Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En yleensä ole mikään salaliittoteorioiden ystävä, mutta väkisinkin tulee mieleen jonkinlainen sabotaasi. Etenkin viimeaikaisen intia-pakistan nokittelun jälkeen voisi olla joku islamistiterroristi asialla. Tätä vastaan tietysi sotii se, että luulisi jonkun ryhmittymän jo ottaneen kunnian itselleen jos tälläisestä olisi kyse.
 
Jossain oli, taisi olla TikTok, pilotin penkin lukitus petti, penkki luisti taakse ja pilotti veti samalla tehot tyhjäkäynnille. Käsi kaasulla ja istuin liukuu yllättäen taakse.

Voi olla taruakin. Vieressä on perämies, jonka olisi pitänyt ehtiä reagoida.

Alla kuvakaappaus siitä:
Screenshot_2025-06-21-23-32-22-82_50ef9f5a0f3fc24b6f0ffc8843167fe4.webp
 
Viimeksi muokattu:
Jossain oli, taisi olla TikTok, pilotin penkin lukitus petti, penkki luisti taakse ja pilotti veti samalla tehot tyhjäkäynnille. Käsi kaasulla ja istuin liukuu yllättäen taakse.

Voi olla taruakin. Vieressä on perämies, jonka olisi pitänyt ehtiä reagoida.

Alla kuvakaappaus siitä:
Katso liite: 122775
Penkkien kanssa on ollut ongelmia ennenkin:


Tuossakin tapauksessa olisi tullut raatoja, jos olisi tapahtunut matalalla.

Jos kapteeni on todellakin kiskaissut vahingossa kaasuvivut taakse, niin onpahan taas typerä tapa kuolla. Darwin-palkintoa en ehkä kuitenkaan lähtisi jakamaan, koska vahinko ei tule kello kaulassa ja sitä rataa. Mutta ennen lentoonlähtöä kannattaa tosiaan tarkastaa penkin lukitus ja että jalat ylettyvät polkimiin...
 
Penkkien kanssa on ollut ongelmia ennenkin:


Tuossakin tapauksessa olisi tullut raatoja, jos olisi tapahtunut matalalla.

Jos kapteeni on todellakin kiskaissut vahingossa kaasuvivut taakse, niin onpahan taas typerä tapa kuolla. Darwin-palkintoa en ehkä kuitenkaan lähtisi jakamaan, koska vahinko ei tule kello kaulassa ja sitä rataa. Mutta ennen lentoonlähtöä kannattaa tosiaan tarkastaa penkin lukitus ja että jalat ylettyvät polkimiin...
Tuossa teoriassa on se aukko, että V1 nopeuden jälkeen kumpikaan miehistön jäsen ei pidä tehovivuista kiinni. Eli V1 nopeudella kone on vielä maassa.
V1 lasketaan koneen massan, kiitotien kitkan ja pituuden perusteella joka lennolle erikseen. Ideana on se, että V1 jälkeen ei lentoonlähtöä keskeytetä missään tapauksessa, vaan esim. moottorihäiriön jälkeen lähtökiitoa ja nousua jatketaan yhdellä moottorilla. Eli siksi Pilot Flying ottaa käden kokonaan pois tehovivuilta kun tuo nopeus on saavutettu.
Jos V1 jälkeen vedetään tehot pois ja yritetään pysähtyä, on riskinä se, että kone menee radan päästä pitkäksi.
 
Ja ennen V1:stä kumpikin pilotti pitää vivuista kiinni. Nimenomaan juuri sen takia jos toinen jostain syystä horjahtaa tai jotain ja vetää vivut vahingossa taakse.
No ei ihan noinkaan. Jos perämies on lentovuorossa, hän asettaa lentoonlähtötehot ja tämän jälkeen kippari ottaa tehovipujen hallinnan itselleen. Jos taas kippari lentovuorossa, hän pitää tehovivuista huolen V1 nopeuteen saakka. Ja tämä siis varautumisena mahdolliseen lentoonlähdön keskeytykseen ennen V1 nopeutta, niin kuin Victor Mike aiemmin kirjoitti. V1 jälkeen ei kenenkään räpylöitä ole tehovivuilla.
 
Intian onnettomuus alkaa vaikuttamaan oudolta. Mitään uutta ei ole tiedotettu onnettomuuspäivän jälkeisen (14.6) raportin jälkeen ja kansainväliset avunantotarjoukset tutkinnassa on torjuttu.



Uutisesta:
  • Intia estää YK:n alaisen ilmailujärjestön (ICAO, tutki mm. Ukrainan 2014 alasampumista) osallistumisen Air Indian lentoturman selvitykseen, kertoo uutistoimisto Reuters.

  • Intian viranomaiset kertoivat perjantaina, että turmakoneen mustien laatikoiden sisältö on saatu purettua.

  • Lentoturvallisuusasiantuntijat ovat kyseenalaistaneet viiveet mustien laatikoiden tietojen käsittelyssä ja sen, miksi tutkinnan edistymisestä on tiedotettu vain niukasti.

