Lone Soldier
Kapteeni
Kun mietin esimerkiksi omaa nuoruuttani 90-luvun alun pienessä kainuulaisessa taajamassa.
Ylä-asteella ja lukiossa oli eri syistä kiusattuja ihmisiä. Joidenkin kaveri olin ja joidenkin kaveri en todellakaan ollut. Siihen aikaan kai vielä normaalia ja sallittua.
Nyt kun muistelee näitä synkimpiä muusta porukasta erilleen joutuneita henkilöitä. Niin heissä oli eräs selkeä ryhmä.
Nämä yleensä nuoret miehet olivat keskimäärästä älykkäämpiä koulussa. Tietyt tiukat mielipiteet ja vähän ehkä sosiaalisesti heikkolahjaisia.
Näiden nuorukaisten kanssa kun jutteli niin heillä oli tietti fasistinen maailmankuva. Katsottiin pikkasen silleen muuta porukkaa että nuo tyhmät eivät tajua mitään. Minä en heidän seuraa kaipaa jne. Toki pientä katkeruuttakin esiintyi. Monella tällaisella oli pääsy isänsä asekaapille ja olisi ampumataitokin saattanut riittää kouluampumiseen. Mutta jotenkin he saivat pidäteltyä heidän mielestään alemman ihmisporukan ampumisen.
Miten olisi ollut tilanne jos joku vahvempi henkilö olisi halunnut koota nämä henkilöt yhteen? Kannustaa ja tukea heitä siinä että he olisivat menneet koulun joulujuhlaan ampumaan isiensä hirvikiväärit tyhjiksi.
Eli tällainen apina miettii sitä että miten saataisiin vähennettyä niiden määrää jotka syrjääntyvät liian paljon. Tiedän se on hankalaa ja kaikki ei ole voittajia.
Mutta tärkeämpää on se että noita heikkojen yksilöiden hyväksikäyttäjiä saataisiin estettyä yllyttäminen. Taas kerran hankalaa. Mutta en oikein usko että moskeijoiden sulkeminen auttaisi asiaa.
Vaikka en välttämättä ole aina samaa mieltä kanssasi, tuossa asiassa olen kyllä. Ei se moskeijoiden sulkeminen mitään auta, ei yhtään mitään. Ongelma on monisyinen ja vaikea, mutta ei tuo ole se oikea tapa, edes pärisevän juutalaisen mielestä.