Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mielenkiintoinen ja hauska juttu ryssien Finnairille tyrkyttämistä koneista.


Finski sitten valitsi Sud Aviationin Caravellen eikä mitään Tupoleveja, mistä varmaan ollaan kaikki kovin tyytyväisiä, olisihan ryssän kone ollut mainehaitan lisäksi rahanreikä ja varmaan leskentekijäkin.

Ylen yleisluonteinen kierros Caravellen lentoonlähtö rutiineista.

 
Tossa ulkona olin tupakilla ja alko semmosta outoa pörinää kuulumaan... Sitte paino matalalta yli semmonen tylppäsiipinen hidas pörisijä. Eka ajatus oli että nyt on jonkun maan drone matkalla johonkin. No sisällä tarkastin lentotutkasta...Oli Van's RV-7 OH-XMW ... Onko tommosessa joku kiisselimoottori, ku ääni oli semmonen pehmeen matala?
 
Tossa ulkona olin tupakilla ja alko semmosta outoa pörinää kuulumaan... Sitte paino matalalta yli semmonen tylppäsiipinen hidas pörisijä. Eka ajatus oli että nyt on jonkun maan drone matkalla johonkin. No sisällä tarkastin lentotutkasta...Oli Van's RV-7 OH-XMW ... Onko tommosessa joku kiisselimoottori, ku ääni oli semmonen pehmeen matala?
155-215 HP Lycoming yleensä noissa, se on aika uusi kone, voi olla hyvä äänenvaimennus noissa uusissa. Tuskin on dieselillä.
 
Oliko kellukkeilla, vai ilman?
Ilman, OH-CSG. Oli vuokrattu hyppykoneeksi.
Ensimmäisenä tulee mieleen polttoaineen loppuminen. Hyppylentoja voi lentää laillisesti vartin reserveillä. En ole ihan varma mitä C172 hyppytoiminnassa kuluttaa mutta ei tuossa reservi liene yli 15 litraa. Sen jos jakaa vielä molempiin siipitankkeihin ja linjalta tulee alas kuula vähän poskella niin jossain kohtaa kaasariin menee polttoaineen sijasta ilmaa.
Taikka sitten joku ihan oikea tekninen vika. Eiköhän tuokin aikanaan selviä vaikka OTKES ei asiasta olekaan kiinnostunut.
 
Back
Top