  • Intian viranomaiset ovat järjestäneet turman osalta vain yhden tiedotustilaisuuden, jossa toimittajien kysymyksiä ei sallittu.

Lähde
 
Alia-sähkölentokone:


Beta Technologies -yrityksen Alia CX300 on maailman ensimmäinen tyyppihyväksyttäväksi (certifiable) suunniteltu täysin sähköinen matkustajalentokone. Outo ulkomuoto selittyy sillä, että koneesta on tekeillä myös VTOL-versio, Alia-250. Tavallisen version kantamaksi luvataan yli 600 km, mikä riittää Helsingistä Ouluun tai Tampereelta Rovaniemelle asti.

alia.webp
 
Viimeksi muokattu:
Tuore video, missä vieraillaan Beta Technologies:in tehtaalla ja lennetään Alia-sähkölentokonetta simulaattorissa:


Konetta lennetään fly-by-wire -järjestelmällä. Sivuperäsintä käännetään ohjaussauvaa kiertämällä, mitä perustellaan painon säästöllä, kun polkimet voidaan jättää pois. Ratkaisu aiheuttanee näppylöitä kaikille polkimiin tottuneille. Nintendo-sukupolvi ehkä tykkää mutta en ihmettelisi, jos joutuvat palaamaan perinteisiin polkimiin. Koneessa on jarrupolkimet mutta niitä tarvitaan tietysti vaan rullatessa.

Beta Technologies valmistaa itse sähkömoottorinsa, akkunsa, lentotietokoneensa, laturinsa ja varmaan kaikkea muutakin oleellista. Tämä kertoo hyvin konkreettisesti, kuinka uusi toimiala onkaan kyseessä. Kaikki pitää tehdä itse, kun valmiita ratkaisuja ei ole saatavilla ihan latausinfrasta lähtien. Hieman yllättäen videolla kerrotaan, että lentokentät käyttävät Beta Technologies:in latureita myös omien maahärveleidensä lataamiseen.
 
Tuore video, missä vieraillaan Beta Technologies:in tehtaalla ja lennetään Alia-sähkölentokonetta simulaattorissa:


Konetta lennetään fly-by-wire -järjestelmällä. Sivuperäsintä käännetään ohjaussauvaa kiertämällä, mitä perustellaan painon säästöllä, kun polkimet voidaan jättää pois. Ratkaisu aiheuttanee näppylöitä kaikille polkimiin tottuneille. Nintendo-sukupolvi ehkä tykkää mutta en ihmettelisi, jos joutuvat palaamaan perinteisiin polkimiin. Koneessa on jarrupolkimet mutta niitä tarvitaan tietysti vaan rullatessa.

Beta Technologies valmistaa itse sähkömoottorinsa, akkunsa, lentotietokoneensa, laturinsa ja varmaan kaikkea muutakin oleellista. Tämä kertoo hyvin konkreettisesti, kuinka uusi toimiala onkaan kyseessä. Kaikki pitää tehdä itse, kun valmiita ratkaisuja ei ole saatavilla ihan latausinfrasta lähtien. Hieman yllättäen videolla kerrotaan, että lentokentät käyttävät Beta Technologies:in latureita myös omien maahärveleidensä lataamiseen.
Onhan näitä sähkölentokonekonsepteja maailma pullollaan. Tulokset vaan on kovin laihoja. Tähän asti on saatu hienoja animaatioita ja komeita muovimalleja.

Muutenkin nuo suunnitelmat ja aikataulut ovat aina täysin utopistisia. Esim. uutisoidaan, että ihan parin-kolmen vuoden päästä kuljetetaan matkustajia. Ei varmasti kuljeteta. Hyvä esimerkki täysin huuhaamarkkinoinnista on Heart Aerospace. Muutama vuosi sitten Finnair ja moni muukin iso toimija ilmoitti aiesopimuksesta hankkia heiltä sähkömatkustajakone. Molemmat osapuolet tasan tiesi, että ei tule onnistumaan, varsinkaan mainostetussa aikataulussa. Pelkkää viherpesua ja pöhinän kehittämistä.
Ilmailussa mikään ei tapahdu nopeasti vaikka kyseessä on tunnettu valmistaja tunnetuilla ja hyväksi havaituilla komponenteilla ja valmiilla prosesseilla.

Tuossakin jätetään polkimet pois painosyistä. Akusto painaa satoja tai tuhansia kiloja, mutta päätetään jättää pois muutamasta metalliputkesta tehdyt polkimet vaijereineen :D
Jos maailman kaikkia muita koneita ohjataan sauvalla ja polkimilla, mikä järki on tehdä täysin uusi konsepti missä ei olisikaan polkimia?!? Sitäpaitsi jarrut noissa polkimissa on hyvin usein, vaikkakaan ei aina. Useimmiten polkimissa on ns. varvasjarrut polkimien yläosassa joilla voi jarruttaa epäsymmetrisesti. Näillä myös ohjataan konetta maassa hyvin usien.
 
Onhan näitä sähkölentokonekonsepteja maailma pullollaan. Tulokset vaan on kovin laihoja. Tähän asti on saatu hienoja animaatioita ja komeita muovimalleja.

