Olikko Patria AMV oikea valinta Suomelle?

Ellen nyt ole ihan väärässä, niin tuon LAV:n tornia on pasiin sovitettu jossakin vaiheessa. Tai mahdollisesti se oli jokin muu 25 millinen torni.
images
 
Pitipähän kysymäni, että osaako kukaan hahmottaa miten hyvin MT-LB:n kk-torni asettuisi pasiin tuohon vaunun johtajan luukun päälle? Idea tässä on nyt se, että olisi halppisratkaisu aseistamiseen, kun vaunun aiottu käyttötarkoitus ei ole sellainen että RWS:lle olisi budjettia ja ne ITKK kehälavetit tuntuvat liian suojattomilta?

Itseasiassa osaako kukaan kertoa kyseisestä tornista mitään? Onko veivikäyttöinen vai miten? Ergonomia?

Sivuhuomautuksena että pasin seinä tarjoaa lähinnä näkösuojaa. Kehälavetin panssaroiminen estäisi lähinnä rynnäkkökiväärit, koska pasin seinästä tulee jo raskaampi luoti läpi. ITKK:n ampumaetäisyydet pyörii siinä 500-1000m tietämillä, eniten treenataan noin 1000m jossa rynkky ei ole kovin vaarallinen vastustaja. Eli nykypasin seinäpaksuudella ITKK on juuri oikea ase koulubussin lähi-ilmasuojaan.
 
Pasissa on kokeiltu kaikkea muutakin, kuten TOW-2:

Capture.PNG


Samaten BMP-1:ssa LAV:n tornia (!):

zxcg.vhiköoujdfvdxczgbhk.j.PNG


TOW-Pasi olisi ollutkin varmasti hyvä idea, mutta kaatuikohan hintaan? Ainakin parempi se olisi ollut, kuin YK-joukkojen Musti-Pasi:

12724690_1729808040575536_1356459452_n.jpg

YK-hommissa oli muitakin erikoisia variantteja, kuten erikoisia (kk-)torneja:

XA-180_Sisu_wheeled_armoured_vehicle_personnel_carrier_Finnish_army_Finland_007.jpgXA-180_Sisu_wheeled_armoured_vehicle_personnel_carrier_Finnish_army_Finland_015.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itse asiassa äsken piti olla tämä kuva:

XA-180_Sisu_wheeled_armoured_vehicle_personnel_carrier_Finnish_army_Finland_014.jpg

Torni lie sama, mutta aseena nyt M2. Aiemmassa taitaa olla NSV?
Tunnetusti Pasiinhan on yhdytetty myös AMOS. Jo kuvasta näkee miksi raskaan tornin ja kevyen APC:n yhdistelmä ei ole kovin hedelmälliseen maahan kylvetty ajatus. LAV-tornin tapaan tämäkään kokeilu ei ollut onnistunut. Nämä koeajoneuvot lienee palautettu APC-kuosiin kokeilujen jälkeen?

xa-203_amos.jpg
 
Tunnetusti Pasiinhan on yhdytetty myös AMOS. Jo kuvasta näkee miksi raskaan tornin ja kevyen APC:n yhdistelmä ei ole kovin hedelmälliseen maahan kylvetty ajatus. LAV-tornin tapaan tämäkään kokeilu ei ollut onnistunut. Nämä koeajoneuvot lienee palautettu APC-kuosiin kokeilujen jälkeen?

Katso liite: 52744
Tuossa nyt ei tainnut olla ideana noiden yhteensovittaminen vaan ihan Amoksen testaus ? Amos oli tuolloin proto asteella. Tuolloin AMV oli vasta suunnittelupöydällä, niin tuskin Amoksen prototyyppiä olisi kannattanut proto asteella olevan ajoneuvon päälle laittaa, jos tarkoituksena oli testata asetta ? Puolustusvoimat tilasi tuon prototyypin 1999, niin helppohan se oli tilata saman talon alustalla?


Vai suunniteltiinko oikeasti Amosta pasiin?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tuossa nyt ei tainnut olla ideana noiden yhteensovittaminen vaan ihan Amoksen testaus ? Amos oli tuolloin proto asteella. Tuolloin AMV oli vasta suunnittelupöydällä, niin tuskin Amoksen prototyyppiä olisi kannattanut proto asteella olevan ajoneuvon päälle laittaa, jos tarkoituksena oli testata asetta ? Puolustusvoimat tilasi tuon prototyypin 1999, niin helppohan se oli tilata saman talon alustalla?


Vai suunniteltiinko oikeasti Amosta pasiin?

Enemmän AMOSia siinä varmasti testattiin joo, otin kuvan mukaan koska se nyt vaan yksinkertasesti sopi muihin Pasi-protoyyppeihin kuin nenärähmä ovenkahvaan. Hyvä esimerkki se siitä on, miten jo mainittu suuren tornin sovittaminen APC-alustaan on jo silminnähden huono ajatus. AMOS-Pasista liikkuu kaikenlaista legendaa, mutta onko niillä jutuilla todellisuuspohjaa, on toinen juttu.
 
Miksi mietitään Pasin aseistusta ja kykyä kun Patrian 6X6 on uusi miehistönkuljetusvaunu ja tämä on AMV-ketju?

Eiköhän kotimainen APC/IFV/erikoisajoneuvo ole ihan relevantti aihe, erityisesti nuo aseistusprototyypit vuosien varrelta, tämän foorumin mittapuulla tässä ei olla rönsyilty edes kovin kauas. Ollaan vaan saman puun eri oksalla.
 
Taitaa olla alakulmilla ampuminen haasteellista, kun torni on noin takana.
 
Tornit painaa jotain alla olevan suuntaan, mutta suunnittelun perustana on IFV jossa näille on paikat. Nythän suomi hankkii 200 uutta pasia, joten niissä on varmaan tämäkin asia saatu mietittyä. Painokin on tuplaantunut ja vapaata kantokykyä brösyyrissä on yli 8t.

Se tuleeko niihin konetykkejä riippunee taas erityisen erityisistä olosuhteista. IMO maavoimat voisivat hankkia (uutena) 100 vaunutornia jotka saisi seuraavaankiin vaunuun kierrätettynä, merivoimien tapaan.


Katso liite: 52700

AMV:n päivityksen yhteydessä taitaisi olla ainot järkevä mahdollisuus saada konetykillä varustettuja taisteluajoneuvoja.
 
Itse asiassa äsken piti olla tämä kuva:

Katso liite: 52743

Torni lie sama, mutta aseena nyt M2. Aiemmassa taitaa olla NSV?
Tunnetusti Pasiinhan on yhdytetty myös AMOS. Jo kuvasta näkee miksi raskaan tornin ja kevyen APC:n yhdistelmä ei ole kovin hedelmälliseen maahan kylvetty ajatus. LAV-tornin tapaan tämäkään kokeilu ei ollut onnistunut. Nämä koeajoneuvot lienee palautettu APC-kuosiin kokeilujen jälkeen?

Katso liite: 52744
Joo, mää onnistuin näkemään ton Amos-Pasin...
Edit. Amos oli tosiaan silloin protovaiheessa.
(Sen tarkemmin kertomatta)
 
Tai käyttää Protector RWS AMV:n komentajan tähtäiminä jos mahdollista.

Komentajalle on turretissa oma kamerajärjestelmä, eikä ole muutenkaan hyvä idea laittaa mitään tornin etupuolelle ampumasektoriin. Ampujan kamera näkyy putken vasemmalla puolella. Lisäksi näissä on vakiona myös 762, joten sitäkään ei tarvita.


1630686889411.png
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top