Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mielenkiintoinen ja hauska juttu ryssien Finnairille tyrkyttämistä koneista.


Finski sitten valitsi Sud Aviationin Caravellen eikä mitään Tupoleveja, mistä varmaan ollaan kaikki kovin tyytyväisiä, olisihan ryssän kone ollut mainehaitan lisäksi rahanreikä ja varmaan leskentekijäkin.

Ylen yleisluonteinen kierros Caravellen lentoonlähtö rutiineista.

 
Tossa ulkona olin tupakilla ja alko semmosta outoa pörinää kuulumaan... Sitte paino matalalta yli semmonen tylppäsiipinen hidas pörisijä. Eka ajatus oli että nyt on jonkun maan drone matkalla johonkin. No sisällä tarkastin lentotutkasta...Oli Van's RV-7 OH-XMW ... Onko tommosessa joku kiisselimoottori, ku ääni oli semmonen pehmeen matala?
 
Tossa ulkona olin tupakilla ja alko semmosta outoa pörinää kuulumaan... Sitte paino matalalta yli semmonen tylppäsiipinen hidas pörisijä. Eka ajatus oli että nyt on jonkun maan drone matkalla johonkin. No sisällä tarkastin lentotutkasta...Oli Van's RV-7 OH-XMW ... Onko tommosessa joku kiisselimoottori, ku ääni oli semmonen pehmeen matala?
155-215 HP Lycoming yleensä noissa, se on aika uusi kone, voi olla hyvä äänenvaimennus noissa uusissa. Tuskin on dieselillä.
 
Oliko kellukkeilla, vai ilman?
Ilman, OH-CSG. Oli vuokrattu hyppykoneeksi.
Ensimmäisenä tulee mieleen polttoaineen loppuminen. Hyppylentoja voi lentää laillisesti vartin reserveillä. En ole ihan varma mitä C172 hyppytoiminnassa kuluttaa mutta ei tuossa reservi liene yli 15 litraa. Sen jos jakaa vielä molempiin siipitankkeihin ja linjalta tulee alas kuula vähän poskella niin jossain kohtaa kaasariin menee polttoaineen sijasta ilmaa.
Taikka sitten joku ihan oikea tekninen vika. Eiköhän tuokin aikanaan selviä vaikka OTKES ei asiasta olekaan kiinnostunut.
 
Pilotin haastattelu.

Jutusta:
Laskuvaihtoehdot olivat lampi, kivikko ja metsä.
Jos näistä joutuisin itse valitsemaan, niin laskisin aina lampeen ja mielellään rannansuuntaisesti, mikäli mahdollista. Uimareissun jälkeen ostaisin Oceanmaster-rannekellon sekä muutaman Amiraali-oluen.
 
Jutusta:

Jos näistä joutuisin itse valitsemaan, niin laskisin aina lampeen ja mielellään rannansuuntaisesti, mikäli mahdollista. Uimareissun jälkeen ostaisin Oceanmaster-rannekellon sekä muutaman Amiraali-oluen.
Laskeutumispaikka on tuossa:

Ehkä siellä olisi ollut muitakin laskeutumispaikkoja. Lammen vieressä on suora mutta kapea hiekkatie jonka ympärillä on matalaksi vedettyä metsää. Joku olisi siihenkin saattanut onnistua laskeutumaan ilman koneen hajoamista.
 
Hyvinkäällä pakkolasku tilanne:

Murphy Renegade II, telineet ovat niukahtaneet alta. Noita on 2 T moottoreilla ja 4 T Rotax 912: lla moottoroitu, sitä en tiedä oliko tuossa 2 vai 4 tahti.

Tuohan on taitolentokelpoinen ultra ja kannuspyöräkone. Ei muuten liitele pitkälle ilman moottoria, 2 tason ilmanvastus pitää siitä huolen.

Oli onnea kun ei pahemmin käynyt.
 
Uutisissa oli, että kuolonuhreista ei ole tietoa, mutta eihän tuollaisesta kymmeniä metrejä korkeasta tulipallosta selviä kukaan. Heti noususta tonttiin, tankattuna mannertenvälistä lentoa varten.
242 matkustajaa, joista 53 britteja. Eihan tuosta kukaan selvia todellakaan, 35 ruumista kuulemma jo loytynyt, mutta suoraan tohon ghettoon niin vaikea sanoa olivatko kyydissa... Todennakoisesti eivat olleet. Eipa mene Boeingilla ihan putkeen nyt. Tuon pitaisi olla mahdotonta.
 
Back
Top