Muutenkin nuo suunnitelmat ja aikataulut ovat aina täysin utopistisia. Esim. uutisoidaan, että ihan parin-kolmen vuoden päästä kuljetetaan matkustajia. Ei varmasti kuljeteta. Hyvä esimerkki täysin huuhaamarkkinoinnista on Heart Aerospace. Muutama vuosi sitten Finnair ja moni muukin iso toimija ilmoitti aiesopimuksesta hankkia heiltä sähkömatkustajakone. Molemmat osapuolet tasan tiesi, että ei tule onnistumaan, varsinkaan mainostetussa aikataulussa. Pelkkää viherpesua ja pöhinän kehittämistä.
Ilmailussa mikään ei tapahdu nopeasti vaikka kyseessä on tunnettu valmistaja tunnetuilla ja hyväksi havaituilla komponenteilla ja valmiilla prosesseilla.

Tuossakin jätetään polkimet pois painosyistä. Akusto painaa satoja tai tuhansia kiloja, mutta päätetään jättää pois muutamasta metalliputkesta tehdyt polkimet vaijereineen :D
Jos maailman kaikkia muita koneita ohjataan sauvalla ja polkimilla, mikä järki on tehdä täysin uusi konsepti missä ei olisikaan polkimia?!? Sitäpaitsi jarrut noissa polkimissa on hyvin usein, vaikkakaan ei aina. Useimmiten polkimissa on ns. varvasjarrut polkimien yläosassa joilla voi jarruttaa epäsymmetrisesti. Näillä myös ohjataan konetta maassa hyvin usien.
Kieltämättä sähkölentokonekonsepteja on maailma pullollaan mutta tämä sentään todistettavasti lentää:


Alia CX300 on kiinnostava, koska se näyttää Bayraktarin ja Hiacen epäpyhältä liitolta, eikä siksi että se toimii sähköllä vaikka sekin toki liittyy asiaan. Kyseessä ei oikeastaan edes ole sähkölentokonekonsepti: CX300 on välimalli ja päätavoite on VTOL-kone, mikä on lähempänä Osprey:n tapaista tilttiroottoria kuin perinteistä lentokonetta tai helikopteria.

VTOL-kone on enemmän lentävä taksi kuin matkustajakone eli Kanarialle pitää jatkossakin lentää turbiinien voimalla. Työntöpotkurilla varustettu multikopteri on helpointa toteuttaa sähköisenä, mikäli lyhyt toimintasäde ei haittaa. Akkujen huono energiatiheys on ongelma: akustosta tulee väkisinkin kallis ja painava. Akusto kannattaa sijoittaa lentolaitteen pohjaan, jolloin painopiste tulee mahdollisimman alas. Sen sijaan sähkömoottoreissa on suuri tehotiheys, erinomainen hyötysuhde ja säädettävyys, minkä lisäksi ne ovat erittäin luotettavia.

Polkimista ja aikatauluista olemme varmaan samaa mieltä. Toivottavasti rahoittajilla on syvät taskut!
 
Viimeksi muokattu:
Onhan näitä sähkölentokonekonsepteja maailma pullollaan. Tulokset vaan on kovin laihoja. Tähän asti on saatu hienoja animaatioita ja komeita muovimalleja.

Muutenkin nuo suunnitelmat ja aikataulut ovat aina täysin utopistisia. Esim. uutisoidaan, että ihan parin-kolmen vuoden päästä kuljetetaan matkustajia. Ei varmasti kuljeteta. Hyvä esimerkki täysin huuhaamarkkinoinnista on Heart Aerospace.
2020: Murros on tapahtumassa nopeammin kuin kuviteltiin

Heart Aerospacen on tarkoitus saada tyyppihyväksyntä ES-19 -sähkölentokoneelle kesällä 2025. Kaupalliset lennot voisivat siten alkaa seuraavana vuonna.

Tuon jälkeen ES-19 on vaihdettu ES-30:een, Finnair perui tilauksen, demokoneen pitäisi lentää tämän vuoden loppupuolella, firma on siirtynyt jenkkeihin ja johto vaihtunut...

Sähkölentokoneet voivat varmasti korvata mäntämoottorikoneet kaupallisessa käytössä. Tämä segmentti ei vaan tänä päivänä taida olla kovin iso. Nämä lentotaksivisiot - voisin nähdä että joissain paikoin voi olla markkinarakoa, lähinnä pienimuotoiseen lentoliikenteeseen sellaisiin mestoihin joihin ei nykytekniikalla kannata lentää, JOS käyttökustannukset ovat tosiaan alhaisempia kuin fossiilikoneilla. Mutta lyhyille matkoille meillä on jo hitaampia julkisia liikennevälineitä - autoja ja junia. Sähkölentokone ei pärjää nopeudessa vaikka suurnopeusjunaa vastaan, tai matkustusmukavuudessa. Ei varmasti turvallisuudessakaan. En tiedä millaisella profiililla vaikka tuota ES-30:stä on tarkoitus lentää, mutta nämä pikkukoneet epäilemättä lentää matalalla, sään ja lintujen seassa.
 
Back
Top