Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En yleensä ole mikään salaliittoteorioiden ystävä, mutta väkisinkin tulee mieleen jonkinlainen sabotaasi. Etenkin viimeaikaisen intia-pakistan nokittelun jälkeen voisi olla joku islamistiterroristi asialla. Tätä vastaan tietysi sotii se, että luulisi jonkun ryhmittymän jo ottaneen kunnian itselleen jos tälläisestä olisi kyse.
 
Jossain oli, taisi olla TikTok, pilotin penkin lukitus petti, penkki luisti taakse ja pilotti veti samalla tehot tyhjäkäynnille. Käsi kaasulla ja istuin liukuu yllättäen taakse.

Voi olla taruakin. Vieressä on perämies, jonka olisi pitänyt ehtiä reagoida.

Alla kuvakaappaus siitä:
Screenshot_2025-06-21-23-32-22-82_50ef9f5a0f3fc24b6f0ffc8843167fe4.webp
 
Viimeksi muokattu:
Jossain oli, taisi olla TikTok, pilotin penkin lukitus petti, penkki luisti taakse ja pilotti veti samalla tehot tyhjäkäynnille. Käsi kaasulla ja istuin liukuu yllättäen taakse.

Voi olla taruakin. Vieressä on perämies, jonka olisi pitänyt ehtiä reagoida.

Alla kuvakaappaus siitä:
Katso liite: 122775
Penkkien kanssa on ollut ongelmia ennenkin:


Tuossakin tapauksessa olisi tullut raatoja, jos olisi tapahtunut matalalla.

Jos kapteeni on todellakin kiskaissut vahingossa kaasuvivut taakse, niin onpahan taas typerä tapa kuolla. Darwin-palkintoa en ehkä kuitenkaan lähtisi jakamaan, koska vahinko ei tule kello kaulassa ja sitä rataa. Mutta ennen lentoonlähtöä kannattaa tosiaan tarkastaa penkin lukitus ja että jalat ylettyvät polkimiin...
 
Penkkien kanssa on ollut ongelmia ennenkin:


Tuossakin tapauksessa olisi tullut raatoja, jos olisi tapahtunut matalalla.

Jos kapteeni on todellakin kiskaissut vahingossa kaasuvivut taakse, niin onpahan taas typerä tapa kuolla. Darwin-palkintoa en ehkä kuitenkaan lähtisi jakamaan, koska vahinko ei tule kello kaulassa ja sitä rataa. Mutta ennen lentoonlähtöä kannattaa tosiaan tarkastaa penkin lukitus ja että jalat ylettyvät polkimiin...
Tuossa teoriassa on se aukko, että V1 nopeuden jälkeen kumpikaan miehistön jäsen ei pidä tehovivuista kiinni. Eli V1 nopeudella kone on vielä maassa.
V1 lasketaan koneen massan, kiitotien kitkan ja pituuden perusteella joka lennolle erikseen. Ideana on se, että V1 jälkeen ei lentoonlähtöä keskeytetä missään tapauksessa, vaan esim. moottorihäiriön jälkeen lähtökiitoa ja nousua jatketaan yhdellä moottorilla. Eli siksi Pilot Flying ottaa käden kokonaan pois tehovivuilta kun tuo nopeus on saavutettu.
Jos V1 jälkeen vedetään tehot pois ja yritetään pysähtyä, on riskinä se, että kone menee radan päästä pitkäksi.
 
Ja ennen V1:stä kumpikin pilotti pitää vivuista kiinni. Nimenomaan juuri sen takia jos toinen jostain syystä horjahtaa tai jotain ja vetää vivut vahingossa taakse.
No ei ihan noinkaan. Jos perämies on lentovuorossa, hän asettaa lentoonlähtötehot ja tämän jälkeen kippari ottaa tehovipujen hallinnan itselleen. Jos taas kippari lentovuorossa, hän pitää tehovivuista huolen V1 nopeuteen saakka. Ja tämä siis varautumisena mahdolliseen lentoonlähdön keskeytykseen ennen V1 nopeutta, niin kuin Victor Mike aiemmin kirjoitti. V1 jälkeen ei kenenkään räpylöitä ole tehovivuilla.
 
Intian onnettomuus alkaa vaikuttamaan oudolta. Mitään uutta ei ole tiedotettu onnettomuuspäivän jälkeisen (14.6) raportin jälkeen ja kansainväliset avunantotarjoukset tutkinnassa on torjuttu.



Uutisesta:
  • Intia estää YK:n alaisen ilmailujärjestön (ICAO, tutki mm. Ukrainan 2014 alasampumista) osallistumisen Air Indian lentoturman selvitykseen, kertoo uutistoimisto Reuters.

  • Intian viranomaiset kertoivat perjantaina, että turmakoneen mustien laatikoiden sisältö on saatu purettua.

  • Lentoturvallisuusasiantuntijat ovat kyseenalaistaneet viiveet mustien laatikoiden tietojen käsittelyssä ja sen, miksi tutkinnan edistymisestä on tiedotettu vain niukasti.

  • Intian viranomaiset ovat järjestäneet turman osalta vain yhden tiedotustilaisuuden, jossa toimittajien kysymyksiä ei sallittu.

Lähde
 
Back
Top