J0h1F
Ylipäällikkö
@vastarannankiiski tuohon ei ole täydennettävää oikeastaan. Itse olen vähän eri mieltä tuon tulevan aseen suhteen, sillä mielestäni siinä kannattaisi olla ehkä hieman konservatiivinen joissain asioissa - itse päätyisin esim. luistin mukana liikkuvaan, oikealla puolella olevaan viritintappiin ja pitkäiskuiseen mäntään ihan toimintavarmuus- ja yksinkertaisuussyistä. Kaksiosainen runko toki länsikivääreiden tapaan, mutta AK:n tyyppinen raskas ja voimakkaalla jousella varustettu vasara (AR:n vasaran ongelmanahan on se, että se ei kovalla pakkasella välttämättä jaksa lyödä nallipiikkiä riittävän kovaa patruunan sytyttämiseen), kotimaisista ergonomiasyistä muutamia ratkaisuja, jotka poikkeavat hieman yleisimmistä länsikivääreistä (vaihtimen paikka Galil ACE -tyyppisesti jne.). Olen parin teekkarikaverin kanssa luonnostellut vähän tällaista kaikkine mekaanisine ratkaisuineen, mutta piirustusten tekeminen ja testaaminen on sen verran vaikeaa ja työlästä (puhumattakaan alkupään testausvaiheesta, joka pitäisi varmaankin toteuttaa ensin 3D-printatuilla ja sen jälkeen jollain koneistetuilla ei-ampuma-aseina olevilla malleilla), että tuskin siitä ikinä tulee mitään.
Mutta joo, jos kukaan tai mikään taho ei tee mitään toimivaa itse ja tarjoa sitä PV:lle, niin sitten olemassaoleva länsikivääri. PV onnistuu omilla vaatimuksillaan vain jäämään byrokraattisesti jumiin koko prosessissa, kuten nuo PV:n pyörittämät asesuunnitteluprojektit todistavat.
Mutta joo, jos kukaan tai mikään taho ei tee mitään toimivaa itse ja tarjoa sitä PV:lle, niin sitten olemassaoleva länsikivääri. PV onnistuu omilla vaatimuksillaan vain jäämään byrokraattisesti jumiin koko prosessissa, kuten nuo PV:n pyörittämät asesuunnitteluprojektit todistavat.
Tai no, tähän vielä - Dragunovissa oli myös hyvin innovatiivinen yhtenä kokonaisuutena irroitettava laukaisukoneistoJa muistutan vielä venäläisestä innovoinnista ja näkemyksistä, että he suunnittelivat ensimmäisen ta-kiväärin, joka oli siis suunnitteltu lähtökohdiltaan nimenomaan ta-kivääriksi. Länsimaiset vastaavat ta-kiväärithän kuten venäläisetkin, olivat siihen saakka optiikalla varustettuja jalkaväen palveluskivääreitä. Samalla tuli suunniteltua ensimmäinen moderni ja kenttäkelpoinen DMR kivääri ja uraauurtava optiikka aseeseen. SVD ja PSO-1. Mitäs meillä täällä samaan aikaan 50- ja 60-luvun vaihteessa?