulfilled working documentation. It helped us a lot Ministry of Defense, having purchased a pilot batch which will go to the army, and we get a huge operation statistics, and in a shorter time. If earlier showgirl accumulated through the exploitation of a few samples, and it was a very long time, but now, when tested in the army goes the whole lot, production of "Almaty was" adopted surely accelerate.

- It seems to be "Armata" will be cheaper, "Abrams" and "Leopard." At what expense?

- Some say the opposite, but it is speculation. It should be borne in mind that "Armata" - a prototype, and who understand the pricing, should be aware that the price of the prototype can not be lower than the cost of the serial car. With the start of series production, "Armata" cheaper. However, it is now cheaper than any foreign analogues.

- At least the approximate cost would be called?

- Trade secrets, do not want to. But one thing is still observed. Domestic arms always benefits from the efficiency / cost. According to this index being equal, we do not, so today we are the first in the world to export tanks.

- By the way, potential buyers have already shown themselves?

- It is too early to speak. But many are interested - try to understand what it is Russian made. But to find out more does not mean buy. Serious commercial interest "Armata" indicated, when it will be adopted. That's when we put it into operation, and if the Ministry of Defence will allow us to deliver the "Armata" foreign customers, then we are going to do the implementation. And why not? In my opinion, the "Almaty was" a huge export potential.

- Dmitry Rogozin said that in the long term to the "Armata" may appear more powerful gun - 152 mm. This option is being considered?

- In developing this car, we have provided an opportunity to use different combat units - with guns of 30 mm, as the T-15, up to 152 mm. And significant structural interventions to be installed on a platform fighting module with 152 mm gun is not required.

- After the premiere of the T-14, our Western partners have declared that they are going to make the same tank. And now - again the arms race?

- I do not doubt that the West would certainly try to somehow respond to the emergence of "Almaty was." But I do not agree with the assertion that "Armata" will be an occasion to intensify the arms race. No politics in the fact of its appearance there. Just it was necessary to better means of warfare - the T-72 is in service with almost half a century, it is time to prepare a replacement.

- How much time do "Armata" - from conceptual design to iron?

- Two years. But it must be borne in mind that by the time the ROC we already had created a certain technological advance. In addition, there is another very important condition: the absolute and uninterrupted funding. With the "Armata", figuratively speaking, all the planets came together - technical reserve, uninterrupted funding, a wonderful team of designers, excellent management and the timely establishment of the corporation. Therefore, to receive for two years - from sketch to iron.

- And the sanctions have not prevented?

- On the "Armata" almost all domestic.

- Supreme Commander saw a tank?

- As without the Supreme Commander! Of course, I did.

- Defense Minister?

Absolutely. And today, in comparison with previous years related to military and defense industry has changed dramatically for the better. A small example. Nizhny Tagil six years ago: a nondescript town with a broken, unlit streets, with houses unrepaired. I remember thinking: how can people live? Today, nice to see - the city of light, all paved, people are happy, there are prospects for further development.

- Civil society does not interfere with the corporation? Maybe we should go back to the mailboxes - as in the old days?

- No, the military and the civilian sector balance and support each other.

- However, the conflict with the "Alfa-Bank" has arisen due to the financial problems it is for civilian products?

- So what now?I think that the story of the "Alfa-Bank" registered. And all of it was made specifically for the Victory Day, as if the problem did not exist back in February and March. And what they wanted? To emphasize its "significance". And when banks are in the midst of the crisis were falling one after another, it does not help the state? And now, when it was necessary to support the state case ... Well, what else to say!

- "Uralvagonzavod" is clearly becoming the number one in the domestic tank building, and part of the production of its competitors have not. And what about the creative competition?

- In 2013 I was asked to hold a conference with a large Chinese delegation of generals and customers. I was asked the same question: why, in Russia there is no second "Uralvagonzavod"? As you know, the Chinese love to philosophize, so I answered them with a question: why China does not have a second tank factory and why you are issued only one tank? The silence, thinking, and then they say we remove the issue. And really, why the country a lot of tank factories? For, as in Soviet times, one to do with T-80 turbine engine, and another T-64 engine 5TDF? In this same tower, armor absolutely identical, differing only on some elements of the chassis and the power block. But while costs were enormous: it is necessary to include all its bureaus, factories, build each product under their cooperation. It's more than 100 companies under each product!

- Well, the contest between the CB?

- A good designer talented inventor anywhere from us to stay, still come to us with their ideas. We have 45% of employees aged 25 to 40 years. We are actively looking for talent and motivate them well, all conditions for work and creativity. Therefore, in recent years, and there were many new developments. For example, recently in Omsk Commercial Bank set up a special fire truck. Correct to say, not a machine, but a complex of fire fighting and rescue operations. It is made on the base of the tank, so it can be used in the epicenter of the explosion, carrying 25 cubic meters of water - a small pond.

- That's called the T-90 flying tank. And as the "Armata" in part to overcome the obstacles?

- In better times. The "Almaty was" getting better. And then there is a belief that if the car turns out to look beautiful, that it is technically perfect.

- The taste and color, as we know, no friends. Some, for example, admire the "Merkava-4." They say, very efficient machine and easy - there's even a place to sleep on a camp bed. The "Leopard" is also missing fans.

- I saw the "Merkava". It's more a checkpoint on the tracks. He has such a chassis that can fight it only at the Promised Land, we have it firmly stuck at the first of the swamp.

- And the best song about tanks and tankers, probably - "We will draw from the wreckage ..."?

- That this song is not exactly about the "Armata", because it is very tenacious.

Vyacheslav Gilfanovich Halitov - Major General, the author of books and articles, expert in the field of special and military equipment, a graduate of the Military Academy of the General Staff of the Russian Armed Forces. He started as a platoon commander of the repair to the Chief of Staff of the Main Tank-Automotive Directorate of the Ministry of Defence. Member of fighting in Chechnya, South Ossetia, Transnistria peacekeeping campaigns and Tajikistan. At the present time - Deputy General Director of JSC "Scientific and Production Corporation" Uralvagonzavod "by a special technique, the head of the military division. He was awarded the Order "For Military Merit" and the medal, thanked by the president of Russia.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top