Helpommin sanottu kuin tehty. Kävisi aikamoinen munkki, jos yksinäinen tarkka-ampuja saisi tuhottua kuljetuskoneen keskelle kiitorataa. Mihin ylipäätään ampua?
Laskeutuvan koneen ohjaamoon osuminen ei ole ihan helppoa, ja empiiristen kokemusten perusteella luoti ei välttämättä edes läpäise ohjaamon ikkunoita. On meinaan vähän paksumpaa kuin henkilöauton tuulilasissa...
Jos meinaat ampua rullaavan koneen renkaat tai moottorin, niin sekin on aika epätoivoinen yritys. Vierintävastus rikkinäisillä on varmasti suurempi rikkinäisellä renkaalla, mutta eiköhän sen koneen saa silti rullattua sivuun. Samaten joku moottorin ampuminen rikki on aika epätoivoista. Todennäköisesti yksittäinen/muutama luoti ei osu mihinkään kriittiseen, vaikka moottoriin saisikin osuman.
Tokihan lentokenttähenkilöstö voi ajaa vaikka tankkiauton keskelle kiitorataa. Se taas edellyttää ennakkotietoa siitä, mitä on tulossa. Ja tokihan se auto on mahdollista siirtää vaikkapa laskuvarjojääkärien toimesta, kun riittävästi miehiä on työntämässä.
Ei kukaan sano, että se pitäisi saada aikaan yhdellä laukauksella. Ja jos ei onnistu pysäyttämään konetta keskelle kiitorataa, niin yrittää seuraavaa. Ja jos vihollinen joutuu keskeyttämään ilmasillan siksi aikaa, että ampuja saadaan karkoitettua, niin käy se sekin.